|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ilgisi, nafile, namazlar, olmayan, vakitlerle |
![]() |
Vakitlerle İlgisi Olmayan Nafile Namazlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Vakitlerle İlgisi Olmayan Nafile NamazlarVakitlerle İlgisi Olmayıp Ârızî Sebeplerle Alâkalı Olan Nafile Namazlardır ![]() Bunlar dokuz kısma ayrılır: 1 ![]() 2- Küsuf (ay tutulması) namazı, 3- İstiska (yağmur isteme) namazı, 4- Tahiyyet'ül-Mescid namazı, 5- Abdestten sonra kılınan iki rek'at namaz, 6- Ezan ile kâmet arasında kılınan iki rek'at namaz, 7- Evden çıkmadan önce kılınan iki rek'at namaz, 8- Eve girildiğinde kılınan iki rek'at namaz ve 9- Benzerleri ![]() Biz şu anda aklımızda bulunanları zikredelim ![]() 1 ![]() Hz ![]() Güneş ve ay, Allah'ın (varlığına delâlet eden) ayetlerden iki ayettir ve hiç kimsenin ölümü ya da hayatı (doğumu) için tutulmazlar ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Kılınış Şekli ve Vakti Bu namazın kılmış şekli şöyledir: İster kerahet vaktinde, isterse de dışında olsun, güneş tutulduğu zaman, 'es-Salâtu câmiatun' diye bağırılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Husuf namazının vakti, güneşin tutulmasından açılmasına kadardır ![]() ![]() sona erer; çünkü güneş çıkınca gecenin saltanatı son bulur ![]() ![]() ![]() İmama ikinci rükuda yetişen kimse o rek'ata yetişmemiş sayılır; çünkü esas olan birinci rükûdur ![]() 2 ![]() Nehirler kuruyup yağmurlar kesildiğinde veya kuyulardaki sular çekildiğinde, imama (devlet başkanına) düşen, önce herkese üç gün oruç tutmayı emretmesidir ![]() ![]() ![]() 'Hayvanlar da insanlar gibi yağmura muhtaç oldukları için, onların da insanlarla birlikte sahraya çıkarılması müstehabdır' denilmiştir ![]() Hz ![]() Eğer emzikli çocuklar, kamburlaşmış ihtiyarlar ve yayılan hayvanlar olmasaydı, üzerinize oluk gibi azap dökülecekti ![]() Eğer zımmîler (gayr-i müslim vatandaşlar) alâmet-i fârikalarını takınarak toplantıya iştirâk ederlerse menolunmazlar ![]() İnsanlar sahranın geniş musallasında toplandıkları zaman, birisi es-Salâtu câmiatun (Namaz, cemaatla kılınacaktır!) diye bağırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim aşağıya, sağ tarafını sola, sol tarafını da sağ tarafına getirir; cemaat de onun gibi yapar ![]() ![]() ![]() ![]() Ey Allahım! Sen bize duâ etmemizi emretmiş ve yaptığımız duayı da kabul etmeyi va'detmiştin ![]() ![]() ![]() ![]() Sahraya çıkmazdan evvelki üç günlük hazırlık devresinde kılınan namazlardan sonra dua etmekte de hiçbir beis yoktur ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Cenaze namazının keyfiyeti, meşhur ve mâlûmdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ey Allahım! Ona mağfiret ve rahmet eyle ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hatta (bu hararetli duadan ötürü) Avf b ![]() ![]() Cenaze namazının ikinci tekbirine yetişen kişi, kendi nefsinde namazın tertibini gözetmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cenaze namazının fazileti nasıl büyük olmaz? Çünkü o farz-ı kifâyelerdendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dua ve himmetlerin çokluğuyla bereketlenmesi için, cenaze namazında cemaatin çok olmasını istemek müstehabdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 'Ben Hz ![]() Ölen bir müslümanın cenaze namazına Allah'a ortak koşmayan kırk kişi iştirâk ederse, Allah Teâlâ onların o kişi hakkındaki şefaatlarını kabul eder ![]() Cenazeyi teşyî' eden kimse, kabristana vardığı zaman (veya kabristana ilk girdiği zaman) şöyle demelidir: Ey bu memleketin müslüman ve mü'min ahalisi! Allah'ın selâmı sizin üzerinize olsun ![]() ![]() ![]() Mezarlıktan, ölü defnedilmezden