![]() |
Uzun Hayal Kurmanın Sebepleri Ve Tedavi Yolları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Uzun Hayal Kurmanın Sebepleri Ve Tedavi YollarıUZUN HAYAL KURMANIN SEBEPLERİ VE TEDAVİ YOLLARI Bil ki, uzun emel kurmanın (uzun hayaller peşinde olmanın) iki temel sebebi vardır: · Dünya Sevgisi · Cahillik Dünya Sevgisi Dünya sevgisine bağlanıp uzun hayaller peşinde olmak şöyle olur: Kul dünyaya muhabbet gösterip onun şehvetlerine, lezzetlerine ve onunla alâkalı şeylere bağlandığı zaman ondan ayrılmak kendisine zor gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dünyada devamlı kalabilmek arzusuna bağlı olarak; mal, evlât, ev, dost, binecek ve diğer ihtiyaçları üzerinde plânlar kurup hazırlıklar yapar ![]() ![]() ![]() ![]() Kimi zaman ölüm aklına gelse, onun için hazırlık yapma gereğini fark etse de kendi kendine, “Daha gençsin, önünde çok uzun zaman var, vakti geldiğinde tövbe edersin” der ![]() ![]() ![]() ![]() Bir meşgalenin içine dalınca o bitmeden onun gibi on tanesiyle karşılaşır ![]() ![]() ![]() ![]() Cehennem ehlinin ekserisinin feryadı bugünün işini yarına bırakmaktandır ![]() ![]() İbadet ve itaatlerini dâima erteleyen zavallı kimse, bugün için ertelemek istediği şeyin, yarın tekrar kendisiyle beraber olacağını bilmez ki! Ancak o, bu süreyi uzatarak düşüncelerinin daha da kuvvetlenmesini ve derinleşmesini sağlamış olur ![]() ![]() ![]() Bitirememiştir hiç kimse dünyadan muradını, Bir haceti tükenirken diğeri alır yerini ![]() Bütün bu temennilerin ve boş hayallerin temelinde dünya sevgisi, onun şehvetlerine bağlılık ve Resûlullah (s ![]() ![]() “Sevdiğini dilediğin kadar sev; hiç şüphesiz ondan ayrılacaksın ![]() Cahillik: İnsan bazen gençliğine güvenerek ölümün yakınlığını uzak görür ![]() ![]() ![]() Bazen de kişi sıhhatine güvenerek ölümü ve onun ansızın çıkıp gelivermesini uzak bir ihtimal olarak görür ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer bu gafil insan biraz düşünse, ölümün belli bir vaktinin olmadığını; genç, olgun, ihtiyar, yaz, kış, sonbahar, ilkbahar, gece, gündüz ayrımı yapmadığını bilir ve ona hazırlık yapmakla meşgul olurdu ![]() ![]() ![]() O hep başkasının cenazesini kefenleyeceğini zanneder; kendisinin kefenleneceğini düşünmez! Bunun nedeni ölümü ve kefenlenmeyi dâima başkalarının üzerinde görmesindendir ![]() Kendisinin ölümüne gelince; ondan hoşlanmaz; onu düşünmez bile! Çünkü o kendisi için hiç olmamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Belki de, şu an kişinin kabri boşaltılmış, lahdinin üzerine konulacak tuğlalar hazırlanmıştır, onun ise hiçbir şeyden haberi yoktur ![]() ![]() Uzun hayaller peşinde olmanın sebeplerinin cehalet ve dünya sevgisi olduğunu bildiğin zaman onun tedavisinin bu sebepleri ortadan kaldırmak olduğunu anlarsın ![]() Cehaleti ortadan kaldırmanın yolu, huzurlu bir kalp ve safi bir düşünceyle tefekküre dalmak, kalpleri tertemiz olan insanların hikmetli sözlerine kulak vermektir ![]() Dünya sevgisini kalpten çıkarıp atmaya gelince; bunu gönülden çıkarmak gerçekten zor bir iştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kul dünyanın basitliğini gördüğü, âhiretin de ihtişamının farkına vardığı zaman artık dünyaya tenezzül etmez ![]() Allah Teâlâ’dan salih kullarının dünyayı gördükleri gibi bize de göstermesini dileriz ![]() Ölümü hatırlayabilmek için, emsal ve akranlarının ölümlerini düşünmekten, onların cenazelerine ibretle bakmaktan daha tesirli bir tedavi yolu yoktur ![]() Ölüme ve ölümden sonraki hayata hazırlanan gerçekten büyük bir kurtuluşa ermiştir ![]() ![]() İşte bunun için insan her an, her saat, etrafına ve azalarına ibret nazarı ile bakmalı, kabirde kurtların kendisini nasıl kemireceklerini, kemiklerinin nasıl ufalanıp dağılacağını, haşere ve böceklerin hangi göz bebeğinden yemeye başlayacaklarını, vücudunda ne varsa hepsinin o böceklere yem olacağını düşünüp orada Allah (c ![]() ![]() Yine aynı şekilde karşılaşacağı kabir azabını, Münker ve Nekir’in sorgulamalarını, tekrardan dirilmeyi ve hesap için toplanmayı, kıyametin korkutucu hallerini, o büyük arz günündeki hesaba gelin çağrısını düşünüp hayalinde canlandırmalıdır ![]() İşte bu ve benzeri düşünceler ölümü anmayı kalbe sevimli hâle getirir ve insanı ona hazırlık yapmaya sevk eder ![]() [b] Taberânî, el-Mu’cemu’s-Sağîr, nr ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|