|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
hakkında, meclisi, okul, projesinin, önemi, önemi or okul |
![]() |
Okul Meclisi Projesinin Önemi/Okul Meclisi Projesinin Önemi Hakkında... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Okul Meclisi Projesinin Önemi/Okul Meclisi Projesinin Önemi Hakkında...DEMOKRASİ EĞİTİMİ VE OKUL MECLİSLERİ PROJESİ”NİN MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİMİZ AÇISINDAN ÖNEMİ Demokrasi, insana değer olarak önem veren ve insan kişiliğinin özgürce ve eksiksiz biçimde geliştirilmesine imkan sağlayan bir yönetim ve fazilet rejimidir ![]() ![]() ![]() Eğitimin fonksiyonlarından biri, “çocuğun kişiliğini oluşturma ve geliştirme”dir ![]() ![]() Yurttaş, demokratik bir toplumda hakları ve görevleri olan kişidir ![]() ![]() ![]() Demokrasinin zorunlu şartlarından biri, “yurttaşların, demokrasinin içeriğini ve değerini anlayabilecek ve bu içerikten yararlanıp kişiliklerini geliştirebilecek seviyeye gelmelerini sağlamak için eğitime öncelik vermek” tir ![]() ![]() Demokrasi eğitiminin ön şartlarından bir de hür, çoğulcu ve katılımcı ortam ve fırsatların varlığıdır ![]() ![]() gerekmektedir ![]() Demokrasinin her düzey ve bağlamda; ailede anne-baba-çocuk arasındaki ilişkilerde; okulda da, öğrenci-öğretmen-yönetici üçlüsü arasındaki ilişkilerde somut olarak görülmediği, yaşanmadığı bir ortamda yapılan demokrasi eğitimi, inandırıcı olamaz ve asıl hedeflenen sonuçlara ulaşamaz ![]() Öğrencilerimizin, demokrasinin, salt bir yönetim biçimi olmayıp bunun ötesinde bir “hayat biçimi ve büyük bir erdem” olduğunu görmeleri, onlara, ailede ve okulda demokratik bir ortamın havasını soluma imkanı vermekle sağlanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demokrasi, devam eden bir süreç olup, geliştirilmesi uzun zaman almaktadır ![]() ![]() ![]() Bilindiği gibi, Türk Millî Eğitiminin temel ilkelerinden biri de “Demokrasi eğitimi”dir ![]() ![]() Demokrasi eğitimi ve insan hakları ile ilgili konulara, çeşitli tarihlerde çıkarılan yönetmeliklerde ve öğretim programlarında yer verilmiştir ![]() ![]() Hâlen her tür ve seviyedeki okullarımızda sürdürülen demokrasi eğitiminin iki bölüm hâlinde gerçekleştirildiğini söyleyebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() Demokrasi eğitimi bütün modern demokrasilerde bir takım ortak değerler, kavramlar ve tutumlardan oluşmaktadır ![]() ![]() ![]() Bu eğitim sonucunda öğrencilerimiz, bilgili yurttaş olma bilincinin yanı sıra aşağıda belirtilen bazı becerileri ve tutumları da edineceklerdir ![]() Bu beceriler; · Eleştirel düşünme, · Üretken olma, · Problem çözme, · Tanıma ve değerlendirme, · Bilgi kaynaklarına başvurma ve bilgiyi kullanabilme, · Ahlâkî sorgulama, · Katılımcı olma, · Çok yönlü iletişim kurabilme, · İş birliği ve takım çalışması yapabilme, · Tartışma ve uzlaşma kültürünü kazanma, · Çatışmayı önleme, · Arabuluculuk ve kolaylaştırıcılık, · Atılganlık becerileri, · Demokratik liderliği benimseme, · Kamuoyu oluşturabilme becerileri, Sorumlu ve aktif katılım için temel becerilere sahip olma, ortak yaşama ait temel kavram ve değerlerin anlaşılmasının yanı sıra toplumumuzda evrensel değer olarak kabul edilen insan sevgisi, saygı, hoşgörü, bağlılık gibi temel değerlere ait sosyal ve aktif tutumların da yetiştirilmesine imkan sağlayacaktır ![]() Bu tutumlar; · İnsan hak ve özgürlüklerinin bölünmezliği ve bütünlüğünü temel ilke olarak kabul etme, · Toplumda yaşayan tüm bireylerin değerleri, onurları, inanç ve özgürlüklerine saygı duyma fazileti, · Farklılıkların bulunduğu bir dünyada hukuk kurallarına, adalete, eşitliğe bağlılık, · Toplumsal problemler için yapıcı, şiddetten uzak, katılımcı ve barış içerisinde çözümler üretme, · Demokratik ilkelerin, kurumların ve işleyişlerinin yararlılığına inanma, · Hayattaki çoğulculuk ilkesine bağlı, farklı kültürlere ve onların insanlığa katkısına saygı gösterme ve tahammül etme, · Karşılıklı anlayış, iş birliği, eşitlik, adalet ve dayanışma değerlerini kabul etme, · Irkçılık, ön yargı ve ayrımcılık konusunda mücadele etme, · Kişisel sorumluluğun önemine inanma, · İnsanın sürekli gelişiminin ana ilke olarak kabul etme, Çağdaş eğitim anlayışına göre, çocuğun en yalın bir bilgiyi kazanması bile bir “etkinlik” gerçekleştirmesi ile mümkündür ![]() ![]() Demokrasi, özelliği gereği yaşanılarak öğrenilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu gerçeklerden yola çıkılarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı ile Bakanlığımız arasında yapılan bir protokolle “DEMOKRASİ EĞİTİMİ VE OKUL MECLİSLERİ PROJESİ “ hazırlanmış; okullarımızda demokrasi bilincini geliştirici, uygulanabilir etkinlikler plânlanmış ve bu plânlamada; Okul Öğrenci Meclisi, İl Öğrenci Meclisi, Türkiye Öğrenci Meclislerinin oluşturulmasının demokrasi eğitiminde önemli bir adımı olarak ön görülmüştür ![]() ![]() Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesinin hayata geçmesiyle birlikte çocuklarımıza ve demokratik hayatımıza yönelik elde edilecek temel kazanımları şöyle sıralayabiliriz; - Bu Proje; demokrasi kültürünün gelişmesinde TBMM, okul, aile kurumları arasında iş birliği ve ortak çalışma imkanını, - Sosyal hayatımızdaki karar alma süreçlerine etkin, sorumlu, katılımcı bireylerin yetiştirilmesini, - Öğrencilerin proje sayesinde Atatürk’ün Türk gençliğine emanet ettiği Cumhuriyet ve demokrasinin diğer rejimlerden farkını öğrenme imkanını, - Demokrasi ilkelerinin hakim olduğu bir atmosfer içinde, öğrencilerin demokrasiyi bizzat yaşayan, uygulayan bireyler olarak yetişmelerini sağlayacaktır ![]() - Öğrencilere proje sayesinde, yaşadıkları toplumda farklı düşünceler ve buna bağlı olarak ‘muhalefet’ olgusunu kavrama ve kabullenme alışkanlığı, - Demokrasi kültürü içinde kendi düşünce ve değerlerini geniş kitlelere en iyi şekilde ifade etme becerisi kazandırılacaktır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|