![]() |
Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret...Edep; güzel terbiye,iyi davranış,güzel ahlâk,haya,nezaket,zarafet demektir ![]() ![]() ![]() Hazret-i Ömer "Edep,ilimden önce gelir" buyurur ![]() Mevlana hazretleri de; “Aradım tüm meclisleri,kıldım ilmi talep; Dediler ilim en sonda,önce gerek Edep”… Peki bu kuralları nereler de ve nasıl kullanmamız gerekir ![]() Sokakta: Sokağa tükürmek, çöp atmak, geliş geçişe mâni olmak, tiksindirici çirkin şeyler bırakmak, görgüsüzlüktür ![]() ![]() ![]() Yürürken: Pek yavaş veya pek hızlı ve büyüklenerek yürümemelidir! Kur’an-ı kerimde,"yer yüzünde böbürlenerek yürüme ![]() ![]() Yolda,büyük bir zat veya bir âlim ile beraber giden kimse,onun önünden ve solundan değil,sağından yürür ![]() Taşıma araçlarında: İnip binerken itişmek,sıra olan yerlerde sırasını beklememek çirkin davranıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Alışverişte: İzin almadan satıcının malına dokunulmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplu yerlerde: Düğün,cenaze ve bayramda daha hassas,nazik ve kibar olunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Komşulukta: İyi geçim,karşılıklı yardımlaşma,dert ve sevinçlerine iştirâk,her karşılaştıklarında selâmlaşma,hal hatır sorma,birbirinden isteklerini imkan ölçüsünde temin etme önemli görgü kurallarındandır Gürültü,çöp,pislik,rahatsız edici koku ve benzeri şeylerle komşuları rahatsız etmek hiç hoş karşılanmaz ![]() ![]() Misafirlikte: Misafire ikram etmelidir! Peygamber efendimiz,(Allaha veahiret gününe inanan,misafirine ikram etsin) buyurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Misafirden hizmet beklememeli! Peygamber efendimiz,(Misafirden hizmet beklemek,aklın noksanlığına alamettir) buyurdu Misafir, ev sahibinin gösterdiği yere oturmalı, ona itiraz etmemelidir ![]() ![]() Hasta ziyaretinde: Ziyarete yeni elbise ile değil,her gün giydiği elbise ile gitmelidir! Giderken meyve veya çiçek gibi bir hediye götürmek iyi olur ![]() ![]() Konuşurken: Konuşanın sözünü kesmek nezaketsizliktir ![]() ![]() ![]() ![]() Eve girerken: Evimize Besmele ile ve İhlas suresini okuyarak girmeliyiz! Sağ ayakla içeriye girip, selam vermeliyiz! Her işe Besmele ile başlamaya alışmalıdır! Birinin evine girerken, izin istemek gerekir ![]() ![]() ![]() Netice-i kelam,bu ve benzeri örnekleri hayatın çeşitli alanlarına yaymamız mümkün ![]() ![]() ![]() ![]() Edep;bir tac imiş Nur-u Hüda’dan ![]() Giy ol tacı, emin ol her belâdan ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret... |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret...Toplum ve Görgü Kuralları Sual: Toplum yaşayişinda görgü kurali olarak nelere dikkat etmeliyiz? Cevap: Müslüman, edepli, görgülü, nazik, kibar, güler yüzlü olmali, efendim demeden konuşmamalidir! Edep; güzel terbiye, iyi davraniş, güzel ahlâk, haya, nezaket, zarafet demektir ![]() ![]() ![]() Hazret-i Ömer, (Edep, ilimden önce gelir) buyurdu ![]() ![]() ![]() Edepli kimselerin görgülerinden bazilari şöyledir: Sokakta: Sokaga tükürmek, çöp atmak, geliş geçişe mâni olmak, tiksindirici çirkin şeyler birakmak, görgüsüzlüktür ![]() ![]() ![]() Yürürken: Pek yavaş veya pek hizli ve büyüklenerek yürümemelidir! Kur’an-ı kerimde, (Böbürlenerek yürüme) buyuruldu ![]() ![]() Taşıma araçlarında: İnip binerken itişmek, sıra olan yerlerde sırasını beklememek çirkin davranıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alışverişte: İzin almadan satıcının malına dokunulmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplu yerlerde: Düğün, cenaze ve bayramda daha hassas, nazik ve kibar olunur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Komşulukta: İyi geçim, karşılıklı yardımlaşma, dert ve sevinçlerine iştirâk, her karşılaştıklarında selâmlaşma, hal hatır sorma, birbirinden isteklerini imkan ölçüsünde temin etme önemli görgü kurallarındandır ![]() ![]() ![]() Misafirlikte: Misafire ikram etmelidir! Peygamber efendimiz, (Allaha ve kıyamete inanan, misafirine ikram etsin) buyurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Misafirden hizmet beklememeli! Peygamber efendimiz, (Misafirden hizmet beklemek, aklın noksanlığına alamettir) buyurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Misafir, ev sahibinin gösterdiği yere oturmalı, ona itiraz etmemelidir ![]() ![]() Hasta ziyaretinde: Ziyarete yeni elbise ile değil, her gün giydiği elbise ile gitmelidir! Giderken meyve veya çiçek gibi bir hediye götürmek iyi olur ![]() ![]() Okulda: İlme son derece büyük önem veren Müslüman, ilim yuvası olan okullardaki görgü üstünde de titizlikle durmuşlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Telefonda: Telefon eden, karşı taraf ahizeyi kaldırınca, önce kendini tanıtmalıdır! Bunun için, telefon eden, önce kendini tanıtmalı, kısa ve öz konuşmalı, dakikalarca sohbet etmemeli ve efendimsiz konuşmamalıdır! Her yerde, her zaman, hep nazik ve kibar olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Konuşurken: Konuşanın sözünü kesmek nezaketsizliktir ![]() ![]() ![]() ![]() Mektup yazarken: Mektup, kısa ve öz olmalı, maksadı iyi anlatmalı ![]() ![]() ![]() ![]() Eve girerken: Evimize Besmele ile ve İhlas suresini okuyarak girmeliyiz! Sağ ayakla içeriye girip, selam vermeliyiz! Her işe Besmele ile başlamaya alışmalıdır! Birinin evine girerken, izin istemek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret... |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret...Müslümanca Bir Hayat İçin Adab-ı Muaşeret Ruhan UMUT İslâmî hayat, içinde sadece namazıorucu olan, başörtüsü ya da türbanı olan hayat değil ![]() ![]() Böylebir hayat her şeyden önce “edepli” bir hayattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özgürlükadı altında nice kabalığın meşruiyet kazandığı, samimiyet kisvesialtında nezaketin hiçe sayıldığı, menfaat uğruna her türlüsınırsızlığın hak sayıldığı bugün adab-ı muaşereti hatırlamalıyız ![]() Müslümanca bir hayatın ihya ve inşası için ![]() ![]() ![]() Adabın, “insanı değerlendirmede önemli ölçülerden biri” olduğunu söylüyor Mesnevi ![]() Eskiler,Hz ![]() ![]() ![]() Aslındaadab-ı muaşeret bugün zannedildiğinin aksine “görgü kuralları”nakarşılık gelmez ![]() ![]() ![]() Edep kelimesi terbiye, güzel ahlâk, iyi davranış, incelik, kibarlık, gibi manalara geliyor ![]() İslâmîkaynaklarda ‘edeb’e getirilen tanımlamalardan birisi ise Muhammed b ![]() ![]() ![]() Bunun yanındaedebin tasavvufta “daima güzeli seçip onunla olma” (İbn Atâ k ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yani edep, yaşayış tarzımızı, insanlarla ilişkilerimizi güzele yönlendiren belirleyici bir işleve sahiptir ![]() Edepkelimesinin çoğulu olan “âdâp” aynı zamanda bir fıkıh kavramıdır ve“Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dolayısıyla adab-ı muaşeretin özündeEfendimiz s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() bir zarurettir ![]() Sınırlara Riayetin Adı En önemli adap kitaplarımızdan biri olan Kimya-yı Saadet’te Gazali rh ![]() ![]() “Adab-ıMuaşeret esasları, hadislerde ve İslâm kaynaklı eserlerdebildirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dolayısıyla,adab-ı muaşeret insanın iyi ile kötü, güzel ile çirkin karşısındakitercihinde yönlendirici bir role sahiptir ![]() ![]() Bu yüzden tüm bu konularda en ideal örnekPeygamber s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Hanefi fukahasından İbni Abidin rh ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Kurtubî’nin edeple ilgili sözlerinde deaynı hikmet dile getirilir: “Kur’an-ı Kerim’in mucizelerinden birisi deilimdir ![]() ![]() Sûfi geleneğinde derinliğine işlenen bu konu hakkındaAbdullah b ![]() ![]() ![]() Bu bilgilerdoğrultusuda adab-ı muaşeretin, “insanların birbirleriylemünasebetlerinde, helal