Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
hadisler, hamam, ile, ilgili

Hamam İle İlgili Hadisler

Eski 07-27-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Hamam İle İlgili Hadisler






Hamam ile ilgili hadisler
HÂMAMLAR BÖLÜMÜ


1 Musa B İsmail'in Rivayeti


4009 Âişe (ranha)'dan rivayet olunduğuna göre; Resulullah (sav), (önceleri) hamamlara girmeyi yasaklamış, sonra er­keklerin peştemalli olarak oralara girmelerine izin vermiştir1

4010 Ebu'1-MelîlVden rivayet olunmuştur; dedi ki:
Şam halkından bazı kadınlar Aişe (ranha)'nın yanına geldiler (Hz Aişe onlara):
"Siz kimlerdensiniz?" diye sordu
"Şam halkındamz, cevabını verdiler (Bu cevabı alan Hz Aişe):
"Herhalde siz, kadınları hamama giren şehrin halkın dansınız, dedi
"Evet, cevabını verdiler (Bunun üzerine Hz Aişe):
"Şunu iyi bilin ki ben Resulullah (sav)'ı
"Kendi evinin dışında bir yerde elbisesini soyan bir kadın yoktur ki, Allah ile kendi arasındaki perdeyi yırtmış olmasın "2
Ebu Davud dedi ki: Bu hadis (in metni) Cerir'indir, ve bu metin (Muhammed îbn Müsennâ'nın rivayet ettiği metinden) daha geniştir Aynca Cerîr (bu hadisin senedinde bulunan) Ebu Melîh'i anmamıştır (Ebû Melih'i atlayıp) "Resulullah (sav) buyurur ki" diyerek doğrudan doğruya Hz Peygamber'den rivayet etmiştir3

4011 Abdullah b Ömer'den rivayet olunduğuna göre; Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:
"Size acem ülkesini fethetmek müyesser olacaktır ve sizler orada hamam denilen (bir takım) evler bulacaksınız Sakın oralara erkek­ler peştemalsız olarak girmesinler Kadınların da oraya girmelerini önleyiniz Ancak hasta ve lohusa olan kadınlar müstesna”4

Açıklama


Meyazir: Göbek ile diz kapağı arasını örten peşte mal anlamına geıen "mi’zer” kelimesinin çoğulu­dur Hadis sarihlerinin açıklamasına göre bu hadis-i şeriflerde anlatılmak istenen mana şudur:
Hz Peygamber, hasta ve lohusa olmaları dışında kadınların hamama girmelerine asla izin vermemiştir Çünkü el, yüz , ayak müstesna kadınlaıların her tarafı avrettir Bir zaruret olmadıkça avretlerini açamazlar Ancak tedavi maksadıyla veya lohusalık halinden kurtuldukları için hamama girmeleri gerektiğinde ya da cünüplükten kurtulmak için suya gir­meleri icap edip de şiddetli soğuk sebebiyle evde su ısıtıp yıkanmaları mümkün olmadığında ya da soğuk su ile yıkanmalarının büsbütün tehli­keli olması halinde hamama girmelerine izin verilmiştir
Erkeklerin hamama girmelerine ise, göbekleri ile diz kapaklan arası örtülü olmak şartıyla izin verilmiştir
Zaruret icabı hamama girmek durumunda kalan kadınların da avret mahallerini başkalarının görmesi mümkün olmayacak şekilde örtünmele­ri şarttır Aksi takdirde erkeklerin de mazereti olan kadınların da hamama girmeleri caiz olmaz
4011 numaralı hadisin metinindeki "Allah ile kendi arasındaki perde" cümlesinde geçen perdeden maksat, Allah'ın o kadının günahlarını kulla­rından gizlemek üzere o günühlar üzerine çektiği perde olabileceği gibi, Allah'ın kadını hesaba çekmemek için bazı günahlarının üzerine çektiği perde de olabilir Binaenaleyh bir kadının zaruretsiz olarak hamama gir­mesi halinde, ya Allah onun şimdiye kadar kullardan gizlediği günahları­nın üzerinden perdeyi kaldırarak ifşa etmek sudetiyle kadını dünyada re­zil ve rüsvay eder ya da ahirette bir daha hesaba çekilmemesi için perde­lenmiş olan günahlarından da hesaba çeker
Bazılarına göre bu perdeden maksat kadınların örtünmek üzere ernrolundukları örtülerdir Evin dışında bir yerde soyunan kadın bu örtüyü bir tarafa atmak suretiyle Allah'ın emrine karşı gelmiş olur[color="#0000ff"]

