![]() |
Hadîs-İ Şeriflere Göre Evlenme Âdabı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hadîs-İ Şeriflere Göre Evlenme ÂdabıHadîs-i şeriflere Göre Evlenme âdabı HADÎS-İ ŞERİFLERE GÖRE EVLENME ÂDABI 1 ![]() Her müslüman erkeğin gerdeğe girdiği gece geline bir şeyler ikram etmesi müstehabdır ![]() Yezid kızı Esma (r ![]() Ben Aişe validemizi, Rasûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() elinden almak istemiyorum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Temas vaktinde veya daha önce erkeğin gelinin al-nına el koyup besmele çekmesi ve bereketli olması için dua etmesi gerekir ![]() Hz ![]() ![]() Biriniz evlendiğinde veya cariye edindiğinde, onun alnına elini koyarak şöyle dua etsin: "Ey Allahım! Senden bu hanımın ve üzerinde yaratılmış olduğu ahlâkın hayrını talep eder, onun ve ahlâkının şerrinden sana sığınırım" ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Gerdek gecesi, gelin ile damadın birlikte iki rekât namaz kılması müstehabdır ![]() ![]() ![]() ![]() a) Ebu Useyd'in azadlısı olan Ebu Saîd şöyle an-latmaktadır: Köle iken evlendiğimde, İbn Mesud, Ebu Zer ve Huzeyfe de dahil olmak üzere bazı sahabîleri davet et-tim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Şakîk şöyle anlatmaktadır: Ebu Harız adlı birkimse İbn Mesud'a geldi ve; "Bakire bir kızla nişanlandım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() Müslüman bir erkek, nanımıyla birleşeceği zaman ; ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() Erkek, normal yoldan (çocuğun geldiği yerden) olmak kaydıyla istediği şekilde hanımiyla temas edebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hususta birçok hadîs varsa da, biz sadece iki ianesini nakletmekle yetineceğiz ![]() ![]() ![]() a) Hz ![]() Yahudiler kişinin, haramıyla onu yüzüstü yatı-rarak temas etmesi haiinde -ki bu çocuğun geldiği yol-dan olsa bile- doğacak çocuğun şaşı olacağına inanıyor-lardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) İbn Abbas Şöyle Anlatmaktadır: Ensar daha önce putperest idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() Bir önceki bölümde zikredilen ayet ve hadislerden de anlaşılacağı gibi, kişinin hanımıyla normal yolun dı-şında bir şekilde temas kurması kesinlikle haramdır ![]() a) Müminlerin Annesi Ümmü Seleme Şöyle Anlat-maktadır: Muhacirler Medine'ye geldiklerinde Medineli ka-dınlarla evlendiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) İbn Abbas Şöyle Anlatmaktadır:[url=http://www ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Huzeyme B ![]() Biri Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d) "Allah hanımı ile normal yolun dışında müna-sebette bulunan kimsenin yüzüne bakmaz ![]() ![]() ![]() e) "Hayız halindeki hammıyla (bunu helâl bilerek) münasebette bulunan, hammıyla normal yolun dışın-da temas eden ve kâhine gidip, onun dediklerine ina-nan kimse, Muhcmmed'e nazil olan Kur'an'a inanma-mış demektir ![]() ![]() ![]() 7 ![]() Meşru' yoldan yapılan münasebetten sonra, yeniden temas etmek isteyen kimse, Hz ![]() "İçinizden biri hanımıyla temasta bulunduktan sonra, tekrar temas etmek isterse, iki temas arasında abdest alsın ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() İki münasebet arasında gusül almak (yıkanmak), abdest almaktan daha evlâdır ![]() Ebû Râfî şöyle anlatmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() İki eşin, birbirlerinin mahrem yerlerini görseler bile- bir yerde yıkanmaları caizdir ![]() ![]() a) Hz ![]() Rasûlullah ile birlikte aynı kaptan su alarak yı-kanırdık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Hayde oğlu Muaviye (r ![]() Ben Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() Cünub olan eşler, ancak abdest aldıktan sonra uyu-yabilirler ![]() ![]() a) Hz ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) İbn Ömer şöyle rivayet etmektedir: Babam (Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer bir rivayette: "Evet, abdest aldıktan sonra, istenilirse gusledene kadar