![]() |
Kader Nedir,Kader Ve Esrarı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kader Nedir,Kader Ve EsrarıKader nedir,Kader ve esrarı KADER VE ESRARI Allâh Teâlâ, varlıkları bir kaderle yaratır ve o kaderle yürütür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her sanat eseri, sanatkârının kudret ve imkânına göre vücûd bulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() مَا اَصَابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِى الْاَرْضِ وَلَا فى اَنْفُسِكُمْ اِلَّا فى كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ اَنْ نَبْرَاَهَا اِنَّ ذلِكَ عَلَى اللّهِ "Yeryüzünde vukû bulan ve sizin başınıza gelen herhangi bir musibet yoktur ki, biz onu yaratmadan önce, bir kitapta yazılmış olmasın ![]() ![]() Kısaca Allâh Teâlâ'nın, henüz olmamış hâdiseleri evvelden bilip tertiplemesi ve levh-i mahfuzda tesbît etmesi "kader"; tesbit ettiği şekilde sırası geldikçe tahakkuk ettirmesi de "kazâ"dır ![]() Cenâb-ı Hakk'ın, meydana gelecek hâdiseleri daha gerçekleşmeden "ilim" sıfatıyla bilmesi, ulûhiyyetinin muktezâsıdır ![]() ![]() Zaman ve mekândan münezzeh olması cihetiyle Allâh'ın, bu bilgiye sahip olması pek tabiîdir ![]() ![]() ![]() ![]() "alın yazım" diyerek itirazsız kabul ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Cüz'î irâde"; insanoğlunun müsbet veya menfîye, hayır veya şerre yönelik işleri yapıp yapmamaya dâir tercih kullanma salâhiyetine denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() اِنَّمَا اَمْرُهُ اِذَا اَرَادَ شَيًْا اَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ O'nun emri, bir şeyi dileyince ona sadece "Ol!" demektir ![]() ![]() Doğmak, ölmek, ömür süresi, cinsiyet, milliyet, kâbiliyet gibi insanın müdâhale edemediği hususlar, kader-i mutlak muhtevâsına dahildir ![]() ![]() Cenâb-ı Hak, kuluna verdiği imkânlar nisbetinde onu mes'ûl kılar ![]() ![]() ![]() ![]() Cenâb-ı Hak, âyet-i kerîmede;لَا يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا اِلَّا وُسْعَهَا "Allâh her şahsı, ancak gücünün yettiği ölçüde mükellef kılar ![]() insanoğluna tâkatinden fazlasını yüklememiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Müslim, İman 1, (8); Nesâî, İman 6, (8, 101); Ebu Dâvud, Sünnet 17, (4695); Tirmizî, İman 4, (2613)) ![]() ![]() ![]() (Ayrıca bak: Hadid suresi 22 ![]() وعن يحيى بن يَعْمُرَ قال: كَانَ أوّلَ مَن قال في القَدَرِ بالبصرةِ مَعْبَدٌ الجُهَنىُّ، فانطَلَقْتُ أنا وَحُمَيْدُ بنُ عبدِ الرحمن الحِميرىُّ حاجَّيْنِ أو معتمِرَيْنِ ![]() ![]() ![]() ![]() Yahya İbnu Ya'mur haber veriyor: "Basra'da kader üzerine ilk söz eden kimse Ma'bed el-Cühenî idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kader Nedir,Kader Ve Esrarı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kader Nedir,Kader Ve EsrarıEy Ebu Abdirrahmân, bizim taraflarda bazı kimseler zuhur etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Müslim, İman 1, (8); Nesâî, İman 6, (8, 101); Ebu Dâvud, Sünnet 17, (4695); Tirmizî, İman 4, (2613)) ![]() ![]() ![]() - Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cenâb-ı Hakk'ın her oluşta irâdesi bulunmakla birlikte, rızâsı sadece hayırdadır: Bir hocanın gayesi, talebesinin başarılı olup sınıfını geçmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() كَثيرٍ"Başınıza gelen herhangi bir musîbet, kendi ellerinizle işledikleriniz yüzündendir ![]() ![]() Gözün görme, kulağın da işitme tâkati belli bir mesâfeye kadardır ![]() O mesâfeden uzak olanı görmek ve işitmek imkânsızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hazret-i Mevlânâ, kader