![]() |
Sırasıyla Cum'anın Âdâbı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sırasıyla Cum'anın ÂdâbıSırasıyla Cum'anın Âdâbı Bunlar on maddede toplanmıştır: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Seleften bazıları 'Kulların mûtad rızkından başka, Allah Teâlâ'nın bir fazilet ve ikramı vardır ki bunu yalnızca perşembe günü öğleden başlamak üzere cum'a günleri kendisine yalvaran kullarına verir' demişlerdir ![]() Cum'a gününde giyeceği elbiseleri perşembe gününden yıkamalı ve tertemiz yapmalıdır ![]() ![]() etmelidir; çünkü bu günün orucu çok faziletlidir ![]() ![]() Cum'a akşamını, namaz kılmak ve hatim indirmek sûretiyle ihya etmelidir; çünkü bu akşamın fazileti çoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bakımdan hadîsin son cümlesini 'Kendisi yıkandığı gibi hanımını da yıkanmaya mecbur ederse' şeklinde tefsir etmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Cum'ayı karşılamanın bu âdabına riayet eden kimseler sabahladıkları zaman 'Bu hangi gündür?' diye gafletlerini izhar eden gafiller zümresinden çıkmış olurlar ![]() Seleften bazıları "Cum'a günü nasibi en fazla olan kimse cum'a saatini bekleyen ve onu bir gün öncesinden gözetendir ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim Hz ![]() ![]() Nâfi'in İbn Ömer'den rivayet ettiği en meşhur hadîsin hükmü şudur: 'Cum'aya iştirak etmek isteyen herkes yıkansın' ![]() Hz ![]() Erkeklerden veya kadınlardan cum'a namazına gidecek olanlar muhakkak yıkansınlar ![]() ![]() ![]() Medinelilerden birbirleriyle tartışan iki kişiden biri diğerine 'Sen cum'a gününde gusletmeyen kimseden daha şerlisin' derdi ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biliyorsun ki, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() Hz ![]() Cum'a gününde abdest alan sünnete uymuş ve güzel birşey yapmıştır ![]() ![]() Cum'a gününde cünüplük guslü alan kimse, ikinci bir defa da vücuduna cum'a guslü niyetiyle su dökmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sahabîlerden biri, gusleden çocuğunun yanına girdiğinde 'Bu guslü cum'a için mi aldın?' diye sorar ![]() ![]() Bu sahabî, oğluna, cünüplük için guslederken cum'a guslü için de niyet etmediğinden ikinci bir gusül yapmasını emretmiştir ![]() 'Gusülden gaye, temizliktir ![]() ![]() ![]() ![]() Cum'a günü guslettikten sonra abdesti bozulan kimse, sadece abdestini yeniler, guslü iptal olunmuş olmaz ![]() ![]() 3 ![]() ![]() a) Güzel elbise b) Temizlik c) Güzel koku sürünmek |
![]() |
![]() |
![]() |
Sırasıyla Cum'anın Âdâbı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sırasıyla Cum'anın ÂdâbıTemizlik ı ![]() ıı ![]() ııı ![]() ![]() Taharet bölümünde sözü edilen diğer temizlikleri de yapmak gerekir ![]() İbn Mes'ud şöyle demiştir: 'Allah Teâlâ cum'a günü tırnaklarını kesen kimseden hastalığı kaldırır ve ona şifa ihsan eder' ![]() Güzel Koku Eğer kişi perşembe veya çarşamba günü hamama gitmişse, cum'a için istenilen temizlik hasıl olmuş demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Şafiî şöyle buyurmuştur: 'Elbisesini temizleyenin üzüntüsü azalır; güzel koku sürünenin de aklı fazlalaşır' ![]() Güzel Elbise Elbiselerin en sevimlisi, beyaz olanıdır; çünkü Allah nezdinde en sevimli elbise, beyaz elbisedir ![]() Şöhrete vesile olacak hiçbir elbise giyilmemelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Teâlâ ve melekleri cum'a günü sarık saran kimselere salavât'-ı şerife getirirler ![]() Hararet bastığı takdirde namazdan önce veya sonra sarığın çıkarılmasında hiçbir beis yoktur ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çünkü Hz ![]() Cum'a namazına günün ilk saatinde giden, bir deveyi kurban etmiş gibi olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadîs-i şerifteki birinci saat denilen vakit, fecirden güneşin doğuşuna, ikinci saat ise, güneşin doğuşundan kuşluğa kadar olan zamandır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim Hz ![]() Üç şey vardır ki insanlar bunlardaki fazileti bilselerdi, tıpkı develerin koşusu gibi, onların arkalarına düşerek birbirleriyle yarışırlardı ![]() a) Ezan, b) Namazın ilk safı, c) Sabahın erken saatinde cum'a namazına gitmek ![]() Ahmed b ![]() ![]() ![]() Bir rivayette şöyle denilmektedir: Cum'a günü oldu mu, melekler, ellerinde gümüş defterler ve altın kalemler olduğu halde camilerin kapılarında otururlar ve en önce gelenleri, derecelerine göre yazarlar ![]() Kişi cum'a günü her zamanki vaktinde gelmediğinde melekler onu aramaya başlarlar ![]() ![]() Birinci asırda, seher vaktinde ve fecirden sonra yolların, mum ışığında camilere doğru yürüyenlerle dolu olduğu görülmekteydi ![]() ![]() Denildiğine göre, İslâm dininde ilk icad edilen bid'at, sabahın erken saatlerinde camiye gitmenin terkedilmesidir ![]() Acaba müslümanlar, cumartesi ve pazar günleri sabahın erken saatlerinde kilise ve havralarına akın eden yahudi ve hristiyanlardan utanmıyorlar mı? Dünyaya tapanların sabahın erken saatlerinde para kazanmak, alış-veriş yapmak için çarşıları nasıl doldurduklarını ve âhiret taliplilerinin onlardan geri kaldıklarını müşahede etmiyorlar mı? İnsanlar, Allah Teâlâ'nın cemâl-i ilâhîsini müşahede etmek istiyorlarsa, Allah Teâlâ'ya cum'aya erken gittikleri nisbette manen yaklaştıklarını bilmelidirler ![]() ![]() ![]() İbn Mes'ud, bir gün sabahın erken saatinde camiye girerken üç kişinin kendisinden önce gelmiş olduğunu gördü ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() Camiye geç gelip de cemaatin omuzlarından atlaya atlaya öne geçen kimse, kıyamet gününde köprü olacak ve halk da üzerinden geçecektir ![]() İbn Cüreyc mürsel olarak şu hadîsi rivayet eder: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Müsned bir hadîste Hz ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci safta boş bırakılmış bir yer varsa, sonradan gelen, doldurmayanlara ceza olsun diye, omuzlardan atlaya atlaya o boş yere gidebilir; çünkü onlar haklarını zayi etmiş ve fazilet yolunu terketmişlerdir ![]() Hasan Basrî şöyle buyurmuştur: Cum'a günlerinde camilerin kapılarında oturup ön saflara katılmayanların boyunlarına basa basa ön saflara geçiniz; çünkü bu ihmalkâr insanlara hürmet gerekmez: Camide namaz kılanlardan başka kimse yoksa, camiye girenin selâm vermesi uygun olmaz; zira bu selâmıyla namaz kılan kimselere veremeyecekleri bir cevabı yüklemiş olmaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sırasıyla Cum'anın Âdâbı |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sırasıyla Cum'anın Âdâbı6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kişinin kırk sene durup beklemesi, namaz kılanın önünden geçmesinden daha