![]() |
Asr-İ Saadette Kölelik Ve Cariyelik |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kölelik Ve CariyelikASR-I SAADETTE KÖLELİK VE CARİYELİK Doç ![]() ![]() ![]() (Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, İstanbul) Buraya kadar Rasûl-i Ekrem Efendimizin çeşitli sıfatlarla ortaya koyduğu, bağlayıcılık bakımından farklı hükümler ifade eden davranışlarını gördük ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() VECDİ 1955 yılında Kırklareli'nin Üsküp bucağında doğ-AKYÜZ du ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Devlet ve İşçi-İşveren İlişkileri - Hilafetin Saltanata Dönüşmesi NİHAT 1949 Yılında Bulgaristan'ın Burgaz vilayetinin EN(JİN Aydos kasabasında doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GİRİŞ Köle; hukuki, iktisadi ve sosyal bakımlardan hür insanlardan farklı ve aşağı statüde bulunan kimse demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() insanlık tarihinin her döneminde var olduğu bilinen kölelik, müessesesi, islâm öncesi dönemde Araplar arasında da mevcuttu ![]() ![]() ![]() ![]() Cahiliye döneminde kölelerin evlât edinildiği de bilinmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hakîm b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cahiliye dönemi köleleri, efendilerinin hoşuna giden bir hizmet karşılığında efendileri tarafından azat edilebilirlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O dönem köleleri efendileriyle beraber savaşlara da katılırlardı ![]() ![]() Cahiliye döneminde köle ticeretiyle meşgul olarak büyük bir servete kavuşan Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci Bölüm KÖLELİĞİN SEBEPLERİ islâm, mevcut kölelik durumunu düzenlemiş, sebeplerin hayli daraltmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I ![]() Karı-kocamn her ikisi de köle ise, doğan çocuk da köle olarak dünyaya gelir ![]() ![]() ![]() Cariyenin efendisinden olan çocukları hür statüde doğarlar ![]() II ![]() Köleliği doğuran asıl sebep, savaş ve bunun ortaya çıkardığı sonuçlardır ![]() ![]() "Araplara kölelik yoktur" şeklinde bir hadis de rivayet edilir ![]() ![]() Hz ![]() ![]() Benu Suleym'den Yesâr adında bir köle-çoban savaş esiri olarak alınmış, ancak müslüman olunca Rasûlullah tarafından azat edilip serbest bırakılmıştır ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Cuveyriyye, mağlup kabile başkanının kızıydı ve o, iki askerin payına düşmüştü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evtâs savaşından sonra, Ci'irrâne'ye varıldığında, ele geçen ganimet ve savaş esirlerinin akıbetinin ne olacağı konusu ele alındı ![]() ![]() ![]() ![]() Hevazin kabilesinden bir heyet, Rasûlullah'ın huzuruna çıktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() III ![]() Köleliğin bir başka sebebi, başka birinden köle st-un alınmasıdır ![]() Arabistan'da bitip tükenmeyen baskın savaşlarından birinde Zeyd b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ilk müslümanlar arasında yer alan köleler, müşriklerin dayanılmaz işkencesine uğrayınca, Hz ![]() ![]() ![]() Kölelerin bedelleri çeşitliydi ![]() ![]() ![]() Köle alım-satım işlemi bazan bir belgeye yazılırdı ![]() IV ![]() Başkasından bağış yoluyla da köle edinilebilirdi ![]() Mısır hükümdarı Mukavkıs, davet mektubuna verdiği cevabın yanısıra, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında bu son iki yolla, başkasmdaki köleler, satın alınarak veya bağışla devralınırlar, yoksa hür kişiler köle edilmezler ![]() Andlaşmalar sonunda da köleler devralınmıştır ![]() ![]() İkinci Bölüm KÖLELERİN SOSYAL VE HUKUKÎ DURUMU Bir aile çatısı altında, sadece karı-koca ve onlardan dünyaya gelen çocuklar, kocanın ana-babası, yahut yakın akrabaları ve köleler değil, aynı zamanda himaye altına alınmış, yahut o ailenin eman (sığınma) hakkı vermesiyle kendisine sığınmış yabancılar (halif, mevlâ, dahîl) da bulunuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() İlk