uyunabilir" denilmektedir ![]() Bir başka rivayette ise: "Evet, uyunabilir, isteni-lirse abdest de alınabilir" diye buyurulmaktadır ![]() c) Ammar b ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 11 ![]() Cünup iken alınan abdest şer'an vacip değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu abdestin müstehab olduğunu, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12 ![]() Eşler abdest yerine bazen teyemmüm alarak da ya-tabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13 ![]() Eşlerin uyumadan önce yıkanmaları daha iyidir ![]() ![]() ![]() ![]() "Her iki şekilde de olurdu, Bazan yıkandıktan son-ra uyur, bazen de abdest alarak uyurdu!" Bunun üzerine Abdullah b ![]() ![]() ![]() ![]() 14 ![]() Hayızlı bir kaçına, kocasının yaklaşması haram-dır ![]() "Sana hayzın durumunu sorarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu hususla ilgili olarak birkaç hadîs zikredeiim: a) "Hayızlı olan hanımına yaklaşan veya normal olmayan yoldan münasebette bulunan veya kâhine gi-dip, onun sözlerim tasdik eden kimse Muhammed'e in-dirileni inkâr etmiş demektir ![]() ![]() ![]() b) Enes b ![]() Yahudiler hayız olan kadını evden dışarı çıka-rırlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Useyd b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 15 ![]() Nefsine hâkim olamayıp, hayızlı olduğu halde ha-nımıyla temas e *en kimse bir veya yarım dinar kefaret vermelidir ![]() İbn Abbas şöyle rivayet etmektedir: Hayızlı olduğu halde hanımıyla münasebette bulunan kimse bir veya yarım dinar sadaka versin ![]() ![]() ![]() Bir veya yarım dinar vermek,kefaret verenin du-rumuna bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 16 ![]() Kişi, hanımına cima' dışında her şekilde yaklaşa bilir ![]() ![]() a) "Hayız halindeki hanımınıza cima' dışında her, şeyi yapabilirsiniz ![]() ![]() ![]() b) Hz ![]() Hayızlı olduğumuz zamanlar, Hz ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Not: Mübaşeret, cima' anlamına gelirse de, bura-da cima' olmaksızın kadına yaklaşmak kastedilmiştir! c) Hz ![]() ![]() ![]() ![]() 17 ![]() Kadm hayız halinden çıktığında, (kendisinden kan kesildiğinde) avret mahallini yıkadıktan veya abdest al-dıktan veya guslettikten; yani bunlardan birini yerine getirdikten sonra kendisine yaklaşmak caiz olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hadîs-İ Şeriflere Göre Evlenme Âdabı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hadîs-İ Şeriflere Göre Evlenme Âdabı18 ![]() Hanımının rahmine menisini akıtmaması kocaya caizdir ![]() a) Hz ![]() ![]() ![]() Hadisin diğer bir şekli şöyledir: "Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Ebu Said el-Hudrî şöyle anlatmaktadır: Bir kişi gelip Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Hz ![]() Bir kimse gelip, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir süre sonra aynı kişi gelerek, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() Azil her ne kadar caiz ise de, hiç yapılmaması çok daha iyi ve uygundur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu nedenden dolayı kendisine azlin hükmü sorul-duğunda Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Bir defasında yanında azilden bahis açıldığın-da Hz ![]() ![]() Hadisin diğer bir rivayeti şöyledir: "Siz (azil) ya-pabilirsiniz- Ama Kıyamet'e kadar var olacak her can-lı, muhakkak olacaktır" ![]() ![]() ![]() ![]() 20 ![]() Eşlerin evlenirken yapacakları niyetlerin en iyisi, nefislerini haramdan korumayı ve namuslu yaşamayı is-temeleridir ![]() Ebu Zer'in rivayet ettiği gibi, bu niyetle evlenenle-rin münasebetleri bile sadakadır: Ashabdan bir grup, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ashab; "Ey Allah'ın Rasûlü! Kişi hem şehvetini tatmin edecek hem de sevap mı kazanacak?" deyince, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 21 ![]() Kişinin sabahleyin kendisini evinde ziyarete gelen yakınlarını karşılayarak, onlara selam verip, dua etmesi, onların da aynıyla mukabelede bulunmaları