![]() |
Ömer (Ra) Ve Halk Arasindaki İlişkiler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ömer (Ra) Ve Halk Arasindaki İlişkilerÖMER (ra) VE HALK ARASINDAKİ İLİŞKİLER Ömer (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halk arasındaki ilişkileri aşağıdaki gibi sıralamak mümkündür: 1 Tam anlamıyla organizasyon ve toplumun bu organizasyona tabi olması ![]() 2 Halk arasında saygı ve sevgi ilişkileri ![]() 3 Kişilerin özel ve kamu hayatındaki tavırlarını, gerçek İslami değerlerin muhafaza edilmesine gerekli itinayı göstermeleri ![]() Şimdi bunların izahına geçelim: Organizasyon ve toplumun buna tabi olması: İslam'dan önce Arap toplumu aşırı bireycilik esasları üzerinde kurulmuştu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resulullah tedrici bir şekilde Müslümanlara organizasyonu öğretmeye başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra Ömer (r ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan dolayı gerek özel gerekse kamu hayatlarında halka organizasyonu ve disiplini, itaat etmeyi, toplum çıkarlarına uygun olarak davranmasını ve alışılmasını öğretmesi gerekiyordu ![]() Bütün bunları halka uygulayıp kendilerini yükümlü ve sorumlu tutmadan önce, kendi nefsini sorumlu tutmuş ve kendisine uygulamıştır ![]() "Başarılı devlet başkanı, ideal hükmedilen (vatandaşın)dır ![]() ![]() ![]() ![]() “Geriye dönüp, memleketlerine saldırmak suretiyle ortadan kaldırmak istemez misin?” Ömer kılavuza şu cevabı verdi: “Resulullah bana böyle bir emir vermemişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ömer'in müşriklere karşı olan katılığını yine bu metod açıklamakta ve onun bu metoda bağlılığını dile getirmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumun birliğini ve maneviyatını muhafaza etmek için onun Resulullah yerine halife seçilmesi, için acele etmesine sebep olmuş ve henüz Resulullah defnedilmeden bu teşebbüse geçmiştir ![]() ![]() ![]() Ömer'in ümmetin parçalanmaması ve tefrikaya düşmemesi için gösterdiği itina zirveye ulaşmış ve halife seçme metodunda bunu bizzat uygulamıştır, Müslümanlarla istişarede bulunmadan kendi başına bir şey yapmak isteyenin katledilmesi için emir vermiş ve şura üyelerinin sıkı bir denetim altında bir evde hapsedilmesini, kendilerinin ilişkiden men edilmelerini ve üç günden fazla kendilerine süre tanınamayacağını emretmişti ![]() “Şayet beş kişi bir kişinin seçilmesinde uzlaşır, bir kişi muhalefet ederse onu kılıçla öldürün ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatırlayacak olursak şura üyeleri, Kureyş'in ileri gelen liderleridirler ![]() ![]() ![]() “Cennetin nimetlerine sahip olmanın sırrı, çoğunluğa uymaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bunun sebebi bana olan kızgınlığınız mıdır?” “Hayır ![]() ![]() ![]() Azledilen valiye insaf etmek, isminin, itibarının zedelenmesini önlemek için bütün halka durumu aynen ilan etti ![]() Ömer (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha önce her grup tek başlarına teravih namazını kılarken Ömer halkı teravih namazlarında tek bir cemaat haline getirdi ![]() Kureyş'ten bazılarına şöyle söyledi: "Aldığım habere göre siz gruplar halinde meclisler kuruyorsunuz ve iki kişi bir araya geldi mi bunlara falancanın meclisi denmektedir ![]() ![]() ![]() Bu falancanın görüşüdür ![]() ![]() ![]() ![]() Safları düzeltmeden namaz kılmazdı ![]() Çarşıda ve ana yollarda yürürken asasını yamnda taşır ve halkın disipline, nizama uyması için bununla uyarırdı ![]() ![]() ![]() Ömer'in İslam için, insanları harcadıkları çabalarına göre ayırması, bunlar arasında ayrıcalık göstermesi, halkı disipline, nizama ve itaate alıştırma metodlarından biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Elden kaçırdığımız fırsatları şimdi nasıl değerlendirebiliriz,” diye sorulduğunda verdiği cevap kesindi: “Allah’ın yolunda cihad edin ![]() Toplumdaki rütbe makamına veya basamağına sahip olma, Allah’ın dininde ilim sahibi olmak ve onun yolunda cihad etmek esaslarına dayanıyordu ![]() ![]() Bütün bunlardan sonra Ömer (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devleti eyaletlere ayıran, askerleri onar kişilik bölüklere göre tanzim eden, bölükleri ve alayları kuran ilk devlet adamı Ömer b ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan dolayı meydana gelen büyük veya küçük önemli veya önemsiz her hadisenin vuku bulmasından hemen sonra halifenin bundan haberdar olması hiç de garipsenmemelidir ![]() ![]() Toplumun uymakta kendisim zorunlu hissettiği bu mükemmel sistem, Ömer'in gerçekleştirdiği tarih boyunca görülmemiş bir sistemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sebeple organizasyon teorisi, kamu idaresi bilimin temel taşım teşkil etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Halk arasında saygı ve sevgi ilişkileri: Toplum organizasyona ne kadar ihtiyaç duyarsa duysun, organizasyonun bizzat kendisi bünyeyi teşkil etmektedir ![]() ![]() ![]() Ömer (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan dolayı Ömer'in en çok nefret ettiği şey, halkın ruhunda gururun, kibirin ve cehaletin izlerinin bulunmasıydı ![]() ![]() Kabileler arasında etkili bir fitnenin varlığı söz konusu olup birbirlerine şöyle seslenmektedirler: Falancanın aşireti veya soyu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ömer (r ![]() ![]() "Muhammed Allah’ın Resulüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resulullah bu ayeti açık bir şekilde şu hadisiyle gözler önüne sermektedir: "Bir mü'min diğer bir mü'min için ceset gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() "Mü'münlerin birbirlerine karşı olan sevgisi, acıması ve sempatisi ceset gibidir ![]() ![]() ![]() Bu sebeple adaletin halk arasında yerini bulması (hakim olması) açısından İslam metodu olağan üstü bir metottur ![]() ![]() ![]() ![]() "Ne (her) iyilik ne de (her) kötülük bir olmaz ![]() ![]() ![]() Bu sevgi, hakkaniyete, hakkın sahibine kavuşması, Allah’ın emrine gelinceye kadar birey olsun veya toplum olsun, zalimlerin ellerine vurması esasına dayanan adalettir ![]() ![]() Ömer, Zeyd b ![]() “Bundan dolayı herhangi bir hakkımın bana verilmesine engel olur masun ![]() ![]() “Hayır!” “O zaman zararı yok (haklarımın tarafıma verilmesine engel olmadıktan sonra benden nefret etsen de zararı yok ![]() Hak hususundaki katılığıyla ve sertliğiyle şöhret sahibi olmasına rağmen, Ömer halkı seviyor ve arkadaşlarına karşı vefalı ve fedakar bir şekilde davranıyordu ![]() “Geceler ne kadar uzundur ![]() Sabah namazını kıldıktan sonra ona gider, birbirlerine sarılırlardı ![]() “Kardeşlerin bir araya gelmeleri, ne güzeldir ![]() “Biriniz kardeşinizin birinde sevgi ve dostluk görürse, buna bağlansın, belki de bir daha böyle bir sevgiyi bulamaz ![]() Ömer'in arkadaşlarına karşı olan vefasıyla ilgili rivayetlere göre, Mekke'den Medine'ye hicret etmek istediğinde, iki arkadaşıyla birlikte hicret edecekleri hususunda anlaştılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “İslam’ın nurunu gördükten sonra, gerçekten Allah mürtedin tevbesini kabul etmez ![]() "Size azap gelip çatmadan Rabbinize dönün ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ayetin nazil olmasından sonra Ömer (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ömer valilerinin ve komutanlarının da halkın sevgisini kazanmalarna itina gösteriyordu ![]() ![]() ![]() “Kalblerin hakikat gerçek yönleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halife genel nasihatlerle ikna olmadı ![]() “Müslümanların hastalarını ziyaret et ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı şekilde Amr b ![]() “Emirinin sana karşı nasıl olmasını istiyorsan, sen de raiyene karşı öyle ol ![]() ![]() ![]() ![]() Harkus'a ise şunları söylüyordu: “Aldığım habere göre sen sapa, varılması güç olan yere yerleşmiş ve oraya gelenler büyük sıkıntı çekmektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nasihatler, idare edenlerle idare edilenler arasındaki kamu ilişkileri sahasında, kamu idaresi bilimi metodlarının vardığı en modern yönleri temsil etmektedir ![]() Sevginin bütün halk kitleleri arasında hakim olması için, halka sevgi ile