Müslüman köleler, çok acıklı işkencelerle karşılaştılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() İslâmiyet'in 13 senelik Mekke döneminde varlıklı müslümanlann köle sahibi oldukları bir vakıadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm tarihindeki olaylara, kronolojik sıralama ile, genel olarak bakıldığında, İslâmiyet'in son derece gerçekçi bir anlayışla insanlar arasında savaşı ve bunun tabiî neticesi olarak kölelik müessesesini caiz gördüğü açıkça anlaşılmaktadır ![]() " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâmiyet'in 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medine döneminde, cihadın emredilmesinin ilk yıllarında harp sonucunda esir edilen kadınlarla, esir paylaşımından sonra, iddet beklemeksizin cinsi birleşmede bulunulurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'ân (Nisa, 4/36), kölelere iyi davramlmasını belirtmiştir ![]() ![]() ![]() İslâm'da kölelere yapılacak muamele Ma'rûr b ![]() ![]() ![]() ![]() "— Ya Ebâ Zerr! Bu iki abayı bir araya getirsen bir kat elbise olurdu ![]() ![]() "— Benimle din kardeşlerimden bir zat (Bilâl-i Habeşî) arasında münakaşa geçmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "—Ya Resûlallah! Eğer bir kimse başkalarına söğerse, onun anasına ve babasına söğülür" dedim ![]() "Ya Eba Zerr! Gerçekten sen kendinde cahiliyyet bulunan bir kimsesin! Onlar sizin din kardeşlerinizdir ![]() ![]() ![]() Kölelere hitap konusunda Resûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kölelere iyi muamele edilmesi hususunda Rasûlullah (s ![]() ![]() ![]() "Herhangi biriniz için hizmetçisi yemeğini hazırlayıp da getirdiği zaman —ki o hizmetçi yemeğin sıcağına, dumanına katlanmıştır— onu kendisi ile beraber oturtsun! şayet yemek az olursa eline ondan bir yudum yahut iki yudum koyuversin!" [33] Müslüman köleler de sahiplerine karşı iyi hizmet etmekle mükelleftirler ![]() ![]() ![]() ![]() Suç işleyen kölelerin dövülmesi caizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zina suçunu işleyen cariyenin cezası hakkında Resûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebû Mes'ud el-Bedrî el-Ensârî köleyi dövme konusunda başından geçen bir hadiseyi şu sözlerle anlatmaktadır: "Bir kölemi kırbaçla dövüyordum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kadın köle (cariye=odalık), bir nikâh akdi olmaksızın efendisinin emir ve hizmetine" bağlıdır ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Reyhâne, Medineli bir yahudi kabilesi olan Kûrayza'ya mensuptur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mâriye, Mısırlı olup hıristiyandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cariyelerin eğitimiyle ilgili olarak Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Asr-İ Saadette Kölelik Ve Cariyelik |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Asr-İ Saadette Kölelik Ve CariyelikÜçüncü Bölüm KÖLELİĞİN SONA ERMESİ İslâm, Tevrc gibi kölelik kurumunu tanımıştı ![]() ![]() ![]() ![]() 1) îslâm ordugahına veya ülkesine sığman kölenin hürleşme-si, 2) Efendisinden çocuk sahibi olan cariyenin, daha önce azat edilmemişse, onun ölümüyle hürleşmesi[41] I- Azat (Itk) Yolları A- Sadaka Olarak Azad İslâmiyet'teki, sadece Allah'ın rızası, hiçbir maddî ve hissî menfaat gözetmeden, sadece manevî derecenin yükselmesi için, bir fazilet olarak köle azat etme uygulamasının, müşrik Araplar-daki uygulamanın devamı olduğu söylenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'ân'da köle azat etmenin en iyi sadaka olduğu belirtilir ![]() ![]() Temim kabilesine yapılan askerî sefer sırasında Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rasûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() îbn Sa'd'ın belirttiğine göre, Hz ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() B-Keffaret İçin Azat Bir kölenin, bir günah veya suçun bağışlanması için keffaret olarak azad