Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Tarih / Coğrafya

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
hakkında, meclisi, okul, projesinin, önemi, önemi or okul

Okul Meclisi Projesinin Önemi/Okul Meclisi Projesinin Önemi Hakkında...

Eski 07-30-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Okul Meclisi Projesinin Önemi/Okul Meclisi Projesinin Önemi Hakkında...



DEMOKRASİ EĞİTİMİ VE OKUL MECLİSLERİ PROJESİ”NİN
MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİMİZ AÇISINDAN ÖNEMİ
Demokrasi, insana değer olarak önem veren ve insan kişiliğinin özgürce ve eksiksiz biçimde geliştirilmesine imkan sağlayan bir yönetim ve fazilet rejimidir Bu nedenle de, ancak eğitim süreci içinde öğretilebilir Öğrenilebilmesi için, demokrasinin eğitime ihtiyacı vardır ve bu anlamda eğitim demokrasinin ön şartıdır
Eğitimin fonksiyonlarından biri, “çocuğun kişiliğini oluşturma ve geliştirme”dir Bu fonksiyonun nihai amacı da, çocuğa, öncelikle demokrasinin gerektirdiği “etkin, ergin ve özgür yurttaş”kimliği kazandırmaktır
Yurttaş, demokratik bir toplumda hakları ve görevleri olan kişidir Birinci hakkı, yönetime katılmak; birinci görevi ise, yasalara saygı duymaktır Bu saygıdan anlaşılması gereken; yurttaşların kanunlarla belirlenen çerçeve içerisinde özgürlüğünü, katılımcı girişimlerini uygulayıp geliştirmesi ve toplumu oluşturan diğer bireylerle ilişkilerini düzenlemesidir
Demokrasinin zorunlu şartlarından biri, “yurttaşların, demokrasinin içeriğini ve değerini anlayabilecek ve bu içerikten yararlanıp kişiliklerini geliştirebilecek seviyeye gelmelerini sağlamak için eğitime öncelik vermek” tir Çünkü bireyler, ancak eğitimle haklarını, sorumluluklarını ve demokratik hayatın niteliklerini öğrenir ve kişiliklerini geliştirebilirler
Demokrasi eğitiminin ön şartlarından bir de hür, çoğulcu ve katılımcı ortam ve fırsatların varlığıdır Çünkü demokrasi eğitimi, salt kural ve kuramların, günlük hayattan ve güncel sorunlardan kopuk teorik bilgiler olarak öğrencilere anlatılmasıyla verilemez Bu eğitimin, bilgi aktarmanın ötesinde, bilgileri özümsenmiş davranışlara dönüştürmeyi amaçlayan, çoğulcu ve katılımcı bir yaklaşımla yapılması
gerekmektedir
Demokrasinin her düzey ve bağlamda; ailede anne-baba-çocuk arasındaki ilişkilerde; okulda da, öğrenci-öğretmen-yönetici üçlüsü arasındaki ilişkilerde somut olarak görülmediği, yaşanmadığı bir ortamda yapılan demokrasi eğitimi, inandırıcı olamaz ve asıl hedeflenen sonuçlara ulaşamaz
Öğrencilerimizin, demokrasinin, salt bir yönetim biçimi olmayıp bunun ötesinde bir “hayat biçimi ve büyük bir erdem” olduğunu görmeleri, onlara, ailede ve okulda demokratik bir ortamın havasını soluma imkanı vermekle sağlanabilir Çünkü demokrasinin öğretimi; okullarımızda öğretimi yapılan herhangi bir ders gibi değildir Demokrasi, ancak tutum ve davranışlar düzeyinde, günlük hayatta pratiği yapılarak öğrenilebilen ve benimsenebilen bir değerler manzumesi ve cumhuriyeti tamamlayan bir yönetim biçimidir Giderek herkesin memnun kaldığı ortak payda haline gelmektedir Ulu Önder Atatürk’ün de ifadesiyle, “Demokrasi fikri daima yükselen bir denizi andırmaktadır On dokuzuncu yüzyıldan itibaren de demokrasi fikri mukavemet edilemez bir kuvvet ve cereyan hâlini almıştır