müstehabdır ![]() Enes b ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 22 ![]() Eşlerin evinde bir banyonun olması, mutlaka ge-reklidir ![]() ![]() a) Hz ![]() ![]() Allah'a ve Ahiret Günü'ne iman eden bir er-kek hanımını umumî hamama sokmasın ![]() ![]() ![]() ![]() b) Ümmü Derdâ şöyle anlatmaktadır: Hamamdan çıktım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Ebu'l-Muleyh şöyle anlatmaktadır: Aişe validemize Şamlı birkaç kadın geldiklerin-de, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 23 ![]() Eşlerin yatakta aralarında geçen şeyleri başkaları-na anlatması, her ikisi için de haramdır ![]() ![]() a) Kuşkusuz ki Kıyamet Gününde Allah nezdin-de derece bakımından insanların en kötüsü, hammıyla münasebette bulunduktan sonra, hammıyla arasında ge-çenlerin sırrını ifşa edenlerdir ![]() ![]() ![]() b) Yezid kızı Esma şöyle anlatmaktadır: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 24 ![]() Zifaftan sonra düğün yemeği (velime) vermek ge-rekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Büreyde b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir başka rivayete göre, Ensar'dan bir cemaat, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() 25 ![]() Velime yemeğinde dikkat edilecek hususlar şunlar dır: a) Zifaftan üç gün sonra olmalıdır ![]() ![]() ![]() Enes b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Enes b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Damat, zengin olsun, fakır olsun salih kimsele-ri yemeğe davet etmelidir ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Eğer imkân varsa, kişi velime olarak bir koyun veya daha fazlasını vermelidir ![]() Enes b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdurrahman b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdurrahman b ![]() ![]() Hadisin ravisi Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d) Enes b ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 26 ![]() Et bulunmadığı takdirde, başka çeşit yemeklerle de velime yemeği verilebilir ![]() Enes b ![]() Rasûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 27 ![]() Zenginlere Velime'nin hazırlanmasında damada malca yardım etmeleri müstehabdır ![]() Enes b ![]() ![]() Ümmü Selîm yolda iken, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ravi diyor ki; Bir sofra kuruldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 28 ![]() Velime yemeğine sadece zenginleri davet edip, fa-kirleri çağırmamak caiz değildir ![]() ![]() "Yemeklerin en kötüsü, zenginlerin davet edilip, fakirlerin çağırılmadığı velime yemeğidir ![]() ![]() ![]() ![]() 29 ![]() Veiime yemeğine davet edilenlerin, yemek daveti-ne katılmaları vaciptir ![]() ![]() ![]() a) "Esiri kurtarın, düğün yemeğine gidin ve has-taları ziyaret edin ![]() ![]() ![]() b) "İçinizden biri Velime yemeğine davet edildiğin-de, davete mutlaka icabet etsin ![]() ![]() ![]() ![]() 30 ![]() "Biriniz düğün yemeğine davet edildiğinde, da-vete icabet etsin; eğer oruçlu değilse yesin, oruçlu ise dua etsin ![]() ![]() ![]() Bu hadisten oruçlu olunsa bile davete icabetin vucubiyeti anlaşılmaktadır![url=http://www ![]() ![]() 31 ![]() Davetli olan kişi, eğer nafile orucu tutuyorsa, da-vet sahibi de ısrar ederse, orucunu bozabilir ![]() a) "içinizden biri (velime) yemeğine davet edildi-ğinde, icabet etsin ![]() ![]() ![]() ![]() b) "Nafile oruç tutan istediğini yapabilir, dilerse yer, dilerse orucuna devam eder ![]() ![]() ![]() 32 ![]() Vehme yemeğinde bozulan (nafile) orucun kazası vacip değildir ![]() Nitekim bu hüküm iki hadisle sabit olmuştur ![]() a) Ebu Said el-Hudrî şöyle anlatmaktadır: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Ebu Cuheyfe (r ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sabaha yakın bir zamanda Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 33 ![]() Davet yerinde münker ve haram bulunduğu tak-dirde, (erkekli, kadınlı, içkili toplantılar vs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim bu hususta birçok hadis