Bazı Hükümler


1 Erkeklerin göbekleri ile diz kapağı arası kapalı olmak şartıyla hamama girmeleri caizdir Aksi takdirde haramdır
2 Kadınların mazeretsiz olarak hamama girmeleri caiz değildir
3 Mazeretsiz olarak hamama girmek isteyen kadını menetmek caizdir[color="#0000ff"]

(Hamamlarda) Soyunmak Yasaklanmıştır 7


4012 Ya'lâ'dan rivayet olunduğuna göre;
Resulullah (sav) kırda peştemalsiz olarak yıkanan bir adam görmüş ve minbere çıkıp Allah'a hamd ve senada bulunduktan sonra:
"Muhakkak ki Aziz ve Celîl olan Allah utangaçtır, (ayıplara) ka­palıdır, utanmayı ve örtünmeyi sever, Binaenaleyh biriniz yıkandığı zaman örtünsün" buyurmuştur8

Açıklama


Hâyiyy: Utangaç, haya sahibi demektir
Bilindiği gibi haya (utanma) insanda ayıplanma ve kötülemne korkusundan doğan bir tepkidir
Allah, Organizmada meydana gelen bu gibi tepkilerden ve arizi haller­den münezzehtir Bu bakımdan organizmada görülen bu gibi ârizi halle­rin Allah için söz konusu olmaması gerekir
Öyleyse hadis-i şerifte geçen "utangaç" kelimesinin açıklığa kavuşturuması gerekir
Bu mevzuda hadis sarihleri şöyle diyorlar:
Utanma duygusunun insan üzerinde iki çeşit tesiri vardır:
1- Bu duygu içerisine giren insanın vücudu üzerinde meydana gelen değişiklikler kızarma, bozarma, rahatsızlanma, mahcub olma gibi deği­şikliklerdir Bunlara utanmanın meydana getirdiği ilk tesirler diyoruz
2- Bu mahcubiyete sebep olan fiiil ve davranıştan uzaklaşmak Utan­manın bu ikinci te'sirinede nihâi te'sir diyoruz
İşte bu tesirlerden birincisi Allah için muhaldir Allah, muhcubiyetten ve mahcubiyetle ilgili organik ve psikolojik hallerden münezzehtir
Ancak Allah için utanmanın neticesi olan hal, yani utanmayı gerekti­ren işlerden uzaklık söz konusudur İşte burada Allah'ın utangaçlığından maksat budur
Metinde geçen "sittîr" kelimesi İsm-i fail ve ismi mefül manalarına ge­lebilir, tsfn-i fail manasında kullanılmış olduğu kabul edilirse, günahları ve ayıplan örtücü anlamına gelir Bu durumda " Muhakkak ki Allah (günahları) örtücüdür" anlamına gelir
Eğer ims-i Meful manasında kullanıldığını kabul edersek "Muhakkak ki Allah her türlü ayıp ve kusura karşı kapalı ve örtülüdür" anlamına gelir
Metinde geçen "örtünsün" kelimesi vücub ifade eden vehükmü bütün fertlere şamil olan bir kelimedir Bu bakımdan mezheb imalarına göre, insanların bulunduğu yerlerde yıkanmak isteyen kimsele­rin yıkanırken insanlardan gizlenmesi farzdır Tenha yerlerde avret ma­halli açık yıkanması caiz olmakla birlikte avret mahalini kapatarak yıkan­ması müstehaptır Nitekim cumhuru ulema Musa ve Eyyub (as)'ın da tenhada çıplak olarak[color="#0000ff"] yıkanmalarını ifade eden Buharı hadisine bakarak bir kimsenin tenhada çıplak olarak yıkanmasının caiz olduğunu söylemiş­lerdir10

