![]() |
Allah Yolunda Hicret Ve Aşure Günü |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Allah Yolunda Hicret Ve AÅŸure GünüALLAH YOLUNDA HİCRET VE AÅžURE GÜNÜ Hicret, kelime anlamı olarak genelde bir kimsenin yurdunu terk ederek baÅŸka bir yere gitmesi demektir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ikinci ve özel anlamında Hicret, İslam tarihînin en önemli olaylarından biri ve bu tarihin bir dönüm noktası saydır ![]() ![]() ![]() Hicret, yalnızca bir yolculuk, bir diyardan bir diyara göç deÄŸildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın varlık macerası, bir bakıma hicretten ibarettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mana cihetiyle de böyledir ![]() ![]() Bütün bunlardan dolayıdır ki, hicret bir vazgeçiÅŸ, bir kaçış deÄŸil; bir yükseliÅŸ ve kemale varıştır ![]() ![]() Hicret, gerekli olduÄŸunda Rabbimiz'in bir emridir ![]() ![]() İnsanın iç dünyasındaki hicrete bir atıf, hatırlatma ve yönlendirme olarak, nebevî bir sünnet olan zahiri hicret de son derece önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde hicreti yorumlarken, zahiri mananın ilk akla getirdiÄŸi üzere, bir göç etme, bir yerden kaçış olarak görmek; menfaat ve makam talebi için, sıkıntıların, keder ve ızdırabın bulunduÄŸu yeri terk etmek olduÄŸunu zannetmek çok yanlış olur ![]() Hicret bir yolculuktur, ama mukaddes hedefleri olan bir yolculuk ![]() ![]() Rabbimiz bütün enbiya ve evliyasını ve onlara tabi olan muhiplerini hicret imtihanına tabi tutmuÅŸtur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İLAHİ FERMAN HİCRET İbn Abbas’tan rivayette şöyle demiÅŸtir: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hasen'in söyledikleri İbn Abbas’ın bu sözlerine biraz daha açıklık getiriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müfessirler, Allah Teala’nın, Resulullah’a hoÅŸnutlukla girmeyi ve hoÅŸnutlukla çıkmayı dilemesini emrettiÄŸi ÅŸeyin ne olduÄŸu hususunda farklı görüşler zikretmiÅŸlerdir ![]() Taberi göre, hoÅŸnutlukla girdirilmesi istenen Medine ÅŸehri, hoÅŸnutlukla çıkarılması istenen ise Mekke ÅŸehridir ![]() Katade dedi ki: "Beni dahil edeceÄŸin yere hoÅŸnutluk ve esenlikle dahil et ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GeliÅŸmelerden de anlaşılacağı üzere,hicret, tarihi bir hadise olarak, Efendimiz (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halbuki,hicret bir ÅŸuurdur ![]() ![]() Hicret,ÅŸuuruyla yaÅŸamak, zamanı ibadete dönüştürür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hicret bir ruhtur ![]() ![]() Hicret,Allah ve Resulüne muhabbet ve teslimiyetin bir göstergesidir ![]() Hicret,tevekkülün simgeleÅŸtiÄŸi ufuktur ![]() Åžanı yüce olan Allah Teala:“EÄŸer siz ona (Peygamber'e) yardım etmezseniz, Allah ona yardım eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âyet-i Kerime'de, Allah Teala’nın, Peygamberine yaptığı yardımlardan biri olan Hicret sırasındaki yardımdan bahsedilerek buyuruluyor ki: "Ey iman edenler, eÄŸer sizler, Allanın Resulüyle birlikte cihada çıkıp ona yardım etmeyecek olursanız bilin ki onun yardımcısı Allah'tır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âyet-i Kerime, Resulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mekke'de