![]() |
İslam'da Fıkhi Mezhepler Tarihi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam'da Fıkhi Mezhepler TarihiTakdim Aziz Okuyucu; Allahu Teâla hazretlerinin lûtfu ile, Peygamber Efendimizin ve onun güzide Ashabından sonra, yüce dinimizi en iyi anlayan ve en güzel izah buyuran İlim, İman, cebret ve şecaatleri dillerde ve gönüllerde eksilmeyen büyük Mezheb İmanılnrımızın ilmi dehâlarını ve mezheblerini anlatan bu değerli kitabın 2 ![]() ![]() Bu eserde; bu büyük insanların, engin ahkâm bilgileriyle, Allanın ve onun Resulünün emirlerini en ince teferruatına kadar nasıl inceledikleri ![]() ![]() Onların çalışmaları sırasında ne gibi güçlüklerle karşılaştıkları, gadre uğratılıp hatta işkence görmeleri, fakat asla yılmamaları, muarızlarına hiç bir zaman taviz vermemeleri izah edilmiştir ![]() Böylece çağımızın büyük inceleme kitaplarından biri ortaya çıkmış, bütün müslümanların, bu büyük din İmamlarının hayatları hakkında daha kolay bilgi edinmeleri sağlanmıştır ![]() İçinde bulunduğumuz bu asırda tercümesini sunduğumuz bu eseri kaleme alan büyük üstad, Muhammed Ebu Zehra'dır ![]() ![]() Eserin tercümesini, Ankara Üniversitesi İlâhiyyat Faküitesi'nin muhterem Hocalarından Dr, Abdülkadir Şener yapmıştır ![]() ![]() Okuyucumuza böyle bir eseri 'kinci defa takdim etmeyi yayınevimize müyesser kılan Allaha hamdeder; Bu türiü lûtf ve ihsanlarını daim etmesini niyaz eyleriz ![]() Tevfîk Allahtandır ![]() HİSAR YAYINEVİ[color="Red"] Mütercimin Önsözü Tercemesini sunduğumuz bu eser, Kahire Üniversitesi Hukuk Fakültesi İslâm Hukuku Profesörü Muhammed Ebû Zehra (1898 - 1974) tarafından kaleme alınmış ve Kahire'de Muhaymir Matbaasında (Darû'1-Fikr neşri, tarih yok) basılmıştır ![]() ![]() ![]() Önsözünden de anlaşılacağı gibi eserde ictihad, fetva ve mez-heblerin doğuşu hakkında uzun bir GİRÎŞ'ten sonra kronolojik sıraya göre: tmam Zeyd ve Mezhebi, îmam Cafer ve Mezhebi, tmam Ebû Hanife ve Mezhebi, İmam Mâlik ve Mezhebi, îmam Şafii ve Mezhebi, İmam ![]() ![]() ![]() İslâm Hukuk Tarihinin ilk ve önemli devirlerini içine alan bu eser, müslümanlarm körü körüne mezheb tartışmalarına girişerek, gelişi güzel birbirini itham etmemesi, belli başlı fıkıh mezheblerinin gerçek yönünü tanıması, bu nıezheblerin İmamlarının düşünce ve görüşlerini doğru olarak öğrenmesi için yazılmıştır ![]() Gazete sütunlarından kahvehane köşelerine, köy odalarından Üniversite çevrelerine kadar mezheb tartışmaları yapılan memleketimizde de aydınlatıcı, müslümanlan birbirine yaklaştırıcı ve bu gibi tartışmaların ilmî bir zemin üzerinde yapılmasını sağlayıcı böyle eserlere duyulan ihtiyaç daha az değildir ![]() ![]() Yazarın önsözünde mezheb İmamları kronolojik sıraya göre zikredildiği halde, İmam Zeyd ve İmam Ca'fer bölümleri kitabın sonuna konmuştur ![]() ![]() ![]() Eserin tercemesini daktilo etmek, baskı hatalarını düzeltmek ve terceme sırasında yardımcı olmak suretiyle değerli emeklerini esir-genıiyen Ankara İmam - Hatip Okulu Meslek Dersleri Öğretmeni arkadaşım İsmet Şimşek”e, sözümü bitirirken teşekkürü zevkli bir borç bilirim ![]() Gayret bizden, basan Allah'tandır ![]() 29 ![]() ![]() Önsöz Verdiğin nimetler için övgü ve şükür sanadır, Allahım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alemlere rahmet olarak gönderdiğin Peygamber'e salât ve selâm eyleriz ![]() ![]() Allah, İslâm'ın sekiz büyük İmamı hakkında birer ciltlik sekiz eser yazmaya beni mavaffak Jnldı ![]() ![]() Bu sekiz İmam, kronolojik sıraya göre şunlardır: 1 — Zeyd b ![]() ![]() 2 — Ebu Abdillah Cafer ![]() ![]() ![]() ![]() 3 — Ebu Hanife Numan b ![]() ![]() 4 — Mâlik b ![]() ![]() ![]() 5 — Muhamed b ![]() ![]() ![]() 