![]() |
Türk Edebiyatı (Türk Yazını) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatı (Türk Yazını)Türk Edebiyatı Dönemleri İslamiyetten Önceki Türk Edebiyatı Sözlü Edebiyat Yazılı Edebiyat İslamiyet sonrası Türk edebiyatı Halk edebiyatı Divan edebiyatı Batı etkisinde Türk edebiyatı Tanzimat Edebiyatı Servet-i Fünun Fecr-i Ati Milli Edebiyat Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatı veya Türk yazını Türk dilinde yazılmış sözlü ve yazılı metinlerin tümüdür ![]() ![]() Türk edebiyatının tarihi yaklaşık 1 ![]() ![]() ![]() ![]() Türklerin İslam'ı kabul ettikten sonraki edebiyat metinleri lügatler, fıkıh eserleri, peygamberler tarihi, şecere türü yapıtlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batı'da roman türünün yaygınlaşmasıyla Türk edebiyatı da telif ve tercümelerle 1800'lerden başlayarak bu yöne eğilmiştir ![]() Türk edebiyatını dönemler açısından ele alma konusu açık değildir ![]() ![]() Türkiye'de cumhuriyet döneminin ilk devrinde Milli Edebiyat hakimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Modern Türk edebiyatı öykü, roman, eleştiri, deneme türlerinde ürünler vermekte ve bireye dönük, postmodern bir akıma evrilmektedir ![]() 1 Selçuklular Dönemi 2 Osmanlılar Dönemi 2 ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 2 ![]() 2 ![]() 3 Batı Uygarlığı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı 3 ![]() 3 ![]() 3 ![]() 4 Türkiye Cumhuriyeti Dönemi Türk Edebiyatı 4 ![]() 4 ![]() 4 ![]() 5 Türk edebiyatında roman 6 Türk edebiyatında öykü 7 Türk edebiyatında şiir Selçuklular Dönemi Türkiye topraklarında gelişen edebiyatın ilk ürünleri Selçuklu dönemine aittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Edebiyatı (Türk Yazını) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatı (Türk Yazını)Osmanlılar Dönemi Selçuklu Devleti'nin son yıllarında, bu devletin yıkılmasından sonra ve Osmanlı Devleti'nin başlangıç döneminde Anadolu beyliklerinin merkezinde Arapça ve Farsça'dan geniş bir çeviri hareketi gerçekleşti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XIV ![]() ![]() Halk Edebiyatı Divan Edebiyatı Tekke Edebiyatı |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Edebiyatı (Türk Yazını) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatı (Türk Yazını)Halk Edebiyatı Áşık Edebiyatı Türk edebiyatının geleneksel vezniyle,dörtlüklerden oluşan biçimlerle söyleniş şiirleri kapsar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halk Hikáyeciliği XV ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Edebiyatı (Türk Yazını) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatı (Türk Yazını)Yazanı Bilinmeyen Türler Sözlü edebiyatta masal, fıkra,efsane gibi ürünlerin yazanı belli değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Divan Edebiyatı Bu edebiyat özellikle Arap ve İran edebiyatı kurallarına bağlıdır;onların içeriğinden geniş ölçüde yararlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dilde, temalarında halk söyleyişine, halk beğenisine yaklaşma eğilimine (Nedim, Enderunlu Fazıl (1759 ? -1810) karşılık Fehim-i Kadim, Naili, Neşati, Şeyh Galip gibi şairler içiçe tamlamalara, karmaşık imgelere dayanan Sebk-i Hindi akımının temsilcisi oldular ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tekke Edebiyatı Evren'in Tanrı yansıması,aşkı Tanrı'ya ulaşmanın yolu sayan tasavvuf görüşü, İslam etkisinde gelişen edebiyatı büyük ölçüde besledi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Edebiyatı (Türk Yazını) |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatı (Türk Yazını)Bazıları tarikat kurucusu olan tarikat şairleri,kendi inançlarını, tarikatlarının ilkelerini, giriş törenlerini, özel zikirleri, vb ![]() ![]() ![]() Melamiler tekkeleri, tarikat kurallarını, zikirlerini vb ![]() ![]() ![]() Hacı Bayram Veli'ye bağlanan bektaşilerin ve onlardan daha geniş bir topluluk oluşturan alevilerin şiiri, temalarıyla öteki tarikat şairlerin şiirlerinden ayrılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batı Uygarlığı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı Osmanlı İmparatorluğu'nda Tanzimat'ın ilanından (1839) sonraki siyasal yenileşme döneminden başlayarak edebiyatın dili ve anlatımıyla birlikte halk topluluğuna ulaşma biçimi, amacı, kapsadığı sorunlar da büyük ölçüde değişti ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat Edebiyatı Batı ülkelerinden özellikle de Fransa'dan etkilenen ve geniş halk kitlesine ulaşmayı amaçlayan,toplumsal sorunlarla yakından ilgilenmeye başlayan edebiyatın ilk ürünleri Tanzimat'ın ilanından 20 yıl kadar sonra verildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Edebiyatı (Türk Yazını) |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatı (Türk Yazını)Edebiyat-ı Cedide Tanzimat edebiyatı yurt sorunlarıyla yakından ilgileniyor, yurt,ulus sevgisi gibi konuları işliyor, halkın anlayabileceği bir dille yazmaya çalışıyor, halkı eğitmeyi amaçlıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milli Edebiyat Türkçülük hareketinin etkisinde gelişen Milli Edebiyat'ın hareket noktası ulusal kaynaklara yönelme düşüncesiydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye Cumhuriyeti Dönemi Türk Edebiyatı Roman ve Öykü Cumhuriyet dönemi edbeiyatı Türkiye'nin gerçeklerine gittikçe genişleyen ölçüde eğildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnce Memed romanında 1930 yıllarında Toroslarda yaşayan, suça itilmiş bir eşkıyanın yaşamını konu edinen Yaşar Kemal bu yöreyi ve Çukurova'yı tarihsel kökleri, doğası, güncel sorunlarıyla yansıtırken anlatımdaki coşku, betimelemerindeki renklilikle dikkat çekti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ruhsal çözümlemelere yönelen,biliçaltını sergileyen yazarlar (Yusuf Atılgan, Bilge Karasu, Adnan Özyalçıner, Oğuz Atay, vs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Edebiyatı (Türk Yazını) |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatı (Türk Yazını)Şiir Şiirde, Milli Edebiyat akımından hece veznini devralan kuşak (Kemalettin Kamu, Ömer Bedrettin Uşaklı, vs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Araştırma, Derleme Türk edebiyatını uzun tarihi ve geniş coğrafyası içinde bir bütün olarak ele alan, dönemlerini belirleyen,eski yapıtları gün ışığğna çıkaran yazar Fuat Köprülü'dür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Edebiyatında Roman Roman, Türk edebiyatına Fransızca’dan yapılan çevrilerle girdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “ Bu zamanın tabii romancılarına bakılacak olursa dünyada ve bahusus dünyanın Fransa denilen kısmında ve hele Fransa'nın Paris denilen yerinde fezaili beşeriyeden (insani erdemlerden) hiçbir eser kalmamış olmak lazım gelir ![]() Bu nedenle dönemin romanlarında daha çok romantik aşklar ve yanlış batılılaşma ana tema olarak ön plana çıkmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Edebiyatı (Türk Yazını) |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatı (Türk Yazını)Türk Edebiyatında Öykü Türk edebiyatında, bir olay anlatan sözlü ya da yazılı anlatılara hep hikaye adı verilmiş, manzum olanlara