varid olmuştur ![]() a) Hz ![]() Yemek hazırlayıp, Rasûlullah'ı davet ettim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Hz ![]() Üzerinde canlı varlıkların resmi bulunan bir yas-tık satın aldım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selef-i Salihîn de bu minval üzere yürümüşlerdir ![]() ![]() a) Hz ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Ebu Mesud (Ukbe b ![]() Şamlılardan biri Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 34 ![]() Bir davete giden kimseye iki şey nıüstehab kılın-mıştır ![]() 1) Yemek sonrasında Hz ![]() ![]() a) Abdullah b ![]() Babam Rasûlullah'a yemek yapmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() b) Mikdad b ![]() İki arkadaşımla birlikte Rasûlullah'a gittik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rasûlullah'm gelmesi gecikince, kendi kendime, "Herhalde Rasûlullah Ensar'dan birinin evine davet edildi, doyuncaya kadar yemiş ve kana kana süt içmiş-tir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu fırsatı kaçırmamak için yavaşça büyük çanağı alarak keçilerin yanına gittim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Enes b ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Gelin ve damada hayır ve bereketle dua etmeli-dir ![]() ![]() a) Cabir b ![]() Babam vefat ettiğinde geriye yedi (veya dokuz) kız bırakmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() b) Hz ![]() Ensâr'dan bazı kimseler, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evlendiğinde Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Hz ![]() Rasûlullah benimle evlendiğinde, annem beni ge-tirip, odaya soktu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d) Ebu Hüreyre şöyle demektedir: Bir kimse evlendiğinde Hz ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hadîs-İ Şeriflere Göre Evlenme Âdabı |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hadîs-İ Şeriflere Göre Evlenme ÂdabıYAYINCIDAN 35 ![]() Demek Cahiliye Bazılarımızın yaptığı gibi "mutlu ve oğullu olsun" şeklinde temennilerde bulunulmamalıdır ![]() ![]() ![]() Hasan (r ![]() Akıl b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 36 ![]() Gelin mesture (kapalı) olduğu ve fitneden emin bu-lunduğu takdirde, gelen misafirlere hizmet etmesinde bir beis yoktur ![]() Sehl b ![]() Ebu Useyd es-Saîdî evlendiğinde, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 37 ![]() Nikahı ilan etmek amacıyla kadınların düğünler-de sadece def çalmaları, içinde fisk ve fücur ihtiva eden sözlerin bulunmadığı türküler söylemeleri caizdir ![]() a) Muavviz kızı Rübeyyi' şöyle anlatıyor: Evlendiğimde Hz ![]() ![]() vasıflarını söylüyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Hz ![]() Ben Ensar'dan birine gelin götürdüm ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Hz ![]() ![]() "Ağılında beslenen koçları ona hediye etli ![]() Ey hanım! Sevgilin (veya kocan) cemaattedir ve O yarın ne olacağını bilir" Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d) Âmir b ![]() Ka'b oğlu Kurza, Ebıı Mesud ve ismini hatırla-yamadığım üçüncü bir kişinin yanma gittiğimde, cari-yelerin def çalıp, şiir söylediklerini gördüm ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir rivayetteki ifade şöyledir: "Bize sessizce ağlamaya izin verdi ![]() ![]() ![]() e) Yahya b ![]() Ben Muhammed b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() f) Hz ![]() ![]() ![]() ![]() 38 ![]() Dine muhalif görünen her türlü davranıştan kaçı-nılmalıdır ![]() ![]() ![]() Kaçınılması gereken davranışların bazıları şunlar-dır ![]() ![]() ![]() 1) Duvarlara Resim Asmak Duvara asılan resim -ister cisim, isterse gölge olsun-bunları asmak caiz değildir ![]() ![]() a) Hz ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Başka bir rivayete göre; "Bu resimleri yapanlar, azap görürler ve kendilerine yaptıkları resimleri dirilt- meleri söylenir" ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() b) Hz ![]() Akşam sana geldiğimde içeri girmememe mani olan olan husus, kapıdaki