![]() |
Yüzü Örtmenin (Peçe) Hükmüne Dair Detaylı Deliller |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yüzü Örtmenin (Peçe) Hükmüne Dair Detaylı DelillerYüzü örtmenin (peçe) hükmüne dair detaylı deliller YÜZÜ ÖRTMENİN HÜKMÜNE DÂİR DETAYLI DELİLLER Ben, müslüman kadının yüzünü örtmesini emreden Kur'an âyetlerini bilmek istiyorum ![]() ![]() Hamd, yalnızca Allah'adır ![]() Ey müslüman! Bilmen gerekir ki kadının yabancı erkeklere karşı hicaba bürünmesi ve yüzünü örtmesi, farzdır ![]() ![]() Birincisi: Kur'an'ın delilleri Birinci delil: Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur: " وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوْ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الإِرْبَةِ مِنْ الرِّجَالِ أَوْ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ " [ سورة النور الآية: ٣١] "(Ey Peygamber!) Mü’min kadınlara söyle: Gözlerini (harama bakmaktan) esirgesinler ve ırzlarını (Allah’ın haram kıldığı şeylerden) korusunlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu âyet-i kerime, kadınların yabancı erkeklere karşı örtünmesinin farz olduğuna şu yönlerden delâlet etmektedir: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim Rasûlullah -sallallau aleyhi ve sellem- bu konuda şöyle buyurmuştur: (( اَلْعَيْناَنِ تَزْنِياَنِ وَزِناَهُماَ النَّظَرُ، وَالشَّفَتاَنِ تَزْنِياَنِ وَزِناَهُماَ التَّقْبِيلُ، وَالْيَداَنِ تَزْنِياَنِ وَزِناَهُماَ اللَّمْسُ، وَالرِّجْلاَنِ تَزْنِياَنِ وَزِناَهُماَ الْـمَشْيُ، وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ أَوْ يُكَذِّبُهُ ![]() "Gözler zinâ eder, onların zinâsı bakmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sebeple yüzü örtmek, ırzı korumanın yollarından birisi olduğu için böyle yapmak emredilmiştir ![]() ![]() 2 ![]() وليضربن بخمرهن على جيوبهن [ سورة النور من الآية: ٣١] " ![]() ![]() ![]() ![]() Sözünde kadının başörtüsü ile yakasını örtmekle emrolunduğuna göre, yüzünü de örtmekle emrolunmasını gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() إلا ماظهر منها[ سورة النور من الآية: ٣١] " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buyurmuş, ama: " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim seleften Abdullah b ![]() إلا ماظهر منها [ سورة النور من الآية: ٣١] " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra Allah Teâlâ, ayrı tuttuğu kimselerin dışındakilere zîneti göstermeyi tekrar yasaklamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() a) ![]() ![]() b) ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ولا يضربن بأرجلهن ليُعلم ما يُخفين من زينتهن [ سورة النور الآية: ٣١] " ![]() ![]() ![]() ![]() Yani kadın, süs olarak ayağa takılan halhal gibi, gizlemekte olduğu zîneti anlaşılsın diye yere vurmasın ![]() Erkeğin, bir kadının ayağındaki halhalı işitmesi, ayağında olanın ve güzelliğinin ne olduğunu bilmememesi mi daha büyük fitnedir? Yoksa o kadınının, genç bir kız mı yoksa yaşlı bir kadın mı olduğunu bilmemesi mi daha büyük fitnedir? O kadının çirkin mi yoksa güzel mi olduğunu bilmemesi mi daha büyük fitnedir? Yoksa fitneyi celbeden ve bakmaya çağıran genç ve parlak olan bir güzel yüze mi bakmak daha büyük fitnedir ![]() Şüphesiz kadına şehvet duyan ve ona karşı şehvet duygusu besleyen her insan, bu iki fitneden hangisinin örtünmesi ve gizlenmesinin daha yerinde olduğunu mutlaka bilir ![]() Kur'an-ı Kerim'den ikinci