4013 Bu hadis (bir de) Ya'la'dan bir başka senetle rivayet olunmuş­tur
Ebu Davud dedi ki; Önceki (senetle gelen rivayet) daha geniştir[color="#0000ff"]

4014 (Suffe ashabından olan Abdurrahmân b Cerhed'in) babasından rivayet olunmuştur; dedi ki:
Benim uyluklarım açık bir halde iken Resulullah (sav) (gelip) yanimıza oturdu ve (bana);
Uyluğun avret olduğunu bilmiyor musun?"[color="#0000ff"] dedi[color="#0000ff"]

4015 Ali (ra)!dan rivayet edildiğine göre; Resulullah (sa):
"Uyluğunu açma, dirinin veya ölünün uyluğuna bakma" buyurmuştur Ebû Dâvûd dedi ki: Bu hadiste münkerlik vardır[color="#0000ff"]

Açıklama


İnsan vücudunda başkası tarafından görülmemesi için gizlenmesi gereken yerlere "avret" veya "avret mahalli" denir Bu hadis-i şerifler, uyluğun da avret mahalli olduğunu ifa­de etmektedir Avret, "avret-ilgaliza" ve "avret-i hafife" olmak üzere iki kışıma ayrılır
Diz hakkındaki avret hükmü, uyluk hakkındaki avret hükmünden daha hafiftir[color="#0000ff"]
Mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerifi Tirmizi iki ayrı senetle riva­yet etmiş ve bunlardan birisi hakkında "bu hadis basendir" tabirini, diğe­ri hakkında ise "hasen-garib" tabirini kullanmış ve "Bu babda Ali ve Muhammed b Cahş (ra)'dan da hadis rivayet edilmiştir Abdullah b Cahş'ın kendisi de, oğlu da sahabidir" demiştir
İmam Tinnizi'nin, "Hz Ali'den rivayet edilmiştir" dediği hadis, mev­zumuzu teşkil eden 4015 numaralı hadis-i şeriftir
Mühanımed b Cahş'dan rivayet edildiğini söylediğini hadis ise, "Resülullah (sav) bir gün Ma'mer'e uğramıştı, Ma'mer uylukları açık olarak oturuyordu Bunun üzerine; "Ey Ma'mer, uyluklarını ört Çünkü uyluklar avrettir" buyurdu[color="#0000ff"] mealindeki hadis-i şeriftir
İmam Ahmed, buhadisi-i şerifi Miisned'inde Hz aişe'den şu manaya gefen lafizlarlarivayet etmiştir: "Peygamber (sav) uyluğu açık olarak (evinde) oturuyordu Derken Ebu Bekir (ra) giriş için izin istedi ve HzPeygamber bu halinde iken onu kabul etti Sonra Ömer izin istedi, onu da bu haliyle kabul etti Sonra Osman giriş müsadesi isteyince, Resulul­lah (sa;v)-elbisesinin eteğini aşağıya indirdi17
Görülüyor ki, bu hadis-i şeriflerden bir kısmında uylukların mutlak ka­patılması gerektiğinden bahsedilirken, bir kısmında da Hz Peygamber'in uylukları açık olarak evinde oturduğu ve yine bu halde misafirlerini kabul ettiği ifade ediliyor
Nitekim Buhari'nin Enes'den rivayetinde de Hz Peygamber'in uyluğu görünecek şekilde izarını kaldırdığı ifade edinilmektedir[color="#0000ff"]
Bu farklı rivayetler hakkında İmam Buhari şöyle diyor: "Enes'in riva­yeti senet yönünden çok güzeldir Fakat diğer rivayetlerle gelen hadisler de takvaya daha uygundur Hadisleri bu şekilde anlamak surtiyle aradaki
ihtilafı kaldırmak mümkündür"[color="#0000ff"]
İmam Kastelânî'nm açıklamasına göre, tabiin ulemâsının büyük çoğunluğu ile Ebu Hanife, İmam Malik'in en sahih olan görüşlerine göre uyluk av­rettir İmam Şafii ile İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed de bu görüştedir Ancak İbn Ebî Zîb ile Dâvud ez-Zâhirî, el-İstahâri, İbn Hazm uyluğun avret olmadığını savunmuşlardır
İmam Kestâlanfnin açıklamasına göre, İmam Şafii ile İmam Ebu Ha­nife arasınraki ihtilaf uyluğun avret olup olmadığında değil, diz kapağının avret olup olmamasındadır
AIiyyül-Kari'nin dediği gibi göbeğin avret olmadığında bütün mezhep imamları ittifak etmişlerdir Diz kapağına gelince, İmam Ebû Hanîfe ile Şâfiilerden bazılarına göre avrettir İmam Şafîi ile İmam Mâlik ve Ab-med'e göre avret değildir
Uyluğun avret olduğunu kabul edenlere göre, Hz Peygamberin bazen uyluğu açık olarak oturması isteyerek olmamıştır Farkında olmadan ete­ğinin açılması neticesinde olmuştur Nitekim Hz Enes'in diz kapağının Hz Peygamber'in uyluğuna değdiğini ifade eden hadis-i şerif [color="#0000ff"] de buna delalet etmekledir[color="#0000ff"] Ancak bazıları Enes hadisinin, uylukların avret-i ha­fife okluklarına delalet ettiğini, Hz Peygamber'in bu sebeple Enes'in uy­luğuna dokunmasına izin verdiğini söylemişlerdir[color="#0000ff"] Nitekim İbn Kayyim el-Cevziyye de; uylukları açmanın yasaklandığını ifade eden hadislerin uylukların avret olduğuna, onların açılabileceğini ifade eden hadislerin de avret-i hafife olduklarına delalet ettiklerini söylemekle bu hadisler arasın­daki tearuzu kaldırmanın mümkün olduğunu ifade etmektedir[color="#0000ff"]
Musannif Ebû Dâvûd 4015 numaralı hadisi, senedinde Asım b Dam-re bulunduğu için münkerlikle nitelendirilmişse de 4012-4014 numaralı hadislerle destelenerek zayıflıktan kurtulduğu için Sünen'ine almıştır[color="#0000ff"]