insan resmi, evin içinde üs-tünde resimler bulunan örtü ve bir köpek bulunması-dır ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun üzerine eve bakıldığında, Hasan ve Hüse-yin'e ait minik bir köpeğin, ranzalarının altında bulun-duğu görüldü ![]() Başka bir rivayete göre, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Duvarları Seccade île Örtmek Duvarlara seccade kaplamak ve süslemek iyi de-ğildir ![]() ![]() Hz ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selef den bazıları bu nedenle duvarları seccade ile örtülmüş evlere girmezlerdi ![]() Salim b ![]() Babam hayatta iken evlendim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) Kaşların Alınması Bazı kadınlar güzel görünebilmek için kaşlarını alarak, hilâl ve yay şekli vermeye çalışırlar ![]() ![]() ![]() "Allah, kaş yapana ve yaptırana, dişlerinin arası-nı (eğe ile) ayırana lanet etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() 4) Tırnakları Boyamak ve Uzatmak Ahlaksız batılı kadınlardan, îslâm alemindeki ka-dınlara sirayet eden çok kötü bir âdet de, "Oje" deni-len renkli boyaları, bir miktar uzatılmış tırnaklara sür-mektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() Enes b ![]() Başka bir rivayette; "Resûlullah bunları vakte bağ-ladı ![]() ![]() ![]() ![]() 5) Sakal Traşı Olmak Kadınların ojesinden daha kötü değilse de, doğru düşünenler nezdinde en az onun kadar çirkin diğer bir âdet de, batılı kâfirleri taklid ederek erkeklerin sakal-larını traş etmesidir ![]() Müslümanların böyle davranmaları bir çok sebep-ten Allah'ın emirlerine ters düşmektedir ![]() a) Bu, herşeyden önce Allah'ın yarattığını değiş-tirmek demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "A ilah 'in izni olmaksızın yaradılışı bozmak'' şek-linde bir ifade kullanmamızın nedeni, etek traşı, tırnak kesmek gibi Allah'ın izin verdiği şeyler de haram bük- ![]() ![]() b) Bu, Hz ![]() ![]() ![]() "Bıyıklarınızı kısaltın, sakallarınızı traş etmeyin" buyurmaktadır ![]() ![]() ![]() Erbabı bilir ki, karine olmayan emirler vücub ifa-de eder ![]() ![]() c) Bu, kâfirlere benzemek olur ![]() ![]() "Bıyıklarınızın önlerini kesin, mecusilere muhalefet olması için de sakallarınızı uzatın" diye buyurmuştur ![]() ![]() ![]() d) Bu, kadınlara benzemektir ![]() ![]() ![]() benzemeye çalışan kadınlara lanet etmişti ![]() ![]() ![]() Kadınla erkeği birbirinden ayıran en önemli alâ-metin sakal olduğu herkesin malûmudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6) Nişan Yüzüğü Takmak Bazı erkekler nişan yüzüğü adı altında parmakla-rına altın yüzük takmaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() a) "Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) İbn Abbas şöyle bildirmektedir: Rasûlullah bir adamın elinde altın yüzük takılı olduğunu gördü ve kızgınlıkla yüzüğü onun elinden çı-kararak yere attı ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() c) Ebu Sa'lebe şöyle anlatır, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d) Abdullah b ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [b]39 ![]() ![]() Haram olma açısından, altın yüzük, bilezik ve ger-danlık takmak hususunda kadınlarla, erkekler arasın-da bir fark olmadığı bilinmelidir ![]() ![]() ![]() a) "Dostuna ateşten bir halka giydirmek isteyen, onun parmağına altın bir yüzük taksın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b) Sevban (r ![]() ![]() Hubeyre'nin kızı, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Kadın Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Hz ![]() Boynuma altın arpalıklar takıp, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Râvinin [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 40 ![]() Allah'ın kadınlara helâl ettiği şeylerden onları martrum etmemek ve mümkün olduğu kadar onlarla iyi geçinmek vaciptir ![]() ![]() "En hayırlınız ailesine karşı en iyi olanınızdtr: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Hiç bir mümin erkek, mümin bir kadından nefet etmesin ![]() ![]() ![]() ![]() Veda