Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
acz, fakrını, hissedebilir, insan, karşı, rabbisine

İnsan Rabbisine Karşı Acz Ve Fakrını Nasıl Hissedebilir?

Eski 07-27-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İnsan Rabbisine Karşı Acz Ve Fakrını Nasıl Hissedebilir?






İnsan Rabbisine karşı acz ve fakrını nasıl hissedebilir? Mumine Sitesi
İnsan Rabbisine karşı acz ve fakrını nasıl hissedebilir?



İnsanoğluna, vicdanının sürekli duyurduğu, dış âlemin de aralıksız haykırdığı bir hakikat var: aczi ve fakrı

Acz; güç yetirememek, elinden gelmemek, söz dinletememek gibi mânâlara geliyor

Günlük konuşmalarımızdan üç cümle: “bugün hava çok soğuk”, “içimde bir sıkıntı var”, “başım ağrıyorBirincisi insanın dış âlem karşısındaki aczini sergilerken, ikincisi kendi öz ruhuna, üçüncüsü de bedenine hâkim olmadığını ilân eder

İnsanın aczi ve fakrı için Üstad Bediüzzaman Hazretleri, “acz-i mutlak” ve “fakr-ı mutlak” tabirlerini kullanır Mutlak, yâni kendisine bir sınır çizilemeyen acz ve fakr İnsan saç yapmaktan âcizdir, ama ona ihtiyacı da var; saçın fakiri Göz, kulak, burun, dudak da yapamıyor; ama bunların da fakiri Ne kalp yapmak elinden geliyor, ne ciğer ve ne böbrek; hepsinin de fakiri

Atlıyoruz diğer organlarını ve dış dünyaya geçiyoruz : Dudağının önünde nöbet bekleyen havadan, toprağa, suya, güneşe, aya kadar nice mahlûkatı yapmaktan âciz ve bunların her birinin de fakiri

Ve ebed yurdu: bu acz ve fakrın hayallere sığmaz misalleriyle dolu Aczin son hududu, iradesizlik Bir şey isteyebilmekten bile mahrum olmak… İşte insan nutfe hâlinde iken aczin bu en ileri mertebesinde idi

İhtiyaç nedir, istemek nedir bilmezdi Ağız nedir, akıl nedir bilmezdi Güneş nedir, hava nedir bilmezdi… nutfe olduğunu, rahimde bulunduğunu, annesinin ötesinde uçsuz bucaksız bir kâinat olduğunu bilmezdi O âlemden faydalanabilmesi için bu rahim menzilinde çok organlarla donanması gerektiğini bilmezdi Bilse bile bunların yapılması onun için imkânsız idi İşte insanoğlu bu menzilde mutlak bir acz içinde kıvranırken Allah’ın rahmeti ve inayeti imdadına yetişti

Kader Risalesi’nde şöyle harika bir tespit var: “Sual ve cevap, dâi ve sebep ikisi de hak’tandırBu cümlenin yaratılışa bakan yönüne nazar ettiğimizde, karşımızda sonsuz bir inayet tablosu görürüz

Rabbimiz bize, ana rahminde, el verdi, ona parmaklar taktı Yüz verdi, ona gözler, kulaklar taktı Bizi nice organlarla, duygularla bezetti Cevaplar ise dış dünyadaydı Onları yaratan da o idi Biz, ne suali, ne cevabı tanımazken, dış dünyadaki cevaplara uygun suallerle donatılıyorduk Gözümüz sual, cevabı ise ışıktı, güneşti Geldik, o cevabı bu dünyada bulduk Kulağımız seslerle buluştu, elimiz elmayı tuttu, dilimiz tadına baktı, ayaklarımız yere değdi, ciğerimiz havayla tanıştı… ruhumuza takılan hisler ve duygular da cevaplarını bu âlemde buldular Sevgi hissi, sevilecek çok şeyle karşılaştı Korku hissi, dehşetli manzaralar gördü Şefkat hissi, merhamet celbeden tablolarla buluştu…

Biz bütün bu cevapların hazırlanmasından sonsuz derecede âcizdik Aczimize merhamet edildi ve saçımızdan tırnağımıza kadar bütün bedenimizi ve havasından semâsına kadar bütün kâinatı kendimize hizmetkâr bulduk Bu sonsuz lütuflar bize gaflet vermesin, aczimizi unutturmasın diye rabbimiz, sıkıntıları, çaresizlikleri ve hastalıkları gönderdi

Her hasta ayrı bir hoca Bizleri uyarmakla vazifeli… Felçli adam tutmayan eliyle işaret ediyor: ellerinizi kendi kuvvetinizle kaldırmıyorsunuz! Kör adam bir başka hakikati gösteriyor: görme fiilinin mûcidi siz değilsiniz Akıl hastası akıllılara ders veriyor: bu ilâhî makineyi güzelce çalıştırmak sizin maharetiniz değil Sağır adam herkese işittiriyor: kulak fabrikasındaki işitme üretimini siz yapmıyorsunuz

