![]() |
Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazını |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz NamazınıGece Namazını Gündüz Vakti ve Gündüz Namazını Gece Vakti Kılmanın Kabulü İle İlgili Fasıl Gece namazını gündüzleyin, gündüz namazını da geceleyin kılındığı zaman kabul olunur mu olunmaz mı? sorusu ile ilgili olan beşinci meseleye gelecek olursak bu konunun iki tane açıklama şekli vardır: 1- Nass ve icma ile kabul olunduğu görüşü: Bu da eğer kişi gündüz vakti uyku ya da unutmadan dolayı namazı geçirmişse bunları gece vakti kılar ve bunun aksi de öylecedir ![]() “sahihayn”da enes b ![]() ![]() ![]() ![]() “Her kim namazı kılmayı unutsa ya da uyuya kalsa bunun kefareti hatırına geldiinde kılmaktır ![]() (116) Buhari: 2/58, Namazın vakitleri hakkında: Namazı unutan kimse hakkındaki babda; Müslim: 684, Mesacid bölümünde: Geçen namazın kazası babında; Tirmizi: 178, Namaz bölümünde: Namazını unutan adam hakkındaki babda; ebu Davud: 442, Uyuyup namazını kılamayan ya da unutarak kılamayan babında; Nesai: 2/293, 294, Mevakit’de: Namazı unutan hakkındaki babda rivayet etmişlerdir ![]() Lafız ise Müslim’indir ![]() Müslim’den gelen bir hadis tayine Rasulullah’ın (s ![]() ![]() ![]() 3Sizden biriniz uykudan dolayı namazı kılamamış ya da namazı kılmaktan dolayı gafil olmuş (unutmuş)sanız bu namazı hatırladığınız vakit kılsın ![]() ![]() ![]() “Beni zikretmek için namaz kıl ![]() “Sahihi Müslim”de ebu Hureyre’den gelen bir rivayette şöyledir: “Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bizim için geceyi geceyi bekle (gözet) ![]() diye buyurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “ey Bilal!” dedi ![]() “Senin nefsini alan benim nefsimi de (uykuya) aldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bineklerin de bir şeyleri iktida edin, iktida edin ![]() (Hazırlanın) diye buyurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3Her kim namazı unutacak olursa, hatırladığı zaman kılsın ![]() “Beni zikretmek için namaza kalk” buyurmuştur ![]() diye buyurdu ![]() (117) Müslim: 684, 316’da Mesacid bölümünde: Geçen namazın kazası ve kazayı erken kılmanın müstehaplığı babında rivayet etmişlerdir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazını |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazını(118) Müslim: 680, Mesacid bölümünde: Geçen namazın kazası ve kazayı erken kılmanın müstehaplığı babında; Muvatta: 1/13, 14, Namazın vakitlerinde: uyuyup namazını kılamayan hakkındaki babda; ebu Davud: 435, 436, Namaz’da: uyuyarak ya da unutarak namaz kılamayan hakkında babda; Tirmizi: 3/62, Tefsir’de: Taha suresinden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Sahihayn”da imran b ![]() ![]() “muhakkak ki uykuda tefrit yoktur ![]() ![]() (119) Buhari: 6/425, Menakıb’da: İslam’da nübüvvetin alametleri babında; Teyemmüm de: Temiz toprak, sudan yetecek müslüman abdesteder babında ve teyemmüm bir defa vuruştur babında; Müslim: 682, Mesacid’de: Geçen namazın kazası babında; Ebu Davud: 443, Namaz’da: Uyuyup namazı kılmayacak olursa ya da unutacak olursa ![]() ![]() ![]() ![]() (120) Müslim: 681, Mesacid’de geçen namazın kazası babınnda; Tirmizi: 177, Namaz’da: uyuyup namazı kılmayanın hakkındaki babda; ebu Davud: 437, Namaz’da: uyuyup namazı kılamayacak olursa ya da unutacak olursa babında rivayet edilmiştir ![]() “İmam-ı ahmed’in müsnedin”de, abdullah b ![]() “Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bizi kim kaldıracak?” diye buyurdu ![]() 3Ben” dedi ![]() “Sen uyu o zaman” diye buyurdu ![]() ![]() ![]() 3Hadi kılkan ![]() ![]() ![]() ![]() “Yaptığınız gibi yapınız ![]() (Nasıl kılıyorduysanız öylece kılınız) dedi ![]() “İşte böylece! Sizden biriniz uykusunda iken ya da unatacak olursa namazı böylece (kılsın) ![]() diye buyurdular ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazını |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazını(121) Ahmed: 1/386, 464; Ebu Davud: 447, Namaz’da: uyuyup namazı kılamayan ya da unutan kişi hakkındaki babda rivayet edilmiştir ![]() ![]() Bu hadis imamlar arasında muttefekun aleyh bir hadistir ![]() İki meselede ihtilaf etmişlerdir: Lafzı ve Hükmi’de ![]() Lafziye gelince: Bu namaza eda mı yoksa kaza mı denilecek? işte bunda kesin lafızda ihtilaf vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakihlerin kitaplarında zikrettikleri: 3Hatırladığı zaman