2Soyunma Hakkında Gelen Hadisler


4016 el-Misver b Mahreme'den rivayet olunmuştur; dedi ki: Ağır bir taş taşıyordum, taşıyıp giderken (etekliğim çözülüp) peştema-lim düşüverdi Bunun üzerine Resulullah (sav) bana (hitaben);
"Elbiseni al, (halkın karşısında) çıplak geçmeyiniz" buyurdu[color="#0000ff"]

4017 Bühz b Hakîm'in dedesi (Muaviye, b Hayde)'den rivayet olun­muştur dedi kiHz Peygamber'e);
"Ey Allah'ın Resulü, avret yerlerimizin neresini örtüp neresini (açık) bırakacağız? diye sordum
"Karından ve sahip olduğun cariyenden başkasından avredini koru" buyurdu
Ey Allah'ın Resulü, bir topluluk birbirlerinden (oluşan yakın akraba­dan) ise (yine) de (hüküm böyle midir?) dedim
"Avretini hiçbir kimsenin görmemesine gücün yetiyorsa (gücünü kul-landa) onu kimse görmesin" buyurdu
Ey Allah Resulü, birimiz yalnız başına olunca da (yine hüküm böyle
midir)? dedim
"Allah kendisinden utanılmaya insanlardan daha müstehaktır", buyurdu[color="#0000ff"]

4018 Abdurrahman b Ebî Saîd el-Hudrînin) babasından rivayet olunduğuna göre; Peygamber (sav) şöyle buyurmuştur:
"Erkek erkeğin avret (yer) ine bakamaz Kadın da kadının avret (yer) ine bakamaz (Aralarında bir engel olmadan) bir erkek bir elbi­se içerisinde diğer bir erkek (in tenin)e dokunamaz Kadın da bir el­bise içerisinde diğer bir kadın (in tenin)e dokunamaz[color="#0000ff"]