6 — Ahmed b ![]() ![]() 7 — İbn-i Hazm el-Endelüsî (384 - 456 H ![]() ![]() 8 — Takıyyüddin b ![]() ![]() ![]() Bu sekiz kitap, kendisini İslâm Hukuku'na vermiş ihtisas sahiplerinden başka okuyuculara ağır gelmektedir ![]() ![]() Ben de onların bu isteklerini yerine getirmek zorunda kaldım ![]() ![]() ![]() Onlar, İslâmî hakikatlara nüfuz etmekte öyle keskin bir görüşe sahip idiler ki bununla istediklerinden uzaklaşarak, hedeflerinden başka bir yöne gitmiyorlar ve basiretlerini aydınlatan ihlâsları sayesinde gerçekleri hakkiyle kavrıyorlardı ![]() ![]() Zaman zaman bir kısım dergilerde bu İmamlar hakkında kısa makalelerim, diğer bir kısım dergilerde de daha uzun incelemelerim yayınlandı ![]() Bu eserde adı geçen sekiz İmamı ve onların mezheplerini, fazla teferruata girmeksizin, ele alıp inceledik ![]() Bu İmamlardan ikisi (Zeyd ve Cafer es-Sadık) Şia İmamları olup Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ünlü fıkıh İmamlarını ve onların mezheplerini geniş bir şekilde öğrenmek isteyenler o sekiz ciltlik eserimizi, özet halinde öğrenmek isteyenler de bu kitabımızı okuyabilirler ![]() Nefsimizin gururundan bizi koruması için Allah'a sığınır, bizi yazdığımız, söylediğimiz ve yaptığımız her şeyde başarılı kılmasını ve bize doğru yolu göstermesini O'nun yüce kereminden niyaz eyleriz ![]() Muhammed EBU ZEHRA[color="Red"] Giriş İslâm Hukuku'nun ilk kaynağı Kur'an ve Sünnet'ten alınan nass'lardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dinin ilk başvuracağı kaynak daima akıldır ![]() ![]() ![]() ![]() Dinde asıl olan nakildir ![]() ![]() ![]() 1 — Dinî nass'ların maksat ve amaçlarını kavrar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 — Hakkında nass bulunmayan olaylarda, mevcut nass'lara dayanarak hükümler çıkarır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm Hukuk Ekolleri'nin metodları değişebilir; fakat hepsi de nass'lann gölgesine sığınmaktadır ve bu nass'larm otoritesini bir yana bırakıp sınırlarını aşamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm hukukçularından bir kısmı bu kıyası almakla beraber dînî hükümlerin genel amaçlarını (ki bunlar insan maslahatlarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazıları da nass olmayan yerde aklı hakem kılmıştır; akıl da, aslında bizzat maslahata dayanmaktadır ![]() O halde şer'i hükümleri bilmek için ictihad şarttır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan başka, her müslüman, Kur'an ve Hadis nass'larını tamamen bilemez ve bu yüzden de ilme ve delile dayanarak fetva veremez ![]() ![]() ![]() İslâm Hukuku'nda ictihad dört devreye ayrılır : 1 — Peygamber devrindeki ictihad, 2 — Sahabîler devrindeki ictihad, 3 — Tabiîn devrindeki ictihad, 4 — Müctehid İmamlar devrindeki ictihad ![]() [1] İslam’da Fıkhi Mezhepler Tarihi, Prof ![]() ![]() [2] Sözünü ettiğimiz siyasî ve itikadî mezhebler tarihini İçine alan birinci «cilt ![]() ![]() ![]() ![]() [3] İslam’da Fıkhi Mezhepler Tarihi, Prof ![]() ![]() [4] İslam’da Fıkhi Mezhepler Tarihi, Prof ![]() ![]() [5] İslam’da Fıkhi Mezhepler Tarihi, Prof ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam'da Fıkhi Mezhepler Tarihi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam'da Fıkhi Mezhepler Tarihi1- Peygamber Devrinde İctihad Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamberin içtihadında hatâ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada şöyle bir sual sorulabilir: Niçin Allah, Peygamber'e hakikati ilk önce vahiy yoluyla bildirmedi de O'nu hatâ ettikten sonra uyardı? Buna şöyle cevap verebiliriz: Allah, insanların kendi görüşlerine güvenerek onları değişmez gerçekler saymamalarını