![]() |
Kıble Saati Nedir.. |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kıble Saati Nedir..Kabenin bulunduğu nokta, güneşin günlük deklinasyonundaki yeri ve bulunduğumuz nokta arasında olusan küresel üçgenin trigonometrik çözümünün zaman cinsinden ifadesidir ![]() ![]() KIBLE SAATİ İLE KIBLE TAYİNİ Yurtiçi takvimlerimizde namaz vakitlerinin son sütununda günlük olarak şehirlerimizin kıble saatleri bulunmaktadır ![]() Kıble tesbiti yapacağımız gün takvimlerinizde bulunan kıble saatinde yeryüzüne dik duran cisimlerin gölgelerinin güneşe taraf olan uzantısı kıble yönünü göstermektedir ![]() ![]() Kıble saatleri sadece adı geçen şehir için geçerlidir ![]() ![]() Konuyu ülkemiz dışında düşündüğümüz zaman; kıblenin tespit edileceği yerin enlemi ve boylamı gereği ya yüzünü veya sırtını güneşe dönen kıbleye dönmüş olacağından bu konunun bu sütunda genel anlatımı, yanlış anlamalara ve hatalı uygulamalara sebep olacağından yurtdışı için talep edilen her şehire göre özel açıklamalar yapılmaktadır |
![]() |
![]() |
![]() |
Kıble Saati Nedir.. |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kıble Saati Nedir..Kıble istikameti nasıl bulunur? Nemâzı Kâ’beye karşı kılmakdır ![]() ![]() ![]() sonra, Şa’bân ortasında salı günü öğle veyâ ikindi nemâzının üçüncü rek’atinde iken Kâ’beye dönülmesi emr olundu ![]() Göz sinirlerinin çapraz istikameti arasındaki açıklık, Kâ’beye rastlarsa, Hanefî ve Mâlikî mezheblerinde nemâz sahîh olur ![]() ![]() kadar şarkdadır ![]() ![]() (Kıble hattı) denir ![]() ![]() ![]() şehrden geçen tûl dâiresi arasındaki zâviyeye (Kıble açısı) denir ![]() tâbi’dir ![]() makinesi üfkî olarak yüzü semâya doğru ve akrebi güneşe doğru tutulunca, akreb ile oniki rakamı arasındaki zâviyenin orta hattı [açı ortayı], takrîben cenûbu gösterir ![]() hassas olur ![]() ![]() ![]() dâiresinin istikâmetinden, ya’nî cenûb cihetinden Kıble açısı kadar şarkına dönülürse, Kıbleye dönülmüş olur ![]() şöyle hesâb olunur: Mekke-i mükerremenin arz [enlem] derecesi a´ = yirmibir derece yirmialtı dakîka, Greenwich’den tûl [boylam] derecesi t´ = otuzdokuz derece elli dakîkadır ![]() olduğundan, arz derecelerinin farkı 19 derece 34 dakîka, tûl farkı f = 10 derece 50 dakîkadır ![]() açısı K, (Ma’rifetnâme)deki hendesî îzâhdan istifâde edilerek: ![]() İhtâr: İstanbulun Mekke-i mükerremeden tûl farkı f, 60° den küçük olduğu için, bu K, aşağıdaki kat’î müsâvâtın verdiği netîceye yakındır ![]() simetriği olan nokta (tûlü – 140,17°, arzı – 21,43°) için takrîbî düstûr ile K Kıble açısı hesâb edilir ![]() farkı alınarak takrîbî kıble zâviyesi [açısı] bulunur ![]() Ş, Şehrin şâkülünün küre-i semâyı kesdiği nokta, Z, zevâl noktası, AZ, Nısfünnehâr dâiresidir ![]() ![]() Kürevî müsellesâtdan çıkarılan şu müsâvât kat’î kıble zâviyesini verir: ![]() Burada a ve t, kıble açısı bulunacak yerin arz ve tûl dereceleridir ![]() ![]() t Londra (Greenwich)nın şarkında (+), garbın-da (–) alınır ![]() müteveccih iki hat [kavs] arasındaki açıdır ![]() Kıbleyi bulmak için, t´ = 39,83° kıble tûlü ile –140,17° tûlü’nden ibâret çemberin ikiye ayırdığı Erd küresinde, cografî cenûbdan i’tibâren, kıblenin şarkında bulunan yerlerde garba, garbında bulunan yerlerde şarka, K açısı