ve haram hudutlarına riayeti esas alan birilim” olduğu söylenebilir ![]() ‘En güzel’e yaklaşmak için Adab-ımuaşeret, terbiyeli, kibar, nazik, takdire değer ahlâkî davranışbiçimleri anlamına da gelir ![]() ![]() ![]() Yaratılışları gereği (bedenî ve ruhîaçıdan) birbirine muhtaç olan insanlar bir arada yaşamak zorundadırlar ![]() ![]() Her ümmetin, akidesine dayalı ahlâkî anlayışındankaynaklanan adab-ı muaşereti vardır ![]() ![]() ![]() Nitekim kainatı mükemmel birdüzen ve intizam üzere yaratan Allah Tealâ, yarattıkları içinde insanıda “en güzel” biçimde yaratmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adab-ımuaşeret başlığı altında sıralanan kurallar bu yüzden önemlidir ![]() ![]() Hemenbütün ahlâk eğitimi ve adap konulu eserlerde adab-ı muaşeret benzerbaşlıklar altında incelenmekte: Nezaket, yeme içme adabı, selamlaşmaadabı, kazanç ve ticaret adabı, konuşma ve dinleme adabı, ev içi vesosyal hayata dair adap kuralları, taharet adabı, oturma ve geneldavranış gibi ![]() Elbette “adab-ı muaşeret” dersi vermek haddimizedeğil ![]() ![]() ![]() Ahlâk temizlikle başlar Müslümanbedenini, elbisesini ve çevresini temiz tutar ![]() ![]() ![]() Hadis-i şeriflerde, “Misvak kullanın, çünkü misvakağzı temizler” ve “Yemekten önce ve sonra el yıkamak yemeğe bereketgetirir” buyuran Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Tealâ örtünmek ve süslenmek içingiyecekleri insanlara bir nimet olarak vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çevretemizliği ise toplumsal bir konudur ![]() ![]() ![]() Burada fertlerinkarşılıklı hak ve görevleri söz konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özetle müslüman; üstü-başı, çevresi, yiyeceğive giyeceği ile temiz, derli toplu, intizamlı olmaya çalışır ![]() ![]() Yeme-içme adabı Adapbahsinde karşımıza çıkan en önemli detaylar yemek yeme hakkındadır ![]() ![]() Yeme-içme adabını sünnet ışığında takip ve tatbikeden kişi öncelikle yemekte acele etmez ![]() ![]() ![]() Yemeğe besmele ile başlanmalı, yemeği sağ elleyemelidir ![]() ![]() ![]() Sofrada edeplioturulmalı, hürmetsizlik edilmemelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yemeksırasında tatsız konular konuşulmamalı ve çirkin, nezaketsiz hareketleryapılmamalıdır ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yemeğe besmele ile başlamak, bitincede şükretmek esastır ![]() ![]() Misafirlikte de son derece nazik olan Peygamberimiz s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oturup kalkmayı bilmek DavudTaî k ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eski insanların aile ya da bir meclis toplantısındaçektirilmiş siyah beyaz fotoğraflarında gözümüze çarpan değişmez birincelik vardır ![]() ![]() ![]() Daima derli topluolan, bunu bir “kural”dan ziyade doğal duruş olarak koruyan medeniinsan modelleri bugünün nezaketsiz ve özensiz insanı için birer örnekteşkil ediyor ![]() ![]() Konuşmada ölçü: Nezaket ve tevazu Adab-ımuaşeretin çok önemli kollarından biri de “konuşma adabı”dır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her davranışıyla bütün zamanlara örnek olanPeygamber s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumsalahengi tutan ve muhafaza eden unsurlardan biri olan konuşma; ölçü,nezaket ve tevazu ile yapılırsa güzel ve tesirli olur ![]() ![]() Kınalızade Ali Efendi Ahlâk-ı Alâi’de, “çokkonuşmaktan kaçınmak gerekir çünkü çok konuşmak zihin hafifliğinigösterir, dimağ ve dile yorgunluk verir, kişiyi küçültür, dinleyeniusandırır” demiştir ![]() İnsanların yüz yüze konuştuğu zamanların,telefonla konuşulduğu zamanlardan daha az olduğu yeni dünyada, ayrıcatelefonla konuşma adabından da söz etmek gerekiyor ![]() MuhittinDalkılıç’ın 1932’de yazdığı “Yeni Hayat Adamına Yeni Adab-ı Muaşeret”adlı kitabında, telefonda konuşma adabı şu şekilde özetleniyor: “Daimaen kısa ve en kestirme şekilde konuşulmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Sözlü veyayazılı dilde nezaketin ihlali, daha çok her akla gelen şeyi söylemesathîliğinden kaynaklanır ![]() ![]() ![]() ![]() Modern çağda edep ve zarafet Müslümanevinde eşine, çocuklarına ve komşularına, işyerinde mesaiarkadaşlarına, alışveriş yaptığı, selam verdiği bütün insanlara karşınazik ve güler yüzlü davranır ![]() ![]() “Yakın bir gelecekte kendisi gibi yetişkin bir insanolacağını düşünerek kişinin çocuklarına eksiksiz bir adab-ı muaşereteğitimi vermesi şarttır ![]() ![]() Sokağa tükürmek, çöp atmak, geliş geçişe mâni olmak,tiksindirici çirkin şeyler bırakmak, görgüsüzlüktür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alışverişte,izin almadan satıcının malına dokunulmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Komşulukta iyi geçim,karşılıklı yardımlaşma, dert ve sevinçlerine iştirak, herkarşılaştıklarında selamlaşma, hâl hatır sorma, birbirinden istekleriniimkân ölçüsünde temin etme önemli görgü kurallarındandır ![]() ![]() Ayrıca misafire ikramdabulunmak gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eve besmele ile ve sağ ayakla girilir, ardından da selam verilir ![]() ![]() Bütünbu nezaket kuralları asırlar boyunca, başta tasavvuf ehli olmak üzere,müslümanlar tarafından titizlikle takip ve talim edilmiştir ![]() ![]() Adab-ı muaşeret bir karakter disiplinidir Adab-ımuaşeretin; gündelik hayatın zaman ve mekân ölçeklerini birbirinekarıştıran, modern zaman insanı için koruyucu ve kurtarıcı bir rolüvardır ![]() Şimdilerde “görgü kuralları” deniyor “adab-ı muaşeret”yerine ![]() ![]() Bütün bu tanım ve açıklamalardan sonra adab-ımuaşereti, şu şekilde toparlayabiliriz: Adab-ı muaşeret, iyi bireğitimle kazanılmış karakter disiplinidir ![]() ![]() Bilinen ve uygulanan adab-ı muaşeret insana kalite katar, kişiyi saygıdeğer ve özellikli kılar ![]() Yerleretüküren, çöp atan, komşusunun hakkına riayet etmeyen, temiz ve titizolmayan, nezaketi ahlâk edinememiş, kaba, saygısız, hitabında özensiz,adab-ı muaşereti gündemine almayıp, bunu bir doğallıktan uzaklaşmaolarak gören birinin karakter bütünlüğünden, insanî ve ahlâkîdeğerlerinin yüceliğinden ve dinî samimiyetinden söz edilemez ![]() Adab-ımuaşeret tek başına bir mesele olarak ele alınıp tanımlarlaanlaşılabilecek bir kavram değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslümanbirey için zaman ve toplum ne şekilde olursa olsun, bu niteliklerdenuzaklaşmak söz konusu olmamalıdır ![]() ![]() Adab-ımuaşerete riayet eden birinin, kaba, nezaketsiz ve kırıcı olması,toplum içinde küçük düşmesi mümkün değildir ![]() ![]() ![]() Muaşeretadabının işlendiği bütün eserlerde, “akıl-ahlâk-eğitim” üçlüsünün daimabir arada zikredildiğini fark ediyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Oysa bütünbir söz ve eyleme katılmış akıl ve inceliğin, tefekkür ve estetiğin,nezaket ve olgunluğun tam karşılığı adab-ı muaşerettir ve bu ikikelimelik kavram, müslüman için kusursuz bir hal ve yaşama biçimidir ![]() İslâmî Kaynaklarda Edep Adab-ımuaşereti zaman, mekân, toplum, akıl ve eğitim gibi değerlerdenbağımsız, tek başına bir kavram olarak ele almak mümkün değil ![]() ![]() ![]() İslâmgeleneğinde, geniş ölçüde ahlâkî ve sosyal içerikli bir kavram olarakdeğerlendirilen adap, kaideleriyle birlikte işlenerek klasik eserlerdegeniş bir yer edinmiştir ![]() VIII ![]() ![]() ![]() İslâmkültürünün tarihî seyri içinde ‘edeb’in geniş bir kullanım sahası var:çeşitli mevkiler, meslek ve sanatlar; eğitim ve öğretim; tasavvuf vetarikat; ilmî araştırma ve tartışmalar; ibadet, dua ve Kur’an okumagibi dinî faaliyetler; yeme içme, giyim kuşam, temizlik gibi günlükmeşguliyetler; her türlü sosyal ilişki ve hayatın diğer bütünalanlarına dair bilgiler ve uygun davranış tarzları ![]() İlk Adap Kitapları İslâmKültür Tarihinde “edep” başlığı altında yazılmış ilk eserler İbnü’lMukaffa’nın iki risalesidir ![]() ![]() ![]() İbnü’l Mukaffa’nın eserleri yanında Erzurumlu İbrahimHakkı Hazretlerinin “Marifetname”si; eskiden ders kitabı olarakokutulan Feridüddin Attar’ın “Pendname”si; Gazalî rh ![]() ![]() ![]() Adab-ı Muaşereti Öğreten Sure Müminlerinşanına ve adına layık olan edep ve terbiye esaslarını ihtiva etmesimünasebetiyle Hucurat suresi, bazı müfessirler tarafından “ahlâk veadab suresi” olarak nitelendirilir ![]() Hucurat suresi, toplumhayatında müslüman ferdin davranışlarını düzenlemeye dair ahlâkîhükümleri içerir ![]() ![]() Hucurat suresi,insanın Allah’a ve Rasulüne itaat ve teslimiyetinden aile yaşamındauyulması gereken kurallara, yalan söylemenin çirkinliğinden birey vetoplumsal yaşama sirayet eden temizlik ve titizliğe, israf konusundanmüslümanlar arasındaki selamlaşma, doğru iletişim ve yeme içme adabınakadar hayatın her alanında en ince ayrıntısına kadar uyulması gerekengörgü kuralları getirmiştir ![]() Herkese karşı tatlı dilli, güler yüzlü, açık kalpli olmak ![]() Herkesle güzel şekilde görüşmek, insanlara eziyet vermekten kaçınmak ![]() İnsanların eziyetlerine katlanmak, kötülüğe karşı iyilik yapmak ![]() Dargınlığa hemen son vermek ![]() Dargınların arasını düzeltmeye çalışmak ![]() İnsanların kusurlarını araştırmamak ve yaymamak, aksine örtmeye çalışmak ![]() Dostları arkalarından savunmak ![]() İnsanların kalplerini kötü zandan korumak için sakıncalı yerlerden uzak durmak ![]() Değişik halk kesimleri ile makamlarına göre sohbet edip ilişki kurmak ![]() Yaşlılara hürmet, çocuklara, düşkünlere merhamet ve şefkat göstermek ![]() Hayırsever olmak, yardım etmek, arka çıkmak ![]() Selâm vermek ![]() El sıkışmak (musafaha) ![]() Teşmitte bulunmak; aksıran için hayır ve bereket istemek ![]() Toplantılarda temiz bulunmak ve edebe uygun davranmak ![]() Dostları ziyaret etmek ![]() Davetlere icabet etmek ![]() Saygı için ayağa kalkmak ![]() Değerli zatların ellerini öpmek ![]() Komşuluk haklarını gözetmek ![]() Hastaları ziyaret etmek ![]() Cenazeleri teşyi etmek (uğurlamak) ![]() Müslümanların mezarlarını ziyaret etmek ![]() (Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslâm İlmihali, kısaltılarak) |
![]() |
![]() |
![]() |
Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret... |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret...Genel görgü kurallarına uyma zorunluluğu yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ALINTI |
![]() |
![]() |
![]() |
Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret... |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret...Hoşgörülü ve iyimser olmak Eleştiriyi yerinde ve zamanında yapmak Olgun bir kişiliğe sahip olmak, olgun davranmak (yaşına uygunolgunlukta olmak) Giyime önem vermek, Giysinin mevki yer ve zamana uygun olmasına özengöstermek Başkalarını rahatsız edici davranışlardan sakınmak Ziyaretin kısa ve zamanlı olmasına özen göstermek Oturuş ve kalkışlarda hareketlere özen göstermek Gerektiğinde özür dilemesini bilmek Özel konuşma yapanların yanına gitmemekVerilen sözü tutmak Uygun olmayan el ve sözlü şakalardan kaçınmak |
![]() |
![]() |
![]() |
Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret... |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret...İşyeri Görgü Kuralları İşyerinde ki kurallar birlikte çalıştığınız meslektaşlarınıza ve işarkadaşlarınıza karşı saygı göstermek demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret... |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Görgü Kuralları ...Adab-İ Muaşeret...Kur'an-ı Kerimde Adab-ı Muaşeret (Vaaz) Dünya hayatında insanların yaşamalarını belirleyen hukuk kuralları olduğu gibi sosyal düzen kuralları mevcuttur ![]() ![]() ![]() ![]() Sosyal hayatta düzen getiren önemli görgü kuralları vardır ![]() ![]() ![]() İslam Dininde toplumların birbiriyle olan ilişkilerini olumlu yönde sonuç verecek