Demokrasi, devam eden bir süreç olup, geliştirilmesi uzun zaman almaktadır Bu nedenle, her birey ve kuşak demokrasiyi geliştirmeye çalışmalıdır Bunun sonucunda genç nesillerin elde edeceği bilgi ve kazanımlar da ülkemizin geleceği açısından çok büyük önem taşımaktadır
Bilindiği gibi, Türk Millî Eğitiminin temel ilkelerinden biri de “Demokrasi eğitimi”dir Bu ilke ile, yurttaşlarımıza “demokrasi bilinci”nin kazandırılması ve toplumumuzda özgür, demokratik toplum düzeninin gerçekleştirilmesi ve sürdürülmesi hedeflenmiştir
Demokrasi eğitimi ve insan hakları ile ilgili konulara, çeşitli tarihlerde çıkarılan yönetmeliklerde ve öğretim programlarında yer verilmiştir Millî Eğitimizin Temel İlkeleri arasında yer alan “demokrasi eğitimi” çerçevesinde eğitim kurumlarımızda öğrenim gören gençlerimizin demokratik yurttaşlık ve insan haklarına saygı konusunda bilgi edinmelerini sağlamak ve edindikleri bilgileri davranışa dönüştürmelerinde rehberlik etmek Bakanlığımızın en başta gelen görevleri arasındadır
Hâlen her tür ve seviyedeki okullarımızda sürdürülen demokrasi eğitiminin iki bölüm hâlinde gerçekleştirildiğini söyleyebiliriz Bunlardan birincisi, demokrasinin teorik olarak öğretimi; ikincisi ise, demokrasiyi yaşayarak, okul ortamındaki gerçek yaşantılardan yararlanarak öğretimidir İkinci yöntem şüphesiz ki demokrasi bilincini, yalnızca yasalar ve kurallar anlamında değil; bir davranış modeli olarak da öğrencilere kazandırdığından daha çok eğitsel değere sahiptir Öğrenci katılımıyla hem demokrasi eğitiminin, hem de okulun kalitesi artacaktır
Demokrasi eğitimi bütün modern demokrasilerde bir takım ortak değerler, kavramlar ve tutumlardan oluşmaktadır Bu eğitimin içeriğinin oluşturduğu değerlerin ve ilişkilerin anlaşılması ve benimsenmesi için; öğrencilerimizin, velilerimizin ve yöneticilerimizin yaratıcı, üretken ve etkin katılımcı olmaları gerekir Hayat boyu öğrenme fikrini esas alan demokrasi eğitimi, çok yönlü bir yaklaşım olup karşılıklı etkileşim içerisinde politik, yasal, sosyal ve kültürel alanlarla bağlantılıdır ve tüm yurttaşların demokratik süreçlere katılımını sağlayarak toplumda demokrasi kültürünün oluşturulmasına yöneliktir
Bu eğitim sonucunda öğrencilerimiz, bilgili yurttaş olma bilincinin yanı sıra aşağıda belirtilen bazı becerileri ve tutumları da edineceklerdir
Bu beceriler;
· Eleştirel düşünme,
· Üretken olma,
· Problem çözme,
· Tanıma ve değerlendirme,
· Bilgi kaynaklarına başvurma ve bilgiyi kullanabilme,
· Ahlâkî sorgulama,
· Katılımcı olma,
· Çok yönlü iletişim kurabilme,
· İş birliği ve takım çalışması yapabilme,
· Tartışma ve uzlaşma kültürünü kazanma,
· Çatışmayı önleme,
· Arabuluculuk ve kolaylaştırıcılık,
· Atılganlık becerileri,
· Demokratik liderliği benimseme,
· Kamuoyu oluşturabilme becerileri,
Sorumlu ve aktif katılım için temel becerilere sahip olma, ortak yaşama ait temel kavram ve değerlerin anlaşılmasının yanı sıra toplumumuzda evrensel değer olarak kabul edilen insan sevgisi, saygı, hoşgörü, bağlılık gibi temel değerlere ait sosyal ve aktif tutumların da yetiştirilmesine imkan sağlayacaktır
Bu tutumlar;
· İnsan hak ve özgürlüklerinin bölünmezliği ve bütünlüğünü temel ilke olarak kabul etme,