hayırlıdır ![]() Yemin ederim ki kişinin rüzgârların savurduğu bir toprak olması, namaz kılanın önünden ![]() ![]() Namaz kılanın önünden geçen, yol kenarında namaz kılan ve namaz kılarken önünden geçilmesini önleyecek tedbirleri almakta kusur edenler hakkında vârid olan bir hadîste şöyle buyurulmuştur: Namaz kılanın önünden geçenler (veya bu geçişin önlenmesi hususunda ihmalkârlık gösteren musalli), eğer bu yüzden düçar olacaklara azabı bilselerdi, kırk sene orada çakılı kalmalarının, geçmelerinden daha hayırlı olduğunu anlarlardı ![]() Direk, duvar ve yayılmış seccade, namaz kılanın hudududur ![]() ![]() Nitekim Hz ![]() Namaz kılan kişi önünden geçmek isteyenleri eliyle itsin ![]() ![]() ![]() Ebu Said el-Hudrî (r ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() Kim elbisesini yıkar, gusleder sonra da cum'a namazı için sabahın erken saatinde camiye gider ve imama yaklaşıp hutbesini dinlerse, yaptığı bu hareketler, onun iki cum'a arasında vâki olan günahlarının keffareti olduğu gibi, fazladan da üç gününün keffareti olur ![]() Allah, böyle yapan bir kimsenin geçmiş cum'adan bu cum'aya kadar olan günahlarını affeder ![]() Hadîsin bazı rivayetlerinde de, bu faziletin elde edilebilmesi için, insanların omuzlarından atlamamak şartı koşulmuştur ![]() Birinci safta kılmaya çalışırken de üç şeyden gâfil olunmamalıdır: a) Hatibin yakınında ipekli ve benzeri giyilmesi erkekler için haram olan bir elbise giyen birisini görmesi ihtimali olur ya da kalbini meşgul edecek çok ağır veya altın işlemeli silâhlarıyla beraber namaz kılan birisi bulunur da eğer bu münkerleri kaldırmaya gücü yetmezse ön safta değil, gerilerde namaz kılması daha selâmetli ve kalp huzuru için daha hayırlıdır ![]() Kalp selâmetinin temini için bir grup âlim böyle yapmıştır ![]() ![]() ![]() Süfyan es-Sevrî (r ![]() ![]() ![]() yakın oturman kalbimi meşgul etti ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Said b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hadîs râvilerinden bazıları Hz ![]() ![]() Bu bakımdan en son safı bu niyette tercih eden ve böylece Ümmet-i Muhammed hakkında hüsn-ü zan izhar eden bir kimse için, son safta hiçbir kayıp yoktur ![]() ![]() ![]() b) Eğer hatibin yanında padişahlar için camiin bir kısmı kesilip hünkâr mahfili yapılmamışsa onun yanına yaklaşmak ve birinci safta bulunmak güzel birşeydir ![]() ![]() Hasan Basrî ve Bekir b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ashâbdan Enes b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Minber, safların bir kısmını ayırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Süfyan es-Sevrî (r ![]() ![]() Bu söz çok doğrudur; zira bu saf gerçekten kesintisizdir ve ancak bu safta bulunanlar, hatibin yüzüne normal olarak bakıp sözünü (güzelce) dinleyebilir ![]() ![]() Çarşılarda ve camilerin dış avlularında namaz kılmak mekruhtur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sırasıyla Cum'anın Âdâbı |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sırasıyla Cum'anın Âdâbı8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() İmam hutbeyi okurken yanındaki arkadaşına 'sükût et' veya 'sus' diyen bir kimse 'lâğv' yapmış (yani susmamış) olur ![]() ![]() Hz ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmamdan uzak bir yerde otursa dahi