4019 Ebû Hureyre'den rivayet olunduğuna göre; Resulullah (sav): "Erkek erkeğe, kadın da kadına (çıplak iken) dokunamaz Ancak çocuğuna veya babasına dokunabilir" buyurmuştur (Ebû Hureyre) de­di ki: (Resulullah (sav), baba kelimesinden sonra) üçüncü bir kelime da­ha zikretti ama onu unuttum[color="#0000ff"]

Açıklama


Her ne kadar bu babdaki hadis-i şeritler, bir önce ki babın devamı gibi görünüyorlarsa da aralarında şöyle bir fark vardır: Bir Önceki babda geçen hadis- şerifler, kişinin avret mahallini isteyerek açması ile ilgili hadislerdir Bu babdaki hadisler ise kişinin avret mahallinin isterniyerek ve elinde olmayarak açılmasıyla ilgi­lidir
Bu babdaki hadislerde geçen emir ve nehiyler bir kişiyi hedef almış gi­bi görünmekle beraber, aslında bu emir ve nehiyler bir kişinin şahsında tüm müslümanları hedef aldıklarından hükümleri bütün müslürnalara şa­mildir Çünkü her ne kadar Hz Peygamber'in bu emir ve nehiyleri yönelt­tiği şahıs bir kişi ise de, bu emir ve nehiylerin yöneltilmesine sebep olan sorular tüm müslümaları içine alan çoğul sığalarından (kalıplarından) olu­şan sorulardır Böyle genel muhtevalı sorulara verilen cevapların hükmü de genel olur
Bineaneleyh bir kimsenin avret mahalli açık olarak halkın karşısında gezmesi haramdır 4017 numaralı hadis-i şerif kişinin avret yerini hanrmmdan veya cariyesinden, kadının da avret yerini kocasından koruması gerekmediğini ifade ettiğinden alimler, karı kocanın birbirlerinin avret yerlerine bakmalarını caiz olduğunda ittifak etmişlerdir
Ancak ulema, kişinin nikahlısının ferdine bakmasının sahih olup ol­madığında ihtilaf etmişlerdir İmam Şafii Hz Peygamber'in, Hz Aişe'nin tercini hiç görmediğini ifade eden hadisi delil getirerek eşlerin birbirleri­nin terelerine bakmaksının mekruh olduğunu söylemiştir Hâmillere göre ise bunda bir sakınca yoktur
îmanrNevevi'nin açıklamasına göre ulema, bir erkeğin göğsüne bak­manın caiz olduğunda ittifak etmişlerdir Keza insanın göbeğinin üstüne ve diz kapaklarının altına şahvetsiz olarak bakmak da helaldir Fakat ba­kılan kişinin güzel yüzlü, tüysüz kişilerden olmaması şarttır Çünkü alış­veriş yapmak gibi bir mecburiyet olmadan böylesi kişilerin yüzüne veya vücudunun herhangi bir yerine şehvetli veya şehvetsiz olarak bakmak ha­ramdır
Kişi şehvetle hanımından veya cariyesinden başka kimseye bakamaz Şâfiiler, metinde geçen "hanımından ve sahip olduğun cariyeden başka herkesten avredini koru" mealindeki cümleye sarılarak, "kişi; erkek veya kadın, müdebber veya mukateb her cinsten ve türden kölenin avret yerle­rine bakabilir" demişlerdir
Hanifilere göre ise kişi sadece sahip olduğu cariyesinin avret mahalli­ne bakabilir Erkek kölenin avret mahalline bakamaz 4017 numaralı ha­disin metninde geçen "Bir toplulukbirbirlerinden ise?) cümlesi, "topluluk birbirinin soyundan ise" anlamına gelebileceği gibi, birbirlerinin cinsin­den ise, yani hepsi de kadın veya erkek ise" anlamına gelebilir
Rasul-i Zişan Efendimiz bu somya verdiği cevapta, kişinin avret ma­hallini bunlara da göstermemesi gerektiğini ifade buyurmuştur
Yine aynı hadis-i şerifte kişinin tek başına olduğu zamanlarda bile av­ret mahallini açmasının caiz olmadığı ifade ediliyorsa da kişinin tek başı­na olduğu zamanlarda bile avret mahallini kapatması ile ilgili emrin hükmü vacib değil müstehabtır Nitekim (4012) numaralı hadisin şerhin­de açıklamıştık
4018 ve 4019 numaralı hadis-i şeriflerde, arada bir engel olmadan bir elbise içerisine girmek, bir yatakta yatmak gibi yaklaşmalar sebebiyle iki erkeğin veya iki kadının tenlerinin birbirine değmesinin haram olduğu ifade edilmektedir Avret yerine bakmak haram olunca dokunmanın haydi haydi haram olması gerekir
Bir kadının diğer bir kadının avret mahallinin dışında kalan yerlerine dokunması kerahat-i (tenzihiye ile mekruhtur Fitne zamanlarında ise tah-rimen mekruhtur Bu hususda erkeklerin hükmü de kadınların hükmü gi­bidir
4019 numaralı hadis-i şerifte açıklandığı üzere, kişi ancak karısının te­ni ile baliğ olmamış çocuğunun tenine dokunbilir Kişinin çocuğuna dokunmamasının caiz olması, çocuğun da babasının tenine dokunmasn an­lamına geldiğinden hadis-i şerifte ikisi birlikte zikredilmiştir
Ebu Hureyre'nin unuttuğu, tenine dokunulmasına izin verilen üçüncü şahsın valide ya da dede veya ebe olması gerekir Çünkü bunların hükmü de babanın hükmü gibidir[color="#0000ff"]