nefretin sebeplerini açıklamaya Ömer büyük itina gösteriyor ve bu hususta şunları söylüyordu: “Şayet insanda on özellik bulunuyor, bunların dokuzu iyi de biri kötü ise bu özellik diğer dokuz özelliği ifsat eder ![]() “Kişinin değeri malıdır ![]() ![]() ![]() “Halkı medhetmekten sakının ![]() ![]() ![]() ![]() “Kişiyi helake götüren üç şeydir: Cimriliğe itaat etmek, arzulara, şehvetlere uymak, kendini beğenmek ![]() “Üç şeyi Allah garanti altına almış ve vaad etmiştir; Allah bu vaadinden gerçekten dönmez: "Allah, iyi hareket edenlerin mükafatını zayi etmez" [102] "Allah, hainlerin hilesini hiç şüphesiz muvaffakiyete erdirmez" [103] "Allah, elbette fesatçıların işini düzenlemez ![]() “Kendi nefsine karşı bile olsa, nefsini halis, (dürüst, iyi niyet) tutanı, Allah onunla halk arasında olabilecek herşeyden onu yeterli kılmıştır ![]() ![]() “Eski bir günahın yeni bir iyilikle yok edilmesi ve ona kavuşup ortadan kaldırması gibi) ne aşın istek ne de sür'atli kavuşmayı (buluşmayı) gördüm ![]() Kötülükle galip olan gerçekten yenilmiştir ![]() ![]() ![]() “Nefsinde kibir olan, yani kendisini beğenen ancak kendisinde aşağılık (kompleks) bulan kişidir ![]() “Üç musibet ve kötü insan çeşidi vardır: İyiliği gördüğü zaman saklayan, kötü bir şeyini gördüğü zaman herkese duyuran komşu, yanına girdiğin zaman karşı konuşan (çenesi durmayan), kendisinden uzakta olduğun zaman kendisine güvenilmeyen kadın, iyilik yaptığı zaman seni kutlamayan (mükafatlandırmayan), kötülük yaptığın zaman da seni öldüren sultandır ![]() Ancak Ömer, Müslümanın diğer bir Müslüman kardeşini methetmesini veya onun yanında onun iyi yönlerini zikretmesinden nefret ederdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ey mü'minlerin emiri! elEcleh b ![]() ![]() ![]() “Vallahi o sanki hiç ölmeyecek gibi, çarpışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ey mü'minlerin emiri! Halkın durumu iyidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Arkadaşının senin hakkında söylediklerinin aynısını onun hakkında söylemenden seni alıkoyan nedir?” “Senin yüzünden okuduklarım, beni bundan alıkoydu ![]() “Doğru söyledin ![]() ![]() “Hem beni hem de kendini helak mı etmek istiyorsun?” Hayat akışında İslami metodu muhafaza etmek: İslam her şeyiyle mutedil bir dindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Böylece sizi (Ey Muhammed'in ümmeti) vasat (orta) bir ümmet yapmışızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ey iman edenler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Her nefis kazandığı şey mukabilinde bir rehindir ![]() "Hakikaten hiçbir günahkar diğerinin günah yükünü çekmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "İşte kim zerre ağırlığınca bir hayır yapıyor idiyse onun sevabını görecek, kim de zerre ağırlığında şer yapıyor idiyse onun cezasını görecek" [108] "Herkesin dünyadaki amel ve hareketini kendi boyunda doladık ![]() ![]() "Andolsun asra ki, muhakkak insan kat'i bir ziyandadır ![]() "Sizden öyle bir cemaat bulunmalıdır ki, (onlar herkesi) hayra çağırsınlar, iyiliği emretsinler ![]() ![]() "Onun (ve her insanın) önünde, arkasında kendisini Allah’ın emriyle gözetleyecek takipçi melekler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Ve Resulullah bu hususta şöyle buyurmaktadır: "Hepiniz çobansınız ![]() ![]() "Sizler nasıl olursanız, sizi yönetenler de öyle olur ![]() Ayetleri ve hadisleri arzetmek ve tekrarlamak belki kolaydır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan dolayı o devamlı olarak Müslümanlara hem dünyayı hem de ahireti hatırlatıyor, her ikisini de ihmal etmemelerini tenbihliyordu ![]() Dini işlere gelince; Bu halifenin en kolay görevlerindendi ![]() ![]() Ömer'in korktuğu taraf, hayat metodu idi ![]() ![]() "Kadınlara, oğullara, yığın yığın biriktirilmiş altın ve gümüşe, salma güzel atlara, (deve, sığır, keçi, koyun gibi) hayvanlara, ekinlere olan ihtiraskarane sevgi insanlar izin bezenip süslenmiştir ![]() ![]() ![]() İşte burada Ömer (r ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ömer (Ra) Ve Halk Arasindaki