tarzda düzenleyen en önemli temel kaynak ise Kuran-ı Kerim’dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bizleri bizlerden daha iyi tanıyan ve bizlere şah damarımızdan daha yakın olan Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öfkeyi Dizginlemek ve Affedici Olabilmek Yaşam bulduğumuz bu hayatta insanlarla olan ilişkilerimizde her zaman memnun olabileceğimiz bir zaman dilimi geçiremeyebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() “Sen af yolunu tut, iyiliği emret, cahillerden yüz çevir ![]() “Onlar, Rablerinin rızasına ermek için sabreden, namazı dosdoğru kılan, kendilerine verdiğimiz rızklardan gizli olarak ve açıktan Allah için harcayan ve kötülüğü iyilikle ortadan kaldıranlardır ![]() ![]() “Onlar bollukta ve darlıkta Allah yolunda harcayanlar, öfkelerini yenenler, insanları affedenlerdir ![]() ![]() Selamlaşmak İnsanlar arasında muhabbeti artıran en temel hususların başında selamlaşmak gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() “Size bir selâm verildiği zaman, ondan daha güzeliyle veya aynı selamla karşılık verin ![]() ![]() “Ey iman edenler! Kendi evlerinizden başka evlere, geldiğinizi hissettirip (izin alıp) ev sahiplerine selam vermeden girmeyin ![]() ![]() ![]() Ayetlerden de anlaşılacağı üzere, Yüce Rabbimiz selam vermeyi ve selam verildiği zamanda verilen selama en güzel şekilde karşılık verilmesini istemektedir ![]() ![]() Kendi Evinin Dışındaki Evlere İzin Almadan Girmemek “Ey iman edenler, evlerinizden başka evlere, yakınlık kurup (izin almadan) ve (ev halkına) selam vermeden girmeyin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yaşadığımız toplumda kendimize nasıl davranılmasını istiyorsak, bizlerde diğer insanlara karşı öyle davranmalıyız ![]() ![]() ![]() Yürüyüş ve Konuşma Adabı Yürüyüş ve konuşma, insanoğlunun iç yapısının nasıl olduğu hakkında ipucu veren iki önemli husustur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Küçümseyerek surat asıp insanlardan yüz çevirme ve yeryüzünde böbürlenerek yürüme! Çünkü Allah hiçbir kibirleneni, övüngeni sevmez ![]() ![]() ![]() “İnananlar arasında çirkin şeylerin yayılmasını arzulayan kimseler için dünyada da ahrette de çetin bir ceza vardır ![]() ![]() “Ey iman edenler! Yapmayacağınız şeyleri niçin söylüyorsunuz?” (Saf, 61/2) “Güzel söz ve bağışlama, arkasından incitme gelen sadakadan daha iyidir ![]() ![]() “Ey iman edenler! Allah’a karşı gelmekten sakının ve doğru söz söyleyin ki Allah sizin işlerinizi düzeltsin ve günahlarınızı bağışlasın ![]() ![]() Yeme ve İçme Adabı Yaşam bulduğumuz bu hayatta yaşamımızı devam ettirmenin temel yolu bedeni ihtiyaçlarımızı karşılamak gelmektedir ![]() ![]() ![]() “Yiyin için fakat israf etmeyin ![]() ![]() “Ey peygamberler! Temiz şeylerden yiyiniz ve iyi ameller işleyiniz ![]() ![]() “Size rızık olarak verdiğimiz şeylerin temiz ve helal olanlarından yiyin ![]() ![]() ![]() “Ey iman edenler! Eğer siz ancak Allah’a kulluk ediyorsanız, size verdiğimiz rızıkların iyi ve temizlerinden yiyin ve Allah’a şükredin ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanlar Hakkında Kötü Zanda Bulunmamak, Kusur Araştırmamak ve Gıybet Etmemek “Ey iman edenler! Zannın bir çoğundan sakının ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ey iman edenler! Eğer bir fâsık size bir haber getirirse onun doğruluğunu araştırın ![]() ![]() Yüce Rabbimiz bizleri zanla hareket etmemizi, insanların hatalarını araştırmamızı ve gıybet etmememizi istemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() İftirada Bulunmamak “Çünkü siz bu iftirayı, dilden dile birbirinize aktarıyor, hakkında bilgi sahibi olmadığınız şeyi ağızlarınızda geveleyip duruyorsunuz ![]() ![]() ![]() “Mü'min erkeklere ve mü'min kadınlara irtikab etmedikleri (bir suç) sebebiyle eziyet edenler ise, gerçekten bir iftira ve açık bir günah yüklenmişlerdir ![]() “Korunan (iffetli) kadınlara (zina suçu) atan sonra dört şahit getirmeyenlere de seksen değnek vurun ve onların şahitliklerini ebedi olarak kabul etmeyin ![]() ![]() Ayetlerde de bildirildiği üzere iftira büyük bir günahtır ![]() ![]() ![]() Anne-Babaya, Akrabalara İyilikte Bulunmak ve İlişikleri Kesmemek İslam dini Allah’ın emir ve yasaklarına itaatten sonra Anne-babaya hürmeti emretmiş, onlara sıkıntılı bir hayat geçirmemizi yasaklamış, kendilerine güzel sözler söylememizi tavsiye etmiş ve kendilerin rızasına uygun davranışlarda bulunmanın Allah’ın rızasını gerektireceği müjdesini bizlere bildirmiştir ![]() ![]() ![]() “Hani, biz İsrailoğulları’ndan, “Allah’tan başkasına ibadet etmeyeceksiniz, anne babaya, yakınlara, yetimlere, yoksullara iyilik edeceksiniz, herkese güzel sözler söyleyeceksiniz, namazı kılacaksınız, zekatı vereceksiniz” diye söz almıştık ![]() ![]() “Rabbin, kendisinden başkasına asla ibadet etmemenizi, anaya-babaya iyi davranmanızı kesin olarak emretti ![]() ![]() ![]() “Ey insanlar! Sizi bir tek nefisten yaratan ve ondan da eşini yaratan; ikisinden birçok erkek ve kadın (meydana getirip) yayan Rabbinize karşı gelmekten sakının ![]() ![]() ![]() “Allah’a ibadet edin ve ona hiçbir şeyi ortak koşmayın ![]() ![]() ![]() “Akrabaya, yoksula ve yolda kalmış yolcuya haklarını ver, fakat saçıp savurma ![]() “Şüphesiz Allah, adaleti, iyilik yapmayı, yakınlara yardım etmeyi emreder; hayasızlığı, fenalık ve azgınlığı da yasaklar ![]() ![]() “Kötülüğü, en güzel olan şeyle uzaklaştır ![]() ![]() Ev İçinde Oturma Adabı “Kör olana güçlük yoktur, topal olana güçlük yoktur, hasta olana da güçlük yoktur; sizin için de, gerek kendi evlerinizden, gerekse babalarınızın evlerinden, annelerinizin evlerinden, erkek kardeşlerinizin evlerinden, kız kardeşlerinizin evlerinden, amcalarınızın evlerinden, halalarınızın evlerinden, dayılarınızın evlerinden, teyzelerinizin evlerinden, anahtarına malik olduğunuz (yerlerden) ya da dostlarınızın (evlerin)den yemenizde bir güçlük yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Mütevazı Olmak “Sakın onlardan bazı sınıflara verdiğimiz dünya malına göz dikme, onlardan dolayı üzülme ve müminlere alçak gönüllü ol ![]() “(Ey Muhammed!) O ihlâslı ve mütevazi insanları müjdele!” (Hac, 22/34) “Rahmân'ın(has) kulları onlardır ki, yeryüzünde tevazu ile yürürler ve kendini bilmez kimseler onlara laf attığında (incitmeksizin) "Selam!" derler (geçerler);” (Furkan, 25/63) Alay Etmemek “Ey müminler! Bir topluluk diğer bir topluluğu alaya almasın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayeti Kerimenin de bizlere aktardığı gibi hangi gayeyle ne sebeple olursa olsun alay etmek insana, hele hele bir Müslüman’a yakışmayacak bir davranıştır ![]() İyilikte Bulunmak Ahlaken en üstün meziyetlerin başında iyilik gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “İyilikle kötülük eşit olmaz ![]() ![]() “İman edip iyi davranışlarda bulunanlara, içinden ırmaklar akan cennetler olduğunu müjdele!” (Bakara, 2/25) “Hayır, kim (güzel davranış ve) iyilikte bulunarak kendisini Allah'a teslim ederse, artık onun Rabbi katında ecri vardır ![]() ![]() “Sizden; hayra çağıran, iyiliği (marufu) emreden ve kötülükten (münkerden) sakındıran bir topluluk bulunsun ![]() ![]() “Onlar, Allah'a ve ahiret gününe inanırlar; iyiliği emreder, kötülükten menederler; hayırlı işlere koşuşurlar ![]() ![]() “Eğer iyilik ederseniz kendinize iyilik etmiş olursunuz ve eğer kötülük ederseniz o da (kendi) aleyhinizedir ![]() “İşte onlar, iyiliklere koşuşurlar ve iyilik için yarışırlar ![]() Yetimleri Korumak, Kimsesizlere ve Muhtaçlara Yardım Etmek Sosyal hayatın temel dayanağı yardımlaşmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “…Bir de sana yetimleri soruyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Rüşdüne erişinceye kadar yetimin malına ancak en güzel şekilde