edilmesi üç halde görülür: a) Yeminden caymanın bir keffareti, Maide, 5/89 ayetinde belirtildiği gibi, köle azat etmektir ![]() b) Mücadele, 58/3 âyetlerinde cahiliye devrinin kötü bir âdeti olan zıhar önlenmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() c) Nisa 4/92 âyetine göre,tedbirsizlik veya dikkatsizlik (hata) sonucu bir mü'mini Öldüren başka bir mü'mi, ölünün velileri bağışlamadığı takdirde, bir köle azat etmeli ve diyet ödemelidir ![]() Hz ![]() ![]() C- Ölüme Bağlı Azat (Tedbîr) Efendi, ölümünden sonra yürürlük kazanmak üzere kölesini azat edebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca, efendisinden çocuk sahibi olan cariye de efendisinin ölümünden sonra hür olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() D- Hürriyet Bedelini Ödeyerek Azat (Mükâtebe) Kur'ân'da (Nur, 24/33), bir köle için kendi azat bedelini efendisine ödeyip kendi kendisini azat edebilmesi kaideleştirilmiştir ![]() ![]() ![]() Mükâteb kölelere, zekât ödeyerek yardımda bulunulmuştur ![]() Medine'de bulunan Selman-ı Farisî, uzun bir takını maceralardan sonra, islâm öncesi devirde bazı Arap kabilelerine esir düşmüş ve sonunda Medine'de yahudilere köle olarak satılmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() islâm, mükatebe yoluyla islâm hürriyetlerine kavuşmayı arzu eden kölelerin tamamına hürriyet yolunu açmıştır ![]() ![]() E- Satın Alarak Azat Azat olma yollarının birisi de, satın alarak azat etmektir ![]() Hz ![]() ![]() Habeş necaşisinin tahtta veliahdlik hakkına sahip oğullarından köle statüsünde olan biri, Hz ![]() ![]() ![]() F- Ortaklığın Îzalesiyle Azat Hz ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() G- İslâm Ülkesine Sığınıp Müslüman Olmayla Azat Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II ![]() Azat edilen köle, Mevlâ adım alır, Mevlâ'nın, eski efendisiyle veya mirasçılarıyla hukuki ilişkileri devam eder ![]() ![]() ![]() Berire adlı köleyi satın alıp azat etmek isteyen Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca, velâ hakkının satışını ve bağışlanmasını da[63] yasaklamıştır ![]() Mirasçı bırakmadan ölen azatlı kölenin eski efendisi, bu kölenin bıraktığı malları tevarüs ettiği gibi, bu eski efendi de şayet geride hiçbir mirasçı bırakmadan ölecek olsa, o azatlı köle eski efendisinin bıraktığı malına mirasçı olurdu ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belazurî'nin belirttiğine göre, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Efendisinden çocuk sahibi olan cariyeyej Ummu'l-Veled (çocuk anası) denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SONUÇ Cemiyete mal olmuş; kökleşmi bir kurumun, bir-iki maddeyle kaldırılması mümkün değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Kölelik kurumunun Kur'ân'daki düzenleniş tarzı uhrevî, manevî değerlerle dünyevî değerlerin değişimi sistemine oturtulmuştur ![]() ![]() Kanuna karşı saygının bir diğer yolu da, kanunu koyanların ve uygulayanların herkesten önce ona uymasıdır ![]() ![]() ![]() islâm bir taraftan köleye türlü haklar ve imkanlar tanırken, Öte yandan da her vesileyle azabı tavsiye ve teşvik etmiştir ![]() ![]() islâm'ın bir hukuk ve din sistemi olarak, kölelik karşısındaki tutumu şöylece formüllendirilebilir:"Kölelik yolu alabildiğine dar, hürriyet yolu alabildiğine geniştir; insanlığa armağan edilen kölelik değil, azat ve hürriyettir; islâm köleliğin kurucusu değil, kaldıncısıdır ![]() BİBLİYOGRAFYA Belazurî, Ensabu'l-Eşraf, I, yay ![]() Buharı, Muhammed b ![]() ![]() ![]() Davudoğlu, Ahmed, Sahih-i Müslim Tercüme ve Şerhi, İstanbul 1973 ![]() Hamidullah, Muhammed, îslâm Peygamberi, çev ![]() ![]() Hamidullah M ![]() ![]() ![]() Hamidullah, M ![]() ![]() ![]() tbn Hişam, Sîret, çev ![]() ![]() ________________________________________ [1] Buharı, İlim, 39; Müslim, Vasiyet, 22 ![]() [2] Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [3] Muhammed Hamidullah -M ![]() ![]() ![]() [4] İslâm'da evlâtlık müessesesi "Onları babalarının isimleriyle çağınınz" aye-tiyle kaldırılmıştır ![]() [5] Ahmed Davudoğlu, Sahih-i Müslim Tercüme ve Şerhi, İstanbul 12973, c ![]() ![]() ![]() [6] Sahih-i Buharı ve Tercümesi, trc ![]() ![]() ![]() ![]() [7] İbn Hişam, Slret, c ![]() ![]() ![]() [8] Mustafa Fayda, "Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [9] Muhammed, 47/4 ![]() [10] Ahzab, 33/50,52 ![]() [11] Muhammed Hamidullah, İslâm Peygamberi, c ![]() ![]() ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [12] Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [13] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [14] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [15] Buharı, Itk, 49, no: 24, 25; Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [16] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [17] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [18] Buharı, 49, no: 23; Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [19] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [20] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [21] Buharî, 50/1, 89/5; Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [22] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [23] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [24] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [25] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [26] Hamidulîah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [27] Buharı, c ![]() ![]() ![]() ![]() [28] Ibn Hişam a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [29] Buharı, c ![]() ![]() ![]() ![]() [30] Buharı, c ![]() ![]() ![]() [31] A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [32] Buharî, c ![]() ![]() ![]() [33] A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [34] Buharî, c ![]() ![]() ![]() [35] Buharî, c ![]() ![]() ![]() [36] Buharî, c ![]() ![]() ![]() [37] A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [38] Belazurî, Ensab, I, no: 920; Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [39] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [40] Buharı, Itk, 49, no:30 ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [41] M ![]() ![]() ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [42] Beled, 90/11-13 ![]() [43] Bakara, 2/177 ![]() [44] Hamidullah, İslâm Peygamberi, el, s ![]() ![]() [45] Belazurî, Ensâb, I, no: 984; Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [46] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [47] Ebu Davud, Itk, 23/7; no:3949 ![]() [48] Buharî, Itk, 49, no:3,4 ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [49] Ebu Davud, Diyat, 33/7, no: 4519 ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [50] Buharî, Itk, 49/9 (no: 2534) ![]() [51] Buharı, Itk, 49, no:i8 ![]() [52] Beyhakî, es-Sunenu'l-Kubrâ, c ![]() ![]() ![]() ![]() [53] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [54] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [55] Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [56] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [57] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [58] Buharı, Itk, 49, no:7; Müslim,/«A, 20, no:l; Malik, Muvatta, Uk, 38/1 ![]() [59] Müslim, Eyman, 27/12, no: 56, Malik, Itk, 38/3 ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [60] Hamidullah, İslâm'da Devlet İdaresi, s ![]() ![]() [61] Belazurî, Ensab, I, no: 989; Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [62] Buharî, Feraid, 85 (no: 6571, 7654) ![]() [63] Buharî, Itk, 49, no: 19 ![]() [64] Hamidullah, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [65] Abdurrezzak, Musannef, 7/288 no: 13210; îbn Mace, Itk, 19/2, no: 2517; Ebu Davud, Itk, 23/8, no: 3954 ![]() ![]() ![]() Dr ![]() ![]() [66] Doç ![]() ![]() ![]() ![]() [67] Doç ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|