Bütün hastalıkları hayâlen alt alta diziniz Onlara müptelâ olan insanları da yan yana getiriniz Tümünün dilinden dökülen benzer ifadeleri şu cümlede bulabilirsiniz: “lâ havle velâ kuvvete illâ billâh” “havl ve kuvvet ancak Allah’ındır Kimsede güç ve kuvvetten yana hiç bir sermaye yok Kuvvetin her çeşidi ancak Allah’ın lütfu ve ihsanı

İnsanın çok zengin olduğu ve bütün mahlûkatı geride bıraktığı bir diğer saha: fakr

Fakr: elinde bulunmamak, ihtiyacı olmak Zenginliğin zıddı

Bir adam düşününüz; ayağına bol gelen eski ayakkabılarını sürterek yürüyor Pantolonu yetmiş yamalı, kumaşın aslını ayırt etmek güç Üzerinde bir gömlek; düğmeleri dökülmüş, rengi ağarmış Onu görseniz “ne fakir adam” der ve acırsınız Hükmünüz doğrudur, acımakta da haklısınız “acaba bu adamdan daha fakir birisi olabilir mi?” diye düşünürken, birden hayâlinizde giydiklerinin hiçbiri kendi malı olmayan bir diğer fakir canlansın İşte o ikinci fakir biziz, hepimiz, bütün bir insanlık âlemi

Başımız mı bizim, gövdemiz mi, kollarımız mı? Hepsi Hakk’ın mahlûku

Bacaklarımız mı bizim, ayaklarımız mı, parmaklarımız mı? Hepsi Rabbimizin ikramı…

Aklımız mı bizim, kalbimiz mi, hâfızamız mı? Tamamı Allah’ın ihsanı…

Biz kendimize mâlik olmadığımıza göre, bizden daha fakir kim olabilir?

Burada bir soru hatıra geliyor: Bu kâinatın en mükemmel meyvesi olan insan, niçin en âciz ve en fakir olarak yaratılmış? Bunun hikmetini şu harika ifadelerde olanca doyuruculuğuyla buluyoruz:

“Fâtır-ı hakîm, insanın mahiyet-i mâneviyesinde nihayetsiz azîm ve bir acz ve hadsiz cesim bir fakr dercetmiştir Tâ ki kudreti nihayetsiz bir kadîr-i rahîm ve gınası nihayetsiz bir ganiyy-i kerîm bir zâtın hadsiz tecelliyatına, câmî, geniş bir âyine olsun (Sözler)

Allah fakiri doyurur, güçsüze yardım eder… herkese ihtiyacı olan şeyleri gereği kadar lûtfeder Kediye kanat gerekmez, öyleyse o, kanadın fakiri değildir Yaradılışına bu ihtiyaç konulmamıştır Ağaç da yürümek istemez Onun da böyle bir ihtiyacı yoktur Taşlar da büyümek istemezler…

Bütün bu mahlûkatın akla da ihtiyaçları yoktur Bu noktada insanlardan zengindirler O Rahman-ı Rahîm, her fakir mahlûkunun, tabiri câizse, cebini doldurmuş Bu dünya hayatını güzelce geçirmesi için gerekli bütün organları, hassas bir ölçüyle ve gereği kadar, ona lütfetmiş… bu taksimatta fakirler daha kârlı çıkmışlar

En fakir ve en âciz olan insan, yaratılışının gereği olarak, sadece hayatla yetinmemiş, akıl da istemiş Dünya ile yetinmemiş, cennete talip olmuş Cenâb-ı Hakk, taşın imdadına Rezzak ismiyle yetişmiyor Zira, taşın rızka ihtiyacı yok Ama kuşa rızık ihsan ediyor Muhtaç olan kuştur Ve görünüşte taş, kuştan daha zengindir Fakat, Allah katında o fakirlik daha makbûl olmuş ve rezzak isminin tecellisiyle şeref ve rütbe noktasında, kuş, taşı çok gerilerde bırakmış

Diğer isimler de bu misâle göre düşünüldüğünde, Allah’ın bütün isimlerinin tecellisine muhtaç olan insanoğlunun, mahlûkat içinde en fakir, en âciz, ama en şerefli olduğu açıkça anlaşılır

Bu mânâyı zevkedebilen ârif insanlar “fakr” ile fahretmişler

Kul aczini bildiği nisbette Rabbına sığınır; fakrını bildiği ölçüde o’na dua ve niyazda bulunur

“Duanız olmazsa ne ehemmiyetiniz var Âyet-i kerimesi, kendisine yapılan bu kadar ihsandan gâfil olarak, her şey ona hizmet etmeye mecbur imişçesine bir gurur ve kibir içinde yaşayan, önünü görmediği halde istikbâlini garanti zanneden, ölüm ötesi için Rabbine yalvarıp yakarmayan insanların, Allah katında hiçbir değer taşımadıklarını ifade buyuruyor

Aczini bilmek, fakrını bilmek, kısacası, haddini bilmek, ne büyük saadet…sorularla islamiyet


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.