ne ilim ve ne de başka bir konu hakkında konuşmamalı; bilakis sükût etmelidir ![]() bir fısıltı hutbeyi dinleyenlerin kulağına gider ve onların huzurlarını bozar, Aynı zamanda konuşan kimsenin yanında da oturmamalıdır, Uzak olduğundan imamın hutbesini dinlemek imkânına sahip olmayan kimsenin sükût etmesi müstehabdır ![]() Mademki, imam hutbe okurken namaz kılmak mekruhtur, o halde konuşmak haydi haydi mekruh olmalıdır ![]() Hz ![]() a) Sabah namazından güneşin bir mızrak boyu yükselmesine kadar, b) İkindiden sonra, c) Günün tam ortasında, d) İmamın hutbe okuduğu anda ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cum'a namazından sonra "Ey Allahım, Yâ Ganî, Yâ Hamîd! Yâ Mübdî! Yâ Muîd! Yâ Rahîm! Yâ Vedûd! Beni helâlinden vermek sûretiyle haramından, fazlınla da mâsivadan koru!' demek müstehabdır ![]() Denildiğine göre, bu duaya devam eden kimseyi Allah Teâlâ bütün mahlûkattan müstağnî kılarak ona ummadığı yerlerden rızık gönderir ![]() Cum'a namazından sonra altı rek'at namaz kılmalıdır ![]() ![]() Ebu Hüreyre'den ise, dört rek'at kıldığı rivayet edilmektedir ![]() Hz ![]() ![]() Bütün bu rivayetler sahihtir ve değişik vakitlerde vâki olmuşlardır ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() Denildiğine göre, cum'a namazından sonra ikindi namazını da camide kılan kimseye, bir hac sevabı; aynı günün akşam namazını da kılarsa bir hac ve umre sevabı yazılır ![]() ![]() ![]() Cum'a günündeki eşref saatini kaçırmamak için, güneş batmcaya kadar dil ve kalbine hâkim olmalıdır ![]() ![]() Zira Hz ![]() ![]() Halk üzerine öyle bir zaman gelecektir ki mescidlerde yapılan konuşmalar dünyalıklarının tedbiri için yapılan müzakerelerden ibaret olacaktır ![]() ![]() 146) Bu özürlerin miktarı, fıkıh kitaplarında tafsilâtıyla beyan edilmiştir ![]() 147) Sünen sahipleri, İbn Hibban, Hâkim, (Evs b ![]() ![]() 148) Buhârî ve Müslim, (Ebu Said'den) 149) İbn Hibban 150) İbn Hibban ve Beyhakî, (İbn Ömer'den) 151) Ebu Talib el-Mekkî, Kut'ul-Kulûb ![]() 152) Buhârî ve Müslim, (Ebu Hüreyre'den) 153) Ebu Dâvud, Tirmizî ve Nesâî, (Sumre'den); Tirmizî hadisin hasen olduğunu söylemiştir ![]() 154) Ebu Dâvud ve Tirmizî; Nesâî, (Ebu Hüreyre'den) 155) İmam Ahmed, Nesâî ve Hâkim, (Semure b ![]() 156) Taberânî ve İbn Adiy, (Ebu Derdâ'dan) İbn Adiy hadisin münker olduğunu söylemiştir ![]() 157) Buhârî ve Müslim, (Ebu Hüreyre'den) 158) Ebu Şeyh, Sevâb 'u1-A'mâl, (Ebu Hüreyre'den farklı bir şekilde) 159) İbn Merdeveyh, Tefsir, (Hz ![]() 160) Beyhakî, (Amr b ![]() 161) Ebu Dâvud, Nesâî, İbn Hibban ve Hâkim, (Abdullah b ![]() 162) Bezzar, (Zeyd b ![]() 163) Ebu Nuaym, Tarih'ul-isfahan, İbn Abdilberr, Temhid, (Abdullah b ![]() Ömer'den mevkûf olarak) 164) Muhammed b ![]() ![]() 165) Buhârî ve Müslim 166) Hâkim, (Evs b ![]() 167) Ebu Dâvud, İbn Hibban ve Hâkim, (Ebu Said ile Ebu Hüreyre'den) 168) Ebu Dâvud, (Semure'den farklı bir şekilde) 169) İbn Asâkir, Târih-i Dımeşk 170) Tirmizî ve Nesâî, (Ebu Hüreyre'den) 171) Beyhakî, Ebu Dâvud ve İbn Mâce, (Ubey b ![]() 172) Ebu Talib el-Mekkî, Kut'u1 Kulûb ve Gazâlî, Bidâyet 'ül-Hidâye 173) Buhârî ve Müslim 174) Müslim 175) Beyhakî, (Hz ![]() 176) Beyhakî, Şuab'ııl-İman, (Hasan Basrî'den mürsel olarak); Hâkim, (Enes'den sahih bir senedle); İbn Hibban, (İbn Mes'ud'dan) İmam Gazali |
![]() |
![]() |
|