kadar dönülür ![]() ![]() netîcesi bunun tersi çıkarsa, (+180°) veyâ (–180°) ilâve edilerek kıble açısı bulunur ![]() Karachi için CASIO hesâb makinesinde şu düğmelere basılır: 39 ![]() ![]() ![]() 27 dakîka bulunur ![]() İstanbul için +28 derece 21 dakîka [kısacası 29°] bulunmakdadır ![]() K’lar aşağıdadır ![]() ![]() Frankfurt: 52° (47°), Tokyo: 113° (130°), New York: 122° (134°), Kumasi: 115° (125°) ![]() 2- İstanbulda, kıble sâati ile kıble istikâmeti şöyle bulunur: 170 ![]() hattının bir AB meyl dâiresini dik kesdiği noktadır ![]() cotan i x cotan K dır ![]() ![]() x tan K) olur ![]() ![]() düğmelerine basınca, i=70,5 derece bulunur ![]() ![]() (i+H)= tan x cot d dir ![]() x cos i ÷ tan a olur ![]() ![]() basınca, H fadl–ı dâir zemânı, ya’nî CZ kavsi için 1 sâ ![]() ![]() ki, (Ayârlanmış mürî, kıble hattına getirilince, haytın kavs-i irtifâ’da rastladığı derecenin temâmîsi, İstanbulda Kıble sâatı vaktinin fadl-ı dâir derecesi olur ![]() ![]() zemân ve tûl farkını hesâba katarak güneşin kıble hizâsında bulunduğu andaki (Kıble Vakti) veyâ (Kıble sâati) hergün için, müşterek sâate göre hesâb edilir ![]() ![]() ![]() ![]() Temkin çıkarılınca, ezânî Kıble sâati 5 sâ ![]() ![]() ![]() ![]() cenûbun şarkında ise, güneş de şarkda, ya’nî öğleden evvel olup, vakt düstûrundaki H nin (-) olması îcâb eder ![]() meyl-i şemsdir ![]() ![]() ![]() dünyâda bu ânda (kıble sâati vaktinde), güneşe dönen kıbleye dönmüş olur ![]() Ahmed Ziyâ Beğ, tûl ve arz derecelerini biraz büyük alıp, hesâbı logaritme cedveli ile yaparak, İstanbul için yaklaşık K=29 derece bulmuşdur ![]() hesâb edilmişdir ![]() Pusula (kıble nümâ) ile, cenûb cihetini bulup, bundan otuzbir derece şarka dönülürse, İstanbulda kıbleye dönülmüş olur ![]() ![]() değildir ![]() ![]() etrâfında bir devr yapmakdadır ![]() açısı) denir ![]() ![]() meskün mahaller vardır ![]() ![]() bulunursa, kıble açısına, sapma açısını eklemek veyâ çıkarmak lâzımdır ![]() ![]() Bunun için, İstanbulda pusula ile anlaşılan cenûb cihetinden: 28° + 3° = 31° şarka dönünce, kıbleye dönülmüş olur ![]() Cenûb ciheti, kutub yıldızı ile veyâ sâat ile yâhud yere çizilen (Nısf-ün-nehâr) hattı ile bulunursa, kıble açısına sapma açısını eklemek lâzım olmaz ![]() ![]() sâatımızı masa üzerine koyup, altı sayısı cenûba çevrilir ![]() ![]() Hastalık ve düşman, hırsız korkusu veyâ yanlış bulmak ile, kıbleden ayrılmak farz nemâzlarda da, câiz ise de, vapurda, trende kıbleye dönmek şartdır ![]() Müsâfir, vapurda ve trende, farz nemâza, kıbleye karşı durup, secde yeri yanına pusula koymalı ![]() döndükce, kendisi kıbleye karşı dönmelidir ![]() ![]() ayrılırsa, nemâzı bozulur ![]() ![]() ![]() kıbleye dönemiyenlerin, farz nemâzları câiz olmıyacağından, bunlar, yolda oldukları müddetçe şâfi’î mezhebini taklîd ederek, öğle ile ikindiyi ve akşam ile yatsıyı cem’ edebilir ![]() yola çıkdıkdan sonra, gündüz bir yerde durduğu zemân, öğle vaktinde öğleyi kılınca, hemen ikindiyi de kılmalı, gece durulduğu zemân, yatsı vaktinde akşamı ve sonra yatsıyı bir arada kılmalı ve bu dört nemâza niyyet ederken (Şâfi’î mezhebini taklîd ederek edâ ediyorum) diye niyyet etmelidir ![]() çıkış günlerinden başka üç günden ziyâde kalmağa niyyet etdiği bir yere