08-02-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Hasimîler
Peygamberimizin atası Abdülmenaf'ın oğlu Hâsim'in soyundan gelenlere verilen isim
Hâsim ticaretle ugraşan zengin ve cömert biriydi Asıl adı Amr'dır Rivayete göre, bir kıtlık yılında Filistin'e giderek oradan un satın almış ve Mekke'ye getirerek ekmek yaptırmış, kestirdiği hayvanların et suyuna ekmek dağıtarak tirid ikramında bulunmuştur Bu nedenle Arapça'da kırmak anlamına gelen (heseme) fiilinden müstak olan Hâsîm adı verilmiştir (Ebu Ca 'fer Muhammed b Cerîr et-Taberi, "Tarîhü'r-Rusül ve'l-Millûk" nsr Anneles III,1088; Ibnu HIsam, "es-Sîretil'n-Nebeviyye, I, 107)
Taberi'ye göre; Hâsim, Rûm ve Gassân hükümdarlarından Kureyş için dokunulmazlık hakkı sağlamış, Şam'a yaz seferleri, Yemen'e de kış seferlerini O ihdas etmiş bilahere bu, bir âdet haline gelmiştir Yine Taberî'nin rivayetine göre Hasîm bir seferinde Medine'ye uğramış, Amr b Zeyd'e misâfir olmuş, Amr'ın kızı Selma'yı görüp onunla evlenmek istemişti Baba, kızının kendi yanında doğum yapmasını şart koştu Hasîm de bu şartı kabul edip Şam'a gitti Dönüşünde Selma ile evlendiler Hasîm, Selma'yı alıp Şam'a götürdü Doğum yapma günü yaklaşınca O'nu alıp Medine'ye babasının evine getirdi, kendisi tekrar Şam'a döndü
Hâsim'in dört oğlu ve beş kızı vardı Soyu, çocuklarından Seybe (Abdulmuttalib) ile devam etmiş ve bu soydan gelenlere Hâşimogulları (Benu Hâşim) denmiştir Hâsim'in, Abdulmuttalib'den başka erkek çocuklarının nesilleri devam etmemiştir (Taberî, a g e , III, 1082)
Hasîmîler Kureyş Kabilesinin bir koludur Peygamberimiz de bu boydandır Haşîmîler islâmiyetten önce de hem Mekke'nin hem de Kureyş Kabilesinin yöneticisiydi Çok onurlu bir iş sayılan Kâbe bekçiliği ve hac işlerine bakmak da aynı ailenin elindeydi
Haşîmîler ile Kureyş Kabilesi'nin bir başka kolu olan Emevîler arasında öteden beri bir çekişme vardi Rivayete göre Haşîm ile kardesi Abdu Sems ikiz olarak dünyaya gelmişler bunlardan birinin parmağı diğerinin alnına yapişik iken ayrılmış bu esnada kan akmış, bundan da ileride bu iki kardeş arasında kan döküleceği sonucu çıkarılmış (Taberî, a g e, III, 1089)
İslâmiyet'ten sonra bu çekişme bir süre diner gibi olur Ancak Haşimîler'den olan Hz Ali'nin halife seçilmesiyle çekişme yeniden alevlenir Emevîlerden Muaviye Şam'da güçlü bir yönetim kurmuş ve Hz Ali'ye isyan edip, savaş açmişti Yenilmek üzere olan Muaviye, entrika ile savaşı kendi lehine çevirmeyi başarmış neticede mücadeleden galip çıkmıştı Bundan sonra Emevîler, İslâm Dini'nin getirdiği, halifeliğin sûra ile belirlenmesi usulünü kaldırdılar Halifelik babadan oğula geçen bir saltanat kurumu haline geldi Ancak bu durum çok sürmedi Halk yer yer Emevîlere karşı direnişe geçti Bu arada Hz Ali'nin oğlu Hasan, zehirlenerek öldürüldü İkinci oğlu Hüseyin ise bütün aile üyeleriyle birlikte Kerbelâ'da kiliçtan geçirilerek şehid edildi Fakat sonradan Emevîler, Hâşimîlerin bir kolu olan Abbasioğullari (Peygamberimizin amcası Abbas'ın soyundan gelenler) tarafindan ortadan kaldırıldılar Son Emevî hükümdarı Mervan el-Himer (esek Mervan) da öldürüldü ve iktidarları böylelikle son buldu (132/750)
'Tarihe Abbâsî saltanatı adıyla geçen Haşîmoğulları'nın bu seferki iktidarları, Ebu'l-Abbâs es-Saffah (kan dökücü) ile başladı Moğol hükümdarı Hülâgu'nun saldırılarına maruz kalan bu devlet de 1258 tarihinde ortadan kaldırıldı
Haşîmoğulları bu tarihten I Dünya savaşına kadar Mekke Şerifliği gibi sembolik ve mahalli bir görevin dişinda önemli bir rol oynamadılar Mekke Şerifi Hüseyin b Ali (1852-1951), İngilizlerle anlaşarak I Dünya savaşında Osmanlılara karşı ayaklanmış, Osmanlılar yenilerek Arap topraklarından çekilince kendisini Hicaz kralı ilân etmişti (1916)
Daha sonra Necid prensi (Suudi Arabistan Devleti'nin kurucusu) Abdülaziz b Suud (1880-1953), Hüseyin'i Hicaz'dan çıkarttı Ancak Hüseyin İngilizlerin desteğini sağlayarak oğlu Faysal'ı Irak'a, Abdullah'ı da Ürdün'e kral yaptırdı Ürdün'e kral olan Abdullah, Filistin'in bölünmesi konusunda İsrail ile anlaştiği iddiasıyla Filistinli bir genç tarafindan öldürüldü Hâşimî iktidarı Irak'ta, 1958 yılına kadar sürdü 14 Temmuz 1958 günü, başta kral II Faysal olmak üzere ailenin birçok mensubu öldürüldü ve yapılan askerî darbe ile Hâşimîlerin bu ülkedeki iktidarları son buldu
Ancak bugünkü Ürdün kralı Hüseyin, kendisinin Haşîmî soyuna mensup oldugunu iddia etmektedir
Halid ERBOGA
|
|
|