sırrının akılla îzâh ve idrâkinin imkânsızlığını ve bu gizliliğin aslında büyük bir nîmet olduğunu şu kıssasıyla ne güzel ifâde eder: "Bir adam Mûsâ (a ![]() «−Ey Kelîmullâh! Bana hayvanların dillerini öğret! Onların sözlerini anlayayım da hâllerinden ibret alayım; azamet-i ilâhiyyeyi idrâk edeyim! ![]() ![]() ![]() "Hazret-i Mûsâ ona dedi ki: «−Sen bu hevesten vazgeç; gücünün üzerindekileri öğrenmeye kalkma! Bir karınca, gölden, hacminin üzerinde su içmeye kalkarsa, boğulup helâk olur ![]() Zîrâ bunun birçok tehlikeleri vardır! Sen kâinattaki ilâhî saltanattan aklının yettiği kadar ibret almaya bak! Kalbini Allâh'a yönelt! Bil ki ilâhî tecellîlerin sırları selim bir kalbe âşikâr olur!» Bunun üzerine adam: «−Hiç olmazsa kapı önünde yatıp duran ev bekçiliği yapan köpek ile kümes hayvanlarının dillerini öğret!» dedi ![]() ![]() ![]() «−Aklını başına al; bu sır okyanusunda boğulma!» diye îkazda bulundu ![]() «Bakalım sâhiden şu hayvanların dillerini öğrendim mi?» diye denemek için kapı eşiğinde durup bekledi ![]() O sırada hizmetçi kadın, sofra örtüsünü silkelerken bir parça bayat ekmek yere düştü ![]() ![]() «−Sen bize zulmettin! Çünkü sen buğday tanesi de yiyebilirsin ![]() ![]() Horoz ise köpeğe: «−Dert etme! Yarın ev sahibinin atı ölecek, sen de doya doya et yersin!» dedi ![]() Horozun, gâibden bir haber verdiğini zanneden ev sahibi bu sözleri duyunca, hemen atını sattı ![]() ![]() Horozla köpeğin bu menfaat çatışması ardarda üç gün devâm etti ![]() ![]() ![]() ![]() «-Gerçek şu ki, o açıkgöz efendi güya malını kaçırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atın, katırın ve kölenin ölümleri, bu ham adamın başına gelecek kötü kazanın siper ve kalkanı idi ![]() ![]() Ahmak adam, horozun bu laflarına kulak kabarttı ![]() ![]() ![]() «−Ey Kelîmullâh! Feryadıma yetiş ve ızdırabımı dindir!» diye yalvarmaya başladı ![]() Mûsâ (a ![]() «−Sen boyunu aşan işlere girdin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adamın büyük bir pişmanlıkla yalvarması üzerine Hazret-i Mûsâ: «−Ok yaydan fırlamış artık! Onun geriye dönmesine imkan yoktur ![]() ![]() Mûsâ (a ![]() ![]() ![]() «−Yâ Mûsâ! Dilersen onu dirilteyim ![]() ![]() ![]() «-Yâ Rab! Sana sonsuz hamd ü senâlar olsun! Sen onu öbür dünyada, o aydınlık ve yüce âlemde dirilt! Çünkü orası ebedîdir, kazâ ve kaderin esrarının ortaya çıktığı bir yerdir!» dedi ![]() وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ Umulur ki hoşunuza gitmeyen bir şey sizin için hayır; sevip beğendiğiniz bir şey de sizin için şer olur ![]() Hikâyeden de anlaşıldığı gibi insan, bazen kendisi için hayırlı olmayan şeyleri de hırsla ister durur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kader Nedir,Kader Ve Esrarı |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kader Nedir,Kader Ve EsrarıKadere îmân eden, her türlü kederden emîn olur ![]() Ancak rızâ, teslîmiyet ve tevekkülü, hiçbir tedbîre başvurmamak, gelebilecek belâları önlemek için herhangi bir gayret göstermemek şeklinde bir pasiflik ve tembellik telakkî etmek de yanlıştır ![]() ![]() ![]() Nitekim Hazret-i Ömer (r ![]() bir yolculuktayken, gitmek üzere oldukları Şam'da salgın hastalık zuhûr ettiğini haber alınca gerekli istişâreler netîcesinde Şam'a gitmekten vaz geçmiştir ![]() ![]() ![]() "Allâh'ın kaderinden mi kaçıyorsun?" diye sormuş, Hazret-i Ömer (r ![]() "-Keşke bunu senden başkası söyleseydi ey Ebû Ubeyde! Evet, Allâh'ın kaderinden, yine Allâh'ın kaderine kaçıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() قَالَ رَسُولُ اللّهِ #: