Prof. Dr. Sinsi
|
Hz. Muhammed (Sav) İn, Nebilerin Ve Resullerin Efe
Hz Muhammed (sav) ın, Nebilerin Ve Resullerin Efendisi Oluşu
Resullerin en üstünü aynı zamanda bu üstünlük, yaratıkların en seçkinliğini de beraberinde getirir ve Nebilerin sonuncusu, Efendimiz Hz Muhammed (s a v) 'dir Bundan dolayı Hz Muhammed (s a v) Peygamber olarak gönderilişinde Peygamberlerin sonuncusu ve makam, yer ve rütbe konusunda da onların en şereflisi ve en üstünüdür Yüce Allah, Peygamberlik kapısını Hz Muhammed (s a v) ile kapattığı gibi Peygamberlerine indirdiği vahyi de Kur'ânı Kerîm ile kapatmıştır Buna göre Hz Muhammed (s a v) , Peygamberlerin sonuncusu ve ümmetlerin ortanca olanıdır Yüce Allah Hz Muhammed (s a v) ile ilgili olarak şöyle buyurmaktadır:
"Muhammed, içinizden herhangi bir adamın babası değil Fakat O, Allah'ın Resulü ve Peygamberlerin sonuncusudur Allah, her şeyi hakkıyla bilendir [45]
İşte bu ayeti kerime; Hz Muhammed (s a v) 'in, Peygamberlerin efendisi ve Nebiler ile Resullerin en üstünü olduğunu göstermektedir Zira yüce Allah, bir Peygamber gönderdiğinde eğer Muhammed 'in zamanına yetişirse O'na mutlaka iman edeceğine, O'nun mutlak yardımcılarından olacağına ve O'na tabi olanlardan olacağına dair o gönderdiği peygamberden mutlaka ahit ve misâk almıştır İşte bu, Hz Muhammed (s a v) 'in yüce kadri kıymetine ve üstünlüğüne delalet eden delillerin ve hüccetlerin en büyüklerindendir Bu konuyla ilgili olarak yüce Allah şöyle buyurmaktadır;
"Allah, Peygamberlerden, "And olsun ki size,kitap ve hikmet verdim Sonrada size yanımızdaki (o kitap ve hikmeti) tasdik eden bir Peygamber gelecektir O'na mutlaka iman ve yardım edeceksiniz" diye misâk (ahit)[46] aldığı zaman, "İkrar ettinizmi ve uhdenize[47] bu ağır yükümü alıp kabul eylediniz mi?" dedi Onlar, "İkrar ettik" dediler (Allah'ta): "Öyleyse şahit olun, ben de sizinle birlikte şahitlik edenlerdenim" dedi [48]
Hz Muhammed (s a v) ; ahirette ki ve dünyadaki önderliğine dair, Allah'ın yalnızca kendisine bahşettiği bu mevki ve makamının yüceliğine işaret ederek şöyle buyurmuştur:
"Kıyamet gününde Adem oğullarının efendisi benim, bunu övünmek için söylemiyorum Hamd sancağı benim elimdedir ve o gün Adem ve diğerleri (de dahil olmak üzere) bütün Peygamberler benim sancağımın altında olacaktır Bunu övünmek için söylemiyorum (Kıyamet gününde) ilk şefaat eden ve şefaati ilk kabul edilen benim Bunu övünmek için söylemiyorum Cennetin kapı halkalarını ilk açacak olan benim Bunu övünmek için söylemiyorum Bunun sonucu olarak Allah, cennet kapısını bana açacak ve beraberimde müminlerin fakirleri olduğu halde beni cennete girdirecektir Bunu övünmek için söylemiyorum Allah katında, öncekilerin (geçmiştekilerin) ve sonrakilerin (gelecektekilerin) en değerli olanı benim Bunu da övünmek için söylemiyorum "[49]
Allame Kadı İyaz, "eşŞifa" adlı kitabında; Resulullah (s a v) 'in diğer Peygamberlerin en değerlisi ve en üstünü olduğunu açıklarken Kur'ânı Kerîm'den güzel bir konuya temas etmiştir İşte bu güzel konu şu şekildedir:
"Yüce Allah Peygamberlere hitap etmiş ve onları kendi isimleriyle nida etmiştir Bundan dolayı Şanı Yüce Allah, Hz İbrâhîm (a s) 'm durumuyla ilgili olarak şöyle buyurmaktadır:
"Biz, ona: 'Ey İbrâhîm! diye seslendik Sen (İsmail'i kurban ettiğine dair gördüğün) rüyayı gerçekleştirdin Doğrusu Biz, ihsan edenleri böyle mükafatlandırırız "[50]
Yüce Allah, Hz Nûh (a s) hakkında ise şöyle buyurmaktadır:
"Ey Nûh! 'Sana ve beraberinde bulunan ümmetlere, bizden bir selâmla ve bereketle in' denildi  "[51]
Yüce Allah, Hz Mûsâ (a s) 'ı çağırışı hakkında şöyle haber vermektedir:
"Buyurdu ki: Ey Mûsâ! Ben, seni, risâletlerimle, kelamımla bütün insanlardan mümtaz kıldım;' Şimdi şu sana verdiğimi al ve şükredenlerden ol "[52]