· Toplumda yaşayan tüm bireylerin değerleri, onurları, inanç ve özgürlüklerine saygı duyma fazileti,
· Farklılıkların bulunduğu bir dünyada hukuk kurallarına, adalete, eşitliğe bağlılık,
· Toplumsal problemler için yapıcı, şiddetten uzak, katılımcı ve barış içerisinde çözümler üretme,
· Demokratik ilkelerin, kurumların ve işleyişlerinin yararlılığına inanma,
· Hayattaki çoğulculuk ilkesine bağlı, farklı kültürlere ve onların insanlığa katkısına saygı gösterme ve tahammül etme,
· Karşılıklı anlayış, iş birliği, eşitlik, adalet ve dayanışma değerlerini kabul etme,
· Irkçılık, ön yargı ve ayrımcılık konusunda mücadele etme,
· Kişisel sorumluluğun önemine inanma,
· İnsanın sürekli gelişiminin ana ilke olarak kabul etme,
Çağdaş eğitim anlayışına göre, çocuğun en yalın bir bilgiyi kazanması bile bir “etkinlik” gerçekleştirmesi ile mümkündür Çocuğun doğal olan bedensel ve ruhsal gelişmesi, nasıl “etkinlik” ilkesine dayanıyorsa okuldaki eğitiminde bu ilkeye dayanması kaçınılmazdır
Demokrasi, özelliği gereği yaşanılarak öğrenilir Demokratik hayat tarzının okullarda yaşanılır hâle getirilmesi bir zorunluluktur Okul, bir anlamda eğitim yaşantıları merkezidir Okuldaki öğrenme süreci, çok boyutlu bir yaşantıya dönüştürülmedikçe gençlere demokrasiyi öğretmekte istenilen başarı elde edilmeyecektir Öğrenilen bir şeyin kalıcı olabilmesi için, daha sağduyulu olarak öğrenilmiş olması gerekmektedir Bu da bir iş yapmakla, görev ve sorumluluk üstlenmekle, öğrenme ortamlarında öğrencinin katkı ve katılımının yoğunluğuyla ilintilidir Derslerde izlenen öğrenci merkezli eğitimin yanı sıra ders dışı etkinlikler de eğitimin sözü edilen amaçlarını karşılar
İşte bu gerçeklerden yola çıkılarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı ile Bakanlığımız arasında yapılan bir protokolle “DEMOKRASİ EĞİTİMİ VE OKUL MECLİSLERİ PROJESİ “ hazırlanmış; okullarımızda demokrasi bilincini geliştirici, uygulanabilir etkinlikler plânlanmış ve bu plânlamada; Okul Öğrenci Meclisi, İl Öğrenci Meclisi, Türkiye Öğrenci Meclislerinin oluşturulmasının demokrasi eğitiminde önemli bir adımı olarak ön görülmüştür
Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesinin hayata geçmesiyle birlikte çocuklarımıza ve demokratik hayatımıza yönelik elde edilecek temel kazanımları şöyle sıralayabiliriz;
- Bu Proje; demokrasi kültürünün gelişmesinde TBMM, okul, aile kurumları arasında iş birliği ve ortak çalışma imkanını,
- Sosyal hayatımızdaki karar alma süreçlerine etkin, sorumlu, katılımcı bireylerin yetiştirilmesini,
- Öğrencilerin proje sayesinde Atatürk’ün Türk gençliğine emanet ettiği Cumhuriyet ve demokrasinin diğer rejimlerden farkını öğrenme imkanını,
- Demokrasi ilkelerinin hakim olduğu bir atmosfer içinde, öğrencilerin demokrasiyi bizzat yaşayan, uygulayan bireyler olarak yetişmelerini sağlayacaktır
- Öğrencilere proje sayesinde, yaşadıkları toplumda farklı düşünceler ve buna bağlı olarak ‘muhalefet’ olgusunu kavrama ve kabullenme alışkanlığı,
- Demokrasi kültürü içinde kendi düşünce ve değerlerini geniş kitlelere en iyi şekilde ifade etme becerisi kazandırılacaktır

style1 { text-align: center;}

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.