إذَا سَمِعْتُمْ بِالطَّاعُونِ بِألارْضٍ فَلا َتَدْخُلُوهَا، وَإذَا وَقَعَ بِألارْضٍ، وَأنْتُمْ بِهَا فَلا َتَخْرُجُوا مِنْهَا (4039)- "Rasulullah (a ![]() ![]() ![]() Görüldüğü üzere kaderin dışına çıkılamaz ![]() ![]() ![]() Hikmet penceresinden bakanlar için kaderdeki gizlilik ve kulun onu lâyıkıyla idrâk edememe keyfiyeti, bir kahır sebebi değil, bilakis son derece büyük bir lutuf vesîlesidir ![]() Çünkü beşerin kaderi bilmesi hâlinde, içinden çıkılmaz birçok tehlike ve felâketlere düşeceği, inkâr edilemeyecek bir hakîkattir ![]() Meselâ şifâsı olmayan bir hastalığa dûçâr olup can verecek bir şahsın, öleceği âna kadar endişeden uzak kalabilmesi, kaderin bu gizliliği sâyesindedir ![]() ![]() ![]() ![]() Son zamanlarda artan stres, bunalım ve intiharlar, cüz'î irâdenin zaafa uğramasının tabiî bir netîcesidir ![]() Ayrıca mâneviyat mahrumluğunun getirdiği hazîn bir âkıbettir ![]() ![]() ![]() Saâdetin şaşmaz kâidesi; aklı vahye tâbî kılmak, kalbi güzel ahlâk ile tezyîn etmek ve bu sâyede hayâtın sürprizlerine karşı rızâ göstermektir ![]() Yine gerçek saâdet, hayatın med ve cezirlerini kabullenmek, meşakkatlerine tahammül göstermek, her şeyin güzel tarafını görüp, âlemlerin Rabbine teslîm olmaktır ![]() Cenâb-ı Hak, bâzen bir lutfu zâhiren kahır sûretinde, bir kahrı da lütuf sûretinde tecellî ettirebilir ![]() ![]() وَعَسى اَنْ تَكْرَهُوا شَيًْا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسى اَنْ تُحِبُّوا شَيًْا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَاَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ "Umulur ki hoşunuza gitmeyen bir şey sizin için hayır; sevip beğendiğiniz bir şey de sizin için şer olur ![]() ![]() Fakirlik ve zenginlikten örnek verelim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müminin Her Hali Hayırdır عَجَباً ِلامْرِ الْمُؤْمِنِ إنّ اَمْرَهُ كُلّهُ لَهُ خَيْرٌ وَلَيْسَ ذلِكَ ِلاحدٍ إلا ّلِلمُؤْمِنِ إن اَصَابَتْهُ سَرّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْراً لَهُ وَإنْ اَصَابَتْهُ ضَرّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْراً لَهُ "Mü'minin durumu gerçekten gıbta ve hayranlığa değer ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sebeple Allâh Rasûlü (a ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kader Nedir,Kader Ve Esrarı |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kader Nedir,Kader Ve EsrarıŞâir Ziyâ Paşa da, beşer tâkatinin üstündeki hakîkatlere dâir şöyle der: İdrak-i meâlî bu küçük akla gerekmez, Zîrâ bu terâzî bu kadar sıkleti çekmez! Çalışın, Zira Herkes Yaratıldığı Şeye Erecektir وعن علي رَضِيَ اللّهُ عَنْه قال: كُنَّا في جَنَازَةٍ بِبَقِيعِ الْغَرْقَدِ، فأتَانَا رَسُولُ اللّهِ #، فَقَعَدَ وَقَعَدْنَا حَوْلَهُ وَبِيَدِهِ مِخْصَرَةٌ، فَجَعَلَ يَنْكُتُ بِهَا الارْضَ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (4832)- Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Ey Allah'ın Rasulü, dedi ![]() "Çalışın, buyurdular ![]() ![]() ![]() Sonra şu ayeti tilavet buyurdular ![]() ![]() وعن جابرٍ )رع( قال: جَاءَ سُرَاقَةُ بْنُ مَالِكِ بْنِ جُعْشَمٍ )رع( فقَالَ: يَارَسُولَ اللّهِ بَيِّن لَنَا دِينَنَا كأنَّا خُلِقْنَا الانَ ![]() ![]() ![]() ![]() (4833)- Hz ![]() ![]() ![]() "Ey Allah'ın Resulü! Bize dinimizi açıkla ![]() ![]() "Hayır (istikbale ait şeylerde değil) ![]() ![]() "Öyleyse niye amel edelim (boşa zahmet çekelim)?" diye sordu ![]() "Çalışın! Herkes yaratıldığı şeye erecektir! Herkes, (yazıldığı) ameliyle amil olacaktır!" buyurdular ![]() Osman Nûri Topbaş’ın Altınoluk Mart 2002 sayı193’ “Kader ve Esrarı” |
![]() |
![]() |
|