![]() |
Deniz Ve Kıyı Kirliliği |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Deniz Ve Kıyı KirliliğiDeniz ve Kıyı Kirliliği Hakkında Bilgi Deniz ve Kıyı Kirliliği Hakkında Bilgi Deniz ve Kıyı Kirliliği İle İlgili Bilgi Deniz kirliliği çevre kirliliğinin bir parçasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Denizlere bırakılan maddelerin dolaylı ve dolaysız etkileri, insan dahil, canlıların ölümü ile sonuçlanabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Denizlerde bu savunma ve kendini yenileme, temizleme mekanizması çok güçlüdür ![]() ![]() Türkiye’nin deniz kıyılarının uzunluğu, 8300 km’den fazladır ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Kapalı deniz olmaları, 2- Medeniyetin ilk geliştiği bölgede bulunmalarıdır ![]() Kapalı deniz olmaları, su yenilenme zamanının uzun olmasına ve dolayısı ile denize giren atıkların ortamda uzun süre kalmasına sebep olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Sanayi, deniz taşımacılığı, şehirleşme ve turizmin gerekli kurallara uyulmadan yapılması, kıyılarımızda ve özellikle körfezlerde onarılması imkansız zararlara yol açmıştır ![]() Akdeniz’de: İskenderun Körfezi, Ege’de İzmir körfezi, Marmara’da hemen hemen tüm körfezler, Karadeniz’de Trabzon limanı ve çevresi aşın kirliliğe örnek verilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye’yi çevreleyen denizlerin her biri diğerinden az veya çok ayrılmış durumdadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu kısıtlanmalar, denizler arasındaki su alışverişini geniş çapta etkilediğinden, bu kesimlere boşaltılan atıkların seyreltilmesi ve uzaklaştırılması imkanlarını da sınırlamış olmaktadır ![]() ![]() ![]() KIYI KENTLERİMİZİN SORUNLARI Kıyı; deniz, tabii sunu göl ve akarsularda taşkın durumları dışında, suyun karaya değdiği noktadan sonraki kara yönünde su hareketlerini oluştuğu kumluk, çakıllık, kayalık, taşlık, sazlık, bataklık vb ![]() ![]() Karadeniz, Marmara ve Akdeniz tarafından sanlı olan Anadolu Yarımadası, Asya kıtasından batıya doğru bir burun gibi uzanır ![]() ![]() ![]() ![]() Kıyıları Kirleten Faaliyetler 1) Kıyı bölgelerinde nüfus artışının yarattığı plansız kentleşme 2) Turizmin hızlı gelişmesi sonucu doğal ve tarihsel alanların korunamaması, 3) Kıyı alanlarında yer alan faaliyetlerin teknik altyapı ve sosyal altyapı yetersizlikleri, 4) Kentleşmenin etkin bir biçimde kontrol altına alınamaması ve çevreyi korumak amacıyla yeterli kentsel hizmet ve altyapı sağlanamaması, 5) Hızlı ve düzensiz kentleşme sonucunda plansız kentsel alanlar, doğal değere sahip alanlar üzerinde dağınık yapılaşmalar, doğal alanların tahribi, görünüm bozulması ve su kaynaklan üzerinde aşın talep, 6) Atık suların kıyılara deşarj edilmesinin kıyıların rekreasyon amaçlı kullanım değerini düşürmesi ![]() 7) Deniz sularının kirlenmesi neticesinde deniz canlılarının yok olması ve ekolojik bütünlüğün bozulması, 8) Kumsal boyunca dolgu yapılarak konut ve turistik tesislerin inşa edilmesi, 9) Mevcut kanalizasyon tesislerin yeterli seviyeye getirilmemesi, deşarj noktasından önce gerekli arıtımın yapılmaması ve talebin mevcut kapasiteyi aşması, 10) Uluslararası taşımacılık yapan gemilerin yarattığı kirlilik, 11) Balıkçılık ve balık çiftliklerinden kaynaklanan kirlilik, 12) Su kaynağı, teknelerin motor gürültüleri, araçların gürültüleri gibi aktivitelerden kaynaklanan gürültü kirliliği, 13) Petrol çıkarımı, dip taraması, maden işletilmesi, sintine ve balast sularının denize boşaltımı gibi deniz aktivitelerinden kaynaklanan kirliliklerdir ![]() Kıyıların Çevre Sorunlarına Çözüm Önerileri Yukarıda sayılan kirlilik faaliyetlerinin önlenebilmesi için gerekli çözüm önerileri ise; 1) Mevcut kanunlardaki çakışmalar ve çelişkiler gözden geçirilmeli ve kıyı alanları yönetimi programında yetki ve sorumluluk kargaşası ortadan kaldırılmıştır ![]() 2) Kıyı alanlarının planlama anlayışı değiştirilmeli, merkez, bölge ve yerel düzeylerde görev-yetki paylaşımı yeniden tasarlanmalıdır ![]() 3) Hem belediye imar planlaması, hem de alt yapı oluşumunun kentsel büyümeyle uyum sağlayacak şekilde planlanması ve denetlenmesi gereklidir ![]() 4) Turistik yörelerdeki inşaat ve yapı ruhsat harçları yükseltilerek, Belediyelere ek gelir oluşturulmalıdır ![]() ![]() 5) Kıyı boyunca yer alan plajların su kalitesini izlemeye yönelik düzenli bir program oluşturulmalıdır ![]() ![]() 6) Kıyı bölgelerinde yaşayan bozulma sürecinin halk sağlığı ve çevre üzerinde yaratacağı tehditlere ilişkin kamuoyunun bilinçlendirilmesini sağlamaya yönelik acil ve pratik önlemler alınmalıdır ![]() 7) Kıyı alanlarının doğal ve yapılı çevresinin tüm değerlerini ve özelliklerini ortaya koyan bir kıyı bilgi bankası kurularak, veri tabanı oluşturulmalı, gelecekteki yönetim kararlarına esas oluşturacak bilgileri sağlayacak Kıyı Kaynak Envanteri çıkarılmalıdır ![]() 8) Devlet bütçesinden belediyelere verilmekte olan payların dağıtımında, kıyılardaki ve turistik yörelerdeki belediyeler, daha büyük pay sahibi olmalıdır ![]() 9) Kıyı yerleşmelerinde, kirletenlerden ek vergi alınmalıdır ![]() 10) Kitle iletişim araçlarından yararlanarak kıyı alanlarının korunması doğrultusunda eğitim ve tanıtım çalışmaları yapılmalıdır ![]() 11) Kıyıya paralel yani kıyılan tümüyle kapatan yapılaşma biçimi değiştirilerek, kıyıya dik gelişen ve doğa ile bütünleşen yapılaşma hedeflenmelidir ![]() 12) Sahil kesimlerini ve deniz çevresini asit yağmuru tehlikesinden korumak amacıyla, bu kesimi olumsuz yönde etkileyen hava kirlenmesinin büyük ölçüde azaltılması için gerekli tedbirler alınmalıdır ![]() 13) Nesli tükenmekte olan deniz türlerinin balık, kabuklu deniz canlıları ve diğer deniz yaşamım kapsayan deniz kaynaklarının korunmasına önem verilmelidir ![]() 14) Ulusal ve bölgesel turizm politikaları, çevrenin taşıma kapasitesi ve koruma politikaları ile eşgüdüm içinde olmalıdır ![]() 15) Sürdürülebilir turizm için gerekli altyapı, doğal kaynakların fiyatlandırılması, atıkların vergilendirilmesi ve turistik vergiler gibi araçlardan sağlanacak finansmanla yapılmalıdır ![]() 16) Kıyı kaynaklarının aşırı kullanımının önlenebilmesi amacıyla endüstri, enerji, tarım vb ![]() ![]() Bütün yukarıda sıralanan önerileri içine alan planlama yönetimine Kıyı Alanları Yönetimi adı verilmektedir ![]() ![]() Kıyı Sorunlarının Uluslararası Boyutu Kıyı bölgelerindeki problemler ulusal boyutta önemli olduğu kadar uluslararası boyutta da önemlidir ![]() ![]() ![]() İklimsel değişiklikler sonucu deniz seviyesinin yükseleceği uluslararası temel bir problemdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uluslararası İklimsel Değişiklikler Paneli’nde (IPCC) (1990) belirtildiği gibi deniz seviyesi yerel jeolojik hareketlerin neden olduğu bölgesel değişikliklerle her 50 yılda ortalama 6 cm yükselmektedir ![]() Deniz seviyesinin yükselmesinin etkileri, deniz seviyesinin altındaki alanların ve sulak alanların su altında kalması kıyı erozyonunun artması kıyıların sellere karşı savunmasızlığının artması, kıyıların bütünlüğünün tehdit altında kalması, ırmakların, nehirlerin ve yer altı sularının tuzluluğunun artması olarak özetlenebilir ![]() ![]() Deniz seviyesindeki çok hızlı ve ani değişiklikler kıyı eko sistemlerini yok edebilecek veya zarar verebilecektir ![]() ![]() Deniz seviyesinin yükselmesinin en önemli sosyo-ekonomik etkisi yoğun kullanımı ve yoğun nüfusa sahip kıyı düzlüklerinin su altında kalmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Kıyı ülkelerindeki bir diğer sorun da ulusal sınırlan aşan kirliliktir ![]() ![]() ![]() ![]() Uluslararası turizm özellikle İspanya ve İtalya’da bazı çevresel problemler yaratmaktadır ![]() ![]() ![]() KAYNAKÇA AKBEN, Feyzullah ![]() 1993 Çevre ve İnsan, Gün Yayıncılık, Ankara AKTAŞ, Hasan 1998 Çevre Sorunları Dersi Ders Notları, Samsun Çevre Bakanlığı 1997 Çevre ve İnsan, T ![]() ![]() Çevre Bakanlığı 1998 Çevre ve İnsan, T ![]() ![]() Çevre Bakanlığı 1998 Çevre Notları, Çevre Eğitimi ve Yayın Dairesi Başkanlığı, Ankara ERER; Sermet 1992 Coğrafi Ekolojide Çevre Sorunları Bozulma (Degradasyon) Aşamaları ve Önlemler, İstanbul Üniversitesi Basımevi, İstanbul ERDEN, A: Baki 1990 Çevre Ders Notları SOMERSAN, Semra 993 Türkiye’de Çevre ve Siyaset, Metis Yeşil Kitaplar, Metis Yayınları, İstanbul ŞAHİN, Cemalettin; DOĞANAY, Hayati 1999 Türkiye Coğrafyası, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Öğretmen Kitapları Serisi:4, Ankara TOPBAŞ, M ![]() ![]() ![]() 1997 Beşeri Coğrafya, Çantay Kitabevi, İst |
![]() |
![]() |
|