Müslümanlara müşrikler tarafında iÅŸkenceler, kötülükler yapılıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gecenin ilk üçte biri geçtiÄŸinde, Resûlullah’ın kapısında toplandılar ![]() ![]() “Benim yatağımda yat ![]() ![]() ![]() Bunun üzerine Resulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah’u Teala bu hadiseyi:“Hem önlerinden bir sed, arkalarından bir sed çekmiÅŸiz, kendilerini sarmışızdır ![]() ![]() ![]() İşte bu durum mü’minlere,muhabbet ve teslimiyetteki ölçünün nasıl olması gerektiÄŸi hususunda ders olabilecek bir niteliktedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peygamber efendimiz(s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ertesi sabah müşrikler, Resulullah’ın Mekke'den ayrılmış olduÄŸunu öğrenince onu aramaya baÅŸladılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu'l-Kasım el-BeÄŸavî, îbn Ebu Müleyke'nin şöyle dediÄŸini rivayet eder: Resûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nihayet Sevr maÄŸarasına vardılar ![]() "Ya Resûlullah, olduÄŸun yerde dur ![]() ![]() ![]() ![]() Nafî dedi ki: "Bana ulaÅŸan habere göre o maÄŸarada bir delik varmış ![]() ![]() İşte bu düşünce ve uygulamadan alacak ders,Allah ve Resulü’ne olan muhabbetin nasıl tezahür ettiÄŸidir ![]() MaÄŸarada bulundukları sırada Hz Ebu Bekir, maÄŸaranın aÄŸzına kadar gelen müşriklerin, kendilerini göreceÄŸi endiÅŸesine kapılarak demiÅŸti ki: "Ey Allah’ın Resulü, eÄŸer bunlardan biri ayağım biraz daha kaldıracak olsa bizi görecekler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âyet-i Kerime, Resulullah’ın, hicret sırasında Allah Teala’nın himaye ve lütfuna mazhar oluÅŸunu gösterdiÄŸi gibi Hz ![]() ![]() Hicretin tarihsel boyutunda anlaşılan,sabrın, feragatin, çilenin, fedakârlığın, kardeÅŸliÄŸin adıdır ![]() ![]() ![]() Onun içindir ki,hicret teorik deÄŸil, fiili bir olaydır ![]() ![]() ![]() ![]() Resulullah (s ![]() ![]() ![]() Ancak buradan hareketle, her türlü küfür ölçüsünü terk etmeyi, simgesel anlamda bir Hicret diye görmek de mümkündür ![]() Rabbimiz bizleri kötülüklerden iyiliklere, günah çöllerinden sevap vahalarına, nefsin çirkinliklerinden ilâhi hoÅŸnutluÄŸa hicret edenlerden eylesin ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Allah Yolunda Hicret Ve Aşure Günü |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Allah Yolunda Hicret Ve AÅŸure GünüAÅžURE GÜNÜ Muharrem ayı, kamerî ayların birincisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zamanın kutsallığı, içinde cereyan eden olaylara nispetledir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() "Muharrem ayında oruç tut ![]() ![]() Resûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Câhiliye devrinde KureyÅŸlilerin ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AiÅŸe (r ![]() "AÅŸure günü KureyÅŸlilerin câhiliye devrinde oruç tuttukları bir gündü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbnu Abbas (r ![]() ![]() ![]() ![]() "Bu da ne, (niçin oruç tutuyorsunuz)?" diye sordu ![]() "Bu, sâlih (hayırlı) bir gündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ben Musa'ya sizden daha layığım" buyurup o gün oruç tuttu ve Müslümanlara da tutmalarını emretti ![]() Ebû Mûsâ (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hâmid bin Abdurrahman el-Himyerî(r ![]() ![]() AÅŸure günü Hz ![]() “Git kendi ev halkına oruç tutmalarını söyle ![]() ![]() ![]() ![]() Humeyd b ![]() ![]() ![]() ![]() “Ey Medine'liler! Alimleriniz nerede? Bugün için ben Resûlullah(s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AÅŸure gününün, Muharremin 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1-Âdem (a ![]() ![]() ![]() 2-Nuh (a ![]() ![]() ![]() 3-İbrahim (a ![]() ![]() ![]() 4-Yakup (a ![]() ![]() ![]() 5-Yunus (a ![]() ![]() ![]() 6-Yusuf (a ![]() ![]() ![]() 7-Hz ![]() ![]() 8-Davud (a ![]() ![]() ![]() 9-Hz ![]() ![]() 10-Muhammed (s ![]() ![]() ![]() Buharı şârihi Aynî'nin bildirdiÄŸine göre bazı âlimler, İdris Peygamberin semaya kaldırılışının, Eyyub Peygamber'in hastalıktan kurtuluÅŸunun ve Süleyman (a ![]() ![]() ![]() Peygamber (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabe ve Tâbiu'nun büyük çoÄŸunluÄŸu ile imam Mâlik, Åžafiî ve Ahmed b ![]() ![]() ![]() ![]() Tirmizî'nin İbn Abbas (r ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Abbas (r ![]() ![]() ![]() Ahmed b ![]() ![]() ![]() Demek oluyor ki, AÅŸure günü âlimlerin büyük çoÄŸunluÄŸuna göre Muharrem ayının onuncu günüdür ![]() İbn Abbas (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbn Abbas (r ![]() ![]() ![]() ![]() Hadis-i ÅŸeriflerde de anlaşılacağı üzere AÅŸure günü oruç tutmak sünnettir ![]() ![]() ![]() Yahudilerin aÅŸure günü oruç tuttukları kendisine haber verilince Resûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AÅŸure günü oruç tutmanın sevabına gelince, Ebu Katade (r ![]() ![]() ![]() "AÅŸure günü orucu; kanaatime göre, Allah o oruçla ondan önceki bir senelik (günahları) örter ![]() AÅŸure Günü İle İlgili Bazı İşler: Medhal adındaki kitapta AÅŸure günü aile efradına, fakirlere, akrabaya ve yetimlere sadaka ve ikramda bolluk göstermenin mendup olduÄŸu kaydedildikten sonra, bunun tekellüfe kaçılmamak ÅŸartıyla kayıtlı olduÄŸu belirtilip, Hatta bazı âlimler sırf halk tarafından öyle davranılmasının gerekli olduÄŸu zannedilmesin diye o günde her zamankinden farklı bir ÅŸey yapmamışlardır ![]() AÅŸure günü için özel bir yemek mevcut deÄŸildir ![]() ![]() AÅŸure günü aile efradına ikramı çoÄŸaltmayı teÅŸvik eden hadislerle, o günün orucunu tavsiye eden hadis arasında her hangi bir tezat söz konusu deÄŸildir ![]() ![]() ![]() ![]() AÅŸure günü ile ilgili olarak dinimizin diÄŸer bir tavsiyesi de o günde aile efradına ikram, onlara birÅŸeyler alma yedirme ve giydirmedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AÅŸure gecesi ile aÅŸure günü namaz kılmanın ve o gün sürme çekmenin faziletleri hakkında varit olan hadîsler sahih deÄŸildirler ![]() ![]() ![]() ![]() AÅŸure Orucu Hakkında Müçtehitlerin Görüşleri: a) Hanefîlere göre: Muharrem'in onuncu gününü dokuzuncu günüyle birlikte oruçlu geçirmek sünnettir ![]() ![]() b) Åžafiilere göre: Muharrem'in onuncu ve dokuzuncu günleri oruç tutmak sünnettir ![]() KiÅŸi aÅŸure günü ile birlikte dokuzuncu günde oruç tutmamışsa bugün ile beraber onbirinci günde oruç tutmak sünnettir ![]() ![]() Aynı zamanda dört haram aylarında da oruç tutmak menduptur ![]() ![]() BilindiÄŸi gibi, haram ayları dörttür; üçü ardarda gelir, biri ise münferiden gelir ![]() ![]() ![]() ![]() c) Hanbelilere göre: AÅŸure günü oruç tutmak müstehabdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AÅŸure orucuyla ilgili emir, yani Resulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() ![]() d) Malikilere göre: Mu mezhebin görüş ve içtihadı da Hanbeli Mezhebine uygundur ![]() ![]() SONUÇ: 1- Muharrem ayını oruç ve ibadetle süslemek müstehabdır ![]() 2-Muharrem ayının onuncu günü, aÅŸure günüdür ![]() ![]() ![]() 3- Muharrem’in dokuz ve onuncu günleri oruç tutmak, sünnet veya müstehabdır ![]() 4- Aynı zamanda Muharrem’in dokuz, on ve onbirinci günleri oruç tutmak da müstehabdır ![]() 5- AÅŸure orucu vacip deÄŸildir ![]() 6- ÃŽslam birçok konuda olduÄŸu gibi, aÅŸure orucu konusunda da kitap ehlinden ayrılıp kendine has bir sünnet meydana getirmiÅŸtir ![]() 7- Muharrem ayında hayır ve hasenatı çoÄŸaltmamız, geniÅŸ rahmete ve gufrana kapı açar ![]() 8-Bu ayda Cenab-ı Hak, tevbe edip dönüş yapanların tevbesini daha çok kabul buyurur ![]() 9-Bu ayda tutulan oruçtan ve yapılan, ibadetten dolayı geride kalan bir yılda iÅŸlenen küçük günahların bağışlanacağı umulur ![]() ![]() [276]-İsra suresi ayet-80 [277]-Tirmizî,Tefsîru'l-Kur'ân,17/9,hadis no: 3139;Ahmed b ![]() [278]-Bedreddin Çetiner,Esbab-ı Nüzul,II,572-573 [279]-Taberi,Tefsir,V,310 ![]() [280]-İbn Kesîr,El Bıdaye Ve'n-Nıhaye,III,267 [281]-Tevbe suresi ayet-40 [282]-Taberi,Tefsir,IV,297-298 [283]-M ![]() [284]-İbn Kesîr,El Bıdaye Ve'n-Nıhaye,III,269 [285]-Yasin suresi ayet-9 [286]-Taberi,Tefsir,IV,299 [287]-İbn Kesîr,El Bıdaye Ve'n-Nıhaye,III,272 [288]-Buhari,K ![]() ![]() ![]() [289]-Taberi,Tefsir,IV,299 [290]-Sünen-i Ebu Davud Tercüme ve Åžerhi,IX,369 [291]-Buharî,Savm,69,Hacc,1,47,Menâkıbu'l-Ensâr,26,Tefsir,Bakara,24;Müslim,Sıyâm,115;Muv atta ,3;Darimî, Savm,46;Ahmed b ![]() [292]-Buharî, Savm: 69, Enbiya: 22, Fedâilu'l-Ashâb: 52, Tefsir, Yûnus: 1, Tâ-hâ: 1, Müslim, Siyâm: 127, (1130); Ebu Davud, Savm: 64, (2444); İbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Åžerhi,IX,463 ![]() [293]-Buhârî,Savm,69/6;Müslim,Siyam no ![]() ![]() [294]-Ebu Hanife,Müsned,Hadis no:198 [295]-Buhari,Savm,30/69;Müslim,Sıyâm,13/126 ![]() ![]() ![]() [296]-Sünen-i Ebu Davud Tercüme ve Åžerhi,IX,367 [297]-Sünen-i Ebu Davud Tercüme ve Åžerhi,IX,363 [298]-Sünen-i Ebu Davud Tercüme ve Åžerhi,IX,364 [299]-Müslim,Siyam,134;İbn Mace,Siyam,41;Ebû Dâvud,no:2445;Beyhaki,IV,287;Taberânî,no:10785Ä °mam Kurtubi, el-Camiu li-Ahkami’l-Kur’an,II,87 [300]-Rudani,Büyük Hadis Külliyatı, Cem’ul-fevaid,II,54 [301]-Abdullah Parlıyan, Açıklamalı Tam Riyazu’s-Salihin Tercümesi:365 [302]-Müslim,Sıyâm,197;Ayrıca bk ![]() [303]-Sünen-i Ebu Davud Tercüme ve Åžerhi,IX,376-378 [304]-Beyhaki,Åžuaybu’l-İman,III,365;Taberani,el-Mü’camu’l-Kebir,10007;Haysemi,Mecma’u’z-Zeva’id,5137 [305]-Gazali,Kalplerin KeÅŸfi,700-701 [306]-Mustafa Efe,Feteva-yi Hindiye,II,30 [307]-Vehbe Zuhayli,İslam Fıkhı Ansiklopedisi;II,130 [308]-Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla Ahkâm Hadisleri,III,647 [309]-Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla Ahkâm Hadisleri,III,651 |
![]() |
![]() |
|