İlişkiler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ömer (Ra) Ve Halk Arasindaki İlişkilerİnsanların en önemli ihtiyaçları her zaman ve her yerde yiyecek, giyecek ve barınak olup bunlar her zaman söz konusudur ![]() 1 Yiyecek: Daha önce de gördüğümüz gibi, Ömer'in yiyeceği her asında ve dönemde alışılmış bir şekilde bilinen kralların ve devlet başkanlarının sofralarına kesinlikle benzemiyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Fazla yemekten sakının ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Et yemekten sakının ![]() ![]() 2 Giyecek: Her yerde konuşulan ve kendisinden bahsedilen elbiseleri hakkında burada bir tekrar yapmamıza gerek yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görevlisi, Ziyad b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “İşte böyle ya Ziyad ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak bu, bazı durumlarda Ömer’in birtakım Müslümanlara uygun olan elbisenin bizzat kendisi tarafından seçilmesine de engel olmadı ![]() ![]() ![]() “İşte şimdi içim rahat etti ![]() ![]() “Kureyş'ten iyi terbiye görmüş bir genci bana söyleyin de bu elbiseyi kendisine vereyim ![]() ![]() 3 Mesken: Özel olarak Ömer b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Tuğlalardan ev yapmanızı istemezdim ![]() ![]() ![]() “Bu ümmetten herhangi birinin Firavun'a Haman'ın yaptığını bina edeceğini zannetmezdim ![]() Ebu Zer Gıfari'nin mal hususunda benzer bir şekilde mesken hususunda da bir tutumu vardı ![]() ![]() Müslümanların sahip olması gereken mal miktarında kendisine muhalefet ettikleri gibi, bu hususla da muhalefet ettiler ![]() ![]() ![]() ![]() “Merhaba ey kardeşim ![]() “Sen de yüksek binalar yapıyor musun?” Ebu Hureyre: “Hayır, cevabını verdi ![]() “Sen benim kardeşimsin ![]() ![]() Şüphesiz İslam devletinin kurulduğu bu merhalede ilk Müslümanların büyük, lüks ve birkaç katları meydana gelen binaları yapmaktan nefret etmeleri bir taraftan İslam’ın yasaklamış olduğu israf görünümünü verdiğinden diğer taraftan ve en önemli olan taraf da budur ![]() ![]() ![]() ![]() Bu politakaya paralel olarak Ömer b ![]() ![]() ![]() Bu hususta Abbas Mahmud elAkkad şöyle demektedir: "Ömerin imar sahasındaki politikası çağının gayelerini ve amaçlarını hedef edinmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çağın filozoflarından biri olan "Sheengler"den şu paragrafı nakletmektedir: "Milletler doğrulup ayağa kalkarlarken iki farklı yolu takip ederler: Akide yolu (ideolojik metod), güçlü moral ve beraberinde basit görünüm (dış görünüm) ve büyük vicdan vardır ![]() ![]() ![]() Hayat metodu yiyecek, giyecek ve içecekten ibaret olan maddi görünümlerden ibaret olmayıp yeteri derecede insanoğlunun bütün ihtiyaçlarını karşılayamamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Bir memleketi helak etmeyi dilediğimiz zaman, onun nimet ve refahtan şımarmış elebaşılarına emrederiz de orada (bu emre rağmen) itaatten çıkarlar ![]() ![]() ![]() Aynı zamanda kamu hizmetleri ihmal edilip halk saraylar bina etmeye yöneldikleri zaman Ömer şöyle söylüyordu: “Kuyular bozuk ve elverişsiz iken halk saraylar bina ediyor ![]() Bütün bunlardan dolayı Ömer Müslümanların babası idi ![]() ![]() ![]() ![]() Halife kesin bir şekilde herhagi bir valiye, Müslümanları dövmesi için yetki vermemiş, otorite sahibi kılmamıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ömer, her devlet adamının, iyi niyetli de olsa, hata yapabileceğini ve bunu önlemenin en hayırlı çözüm yolunun da halk ile istişare yapmak olduğunu biliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ömer, kendisini elcşüren birine engel olmak isteyene kızmış ve şu meşhur sözü söylemişti: “Onları düşüncelerini söylemek sureliyle ileri sürmedikçe kendilerinden hayır gelmez ![]() Ömer üstün zekası ve dehasıyla milletler için en hayırlı öğretmenin fikir hürriyeti olduğunu, idare edenler için de en yararlı ilaç, vuku bulmadan hataların düzeltilmesi açısından en iyi çözüm yolu olduğunu idrak etmişti ![]() ![]() ![]() “Ömer hala işledi, kadın doğrusunu yaptı ![]() ![]() ![]() ![]() Yine bu sebeple herhangi birinin valililerine karşı takdim ettiği şikayeti, şikayetin doğruluktan ve haktan çok uzakta olduğu bilse bile, geri çevirmez ve ihmal etmezdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna delil olarak, çok değerli ve yüce kişiliğe sahip olan valilerini azletmesini gösterebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslümanın elinden ve tavrından çıkan ve gurur anlamı taşıyan her şeyden nefret ediyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bugün öyle bir yemekle karşılaştım ki, öyle bir yemeği görmeyi istemezdim ![]() ![]() ![]() “Neden?” “Bu yemeğin bizim için bir gurur sayılmasından korkarım ![]() Ömer (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerek özel gerekse kamuyu ilgilendiren değişik hususlarda Resulullah'a başvurduğu konuların inhisar edilmesi imkan dahilinde değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Günahtan ve hatadan masun olmasına rağmen Allah Resulü ile, Müslümanlarına yararına kararların alınması için tartışmanın gerekli olduğuna inanıyor ve böyle görüyor ise ve yine Ebu Bekir'e baş vurup halifeliği döneminde almış olduğu bazı kararları ilga etmiş ise acaba o halife olduğu zaman kendisi için uygun gördüğünü ve oynadığı rolün ve görevin aynısını Müslümanlardan mahrum etmeyi düşünebilir miydi? Halifenin her konuda Müslümanların görüşlerine başvurması, kamu işlerinin tartışılması için en iyi ve en hayırlı öğretici ve bir işin birçok yönden bakılıp incelenmesine sebep olmuştur ![]() Yazılı belgelerle milletlere hak tanımakla demokrasi gerçekleşemez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ömer'in valilerinden istediği, mektuplarında da nasihat ettiği gibi, halkın kalblerine yakın olmaları ve kendilerini onlara sevdirmeleriydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ömer (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resulullah'ın vefatının ertesi günü, kendisini şahsen eleştirmek için mescidde durup şu sözleri söylemekle tereddüd etmedi: Ey insanlar! Ben dün sizlere bir söz söylemiştim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halife olduğu zaman da yine kendisiyle Ebu Bekir'in arasında mukayese yapmak suretiyle kendisini eleştirdi ve halka şöyle hitap etti: “Ey insanlar! Ben size Ebu Bekir ile kendim hakkında bilgi vereceğim ![]() ![]() “Ey Resulullah'ın halifesi! Allah'ın Resulü Araplarla savaşırken Allah vahiyle ve meleklerle kendisine yardım gönderiyordu ![]() ![]() ![]() “Hepinizin vardığı görüş bu mudur?” “Evet ![]() “Vallahi gök yüzü düşüp kuşların beni kaçırması bu görüşte olmamdan benim için daha hayırlıdır ![]() “Ey İnsanlar! Şayet düşmanlarınız çoğalır ve sizler de sayıca azalırsanız vallahi müşrikler nefret de etseler Allah bu dini bütün dinlerden üstün kılacaktır ![]() ![]() "Hayır, biz hakkı batılın tepesine (indirip) atarız da, o bunun beynini parçalar ![]() ![]() ![]() "Nice az bir cemiyet, daha çok bir cemiyete Allah'ın izniyle galebe etmiştir ![]() “Ey İnsanlar! Vallahi beni zincire ve prangaya da vursalar yine bunun için cihad ederdim ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu şekilde deha sahibi olan halife, insanları doğru yola sevketmeyi ve sapmalardan kurtarmayı başardığı gibi, İslami kavramlardan sadece teorik felsefe değil, aktüel gerçekleri çıkarmayı da başardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [97] Buradaki çoğunluğa uyma, kişinin katıldığı her topluluğa kayıtsız şartsız bütün kurallarına uyma anlamında değildir ![]() ![]() ![]() ![]() [98] Abkariye Ömer / Abbas Mahmud elAhhad ![]() [99] Fetih: 48/29 ![]() [100] Fussilet: 41/34 ![]() [101] Zümer: 39/5355 ![]() [102] Hud: 11/15 ![]() [103] Yusuf: 12/52 ![]() [104] Bakara: 2/143 ![]() [105] Nisa: 4/59 ![]() [106] Müddesir: 74/38 ![]() [107] Necm: 53/3843 ![]() [108] Zilzal: 99/78 ![]() [109] İsra: 17/13 ![]() [110] Asr: 103/13 ![]() [111] Ali İmran: 3/104 ![]() [112] Ra'd: 13/11 ![]() [113] Ali İmran: 3/14 ![]() [114] İsra: 17/16 ![]() [115] Enbiya: 21/18 ![]() [116] Bakara: 2/249 ![]() |
![]() |
![]() |
|