[color="#0000ff"] İbn-i mace, edeb 38; tirmizi, zdeb 43: Darimi, isti'zan 23 Ahmed b Hanbel III 339 VI 132 139 173 179 267
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/86

[color="#0000ff"] Tirmizi, edeb 43; ibn-i mâce edeb 38: Dârimi, islizan 23; Ahmed b Hanbel 4l 173 199 267362

[color="#0000ff"] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/86-87

[color="#0000ff"] Tirmizi, edeb 43; ibn-i mace edeb, 38; Darimi istizar 23; Ahmed b Hanbel III 339 VI 136 139 267
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/87

[color="#0000ff"] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/87-88

[color="#0000ff"] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/88

[color="#0000ff"] Condance'de bu bâba numara verilmemiştir

[color="#0000ff"] Ebû Davud vitr 23: Nesâi gusl 7; Ahmed b Hanbel IV 224
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/88-89

[color="#0000ff"] Buhârî gusul 20

[color="#0000ff"] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/89-90

[color="#0000ff"] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/90

[color="#0000ff"] Ahmed b Hanbel III 478

[color="#0000ff"] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/90

[color="#0000ff"] Ebû Davud cenaiz 28; İbn-i Mace cemaiz 8; Tirmizi Edeb 40; Ahmed b Hanbel 1146
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/90

[color="#0000ff"] Mehmet zihnî Nimet-i İslâm 293

[color="#0000ff"] Tirmizi, edeb 40; Ahmet! h Hanbel 1,275 V 290, 479

[color="#0000ff"] Müslim, fedailü's sahabe 26; Ahmet b Hanbel I 71, VI 62, 155 288

[color="#0000ff"] Buhârî Salât 12 Tirmizi edeb 40, Ahmed b Hanbel

[19] Buhari Salat 12

[color="#0000ff"] Buharî salat 12; müslim nikâh 84, Cihat 120; Nesâî nikâh 19

[color="#0000ff"] Es - Sehar nefiri, Bezlü'l - Mechud XVI 341

[color="#0000ff"] El - Azimabadî, Avnu'l - ma'bud, XI 55

[color="#0000ff"] El - Azimâbâdi, Avnu'l - Ma'bud XI, 55

[color="#0000ff"] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/91-92

[color="#0000ff"] Müslîm hayz 78
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/92-93

[color="#0000ff"] Tirmizi, edeb-20: Ahmed b Hanbel III-5
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/93

[color="#0000ff"] Müslim Hayz/78, Nikâh/123, 124
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/93-94

[color="#0000ff"] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/94

[color="#0000ff"] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 14/94-96

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.