![]() |
Akl-İ Selim, Kalb-İ Selim, Zevk-İ Selim |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Akl-İ Selim, Kalb-İ Selim, Zevk-İ SelimAkl-ı Selim, Kalb-i Selim, Zevk-i Selim İbrahim EMİNOĞLU Bugünlerde akıl, düşünme, kalb, algı, iletişim… konulu kitaplar okuyorum ![]() ![]() ![]() KAB (Kur’an’ın Anlamıyla Buluşmak)ve KAD (Kritik Analitik Düşünme) Platformlarının yayın ve etkinliklerini ve “Sahih Kaynak” arştırmalarını yakından takip etmek ve bu platformların çok değerli yöneticileriyle sürekli irtibat sayesinde, çok faydalı bir tarz yakalamaya başladığımı görüyorum ![]() ![]() ![]() ![]() Mesela; İnancımızın ana kaynağı Kur’an’ın şu ayetleri, her insan için ne kadar hayati önem taşır: “O gün ne mal ne de oğullar fayda verir ![]() ![]() ![]() Ana kaynağı sözleriyle, hayatıyla ve güzel ahlakıyla şerh eden Resulullah (SAV), her insan için hayati önem taşıyan “temiz ve sağlam bir kalp” yani “kalb-i selim” için dua ediyor: “Allah’ım! Sen’den dinde sebat isterim ![]() ![]() Resulullah (SAV), dualarında kalb-i selim dilemişken, O’nun takipçileri bizler, kalbimizin durumundan haberdar mıyız? Kalbin fiziki kısmına dikkat ve ihtimam göstermemize yönelik yaygın ve sürekli kampanyalar yapılıyor ![]() Kalbin, vücuda kan pompalayan kısmına dair, kontrol ve tedavi mekanizmaları çok ileri boyutlara ulaşmış durumda ![]() ![]() ![]() ![]() Peki ya güzel duyguları, iyi niyetleri, hayrı, dengeyi, adalet, ihsan ve merhamet hislerini pompalayan “iç kâlp” yahut “kalbin özü” ne alemde? * Kalbin özü, nereden ve nasıl beslenecek? *Kalbin özüne hangi gıdalar, hangi havalar, hangi sözler zarar verir? *Kalbin özü zararlı tesirlerden nasıl korunur? *Kalbin özü, nasıl görüntülenecek? *Kalbin özünün grafiğini hangi alet, hangi kağıda çizecek? *Kalbin özünün grafiğini hangi tabip yorumlayacak? *Kalbin özünde meydana gelen hastalıkları kim, nerede, nasıl tedavi edecek? *Kalbin özündeki sızıları giderecek bir dilaltı hapı var mıdır? *Kalbin özüne giden damarlara anjiyo nasıl yapılır? *Kalbin özüne giden tıkalı damarlara ne takılabilir? *Kalbin özünün sertliği nasıl giderilir? *Kalbin özündeki daralma nasıl genişletilir? *Kalbin özüne yönelik dikkat çekecek kampanyalar neler olabilir? … Fizikî kalbin rahatsızlanması, arızalanması, tıkanması, krizi hatta durması sadece bireyleri ve yakın aile eş, dost çevresini olumsuz etkileyip üzerken, “manevi kalbin” donukluğu, rahatsızlığı, darlığı, hastalıkları çok daha geniş bir çevreyi, hatta tüm toplumu menfi yönde etkileyip, toplumsal krizlere yol açmaktadır ![]() İnsana, hayata ve dünyaya sadece madde planından bakış, devletler ve toplumlar düzeyinde öylesine sığ bir algılama alışkanlığı oluşturmuş ki, fiziki kalplere gösterilen ihtimamın tam aksine, manevi kalpler neredeyse tümüyle ihmal edilmektedir ![]() Ruh sağlığı alanında çalışan akademisyen bir dostumuz, bir grup meslektaşına şöyle bir soru soruyor; “Bizim bilim dalımız, mesleğimiz sizce ruhu ne ölçüde ele alıyor, ne kadar kapsıyor? Tıbbın diğer dalları insan bedeninin tümüyle ilgileniyor, peki biz “ruh”un hekimi miyiz gerçekten?” Cevap olarak muhataplarının şaşkın bakışlarıyla karşı karşıya kalıyor ![]() Kalplerin ve ruhların hekimliğini ancak Mevlanalar, Yunuslar ve onların yollarını, yöntemlerini izlemeye devam eden çağımızın Mevlanaları, Yunusları yapabilir ![]() Selim bir kalp, ne kadar arzulanan, özlenen bir değer ise, selim bir akıl da öyledir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aklın, kalb-i selim ile birlikteliği, yardımlaşması, ona akl-ı selim olma vasfını kazandırır ![]() ![]() Akıl ile “selim bir akıl”, kalp ile “selim bir kalp” arasındaki farklar üzerinde geniş zamanlı ve derince düşünmemiz gerekiyor ![]() ![]() ![]() ![]() Selim bir akıl ve selim bir kalbe ulaşan insanın, selim bir zevke ulaşması da mümkün olur ![]() ![]() ![]() Aklın ve gönlün birlikteliğini sağlayarak, selim bir kararlılık ve denge kazanıp, selim bir zevkle, erdem yolculuğunu sürdüren, yararlı ve güzel işlerle meşgul olan, yaptığı işlerde ihsan düzeyini yakalamaya azmeden, incitmeyi lugatından çıkarıp, incinmeme çabasını güden, arif, zarif, gani gönüllü, terbiyeli, edepli, seven ve sevilen bahtiyar insanlardan olma gayreti ne güzel bir gayrettir ![]() ![]() İnsanlığın ihtiyacı, akıl ve kalp sağlığına hem fiziki hem de manevi boyutuyla ihtimam gösteren, güzel insanların, güzel topluluklar oluşturup, insanlığın geneline faydalı olacak güzel işler yapmaları, iyilikte, güzellikte, doğrulukta, adalette, zerafette insanlığa örnek olmalarıdır ![]() Bize düşen nedir? Bize düşen: Sıradan aklın üstünde, ilerisinde bir akl-ı selim olduğunu bilmek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|