![]() |
İbadetlerde İhlas Ve Samimiyet |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İbadetlerde İhlas Ve SamimiyetAbdullah ÖZMEN Vaiz KONYA Muhterem Mü’minler; İslâm'a göre, insanın yaratılış gayesi Allah'a ibadet etmektir ![]() ![]() İslâm'da ameller niyetlere göredir ![]() ![]() ![]() ![]() İbadet, yapanın niyet ve maksadına göre üç dereceye ayrılır ![]() 1) Allah'a, sevabını umarak ve azabından korkarak ibadet etmek ![]() ![]() 2- Allah'a ibadetle şereflenmek veya onun emirlerine uymak ve kabul etmiş olmak için ibadet etmek ![]() 3- Allah'a, ibadet ve tâzime lâyık olduğu için ibadet etmek ![]() ![]() Bu dereceye hadiste "ihsan" derecesi denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlardan başka bir de dünya ile ilgili bir takım faydaları olduğu için ibadet etmek vardır ki, buna ibadet etmek bile doğru değildir ![]() İslâm'da ibadet, kısa tanımı ile üç şekilde yapılır: a) Beden ile yapılan ibadetler: Namaz ve oruç gibi ibadetler bu çeşit bir ibadettir ![]() ![]() ![]() ![]() b) Mal ile yapılan ibadetler: İslâm'ın beş şartından biri olan zekât bu çeşit bir ibadettir ![]() ![]() c) Hem beden hem de mal ile yapılan ibadetler: Hac böyle bir ibadettir ![]() ![]() İHLAS VE SAMİMİYET Bir şeyi saf temiz ve arıtılmış hale getirmek ![]() ![]() ![]() ![]() İhlâs; bir kalp hareketi ve ruhanî bir davranıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allâh Rasûlü -sallâllâhü aleyhi ve sellem- buyurur: "Mü'minin niyeti (maksat ve ihlâsı) amelinden hayırlıdır ![]() Çünkü bunlar, kalbin amelidir ![]() ![]() ![]() عن عمر رَضِيَ اللّهُ عَنهُ قال: قَالَ رَسُولُ اللّهِ : إنَّمَا ا‘عْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى، فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ الى اللّهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ الى اللّهِ وَرَسُولِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ الى دُنْيَا يُصِيبُهَا أوِ امْرَأةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرتُهُ الى مَا هَاجَرَ إلَيْهِ ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() "Ameller, niyetlere göredir ![]() ![]() ![]() ![]() "Ameller, niyetlere göredir ![]() Bu itibarla başta ibâdetler olmak üzere bütün hayırlı amellerin, Allâh rızâsı kasdolunarak yapılması asıldır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekten Cenâb-ı Allâh'ın diğer mahlûkâtı ile birçok beşerî ve nefsânî fiillerde müşterek kıldığı insanoğlu, bütün fiillerindeki dünyevî, bedenî ve nefsânî tatminkârlığı gâye hâline getirmek gibi bir süfliyetten kurtularak onları ilâhî rızâ maksadının emrine sokabilmek iktidarı ile yaratılışındaki mükemmelliği tezâhür ettirebilir ![]() ![]() Uyku, yemek, içmek, evlâd ve mal-mülk edinmek gibi sayısız beşerî davranış, hep rızâ-yı ilâhîyi kazanmaya medar olacak bir mecrâ içinde cereyan ettirilebildiği takdirde hakîkaten ibâdet ve hayırlar kategorisine dâhil edilmiş olur ![]() Bu hususta insanın üstün yaratılışına yakışan bir dirâyetle Cenâb-ı Hakk'ın rızâsından gayri bütün emelleri gönülden söküp