hutbesinde söylenilmiş olan şu mübarek sözlere iyice dikkat edilmelidir ![]() Kadınlarınıza iyi davranın ![]() ![]() ![]() ![]() "Müminlerin iman bakımından en kâmili, ah-laken en iyi olanıdır ![]() e) Hz ![]() ![]() Bayram günü Habeşliler mescidde mızraklany-la oynarlarken Hz ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir rivayete göre; "Usanıncaya kadar baktım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() Onlara bakma meraklısı değildim ![]() ![]() ![]() Eğlenceye düşkün bir hanımın hâlini artık siz tak-dir edin! Hz ![]() ![]() "Bunu yapmamın nedeni, yahudilerin dinimizde ne denli genişlik olduğunu bilmeleridir ![]() ![]() ![]() d) Hz ![]() Tebûk (veya Hayber) seferinden döndüğünde, Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() g) Hz ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başka bir defasında, yine birlikte sefere çıkmıştık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() h) Yine Hz, Aişe şöyle anlatmaktadır ![]() Hz ![]() ![]() Ben kemiği elime alıp yerdim ![]() ![]() ![]() ![]() 41 ![]() Bu risalemizin sonunda müslüman eşlere aşağıda zikredilen tavsiyeleri yapmayı kaçınılmaz bir görev ad-dederim! a) Müslüman eşler, taat ve ibadetlerde bulunsun-lar ![]() "Allah ve Rasûlü bir işte hüküm verdiği zaman, gerek mümin erkeğe, gerekse mümin kadına, o işte mu-hayyerlik hakkı yoktur ![]() ![]() b) Eşlerin herbiri, Allah tarafından birbirlerine yük-letilmiş vazifelere ve haklara riayet etmelidir ![]() ![]() Erkeklerin meşru şekilde kadınlar üzerinde hak-lan bulunduğu gibi, kadınların da erkekler üzerinde hak-ları vardır ![]() ![]() ![]() "Allah insanları birbirinden üstün kıldığından ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muaviye b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Yediğinden yedirmek, giydiğinden giydirmek ![]() "Allah senin yüzünü kara etsin " dememek ve ona vur-mamak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eşler bu hakları bilip, uyguladığında Allah Tcâlâ kendilerine güzel bir hayat ihsan eder ve birlikte oldukça refah ve saadet içinde yaşarlar ![]() "Erkek veya kadın kim mümin olarak salih amel-lerde bulunursa, hiç kuşkusuz onu (dünyada) çok gü-zel bir hayat ile yaşatır ve (böyle kimselere) yaptıkla-rından daha güzeliyie mükâfatlarım veririz!'1 (Nahl: 97) c) Kadın -özellikle- gücünün yettiği hususlarda ko-casına itaat etmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1) "Kadın kocası hazır olduğunda, ondan izin al-maksızın (nafile) oruç tutamaz ![]() ![]() ![]() ![]() 2) "Koca; hanımım yatağa çağırdığında, kadın gel-mez ve kocası kendisine dargın olarak yatarsa melek-ler o kadına sabaha kadar lanet ederler" ![]() Başka bir rivayette: "Kocasına dönene kadar"'şek-lindedir ![]() Bir rivayette ise şu farklılık vardır: "Kocası ken-disini affedinceye kadar ![]() ![]() ![]() 3) "Muhammed'in nefsiniyed-i kudretinde tutan Allah'a yemin ederim ki, kadın kocasının hakkını eda etmedikçe, Rabbinin hakkını eda edemez ![]() ![]() ![]() ![]() 4) "Kadın kocasına dünyada eziyet verdiğinde, o kocanın cennett hazırlanmış olan hurisi şöyle der: Ey kadın! Allah seni kahretsin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5) Husayn b ![]() Bazı ihtiyaçlarım için Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6) "Kadın beş vakit namazını kılar, zinadan kaçı-nır ve kocasına itaat ederse, cennete dilediği kapıdan girer ![]() ![]() ![]() ''Hadis-i Şeriflere Göre Evlenme Âdabı" isimli ri-salemiz, Allah'ın lütuf ve yardımlarıyla böylece sona ermiştir! Ey Allahim! Sana hamdu senalar ederim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hadîs-İ Şeriflere Göre Evlenme Âdabı |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hadîs-İ Şeriflere Göre Evlenme ÂdabıYAYINCIDAN [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() (18/a) Ebu Davud (18/b) Müslim, Ebu Avane, Beyhaki ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() [url=http://www ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|