Yüce Allah, Hz İsâ b Meryem (a s) 'a hitap ederek şöyle haber vermektedir:
"Allah: 'Ey Meryem oğlu İsâ! İnsanlara Allah'dan başka beni ve annemi iki ilah edininiz diyen sen misin?' dediği zaman, O, (şöyle) söyledi: 'Seni tenzih ederim, hakkım olmayan bir sözü söylemem bana yakışmaz "[53]
Yüce Allah, Peygamberlerin sonuncusu olan Hz Muhammed (s a v) 'in dışında geriye kalan bütün Peygamberleri (s a v) isimlendirilmiş oldukları kendi özel isimleriyle nida etmiş Fakat Peygamberlerin sonuncusu olan Hz Muhammed (s a v) 'in kadrü kıymetinin büyüklüğünü ve üstünlüğünün yüceliğini ortaya çıkarmak için ise, ona; Peygamberlik veya risalet vasfiyla hitap etmiştir Yüce Allah konuyla ilgili olarak şöyle buyurmaktadır:
"Ey Peygamber! Biz, seni, (insanlara) hakikaten bir şahid, bir müjdeci ve bir uyarıcı olarak gönderdik "[54]
Yine Yüce Allah bu konuda şöyle buyurmaktadır:
"Ey Peygamber! Sana da, mü'minlerden senin izince gidenlere de Allah yeter Ey Peygamber! Müzminleri savaşa teşvik et  "[55]
Yine hikmeti yüce olan Allah bu konuda şöyle buyunnaktadır:
"Ey Peygamber! Rabb 'inden sana indirileni tebliğ et Eğer (bu görevini) yerine getirmezsen, risalet (elçilik) görevini tebliğ etmiş olmazsın Allah, seni, insanlardan koruyacaktır Doğrusu Allah, kafir olan toplumları hidayete ulaştırmaz "[56]
Yine şanı yüce olan Allah bu konuda şöyle buyurmaktadır:
"Ey Peygamber! Kalpleriyle sana inanmadıkları halde ağızlanyla 'inandık' diyen (münafık) lar ile Yahudilerden, küfürde koşuşup yarışanlar seni üzmesin "[57]
Şanı Yüce Allah'ın kendi kitabında, diğer Peygamberlere yaptığı hitap hususunda gelen ayetlerin bir benzerini (yanı onlara kendi özel isimleriyle hitap etme hususunda) açık bir isimle; Hz Peygamber (s a v) 'e de aynı şekilde yaptığı bir hitabı (Kur'an'da) bulamıyoruz Ancak Kur'ânı Kerîm'de, Hz Peygamber (s a v) 'e işaret eden her ayeti kerime; ona, sadece Peygamberlik vasfıyla hitap etmekte olup Hz Peygamber (s a v) 'in isminin geçtiği ayeti kerimelerdeki herhangi bir ayet: "Ey Muhammedi" şeklinde gelmemektedir İşte bu durum, Hz Peygamber (s a v) 'in kadrü kıymetinin büyüklüğüne ve Peygamberlerin en üstünü olduğuna işaret eden delillerin en güzel ve en hoş olanlarından birisidir "[58]
Bundan dolayı Rabb'imin selâmı; kendi zamanında hiçbir kimsenin, ona, sahabesi dışında değer vermediği, fakat Şanı Yüce Allah'ın büyük kıymet ve değer verdiği, öncekiler ile sonrakilerin efendisi kıldığı ve alemlere rahmet olarak gönderdiği, yaratıkların en seçkini olan Hz Muhammed (s a v) 'in üzerine olsun  
Hz Peygamber (s a v) ile ilgili şu sözü söyleyen, ne güzel söylemiştir:
"Muhammed; Allah'ın en seçkini, en merhametlisi ve Arap olan ile olmayanın en hayırhsıdır "
Şair Tayyibe ise Hz Peygamber ile ilgili olarak şöyle der:
"Rabb'in, kainatta rahmetini tecelli ettirmek istedi Bundan dolayı da Hz Muhammed (s a v) 'i, peygamberliğe seçti Böylece onu, övülmüş vasıflarla süsledi Bunun üzerine, bütün yaratılmışların üzerine efendi olmuştur " [59]
[45] Ahzab: 33/40
[46] Misak: Yemin ve benzen bir şeyle desteklenmiş ahittir
[47] Yüce AİIah, bütün Peygamberlerden; Eğer Hz Muhammed (s a v)'in zamanına ulaştıkları taktirde, O'na iman etmelerine, O'na yardım etmelerini, O'nun sancağı altında bulunmalarına ve O'na tabi olmalarına dair ahit almıştır Bu da O'na verilen değerin ne kadar büyük olduğunu göstermektedir
[48] Ali İmrân: 3/81
[49] Tirmizi, Menakıb (3855) Tirmizî bu hadisin, "Hasen" olduğunu söylemiştir
[50] Saffât: 37/105
[51] Hûd: 1/48
[52] A'râf: 7/144
[53] Mâide: 5/116
[54] Ahzâb: 33/45
[55] Enfal: 8/64
[56] Mâide: 5/67
[57] Mâide: 5/41
[58] İmam Kadı İyaz, eşŞifa
[59] Muhammed Ali Sâbûnî, Peygamberler Tarihî, Ahsen Yayınları: 3236
|