kılsın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Her kim namazı unutacak olursa, hatırladığı zaman onun vaktidir ![]() (122) Beyhaki, Süneninde: 2/219; Darekutni: 1/162’de her ikisi de Hafs b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazını |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz NamazınıHükmi meseleye gelinecek olursa; Bu da: 3kişi uykusundan uyandığı zaman (kılaadığı namazı) hemen mi kılacak? Yoksa bunu tehir etmesi caiz midir?” konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Kutade hadisinde ise:”Uykularından uyandıkları vakit bininiz3 diye buyurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demişlerdir ki: “eğer hemen kaza yapmak icap etse idi, o zaman belirli bir yere kadar gitmeden namazı kılıverirlerdi ![]() “Bu mekanda şeytan vardır deyip te, namazı orada kılmamak özrünü söylemek doğru değildir ![]() ![]() (123) Sayfa: 68’de geçti ![]() İmamı şafii dedi ki: “şayet geçen namazın, vakti şeytanın bulunmasından dolayı tehir edildiğinde zorlaşacak olsa idi o zaman Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() (124) Buhari: 1/461, Namaz bölümünde: Esir ya da Garim mescitte bağlanır babında; Müslim: 541, Mescitler bölümünde: Namazda şeytana lanet etmenin caizliği ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devamla şöyle demiştir: “Namazda şeytanı boğması, içinde şeytanların bulunduğu bir vadiden daha büyük bir konudur bu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ebu ishak Mervezi şöyle demiştir: |
![]() |
![]() |
![]() |
Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazını |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazını“Namazı eğer bir özürden dolayı tehir edecek olursa hadiste de geçtiği üzere bunu tercihe göre kaza eder ![]() ![]() ![]() Cumhur da “Müslim’in Sahihin”de Ebi katade’den gelen hadisini delil getirmişlerdir: “Onlar rasulullah’a (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “şüphesiz ki uykuda tefrit yoktur ![]() ![]() ![]() demiştir ![]() (125) Sayfa: 68’de geçmişti ![]() “Sahihin”de yine geçtiği Ebu Hureyre hadisinde Rasulullah (s ![]() ![]() ![]() 3Kim namazı unutup ta (kılamayacak) olursa, hatırladığı zaman onu kılsın ![]() “Beni zikretmek için namaz kıl ![]() ![]() (126) Sayfa: 68’e geçmişti ![]() Darekutni’nin rivayetinde ise bu hadis şöyledir: 3Kim bir namazı unutacak olursa, hatırlaması onun vaktidir ![]() (127) Sayfa: 69’da geçmişti ![]() İşte bu lafızlar hemen kılmanın vacipliği hususunda açık delillerdir ![]() 3Bir defa te’hir etmenin caizliği için sizin delil getirmiş olduğunuz deliller, az bir ertelemeye ancak delildir ![]() ![]() ![]() ![]() şüphesiz İmam-ı ahmed; Misafirin menzilinde iken uyumasından dolayı namazı geçirecek olursa o kimsenin başka bir yere intikal etmesine müstahabtır görüşünü vermiştir ve orada onun kaza yapmasını hayırlı görmüştür ![]() ![]() şayet Allah’ın ve rasulü’nün mutlak emirleri hemenlilik üzerine ise o zaman mukayyitlik nasıl olur? işte bu yüzden kayıtlılık hakkında hemen olması lazım diyenlerin cevapları, mutlaklık hakknıda bunun nefy edenlerden daha çoktur ![]() zan kazasına kıyas edilerek görüş bildirenlere gelince; bunun cevabı iki yönlüdür: |
![]() |
![]() |
![]() |
Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazını |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazını1- şüphesiz sünnet iki konumun arasınıayırt etmiştir ![]() ![]() ![]() 2- Bu kıyas onların aleyhine birer kıyastır ![]() ![]() ![]() Onların: “şayet hemen kılmak vacip olsa idi şeytanın bulunuşundan dolayı tehir edilmesi caiz olmazdı” sözleri hakkındaki cevap az önce geçmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah en iyisini bilir ![]() (128) Bu hadisin tahrici için geçen hadisin tahricine bakınız: Sayfa: 70 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazını |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Gece Namazını Gündüz Vakti Ve Gündüz Namazınıİkinci açıklama suretine gelecek olursak; bu da: “kişi vakti çıkana dek namazı kasten terkedecek olursa” konusu ileilgilidir ![]() ![]() Ebu Hanife, şafii, ahmed ve Malik: “Kaza etmesi vaciptir” demişlerdir ![]() ![]() ![]() Nitekim selef ve haleften bir taife şöyle demiştir: 3Her kim kasten namazı vaktinden tehir edecek olursa ve özrü de bulunmaz ise tehir yapması o kişiye caiz olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bizde şimdi her iki fırkanın delillerini belirteceğiz: |
![]() |
![]() |
|