ve hakikati tam olarak Allah'ın bileceğine, Peygamber gibi yüksek bir şahsiyetin dahi yanılabileceğine inanmalarını göstermek istemiştir ![]() Peygamber'in hatâsı Allah tarafından düzeltilmeden bırakılmaz ![]() ![]() İslâm Hukukçularından bazıları burada ileri giderek, Peygamber'in içtihadıyla olan bir hükme uymak gerekmez, diyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazan şer'i hüküm ve prensiplerin dışında dünyevi bir şey hakkında Peygamber hatâ edebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dişi hurma ağacının çiçeklerine erkek hurmanın tohumlarından sun'î bir şekilde aşılanması hususunda bir kısım sahabiler Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birtakım sapık kimseler, bu hadîs'i çığrmdan çıkarıp şer'î hükümlerin hepsini iptal edecek kadar ileri gittiler ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir anlayış, Allah ve Resulüne iftira etmek demektir ![]() ![]() ![]() Yukarıdaki hadîs-i şerif san'at, ziraat gibi hususlarla ilgilidir Onlar, Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm hukukunun mantığından ayrı bir mantığa sahip olan Avrupa kanunları ile uğraşan bazı hukukçular şöyle bir itirazda bulunabilirler : Yargılama (kaza) prensipleri, bazan uyulması gereken bir kanun mahiyetini alır; meselâ Temyiz Mahkemelerinin kararları kanun yerine geçer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısaca diyebiliriz ki; Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [6] Enfal Sûresi, 67-70 ![]() [7] Nahl Süresi, 116 ![]() [8] İslam’da Fıkhi Mezhepler Tarihi, Prof ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam'da Fıkhi Mezhepler Tarihi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam'da Fıkhi Mezhepler Tarihi2- Sahabîler Devrinde İctihad Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() Bizans'ın Suriye valisinin, tebaasından müslüman olanları öldürmesi dolayısıyla Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun içindir ki, Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada dini bir zorlama (ikrah) için savaş yapıldığı sanılmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Bu din, insanları eşitliğe çağırıyor ve onların hepsinin Âdem'den olduğunu, Âdem'in ise topraktan yaratıldığım ifade ediyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm fetihlerinin ötesinde arap olmayan milletlerin, araplann safında yer aldığı bir gerçektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu itibarla büyük sahabîlerin ictihad'da bulunması, Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabîlerin bilginleri ictihad hususunda bir metod ortaya koydular; onlar, yeni bir hâdise karşısında ihtilâfa düşerlerse Kur'an'a başvuruyorlar, bu meseleyi açıklayan bir âyet bulurlarsa onun üzerinde birleşiyorlardı ![]() Buna şöyle bir misal verebiliriz: Irak ve İran toprakları fethedilince sahabîler, bu arazinin fethe iştirak eden askerlere dağıtımında ihtilâfa düştüler; Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() Sahabîler, Kur'an'da bir nass bulamayınca Sünnete başvuruyorlar ve ondan gereken hükmü alıyorlardı ![]() ![]() Meselâ; Bir gün bir anneanne (nine), Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabîler, Kitab'ta ve Sünnette bir nass bulamadıkları zanîan ictihad yapıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Usûl-i fıkıh bilginlerinin çoğu, re'yi kıyas olarak kabul eder ![]() ![]() ![]() Başka bir deyimle, kıyas, hakkında nass bulunmayan mesele üze*rinde, hüküm bakımından illetleri ortak olan ve hakkında nass bu*lunan meselenin hükmünün sabit olmasıdır ![]() ![]() Bu türlü ictihad, müctehidin, hakkında nass bulunmayan konuda illet bakımından ortak