destan da denmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk edebiyatında çağdaş hikaye Batı'dakinin tersi olarak, halk hikaye ve masallarının gelişmesiyle oluşmamış; XIX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk öykücülüğünü yetkinliğe kavuşturan yazar ise Halit Ziya Uşaklıgil oldu ![]() ![]() ![]() Meşrutiyet’in ilanından sonra gelişen yeni edebiyat akımıyla birlikte öyküde toplumsal ve siyasi sorunlar işlenmeye başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Edebiyatında Şiir Türk şiirinin halk ağzından derlenmiş en eski ürünlerinden bazıları Divân-ı Lügati't-Türk 'tedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “ Şiirde sözün ruşen ola,açık ola ve sakın ki gamız söylemeyesin, yani örtülü söylemeyesin ![]() Büyük ölçüde anlatı ustalığına dayanan eski şiirin bilgi kaynağından da beslenmesi ileri sürülmüştür ![]() ![]() ![]() “ İlimsiz şiir esası (temel) yok duvar gibi olur ve esassız duvar gayette biitibar olur ![]() Fuzuli Milli edebiyat kımı ve konuşma diline, günlük yaşama, sokaktaki adamın serüvenine yönelen Garip şiiri ve daha sonraki hareketlerde şiirde vezin, uyak, söz ve anlatım sanatı gibi doğallığa aykırı anlatım öğelerini adım adım geride bıraktı ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Edebiyatı (Türk Yazını) |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Edebiyatı (Türk Yazını)Türk Edebiyatı (Türk Yazını) (Cumhuriyet Dönemi) Cumhuriyet Döneminde Edebiyat Gelişmeleri Roman ve Öykü Cumhuriyet dönemi edebiyatı Türkiye’nin gerçeklerine gittikçe genişleyen ölçüde eğildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet’in ilk on yılında Kurtuluş Savaşı’na katılan halk ve aydınlar,yeni döneme ayak uydurmaya çalışan çıkarcılar ve işbirlikçiler ,batı uygarlığı karşısında geleneksel ahlakın ve yerleşik değerlerin tartışılması ,toplumdaki değişmelerin,batılılaşmayı yanlış anlamanın yıkıcı etkileri [4] gibi toplumsal konulara bireysel sorunlar,ruhçözüm deneyleri eklendi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet Dönemi Genel Özellikleri Osmanlı Devleti’nin siyasi, askeri ve ekonomik açıdan Avrupa’nın gerisinde kalması devlet büyüklerini bazı tedbirler almaya zorlamış, bu alanlarda Avrupa’nın nasıl geliştiğinin öğrenilmesi için bazı gençler oraya gönderilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemlerden biri de Cumhuriyet dönemi edebiyatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Milli Edebiyat) Milli Edebiyat Dönemi Önemli Temsilcileri ÖMER SEYFETTİN (1884-1920): Milli Edebiyat hareketinin önderlerinden olan sanatçı daha çok hikayeleriyle tanınmıştır ![]() ![]() ![]() Hikayeleri: İlk Düşen Ak, Yüksek Ökçeler, Bomba, Gizli Mabet, Asılzadeler, Bahar ve Kelebekler, Beyaz Lale… ![]() ![]() ZİYA GÖKALP (1876-1924): Şiiri, düşüncelerini halka yaymak için bir araç olarak kabul eden sanatçı, bu türde sanatsal yönden güçlü ürünler vermemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milli Edebiyat Dönemi Gelişmeleri 1911 yılında Selanik’te çıkan “Genç Kalemler” dergisinde Ömer Seyfettin’in “Yeni Lisan” adlı makalesinin yayımlanmasıyla başlar ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönem sanatçılarının şiir anlayışıyla, Fecr-i Ati topluluğunun şiir anlayışı birbirinden pek farklı değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Şiirde daha çok bireysel konulara yönelen bu dönem sanatçıları, roman ve öyküde sosyal meselelere eğilmişler; milliyetçilik düşüncesi, Kurtuluş savaşı gibi konuları ele almışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|