![]() |
Hz. Adem (A.S.) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Adem (A.S.)Hz ![]() ![]() ![]() İlk insan, ilk peygamber, insanlığın babası ![]() ![]() ![]() Taha, 20/55; Nuh, 71/18) Yüce Allah yeryüzünde bir halife yaratacağını meleklerine bildirdiği zaman; ilim, irade ve kudret sıfatlarıyla donatacağı bu varlığın yeryüzüne uyum sağlaması için maddesinin de yeryüzü elementlerinden olmasını dilemiştir: "Sizi (aslınız Adem'i) topraktan yaratmış olması onun ayetlerindendir ![]() ![]() Allah'u Teala Hz ![]() 1- Türab safhasından sonra "Tîn" safhası: Tîn: Toprağın su ile karışımıdır ki, buna çamur ve balçık denilir ![]() "O (Allah) her şeyi güzel yaratan ve insanı başlangıçta çamurdan yaratandır ![]() Hayat kaidesinin candan sonra iki temel unsuru su ve topraktır ![]() "Allah her canlıyı sudan yarattı ![]() ![]() ![]() ![]() "O (Allah) sudan bir beşer (insan) yaratıp da onu soy-soy yapandır ![]() ![]() Yeryüzünün 3/4'ü su ile kaplıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Tin-i lâzib: Cıvık ve yapışkan çamur demektir ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Hame-i Mesnûn: Sonra cıvık ve yapışkan çamur hame-i mesnûn haline getirildi ![]() ![]() ![]() Böylece Allahü Teala Adem (a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Salsal: Kuru çamur demektir ![]() Cenab-ı Allah kokmuş ve suretlenmiş çamuru da kurutarak "fahhar" (kiremit, saksı, çömlek) gibi tamtakır kuru bir hale getirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() Cenab-ı Allah Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cenab-ı Allah böylece Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() Allah Hz ![]() ![]() 'Muhakkak ben, yeryüzünde (emirlerimi tebliğ etmeye ve uygulamaya koyacak) bir halife (bir insan) yaratacağım' demişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ayetlerde geçen "halife" vekalet gibi asaletin karşıtı olarak başkasına vekillik etmek, yani az veya çok aslın yerini tutarak, onu temsil etmek demek olan hilafet masdarından türemiş bir sıfattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cenab-ı Allah: "Yeryüzünde bir halife yaratacağım ve tayin edeceğim ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hz. Adem (A.S.) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Adem (A.S.)O, bu hususta asil olmayacak, kendi zatı ve şahsı namına asıl olarak hükümleri icra edemeyecek ancak benim bir naibim, kalfam olacak, iradesiyle benim iradelerimi, emirlerimi, kanunlarımı tatbike memur bulunacak sonra onun arkasından gelenler ve ona halef olarak aynı vazifeyi icra edecek olanlar bulunacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü Teala, Adem'i yeryüzünde halifesi yapacağını meleklerine istişare eder gibi tebliğ etmiş, Adem'i yarattıktan sonra ona eşyanın isimlerini öğretmiş, eşyanın bilgisini edinme ve beyan etme kabiliyetini vermiştir ![]() ![]() Yüce Allah Adem'i yarattıktan sonra zevcesi Havva'yı onun eğe veya başka bir görüşe göre kaburga kemiğinden yarattı ![]() ![]() ![]() Hz ![]() Yüce Allah Adem ve eşine şöyle diyerek, Cennet'e yerleştirdi: "Ve demiştik ki: "Ey Adem, sen ve eşin Cennet'te yerleş, otur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha önce İblis Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vesvese vererek insanları azdırma kabiliyetine sahip olan şeytan, ne yaptıysa yaptı, bir yolunu bularak Cennet'e girebildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buharî, Müslim, Ebu Davûd, Neseî ve Tirmizî'nin rivayet ettikleri bir hadîsinde Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hz. Adem (A.S.) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Adem (A.S.)Alimler, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) "Cenab-ı Allah dedi ki: Kiminiz kiminize (nesilleriniz birbirlerine yahut müminlerle şeytan birbirlerine) düşman olarak inin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Taha suresi 118-119'uncu ayetlerde Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Bu "Cennet" lafzının başındaki elif lam (lam-ı ta'rîf) umûm (istiğrak) için değil, ahid içindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d) Yine bazı haberlere göre: Allah meleklerinden birisine dünyanın her yerinden topraklar getirterek Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu'l-Kasım el-Belhî ve Ebü Müslim el-İsfahanî de "Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1) Eğer Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Yüce Allah'ın "Onlar (Cennet'te olanlar) oradan çıkarılacaklar da değildir ![]() ![]() 3) İblis, Hz ![]() ![]() ![]() 4) Ahirette müminlere va'd edilen Cennet teklif ve imtihan yeri olmayıp müminlerin içinde serbestçe dolaşacakları ve bütün nimetlerinden diledikleri gibi faydalanacakları bir yerdir ![]() ![]() ![]() 5) Allahü Teala "Yeryüzünde bir halife yaratacağım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat biz burada hemen şunu kaydedelim: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah, insanı nefsinin şehvet ve şeytanın vesveselerine maruz kalacak şekilde yaratmış, ona bunlara karşı koyacak akıl, hayır ve şerri birbirinden ayırt edecek vicdan (kalb gözü) vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hz. Adem (A.S.) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Adem (A.S.)Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer bir hadîste de Kıyamet gününde, diğer Nebiler gibi Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanların dinden ayrılarak ihtilaf etmeleri, hak dinin izini kaybederek batıl itikatlara saplanmaları sonradan çeşitli sebeplerle meydana gelen kötü bir durumdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda gördüğümüz gibi Yüce Allah, ilk insan Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tekamül nazariyesi bilim ve akıl nazarında muhaldir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Madde atıldır (eylemsizdir) kendiliğinden bir gücü yoktur (fizikteki atalet prensibi) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hz. Adem (A.S.) |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hz. Adem (A.S.)Bir eser müessirinden (yaratıcısından) üstün olamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Sistemin gelişigüzel değil, enerji ve besinleri dönüştürecek mükemmel mekanizması ve makina sistemi olmalıdır ![]() 2- Otomobilin çalışması için nasıl petrol lazımsa, bunun da kullanılabileceği bir enerji kaynağı yani besinler bulunmalıdır ![]() ![]() 3- Bu enerjinin dönüşüm mekanizmalarını idare edip devam ettirmek ve çoğaltmak için bir kontrolcü bulunmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Canlı bir sistemin mutlaka akıllı alim ve bir yaratıcısı olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanla hayvan arasında mahiyet farkı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna göre tekamül nazariyesi (Darwinizm) muhaldir (imkansızdır) ![]() Darwinizme inananların, insanın maddeden kendiliğinden tekamül ederek meydana gelişini "Akılları mı emrediyor, yoksa bunlar azgın kimseler midir?" (et-Tûr, 52/32) KAYNAK: BAĞÇECİ, Muhittin; Şamil İslam Ansiklopedisi, C ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|