![]() |
Peygamberimizin Sav Sabah Namazı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Peygamberimizin Sav Sabah NamazıPeygamber sallallahü aleyhi ve sellem öğle namazının farzından önceki dört rek'at ile sabah namazının farzından önceki iki rek'atı hiç terk etmezdi(1) Açıklama Peygamber Efendimiz sabah namazının sünnetini hiç terketmemiş, buna verdiği değeri di-ğer nâfile namazların hiçbirine vermemiş ve bu namazı dünya ve dünyadaki her şeyden daha üstün ve hayırlı saymıştır Hatta “Sizi atlılar ko-valasa bile yine de sabah namazının iki rek'at sünnetini bırakmayın”(2) diye emretmek sure-tiyle, sadece normal zamanlarda değil, yolcu-lukta, tehlikeli zamanlarda bile bu iki rek'at sün-netin kılınmasını tavsiye etmiştir Her ne paha-sına olursa olsun sabah namazının sünnetini kıl-mayı tavsiye etmekle Resûlullah Efendimiz bu namazın önemini göstermiş, onu kılan müslü-manın kazanacağı sevabın çok büyük olduğu-nu anlatmak istemiştir Rasûlullah sallallahü aleyhi ve sellem sabah namazının ezanı ile kameti arasında fazla uzat-madan iki rek'at namaz kılardı(3) Peygamber sallallahü aleyhi ve sellem gece namazlarını ikişer rek'at kılar, gecenin sonunda ise bir rek'at vitir kılardı Sabah namazının far-zından önce de, kulağı kamette olduğu halde, çabucak iki rek'at namaz kılardı(4) Açıklama Hz Âişe'nin, “Rasûlullah sabah namazının iki rek'at sünnetini o kadar hafif kılardı ki 'Acaba Fâtiha sûresini okudu mu?' diye kendi kendime sorardım” demesi de bunu göstermektedir Ra-sûl-i Ekrem'in Fâtiha sûresini okuduğundan Hz Âişe'nin elbette şüphesi yoktu Fakat diğer zamanlarda kıldığı nâfile namazlarda uzun sû-reler okuduğu halde, sabah namazının sünne-tini kılarken çok kısa sûreler okuduğunu, rükû ve sücûdunu daha hafif tuttuğunu böyle anlat-maktadır Bu tür ifadelere bakarak sabah na-mazının sünnetinde hiçbir şey okumamak ge-rektiğini veya sadece Fâtiha sûresini okumanın yeterli olacağını söyleyen âlimler olmuştur Ra-sûl-i Ekrem Efendimiz sabah namazının sünne-tini çabucak kılsa bile, “bu iki rek'at sünneti bü-tün gereklerini yerine getirerek mükemmel bir şekilde” kılmıştır Efendimiz'in bu sünneti çabucak kılmasının sebebi, uzun âyetler okuyarak kılacağı sabah namazının farzına daha fazla zaman kalması içindi Efendimiz'in bu sünneti tanyeri ağarmaya başladıktan sonra kıldığı da anlaşılmaktadır 1) Buhârî, Teheccüd 34 2) Ebû Dâvûd, Tatavvu 3; Ahmed b Hanbel, Müsned, II, 405 3) Buhârî, Ezân 12; Müslim, Müsâfirîn 91 4) Buhârî, Vitir 2; Müslim, Müsâfirîn 157 |
![]() |
![]() |
|