önce ayrılmaması evlâdır ![]() Ey Allahım! Senin kulun nihayet sana vardı ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vakitlerle İlgisi Olmayan Nafile Namazlar |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Vakitlerle İlgisi Olmayan Nafile Namazlar4 ![]() Bu namaz, iki rek'at veya daha fazla kılmabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu duayı dört defa tekrar etmek lâzımdır ![]() ![]() Şafiî mezhebine göre kerahet vakitlerinde tahiyyet'ül-mescid namazı kılmak mekruh değildir ![]() ![]() Tahiyyet-ül-Mescid'in kerâhet vaktinde mekruh olmaması şu rivayete dayanmaktadır: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() a) Kerahet vakitlerinde yalnızca sebebi olmayan namazların kılınması mekruhtur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() sırra binaen eğer cenaze hazırsa namazı kerahet vaktinde kılmabilir ![]() ![]() b) Nafile namazların da kaza edilebilmesidir; çünkü Hz ![]() ![]() ![]() Hz ![]() Hz ![]() ![]() Âlimler şöyle demişlerdir: Namazda olduğu için müezzinin sesini işittiği halde gereken cevabı veremeyen kimse, selâm verdiği zaman, verilmesi gereken cevapları kaza etmelidir ![]() ![]() daha uygundur) Müezzin ezanı bitirmiş ve sükût etmişse bile böyle yapmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evet bir kimsenin devam ettiği bir virdi (ibadeti) varsa, herhangi bir özürden dolayı yerine getirememesi onun bu virdi terketmesine sebep olmamalıdır ![]() ![]() Hz ![]() Allah nezdinde amellerin en sevimlisi az da olsa devamlı olanıdır ![]() Hz ![]() ![]() Hz ![]() ![]() Kim devamlı yapmakta olduğu bir ibadeti usanarak terkederse, Allah Teâlâ ona buğzeder ![]() Bu bakımdan her müslüman bu tehdide mâruz kalmamaya dikkat etmelidir ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Abdestten sonra kılınan iki rek'atlık namaz mûstehabdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() Cennete girdiğimde Bilâl'in orada olduğunu gördüm ![]() ![]() ![]() 6 ![]() Bu, kişinin evine girdiği ve evinden çıkacağı zaman kıldığı iki rek'at namazdır ![]() Ebu Hüreyre, Hz ![]() Evinden çıkmaya niyet ettiğinde iki rek'at namaz kıl ![]() ![]() ![]() ![]() (Dinen) kıymeti olup başlatılan her manevî iş de bu namazı kılmak bakımından tıpkı evden çıkış ve giriş gibidir ![]() ![]() Bütün bunlar, Hz ![]() ![]() Salihlerden bazıları, yemek yedikleri ve su içtikleri zaman, kalkar iki rek'at namaz kılarlardı ![]() ![]() ![]() a ![]() ![]() ![]() Hz ![]() Önemli bir işin başlangıcında Bismillahirrahmânirrahîm denilmediği takdirde o iş bereketsizdir ![]() b ![]() şeyler; nikâh kıymak, nasihat etmek ve müşaverede bulunmak gibi ![]() ![]() ![]() ![]() Evlendiren 'Hamd Allah'a, salât ve selâm da Hz ![]() mahsustur ![]() 'Hamd Allah'a, salât ve selâm da Hz ![]() ![]() Onun nikâhını kabul ettim' demelidir ![]() Ashâb, tebliğ yaparken nasihat ve istişare ederken önce Allah'a hamdeder ve sonra söze başlardı ![]() c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() Bir işi yapmak isteyip, âkıbetini bilmeyen, yapılmasının mı yoksa terkedilmesinin mi daha hayırlı olduğunu kestiremeyen kimseye Hz ![]() İki rek'at namaz kılmalı; birinci rek'atın Fâtiha'sından sonra Kâfirûn sûresini, ikinci rek'atın Fâtihsa'sından sonra da İhlâs sûresini okumalıdır ![]() ![]() Beni kudretinle muktedir yapmanı istiyorum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hadîsi, Câbir b ![]() ![]() ![]() Hz ![]() Biriniz herhangi birşey yapmak istediği zaman, iki rek'at namaz kılsın ve sonra da yapacağı şeyi düşünerek zikrettiğimiz duayı okusun ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vakitlerle İlgisi Olmayan Nafile Namazlar |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Vakitlerle İlgisi Olmayan Nafile Namazlar8 ![]() Sıkışan, din ve dünyasının ıslahı hususunda aşılması güç birşeyle karşılaşan, hâcet namazı kılsın; çünkü Vüheyb b ![]() 'Sahip olduğu izzetle hükümran olan, şefkat yüzünü cömertçe gösteren ve keremde bulunan, ilmiyle herşeyi şaşmaz bir şekilde sayan ve hepsinin adedini bilen, kendisinden başka tesbihe lâyık bir varlık bulunmayan, minnet ve fazilet sahibi; izzet ve keremin mâliki olan, yegâne ihsan sahibi Allah, her türlü ortaklık ve eksiklikten münezzehtir ![]() ![]() ![]() ![]() Vüheyb şöyle buyurmuştur: "Ashabdan gelen bir haberde 'Sakın bu duayı sefihlere öğretmeyiniz; çünkü isyanla onu kötüye kullanabilirler' denilmektedir" ![]() 9 ![]() Bu namaz müstakil olarak rivayet edilmiştir; vakti ve sebebi yoktur ![]() ![]() İkrime, İbn Abbas'tan şöyle rivayet ediyor: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir rivayette de şöyle denilmektedir: Kişi namazın başlangıcında Sübhâneke duasını okuduktan sonra Fâtiha'yı okumadan önce- (biraz evvel zikrettiğimiz) tesbihi onbeş defa okuyacaktır ![]() ![]() ![]() Bu şekil daha iyidir; İbn Mübârek de bunu tercih etmiştir ![]() ![]() ![]() Çünkü bir hadîste şöyle buyurulmaktadır: Gece namazları ikişer rek'at kılınır ![]() Eğer tesbihten sonra 'Lâ havle velâ kuvvete illâ billâhil aliyyil-azîm' derse daha güzel olur; çünkü hadîsin bazı rivayetlerinde böyle denilmesi yolunda emirler vardır ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı mutasavvıfları gördüm ki, kerâhet vakitlerinde iki rek'at abdest sünnetini kılıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bakımdan abdeste namazla niyet etmek muhal olur; namaza abdestle niyet etmek daha uygundur ![]() ![]() ![]() ![]() Kerâhet vakitlerinde sebepsiz namazların yasak olmasında üç mühim sır vardır: 1 ![]() 2 ![]() zira Hz ![]() Güneş, beraberinde şeytanın boynuzu da olduğu halde çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() halde bu vakitler, devamlı namaz kılmaktan usanılmaması için tesbih ve istiğfar ile ihya edilmeye tahsis edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ettiğinde her birinden ayrı bir lezzet alır ![]() ![]() ![]() ![]() Kerâhet vakitlerinde sünnetlerin kılınmamasının sır ve hikmetleri bu üç mühim sebeple birlikte birçok sebeplerden oluşmaktadır ki,beşer tâkati için bütün bu hikmetlere muttali olmak mümkün değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitabu Es'ar'is-Salât ve Mühimmâtihî (Namaz'ın Sırları ve Önemli Meseleleri) adlı bölüm burada sona erdi ![]() ![]() ![]() ![]() 257) Buhârî ve Müslim, (Muğire b ![]() 258) Buhârî, el-Edeb, Müslim, (Muğire b ![]() 259) Beyhakî, (Ebu Hüreyre'den zayıf bir senedle) 260) Müslim 261) Müslim 262) Buhârî ve Müslim, (Ümmü Seleme'den) ![]() 263) Müslim 264) Buhârî ve Müslim, (Hz ![]() 265) İbn Sinnî, Riyaz'ul Mutaabbidîn, (Hz ![]() 266) Bu, çözülmesi güç olan hükümlerdendir ![]() buyurduğu gibi devir ve teselsüle benzer bir durum vardır ![]() 267) Buhârî ve Müslim, (Ebu Hüreyre'den) 268) Beyhakî, Şuab'ul-İman, (Bekir b ![]() 269) Haraitî, Buhârî ve Müslim 270) Ebu Dâvud, Nesâî, İbn Mâce, İbn Hibbân, (Ebu Hüreyre'den) 271) Buhârî, (Câbir'den); İmam Ahmed bu hadîsin münker olduğunu söylemiştir ![]() ![]() 272) Künyesi Ümeyye veya Ebu Osman olup, Kureyşlidir ![]() ![]() ![]() ![]() 273) Sahavî, el-Kavl'ul-Bedi'; Irâkî, Deyremî'nin bu hadîsi Müsned'ül-Firdevs'te çok zayıf iki senedle zikrettiğini rivayet etmektedir ![]() ![]() 274) Daha önce geçmişti ![]() 275) Buhârî ve Müslim, (İbn Ömer'den) 276) Nesâî, (Abdullah es-Senabihî'den mürsel ve müteşabih olarak) İmam Gazali |
![]() |
![]() |
|