girince, yâhud dört günden önce biteceğini sandığı işi için gitdiği yerde onsekiz günden çok kalınca mukîm olur ![]() etmedikçe, seferî olmaz ![]() gecikdirse, öğle vakti çıkdıkdan sonra, mukîm olsa, önce öğle nemâzını kazâ eder ![]() günâha girmez ![]() onbeş günden az kaldığı yerde, farzları kasr etmemeli, dört rek’at kılmalıdır ![]() mâlikî ve şâfi’î mezhebine göre sahîh olmaz ![]() ![]() yabancı kadına değince veyâ nemâzda abdesti bozulunca, mâlikî mezhebine göre, nemâzının sahîh olması da, böyledir ![]() ![]() sonunda bildirilmişdir ![]() Ramezân-ı şerîfin başlamasını hesâb ile, takvîm ile önceden anlamak câiz olmaz ise de, kıbleyi hesâb ile, kutup yıldızı [pusula] ile ve nemâz vaktlerini astronomik hesâblarla hâzırlanan takvîmden anlamak câizdir ![]() âlet ile, temâm bulunmasa da, çok zan elde edilir ![]() ![]() Mihrâb bulunmıyan, hesâb, yıldız gibi şeylerle de anlaşılamıyan yerlerde, kıbleyi bilen, sâlih müslimânlara sormak lâzımdır ![]() ![]() ibâdetlerde] inanılmaz ![]() ![]() ![]() kılar ![]() ![]() [b]Kıble, Kâ’benin binâsı değildir, arsasıdır ![]() ![]() dibinde, yüksek dağların tepesinde [tayyârede], bu cihete doğru kılınabilir ![]() değil, o arsaya gidilir ![]() ![]() İbni Hacer-i Mekkî hazretleri (Fetâvâ-i fıkhiyye)de buyuruyor ki, (Kâ’benin binâsını, şimdiki şeklinden değişdirmek câiz değildir, harâmdır ![]() ![]() Abdüllah ibni Zübeyrin yapdırdığı doğru şekli vermek istedikde, imâm-ı Mâlik “rahmetullahi teâlâ aleyh” mâni’ oldu ![]() Şimdiden sonra, değişdiren olursa, fitne çıkmamak ve eski binâyı zedelememek şartı ile yapılan değişiklikleri yıkmak vâcibdir ![]() ![]() Hastalık sebebi, malın çalınmak tehlükesi ile veyâ gemide batmağa sebeb olursa veyâ yırtıcı hayvan, düşman görmek tehlükesi varsa veyâ hayvânından inince, yardımcısız binemiyecek ise ve hayvânı kıbleye karşı durdurunca, arkadaşlar beklemez ise, iki nemâzı cem’ eder ![]() ![]() Çünki, bu özrlere kendisi sebeb olmamış, semâvî, ya’nî gayr-i ihtiyârî olmuşdur ![]() mihrâba bakmadan, bilene sormadan, kendi araşdırmadan kılarsa, kıbleye rastlamış olsa bile, nemâzı kabûl olmaz ![]() Fekat, rastlamış olduğunu, nemâzdan sonra öğrenirse kabûl olur ![]() ![]() araşdırıp da, karâr verdiği cihete kılmazsa, rastladığını anlasa bile, tekrâr kılması lâzım olur ![]() olduğunu veyâ elbisesinin necs olduğunu veyâ vakt girmediğini sanarak kılan ve sonra bu zannının doğru olmadığını anlıyan, tekrâr kılar ![]() [Kıble cihetini anlamak için, güneş gören bir yere bir çubuk dikilir ![]() birşey bağlanıp sarkıtılır ![]() istikâmetini, güneşin bulunduğu yer de, kıble cihetini gösterir ![]() ![]() Bu cedvelde tûl dereceleri 5'er derece ara ile cedvelin üstüne ve altına, arz dereceleri de 2'şer derece ara ile cedvelin ortasına yukarıdan aşağıya doğru yazılmışdır ![]() dır ![]() bulunan mahaller için ise 3 ![]() ![]() ![]() bulunduğu sütûn ile bu mahallin arz derecesinin bulunduğu satırın kesişdiği yerdeki rakam, bu mahallin kıble açısı derecesidir ![]() dereceleri için ise cenûbundan şarkına kıble açısı kadar dönülünce kıbleye dönülmüş olur ![]() yıldızı ile anlaşılan coğrafi cenûb istikametinden olup, pusula ile ölçmelerde sapma açısını da hesâba katmak îcâb eder ![]() |
![]() |
![]() |
|