olan ve nassa dayanan meseleyi tam olarak kavramasını gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kıyas metoduna göre' re'y ile ictihad yapmakla meşhur olan sahabîler arasında Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maslahata göre ictihad'da bulunan sahabilerin başında Ömer b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ömer (R ![]() ![]() ![]() ![]() Burada okuyucunun hatırına şöyle bir soru gelebilir: Niçin Ömer (R ![]() ![]() Bunun cevabı şöyle olabilir: Devlet işlerinin yönetimi maslaha*ta, bozukluğa meydan vermemeye, şeriatın emirlerine itaat etme esasına dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaza işinde esas olan, hasımlar arasında adaleti gerçekleştirmek, zalim ve haksızdan mazlumun hakkını almaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabîlerin hepsi, re'y'e başvurmakta eşit olmamakla beraber, Kur'an ve Hadis'te nass bulamayınca ictihad etmek zorunda kalmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahâbîlerden bazıları hadis rivayet etmekten çekinmişler, fakat görüşlerini ortaya atmaktan çekinmemişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Amr eş-Şeybânî der ki: «İbni Mes'udun yanında bir sene kaldım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahâbîlerden bazıları, eğer iki ve daha fazla kimsenin açıkça bildiği gibi hadis bulunmazsa, sözü kendilerine nispet etmeyi tercih ediyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu itibarla sahâbilerin bir kısmı kendi re'yleri ile fetva veriyorlardı veya sözü kendilerine nispet ediyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahâbîlerin re'ylerini, sırf aklî görüşler olarak kabul edemeyiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünülebilir ki, bu sahâbîlerin rivayetleri Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada iki hatâyı düzeltmek mecburiyetindeyiz: 1 — Bazı insanlar, sahâbîlerin sahih olan bir hadisi terk edip-kendi re'ylerine göre fetva verdiklerini zannetmektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 — Bazı hukukçular şöyle diyorlar: Hadis'e sarılanlar, hadis ve geleneklere dayanarak fetva veriyorlar; re'y taraftarları daha ciddî kafa yoruyor ve geleneklere pek önem vermiyorlardı ![]() Bu görüş, ilmi araştırmadan çok uzaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() îkinci gurup ise, hüküm çıkarmak hususunda çok uğraşmış ve tecrübeli kimselerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hükümet işleriyle uğraşmayan re'y taraftarları da, sadece nakle yöneldikleri zaman, Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burada belirtmeliyiz ki, re'yleri ile ictihad yapan sahâbiler, re'ylerinin bir yol haline gelmesini ve re'y olarak uygulanmasını istiyorlardı; fakat bunun din gibi kabul edilmesini asla istemiyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() «Ey insanlar, doğru görüş Allah'ın elçisinin re'yidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Re'y ile ictihad eden sahâbîler, re'ylerine galip bir zan gözüyle bakıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [9] Maide Sûresi, 30 ![]() [10] Bakara Sûresi, 356 ![]() [11] Yunus Sûresi, 99 ![]() [12] Kıyame Sûresi, 36 ![]() [13] Enfal Sûresi, 41 ![]() [14] Haşr Sûresi, 7 ![]() [15] Bakara Sûresi, 204-206 ![]() [16] Enfal Sûresi, 41 ![]() [17] Haşr Sûresi, 7 ![]() [18] İslam’da Fıkhi Mezhepler Tarihi, Prof ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam'da Fıkhi Mezhepler Tarihi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam'da Fıkhi Mezhepler TarihiSahâbîler Devrinde Fıkh'ın Kaynakları Yukarıdaki izahtan anlaşılmıştır ki sahâbîlere göre fıkh'm kaynağı şu üç esastan ibarettir: 