![]() |
Namazların Kazası |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazların KazasıNAMAZLARIN KAZASI Yusuf Özcan Her mükellef müslümanın, günde beş vakit namazı vakti içinde kılması kesin farzdır ve ilahi emirlerin başında gelir ![]() ![]() ![]() ![]() “Eda” namazın vaktinde kılınması, “kaza” da vakti çıktıktan sonra kılınmasıdır ![]() Kaza Kimler İçindir? Şu kimselere namazların kazası gerekmez: 1- Özürlü hallerinden dolayı namaz kılamayan kadınlar ![]() 2- İradesi dışında, aralıksız en az altı namaz vaktini dolduracak kadar şuurunu kaybedip komaya girmiş baygın kişiler ![]() 3- Henüz mükellef yaşına girmemiş çocuklar ![]() İradesi dışında uyuyakalan veya namazı unutmuş olan kimse, özürlü olarak namazı geçirmiş olur ve kaza etmesi gerekir ![]() Kur’an’da birçok ayette namaz emri vardır, fakat kaza namazı hakkında bir ifade yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namazı geçirmenin ağır vebalini vurgulamak için, başta Zahirî mezhebinden İbn-i Hazm olmak üzere bazı fakihler, mazeretsiz kasten geçirilen namazın kazasında fayda olmadığını, bunlar için ancak tevbe gerektiğini söylemişlerdir ![]() ![]() Vakti geçirilen namazın kazasını geciktirmek, hele de geçerli mazeret dışında geçirilenler için ayrıca günahtır ve geciktikçe günahı da artar ![]() ![]() ![]() ![]() Sünnet Yerine Kaza Kazaya kalmış namazların gecikmeye bırakılmadan acilen kazası farz olduğu için, kaza borcu olanların sünnet ve nafile namazlarla meşgul olması, Şafiî mezhebinde caiz görülmemiştir ![]() ![]() ![]() Hanefilere göre ise, kaza borcu olanların bir taraftan kazaları kılarken, beş vaktin sünnetlerini de kılmaya çalışması efdaldir, daha iyidir ![]() ![]() ![]() Sünnet yerine kaza kılmaktan maksat, sünnetleri terketmek değil, farz olan kazaya zaman kazanmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanefi müctehidlerinden İmam Muhammed’e göre, bir niyetle kaza veya eda hem farz hem sünnet kılmaya niyetlenen kimsenin bu namazı geçersiz olur ![]() ![]() ![]() ![]() Durum böyle olunca, herkesi bütün sünnetler yerine kaza kılmaya zorlamanın da, hiç terketmeden sünnet kılmaya öncelik verip, yalnızca “boş vakit buldukça” kaza kılmayı yeterli görmenin de lüzumu yoktur ![]() ![]() Bir orta yol olarak diyebiliriz ki: Aylarca ve yıllarca kazası olan kimseler, Hanefi mezhebinde olsalar bile, bir an önce kazalarını bitirmek için her fırsatta kaza kılmaları gerektiği gibi; ikindi ve yatsının ilk sünneti, bir de öğlenin ilk sünneti yerine, zaman kazanmak için bu sünnetleri bırakıp kaza kılabilirler ![]() ![]() Sünnet ve diğer nafileleri kıldığı halde geçmiş farzları kaza etmeyenler, şüphesiz günahkâr olurlar ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Şevkânî: Neylü’l-Evtâr, Beyrut-1998, 2/439-40; Emir Abdülaziz: Fıkhu’l-Kitab ve’s-Sünne, Kahire-1999, 1/592 ![]() 2- el-Cezirî: Kitâbü’l-Fıkıh, Kahire-1994, 1/403; İbn-i Âbidin: Reddü’l-Muhtâr, Beyrut-1994, 2/536 ![]() 3- İbnu’l-Hümam: Fethu’l-Kadir, Beyrut-1995, 1/274 ![]() semerkand |
![]() |
![]() |
|