yaklaşın…” (En’am, 6/152) “Yetimlere mallarını verin ![]() ![]() ![]() ![]() “Onlar, seve seve yiyeceği yoksula, yetime ve esire yedirirler ![]() “Allah yolunda infak edin ve kendinizi kendi ellerinizle tehlikeye atmayın ![]() ![]() ![]() “Mallarını Allah yolunda harcayıp da arkasından başa kakmayan, fakirlerin gönlünü kırmayan kimseler var ya, onların Allah katında has mükâfatları vardır ![]() ![]() “Allah'ın rızasını kazanmak ve ruhlarındaki cömertliği kuvvetlendirmek için mallarını hayra sarf edenlerin durumu, bir tepede kurulmuş güzel bir bahçeye benzer ki, üzerine bol yağmur yağmış da iki kat ürün vermiştir ![]() ![]() ![]() “Sevdiğiniz şeylerden infak edinceye kadar asla iyiliğe eremezsiniz ![]() ![]() Adaletli Olmak Adaletin kelime anlamı, herkese kendine uygun düşeni, kendi hakkı olanı verme, hak ve hukuka uygunluk, hakkı gözetme, doğruluk,[6] anlamlarına gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah size, emanetleri mutlaka ehline vermenizi ve insanlar arasında hükmettiğiniz zaman adaletle hükmetmenizi emrediyor ![]() ![]() “Ey iman edenler! Kendiniz, ana babanız ve en yakınlarınızın aleyhine de olsa Allah için şahitlik yaparak adaleti titizlikle ayakta tutan kimseler olun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ey iman edenler! Allah için hakkı titizlikle ayakta tutan, adalet ile şahitlik eden kimseler olun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Tartıyı adaletle tutup-doğrultun ve tartıyı noksan tutmayın ![]() Aile Hayatında Adab-ı Muaşeret Kuralları Yaratılmış olan her şey mutlak manada bir şeylere ihtiyaç duymaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Mü’min erkeklere söyle, gözlerini haramdan sakınsınlar, ırzlarını korusunlar ![]() ![]() ![]() ![]() “Ey iman edenler! Kadınlara zorla mirasçı olmanız size helal değildir ![]() ![]() ![]() ![]() “Erkekler, kadınların koruyup kollayıcılarıdırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Sana kadınların ay halini sorarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kadınlarınız sizin ekinliğinizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Eğer karı-kocanın arasının açılmasından endişe ederseniz, erkeğin ailesinden bir hakem, kadının ailesinden bir hakem gönderin ![]() ![]() ![]() Kendi Dinimizde Olmayan İnsanlarla İlişkiler “Allah sizi, din konusunda sizinle savaşmamış, sizi yurtlarınızdan da çıkarmamış kimselere iyilik etmekten, onlara âdil davranmaktan men etmez ![]() ![]() Sonuç itibariyle, Adab-ı Muaşeret’i birlikte yaşam sanatı olarak ifade edebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rasülullah sallallahu aleyhi ve sellem: "Müflis kimdir, biliyor musunuz?" diye sordu ![]() - Bizim aramızda müflis, parası ve malı olmayan kimsedir, dediler ![]() "Şüphesiz ki ümmetimin müflisi, kıyamet günü namaz, oruç ve zekat sevabıyla gelip, fakat şuna sövüp, buna zina isnad ve iftirası yapıp, şunun malını yiyip, bunun kanını döküp, şunu dövüp, bu sebeple iyiliklerinin sevabı şuna buna verilen ve üzerindeki kul hakları bitmeden sevapları biterse, hak sahiplerinin günahları kendisine yükletilip sonra da cehenneme atılan kimsedir" buyurdular[9] Yüce Rabbimizin bizlere emretmiş olduğu ibadetler bizim kulluk vazifemizdir ![]() ![]() ![]() ![]() Kuran-ı Kerim kendisine uyanları hidayete götüren bir kitaptır ![]() ![]() Yüce Rabbimiz kendisinin ve kullarının razı olacağı bir hayat sürmeyi ve bu hayatın sonucunda güzel bir ölüm ve arkasından rahmet okutacak insanlar bırakmayı cümlemize nasip etsin ![]() ![]() www ![]() ![]() Ahmet ÜNAL Vaiz [1] TDV İslam Ansiklopedisi, “Edep”, c ![]() ![]() [2] Darimi, “Feza’ilü’l-Kuran”, 1 [3] Buhari, Edeb 57-58 [4] Riyazü’s-Salihin, Hadis No:235 [5] Müslim, Bir 70 [6] Türk Dil Kurumu Sözlüğü [7] TDV, İslam Ansiklopedisi, “Adalet” md ![]() ![]() [8] İhlas, 112/2 [9] Müslim, Birr 59 [10] Bakara, 2/2 |
![]() |
![]() |
|