![]() |
Gündüzleri Ve Başka Zamanları Düşünmek |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gündüzleri Ve Başka Zamanları DüşünmekGündüzleri ve Başka Zamanları Düşünmek Allah (C ![]() ![]() «— Hiç süphesiz, göklerin ve yerin yaratilisinda, günün ve gecenîn (uzayip kisalarak) birbirini kovalayisinda derin düsünebilenler hesabina bîr çok ibretli deliller vardir ![]() ![]() Yine Allah (C ![]() ![]() "Derin düsünmek isteyenler, yahud sükretmek niyetinde olanaar için gece ile gündüzü (uzatip kisaltarak) birbirine kovalatan O'dur ![]() (Furkan Sûre-i Celilesi - 62) Ata der ki: "Ayetteki ihtilâftan gece ile gündüzün, aydinlik ve karanlik hususundaki degisikligini, ziyade ve noksani kasdetmistir ![]() Nitekim sâirin biri bunu ne güzel ifade etmistir: «Ey gecenin baslangicinda sevine içinde uykuya dalan kimse ![]() Beklenmedik belâlari seher vakti kapiyi çalabilir ![]() Baslangici mes'ud geceye sevinme, nice gecenin bitiminde ates tutusur ![]() Diger bir sâir de söyle der: «Geceler canlilar için birer duraktir ![]() Ki, onlarin sonunda ömürler ya dügümlenir ya da açilir Onlarin kisasi kederler ile uzundur ![]() Uzunlari da sevinç ile kisadir ![]() Allah (C' ![]() ![]() "Bu derin düsünceliler ayakta, oturarak ve yanüstü uzanirlarken Allah'i anarlar ve «ey Rabb'imiz, sen bütün bu varligi bosuna yaratmadin, seni böyle bir isnaddan tenzih ederiz, o halde bizi cehennem azabindan koru ![]() ![]() (âl-i imrân Sûre-i Celilesi; 191) ibni Abbas (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() «Allah (C ![]() ![]() ![]() ![]() Rivayet edildigine göre Peygamberimiz (S ![]() ![]() ![]() ![]() "Nicin konusmuyorsunuz?" diye sorar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "iste böyle yapin ![]() ![]() ![]() ![]() Su Bati tarafinda bembeyaz bir ülke vardir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() elerini yaratti ki, onlar göz yumup açasiya kadar bile Allah (C ![]() ![]() ![]() Dinleyenler «Yâ Rasûlallah (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabilerden Ata (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sefer Ibni Umeyr ona «Bize Rasûlallah (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namaza dururken bir yandan da yaslari sakalini islatacak sekilde agliyordu, secdeye varinca da yeri islatacak kadar gözlerinden yas akiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O da Bilâl'e dedi ki ![]() ![]() ![]() "Hiç süphesiz, göklerin ve yerin yaratilisinda, günün ve gecenin (uzayip ktsalarak) birbirini kovalayisinda derin düsünebilenler hesabina bir cok ibretli deliller, vardir ![]() (Al-i Imrân Sûre-i Celilesi: 190) Sonra da «Yazik olsun, bu âyeti okuyup da üzerinde akil yürütmeyentere ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gündüzleri Ve Başka Zamanları Düşünmek |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gündüzleri Ve Başka Zamanları DüşünmekEvzaî'ye (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhammed Ibni Vasi (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hosan-ül Basrî (R ![]() ![]() ![]() Fudayl (R ![]() ![]() ![]() Ibrahim Ibni Edhem'e: «Cok düsünüyorsun» derler ![]() O da: «düsünmek aklin iligidir ![]() ![]() Süfyan ibni Uyeyne (R ![]() ![]() Adamin düsüncesi olunca ![]() Her seyde onun için ibret vardir ![]() Tavus'un (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() «Evet var ![]() ![]() Hasan-ül Basri (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah (C ![]() ![]() «— Yeryüzünde bosu bosuna kibirlenenlerin idrâklerini âyetlerimi kavramaktan alakoyacagim ![]() ![]() ![]() (A´raf Sûre-i Celilesi; 146) Âyette gecen «kibirlenen idrâklerini âyetlerimi kavramaktan alakoyacagim ![]() ![]() Ebû Said-ü Hudri'nin (R ![]() ![]() ![]() ![]() «Gözlerinize ibadetten paylarim veriniz» buyurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mekke yakinlarmda çölde yasayan ehli halden bir kadin der ki: «Eger Allah (C ![]() ![]() ![]() Lokman-ül Hekim, yalniz basina oturmayi huy edinmisti, kölesi onun yanina girince ona «Yâ Lokman, devamli yalniz basina oturuyorsun, oysa eger insanlar ile düsüp kalksan senin için daha eglendirici olurdu» dedi ![]() Lokman (A ![]() ![]() ![]() Veheb Ibni Münebbih (R ![]() ![]() ![]() Ömer ibni Abdüiâziz (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdullah Ibni Mübarek bir gün suskun ve düsünceye dalmis gördügü Seni Ibni Ali'ye (R ![]() ![]() ![]() ![]() Bisr (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ibni Abbas (R ![]() ![]() ![]() Ebu Süreye (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Süleyman (R ![]() ![]() ![]() ![]() Dünya hakkinda düsünmek ![]() ![]() ![]() ![]() Hatem-ül Esâm (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ibni Abbas (R ![]() ![]() ![]() Söylendigine göre Allah (C ![]() ![]() «— Ben her hikmet sahibinin sözünü kabul etmem ![]() ![]() ![]() Hasan-ül Basrî (R ![]() ![]() ![]() ![]() isak Ibni Halef (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dâvûd da ona «farkinda degilim» diye cevap verir ![]() Cüneyd-ül Bagdadî (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir oturum, ne muhtesem ve böyle bir sarap ne tatlidir, nasip olanlara müjdeler olsun!» Imam-i Safii (R ![]() ![]() ![]() Meselelere saglikli acidan bakmak, aldanmaktan kurtarir ![]() ![]() ![]() ![]() Faziletler dörttür: Birincisi hikmettir ki, dayanagi düsüncedir ![]() Ikincisi iffettir ki, dayanagi sehvete hâkim olmaktir ![]() Üçüncüsü kuvvettir ki, dayanagi öfkeyi yenmektir ![]() Dördüncüsü adalettir ki, dayanagi psikolojik güçler orasinda denge saglamaktir ![]() |
![]() |
![]() |
|