delil: Allah Teâlâ bu konuda şöyle buyurmuştur: وَالْقَوَاعِدُ مِنْ النِّسَاءِ اللاتِي لا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ [ سورة النور الآية: ٦٠] "Bir nikah (evlenme) ümidi beslemeyen, çocuktan kesilmiş yaşlı kadınların, zînetleri (yabancı erkeklere) teşhir etmeksizin bazı (dış) elbiselerini çıkarmalarında bir günah yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Bu âyetin delil olmasının yönü şöyledir: Şüphesiz Allah Teâlâ, evlenme ümidi beslemeyen ve yaşlı olmalarından dolayı erkeklerin kendileriyle evlenmek istemedikleri yaşlı kadınlardan, -açılıp-saçılmamak ve zînetlerini göstermemek kaydıyla- dış elbiselerini çıkarmalarında bir günah olmadığını belirtmiştir ![]() ![]() ![]() Allah Teâlâ'nın: غير متبرجات بزينة [ سورة النور الآية: ٦٠] " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sözü, evlenme ümidi besleyen genç kız ve kadının hicaba bürünmesinin farz olduğuna delildir ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'den üçüncü delil: Allah Teâlâ bu konuda şöyle buyurmuştur: يَاأَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا [ سورة الأحزاب الآية: ٥٩] "Ey Peygamber! Hanımlarına, kızlarına ve müminlerin kadınlarına (bir ihtiyaç için dışarı çıktıkları zaman) dış elbiselerini üzerlerine salıvermelerini söyle ![]() ![]() ![]() Abdullah b ![]() "Allah Teâlâ,mü'minlerin kadınlarına,bir ihtiyaç için dışarı çıktıkları zaman başlarından aşağıya kadar cilbablarıyla yüzlerini örtmelerini ve sadece bir gözü göstermelerini onlara emretmiştir ![]() Sahâbînin (Abdullah b ![]() ![]() "Sahâbînin tefsiri, Peygamber -sallallahu aleyhi ve sellem-'e nisbet edilmiş merfu' hükmündedir ![]() Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âyette geçen cilbab; abaye konumunda olan ridâdır ![]() Kur'an-ı Kerim'den dördüncü delil: Allah Teâlâ bu konuda şöyle buyurmuştur: لا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلا أَبْنَائِهِنَّ وَلا إِخْوَانِهِنَّ وَلا أَبْنَاءِ إِخْوَانِهِنَّ وَلا أَبْنَاءِ أَخَوَاتِهِنَّ وَلا نِسَائِهِنَّ وَلا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ وَاتَّقِينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا[ سورة الأحزاب الآية: ٥٥] "Onlara (Peygamberin hanımlarına ve mü'minlerin kadınlarına): Babaları, oğulları, kardeşleri, kardeşlerinin oğulları, kızkardeşlerinin oğulları, (mü'min) kadınları ve sahip oldukları kölelerine karşı hicaba bürünmemelerinde bir günah yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() Müfessir İbn-i Kesir -Allah ona rahmet etsin- şöyle demiştir: "Allah Teâlâ, kadınlara, yabancı erkeklere karşı hicaba bürünmelerini emredince, âyette zikredilen akrabalara karşı hicaba bürünmelerine gerek olmadığını açıklamıştır ![]() ![]() ولايبدين زينتهن إلا لبعولتهن[ سورة النور من الآية: ٣١] ![]() ![]() ![]() " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkincisi: Yüzün örtülmesinin farz olduğunu gösteren sünnetten deliller Birinci delil: Peygamber -sallallahu aleyhi ve sellem- şöyle buyurmuştur: (( إِذَا خَطَبَ أَحَدُكُمِ امْرَأَةً فَلا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَنْظُرَ إِلَيْهَا إِذَا كَانَ إِنَّمَـا يَنْظُرُ إِلَيْهَا لِـخِطْبَتِهِ، وَإِنْ كَانَتْ لا تَعْلَمُ ![]() "Sizden biriniz, bir kadınla evlenmek istediği zaman, sadece onunla evlenmek için ise, -kadın bunu bilmese bile- ona bakmasında bir günah yoktur ![]() ![]() Hadisin