1 — Kitab, 2 — Sünnet, 3 — Re'y (kıyas) ![]() Bu devirde Sünnet, kitap halinde yazılmamış idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çünkü Peygamber (S ![]() ![]() ![]() Abdullah b ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadis rivayet eden sahâbîlerin hepsi de doğru kimselerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [19] İslam’da Fıkhi Mezhepler Tarihi, Prof ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam'da Fıkhi Mezhepler Tarihi |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam'da Fıkhi Mezhepler TarihiSahâbîlerin Îctihad Metodlârı Sahâbüerin ictihad nıetodları değişikti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlar, sahâbîlerin düşünüş metodlarma göredir ![]() ![]() ![]() Bazan ictihad, şahsî olmayan, hatta umumu ilgilendiren bir konuya ait oluyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 — Özel Şûra; bu, sahâbîlerden ileri gelenlerin katıldığı bir toplantı idi ![]() ![]() 2 — Genel Şûra; bu, bütün Medinelilerin katıldığı bir toplantı idi ![]() ![]() Önemli bir iş ortaya çıkınca Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medine halkının bu durumu, PERİKLES devrindeki Atina halkının durumuna benzemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Sahâbî ve Tabiîlerden sonra gelen müctehidler bu topluca kabul edilen re'ye icma' adını vermişler ve onu şeriatın dördüncü kaynağı saymışlardır ![]() Böylece; 1 — Kitab 2 — Sünnet, 3 — Re'y (kıyas), 4 — İcma' şeriatın dört kaynağını teşkil etmiştir ![]() Sahabîler bazı hallerde topluca bir re'ye, yani icma'a ulaşamazlar ve aralarındaki ihtilâf sürüp giderdi ![]() 1 — Nass'larm etrafında meydana gelen ihtilâf: Bu bir nass'ın iki veya daha çok mânâya gelmesi ihtimalinden doğmaktadır ![]() ![]() ![]() Bu kelime iki mânâya gelir: a) Kadının iki ayhali (hayz) arasındaki temizlik müddeti kastedilebilir, b) Bizzat ayhali kastedilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazan nass'larm etrafındaki ihtilâf sebebi, bu nass'larm zahirleri arasındaki çatışma olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci âyetin lâfzmdan umumi olarak anlaşılan mânâ, kocası ölen gebe bir kadını da, boşanmış olan (gebe) kadmı da içerisine alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nass'larm etrafındaki ihtilâf sebeplerinden biri de rivayet meselesidir ![]() ![]() 2 — Re'y sebebiyle meydana gelen ihtilâf: Bu, çok geniş bir saba işgal eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahâbüerin, yeni meseleler karşısında yaptıkları ictihadlarda rehberleri ihlâsları idi ![]() ![]() ![]() 1 — Sahâbîler ictihad için çok sağlam bir metod koymuş oldular ![]() ![]() 2 — Sahâbîler fıkıhta öyle zengin bir araştırma, şuurluluk ve açıkhk mirası bıraktılar ki, onlar, ihtilâfa da düşseler, ittifak halinde de olsalar, yaptıkları ictihad, kendilerinden sonra gelenlere çok büyük faydalar sağladı ![]() İmam Şâtibî, el-İ'tisam aalı eserinde sahâbîlerin ihtilâfını ümmet için bir rahmet olarak vasıflandırır ve şöyle der: «Kasım b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahâbîlerden bize Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Netice ne olursa olsun, sahâbîlerin sözleri bir hüccet olarak kabul edilmiş, ileride açıklayacağımız üzere, ictihad da onun sinirli dahilinde yapılmıştır ![]() [20] Haşr Sûresi, 7 ![]() [21] Bakara Sûresi, 127 ![]() [22] Talak, 4 ![]() [23] Bakara, 124 ![]() [24] İbn-i Kayyım el-Cavaâyye, llamul-Muvakknn, c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [25] eş-Şâtıbî, el-İ'tisam, c ![]() ![]() ![]() [26] İslam’da Fıkhi Mezhepler Tarihi, Prof ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|