Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
farzoluş, farzoluşu, orucun, sebepleri

Orucun Farzoluşu - Orucun Farzoluş Sebepleri

Eski 07-28-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Orucun Farzoluşu - Orucun Farzoluş Sebepleri






Orucun Farzoluşu - Orucun Farzoluş Sebepleri
Orucun Farzoluşu - Orucun Farzoluş Sebepleri

Vücub sebebi , vâciplik hükmünün varlığına temel teşkil eden durum demektirÇoğunluğa göre vacip terimi Hanefî ler’deki farz ve vacibi kapsayacak tarzda kullanıldığından, incelenen olaya göre “vücub sebebi”, “farz oluş sebebi” anlamını da taşır

Orucun farz veya vâcip oluş sebebi oruç çeşitlerine göre değişir:

Ramazan orucunun farz oluş sebebi , ramazana erişmiş bulunmaktadırAncak Hanefî bilgilnler, bunu açıklarken farklı iki görüş ortaya koymuşlardırBunlardan birine göre Ramazan ayının herhangi bir vaktine erişmiş olmak farziyet için yeterlidirDiğer görüşe göre ise , Ramazan günlerinden birinin oruca başlamaya elverişli bir bölümümüne erişmiş olmak gerekir ki , buda tan yerinin ağarmasından (ikinci fecirden) gün ortasına (istivâ vaktine) kadar olan zaman dilimidir

Ramazan orucunun kazasının farz oluş sebebi de , daha önce Ramazan ayına erişmiş olmaktır

Gündüzü veya gecesi çok uzun olan kutuplara yakın bölgelerde oruç süresinin takdiri konusunda , bazı bilginler Mekke ve Medine gibi dinin ilk tebliğ edildiği mıntıkanın, bazıları ise orucu en yakın normal vakitli bölgenin esas alınacağı kanaatindedir

Keffâret oruçlarının sebepleri keffâret sebeplerine göre değişirMeselâ yemin keffâreti olarak tutulan orucun sebebi yemini bozmuş olmaktır

Ramazan orucunun keffâreti olarak tutulan orucun sebebi, Ramazan orucuna gösterilmesi gereken saygının kasten ihlal edilmiş olmasıdırAncak bu sebebin açıklanmasında farklı sonuçlar ortaya konmuştur: Hanefîler’ e ve Mâlikîler’ e göre Ramazan ayında oruçlu olan kimsenin kasten yemesi, içmesi ve cinsi temasta bulunması keffâret gerektirirŞâfiî ve Hanbeî mezheplerine göre ise sadece kasten cinsi temas keffâret sebebidir, bilerek yemek ve içmek keffâret gerektirmez

Nezir oruçlarının sebebi, bunların adanmış yani kişinin kendi isteği ile borçlanılmış olmasıdır; bozulması halinde kaza edilme sebebi de , borçlanılan bir ibadetin tamamlanma gereğidir

Nafile (mendup) oruçlarının tutulmalarını dinen mecburi kılacak bir sebep yokturAncak yukarıda belirtiliği üzere Hanefî ler’e ve Mâlikler’e göre nafile bir oruç bozulduğQunda, onu kaza etmek vâciptir; bunun vâcip olma sebebi ise böyle bir ibadete başlayıp bozmuş olmaktırŞâfiîler’e göre mafile oruca başlamak tamamlanmasını vâcip kılmaz ; ister hata ile ister kasten bozulsun, onun kazası vacip değildirHanbelî mezhebine göre de bu tür orucun kazası vacip olmamakla beraber, müstehaptır


alıntı

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.