atmak, müslümanın me'mûr bulunduğu büyük bir kahramanlıktır ![]() ![]() İhlâs, Cenâb-ı Allâh'a yakınlaşabilme gâyesiyle her türlü dünyâ menfaatlerinden kalbi koruyabilmektir ![]() İhlâsın meyvesi ise, ihsândır ![]() ![]() İhlâs, kulları en büyük hayır olan ilâhî rızâya nâil eyler ![]() Allâh'ın mahlûkların amellerinden murâdı ancak kendi rızâsına müteveccih olan ihlâsdır ![]() "(Ey Rasûlüm!) Şüphesiz ki Kitâb'ı sana hak olarak indirdik ![]() ![]() ![]() "De ki: Ben, dîni Allâh'a has kılarak ihlâslı bir şekilde O'na kulluk etmekle emrolundum ![]() Huzûr-i ilâhîden kovulan iblîs: "Dedi ki: Ey Rabbim! Andolsun ki, beni azdırmana karşılık ben de yeryüzünde onlara (günâhları) süsleyeceğim ve onların hepsini mutlaka azdıracağım ![]() ![]() ![]() Âyette ifâdesini bulduğu gibi şeytan, ancak ve ancak ihlâsta zaaf gösterenlere musallat olabilmektedir ![]() ![]() "İşte bana varan dosdoğru yol, bu (ihlâslı kullardan olmak yolu) dur ![]() ![]() "Elbette benim (ihlâslı) kullarım üzerinde senin hiçbir te'sîrin olmayacaktır ![]() ![]() İhlâs, bütün ameller için zarûrî olan öyle yüce bir nîmettir ki, ona sahip olmadan kurtuluşun mümkün olmadığını ifâde için hadîs-i şerifte şöyle buyurulur: "İnsanlar helâk olur, âlimler kurtulur ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hakîkat, Kur'ân-ı Kerîm'de şöyle beyân edilir: "(Azâbtan) ancak Allâh'ın hâlis kulları istisnâ edilecek ![]() ![]() ![]() İhlâs, niyetlerin temiz ve samîmî olmasıdır ki, ibâdetlerin sıhhat ve bereketi buna bağlıdır ![]() İhlâssız ibâdetler, ortaklar ve kirlerle doludur ![]() ![]() "Yazıklar olsun o namaz kılanlara ki, namazlarını ciddiye almazlar ve gösteriş için yaparlar! ![]() ![]() İhlâs, amellere Hakk rızâsından başka şeylerin ortak edilmesinden kalbi muhâfazadır ![]() ![]() "Size onların (hayvanların) karnındaki işkembe pisliği ile kan arasından hâlis bir süt içiriyoruz ki, içenlerin boğazından âfiyetle geçer ![]() Müfessirler, bu âyette beyân buyurulan misâle teşbîhen demişlerdir ki: İhlâs da, ameli, tıpkı sütün kan ve muzahrafattan ayırt edilmesi gibi bulanıklıklardan ayırt eder ![]() ![]() Nitekim Cüneyd-i Bağdâdî şöyle der: "İhlâs, ameli bulanıklıktan tasfiye etmektir ![]() Bir Allâh dostu der ki: "İhlâsda iddiâlı olmak, bir nevî ihlâssızlıktır ![]() Dolayısıyla ihlâs, amellerin başta riyâ olmak üzere her türlü mânevî kirlerden temiz olmasıdır ![]() ![]() ![]() Hadîs-i Şerîf de şöyle buyurulur: "Kıyâmet gününde aleyhinde ilk hükmedilen insanlar şunlardır: Birincisi şehit edilen kimsedir ![]() ![]() ![]() ![]() "- Öyleyse bunlara karşı ne yaptın?" diye sorar ![]() Adam: "- Yâ Rabbî! Senin uğrunda şehîd edildim ![]() ![]() Allâh buyurur ki: "- Yalan söyledin! Sen, yalnızca cür'etli ve cesur denilsin diye harbettin ![]() ![]() (Sonra) onun hakkında emredilir ve ateşe atılıncaya kadar yüzüstü sürüklenir ![]() İkincisi ilim öğrenen, başkalarına da öğreten, ayrıca Kur'ân da okuyan adamdır ![]() ![]() ![]() ![]() Cenâb-ı Hakk: "- Bunlara karşı ne yaptın?" diye sorar ![]() Adam: "- İlim tahsîl ettim ![]() ![]() ![]() ![]() Allâh buyurur ki: "- Yalan söyledin! Sen ilim öğrendin, ancak âlim denilsin diye; Kur'ân okudun, ancak o kârîdir, kırâat ehlidir denilsin diye ![]() ![]() Sonra hakkında emrolunur ve ateşe, yâni cehenneme atılıncaya kadar yüzüstü sürüklenir ![]() Üçüncüsü Cenâb-ı Hakk'ın kendisini genişlettiği, malın her çeşidinden verdiği adamdır ![]() ![]() ![]() ![]() "- Öyleyse bunlara karşı ne yaptın?" diye sorar ![]() Adam: "- Hakkında infâk edilmesini emir buyurduğun hiçbir yol bırakmadım ![]() ![]() ![]() Cenâb-ı Hakk buyurur: "- Yalan söyledin! Onları ancak cömerttir denilesin diye yaptın ![]() ![]() Sonra hakkında emredilir ve cehenneme atılıncaya kadar yüzüstü sürüklenir ![]() Bu hadîs-i şerîf, ihlâsın, amellerin Allâh katındaki kabul şartı olduğunu o derecede açık bir sûrette göstermektedir ki, gâye Cenâb-ı Hakk'ın rızâsı olmadıkça zâhiren Allâh yolunda ölmek, ilim tahsîl etmek ve infakta bulunmak gibi -haddi zâtında- en makbûl olan ameller bile sahibine hiçbir fayda sağlamamaktadır ![]() O halde gerçek îmân, sırf lafızda kalan bir sözden; ameller de, birtakım kuru ve rûhsuz hareketlerden ibâret değildir ![]() ![]() ![]() ![]() "Ey Rasûlüm, hevâ ve hevesini ilâh edinen kimseyi gördün mü?" (18) Bu demektir ki, Cenâb-ı Hakk'ın arzu ettiği îmân ve amel, samîmî bir gönülle ve sırf kendi rızâsı için olandır ![]() KISSA Yolculuk yapan bir baba ile oğlu hanın birinde konakladılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Allâh, sizin sûretlerinize ve mallarınıza bakmaz! Fakat sizin (ihlâs ve takvâ bakımından) kalplerinize ve amellerinize bakar ![]() Zîrâ Cenâb-ı Hakk, kimin daha çok kimin daha az ibâdet ettiğine değil, kimin daha hâlisâne ibâdet ettiğine, yâni kendi katında değerli olanın ihlâs olduğuna işareten âyet-i kerîmede şöyle beyân buyurur: "O (Allâh) ki, ölümü ve hayatı hanginizin amel bakımından daha güzel (yâni ihlâslı) olduğunu imtihân için yarattı ![]() Cenâb-ı Hakk, ameldeki güzelliği, yâni ihlâsı tesbît ve tescîl için kullarını çeşitli şekillerde imtihân eder ![]() "Elif, Lâm, Mîm ![]() ![]() ![]() Ancak ihlâsın mâhiyetini iyi kavramak gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yâ Rabbî! Bilhassa şu mübârek günlerde senin esrârından bir sır olan ihlâsın hakîkatine bizleri de nâil eyle! Bu lütfun şükrânlığı içerisinde sana kulluk eden evliyâullâhın gönül iklîminden bizlere hisseler nasîb ve müyesser kıl! (22) Dipnotlar : 1- Zariyat, 51/56 2- Buhari, Bed’ü-l Vahy, 1; Müslim, İmare, 155 3- Müslim, İman, 5-6 4- Şamil İslam Ansiklopedisi ‘’İbadet’’ maddesi 5- A ![]() ![]() ![]() 6- Taberani, el-Mu’cemu’l-Kebir, c ![]() 7- Buhari, Bed’u-l Vahy, 1; Müslim, İmare, 155 8- Zümer, 39/2 9- Zümer, 39/11 10- Hicr, 15/39-40 11- Hicr, 15/41-42 12- İsra, 17/65 13- 14- Saffat, 37/40 15- Maun, 107/4-5-6 16- Nahl, 16/66 17- Müslim, İmare, 152 18- Casiye, 45/23 19- Riyazu’s-Salihin Tercemesi, Ankara 1980 c ![]() ![]() 20- Mülk, 67/2 21- Ankebut, 29/1-3 22- O ![]() |
![]() |
![]() |
|