delil olan yönü şöyledir: Peygamber -sallallahu aleyhi ve sellem-, evlenmek isteyen erkeğin, özellikle evlenmek şartıyla olması halinde evleneceği kadına bakmasında bir günah olmadığını belirtmesi, evlenmek isteyenin dışındaki birisinin yabancı bir kadına bakmasının her hâlukârda günah olduğuna delâlet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer: Hadiste bakılabilen yerler açıklanmamıştır ![]() Evlenmek isteyen bir kimse, evleneceği kadının güzel olmasını istemedeki gâyesinin yüz güzelliği olduğunu herkes bilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci delil: Ümmü Atiyye'den rivâyet olunduğuna göre, o şöyle demiştir: (( أَمَرَنَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نُخْرِجَهُنَّ فِي الْفِطْرِ وَالأَضْحَى الْعَوَاتِقَ وَالْـحُيَّضَ وَذَوَاتِ الْـخُدُورِ، فَأَمَّا الْـحُيَّضُ فَيَعْتَزِلْنَ الصَّلاةَ وَيَشْهَدْنَ الْـخَيْرَ وَدَعْوَةَ الْـمُسْلِمِينَ ![]() ![]() "Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- bizlere, ergenlik çağına eren kızları, hayız gören kadınları ve evlenme çağındaki bâkire kızları Ramazan ve Kurban bayramlarına çıkarmamızı emretti ![]() ![]() (Ümmü Atiyye): - Ey Allah'ın elçisi! Bizden birisinin cilbabı yoksa ne yapmalıdır? diye sordum ![]() Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- buyurdu ki: - Kızkardeşinin ihtiyacı olmadığı cilbabını ödünç alıp giyer ![]() ![]() Bu hadis, sahâbe kadınlarının her zaman olduğu gibi, kadının cilbabı olmadan dışarı çıkmadığına ve cilbabı olmadığı zaman dışarı çıkamadığına delâlet etmektedir ![]() Peygamber -sallallahu aleyhi ve sellem-'in cilbab giymesini emretmesi, örtünmesi gerektiğine delildir ![]() Yine de en iyisini Allah Teâlâ bilir ![]() Üçüncü delil: Âişe'den -Allah ondan râzı olsun- rivâyet olunduğuna göre, o şöyle demiştir: (( لَقَدْ كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي الْفَجْرَ، فَيَشْهَدُ مَعَهُ نِسَاءٌ مِنْ الْـمُؤْمِنَاتِ مُتَلَفِّعَاتٍ فِي مُرُوطِهِنَّ، ثُمَّ يَرْجِعْنَ إِلَى بُيُوتِهِنَّ مَا يَعْرِفُهُنَّ أَحَدٌ مِنَ الْغَلَسِ ![]() ![]() "Şüphesiz Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- sabah namazını kılar, onunla birlikte mü'min kadınlar da elbiselerini üzerlerine dolamış bir halde sabah namazına gelirlerdi ![]() ![]() (Âişe) dedi ki: - Şayet bizim (şimdi) gördüğümüzü, Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- de görmüş olsaydı, İsrailoğullarının, kendi kadınlarını yasakladıkları gibi, o da kadınları mescitlere gitmekten yasaklardı ![]() ![]() Abdullah b ![]() ![]() Bu hadisin delil olması iki yöndendir: Birincisi: Hicab ve örtünme, sahâbe kadınlarının her zamanki âdetlerin idi ![]() ![]() İkincisi:Mü'minlerin annesi Âişe ve Abdullah b ![]() ![]() Âişe ve Abdullah b ![]() - Şayet bizim kadınlardan gördüklerimizi, Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- görmüş olsaydı, onları mescitlere gitmekten yasaklardı, diye haber vermişlerdir ![]() Dördüncü delil: Abdullah b ![]() (( مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُيَلَاءَ لَمْ يَنْظُرِ اللهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ: فَكَيْفَ يَصْنَعْنَ النِّسَاءُ بِذُيُولِـهِنَّ؟ قَالَ: يُرْخِينَ شِبْرًا، فَقَالَتْ: إِذًا تَنْكَشِفُ أَقْدَامُهُنَّ ![]() ![]() "Kim, elbisesini kibirlenerek yerden sürüklerse, kıyâmet günü Allah Teâlâ onun yüzüne bakmaz ![]() Bunun üzerine Ümmü Seleme -Allah ondan râzı olsun- dedi ki: - Öyleyse kadınlar elbiselerinin alt kısımlarını nasıl yapsınlar? Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- buyurdu ki: - Elbiselerinin alt kısmını (baldırlarından) bir karış aşağıya bıraksınlar (sarkıtsınlar) ![]() Bunun üzerine Ümmü Seleme -Allah ondan râzı olsun- dedi ki: - O zaman ayakları gözükür (açığa çıkar) ![]() Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- buyurdu ki: - Öyleyse elbiselerinin alt kısmını (baldırlarından) bir dirsek boyu kadar aşağıya bırakırlar (sarkıtırlar), bundan fazla sarkıtmazlar ![]() ![]() Bu hadiste kadının ayaklarını örtmesi gerektiğine delil vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beşinci delil: Âişe'den -Allah ondan râzı olsun- rivâyet olunduğuna göre, o şöyle demiştir: (( كَانَ الرُّكْبَانُ يَمُرُّونَ بِنَا وَنَحْنُ مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُـحْرِمَاتٌ، فَإِذَا حَاذَوْا بِنَا سَدَلَتْ إِحْدَانَا جِلْبَابَهَا مِنْ رَأْسِهَا عَلَى وَجْهِهَا، فَإِذَا جَاوَزُونَا كَشَفْنَاهُ ![]() "Biz, Rasûlullah -sallallahu aleyhi ve sellem- ile birlikte ihramlı kadınlar olduğumuz (yüzlerimiz açık olduğu) sırada süvâriler (binekliler) yanımızdan (biz kadınlar topluluğunun yanından) geçip giderlerken tam bizim hizamıza geldiklerinde her birimiz cilbabını başından yüzünün üzerine doğru sarkıtırdı ![]() ![]() ![]() Âişe'nin -Allah ondan râzı olsun-: (( ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() " ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sözü,yüzün örtülmesi gerektiğine delildir ![]() ![]() ![]() Bunun açıklaması şöyledir: İlim ehlinin çoğunluğuna göre, kadınların ihramda yüzlerini açmaları farzdır ![]() ![]() ![]() Nitekim Rasûlullah -sallallau aleyhi ve sellem- bu konuda şöyle buyurmuştur: (( ![]() ![]() ![]() ![]() "İhramlı kadın, yüzünü peçe ile örtmez ve ellerine eldiven giymez ![]() ![]() Şeyhulislâm İbn-i Teymiyye -Allah ona rahmet etsin- şöyle demiştir: "Bu hadis, peçe ve eldivenlerin, ihramlı olmayan kadınlar tarafından bilindiğine delâlet etmektedir ![]() ![]() Kur'an ve sünnetten saydığım bu dokuz delildir ![]() Onuncu delil: Kâmil olan İslâm şeriatının getirmiş olduğu insanlar tarafından itibar edilen şeyler ve birçok kıyastır ![]() ![]() Kadının açık-saçıklığını ve yabancı erkeklere karşı yüzünü açmasını düşündüğümüz zaman, pek çok zararlarının olduğunu görmekteyiz ![]() ![]() Bu zararlardan bazıları şunlardır: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() (( أَشَدُّ حَيَاءً مِنَ الْعَذْرَاءِ فِي خِدْرِهَا ![]() "Kapının arkasında (yabancı erkeklerden) gizlenen bâkire kızdan daha hayâlıdır ![]() Kadından hayânın yok olup gitmesi, onun îmânının noksanlaşması ve yaratılmış olduğu fıtratından uzaklaşması demektir ![]() 3 ![]() ![]() ![]() -Bilindiği gibi- insan, damarlarında akan kanı görmediği gibi, bedeninde dolaşan şeytanı da göremez (yani şeytan kendisine o kadar yakındır) ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim Hamza b ![]() (( اِسْتَأْخِرْنَ؛ فَإِنَّهُ لَيْسَ لَكُنَّ أَنْ تَحْقُقْنَ الطَّرِيقَ، عَلَيْكُنَّ بِحَافَّاتِ الطَّرِيقِ ![]() ![]() "Geri çekilin! Sizin yolun ortasında yürüme hakkınız yoktur ![]() ![]() Bu sebeple herhangi bir kadın yolda yürüdüğü zaman duvara yapışırdı ![]() ![]() ![]() (Değerli âlim Muhammed b ![]() ![]() Yine en iyisini Allah Teâlâ bilir ![]() |
![]() |
![]() |
|