![]() |
Anonim Türk Halk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Anonim Türk Halk Edebiyatıanonim halk edebiyati - anonim halk edebiyati turku - anonim halk siiri - anonim turk edebiyati - anonim turk halk edebiyati Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri Halk edebiyatı, ortaya konan ürünlerin gösterdiği biçim ve içerik özelliklerine göre üç bölüme ayrılır: A) ÂŞIK EDEBİYATI B) ANONİM HALK EDEBİYATI C) TEKKE ve TASAVVUF EDEBİYATI A) ÂŞIK TARZI Türk HALK EDEBİYATI * İslamiyet’ten önce başlamıştır ![]() * Eskiden kam,baksı adı verilen ozonlara bu dönemde AŞIKadı verilmiştir ![]() * Âşıklar şiirlerini bağlama adı verilen sazlarla köy köy dolaşıp söylemiştir ![]() * Hece ölçüsü kullanılmıştır ![]() * Dili sadedir ![]() * Nazım birimi dörtlüktür, yarım kafiye kullanılmıştır ![]() * Son dörtlükte şairin mahlası(adı) kullanılır ![]() * Şairler şiirlerini CÖNK adı verilen defterde toplarlardı ![]() * Aşk, ölüm, gurbet, ayrılık konuları sıklıkla ilenmiştir ![]() * Coşkulu, lirik bir söylenişi vardır ![]() * Koşma, mani, Türkü, semai, varsağı destan gibi biçimleri mevcuttur ![]() * 17 ![]() ![]() KOŞMA: Halk edebiyatında en çok kullanılan biçimdir ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer benim ile gitmek dilersen Eğlen güzel yaz olsun da gidelim Bizim iller kıraçlıdır aşılmaz Yollar çamu kurusun da gidelim ———————– Karac”oğlan der ki buna ne fayda Hiç rağbet kalmadı yoksula bayda Bu ayda olmazsa gelecek ayda Onbir ayın birisinde gidelim Koşmaların genel özellikleri: * Aşk, ayrılık, gurbet gibi geniş çerçeveli konuların işlendiği bir türdür ![]() * 11li hece ölçüsüyle yazılır ![]() * En az 3 en fazla 6 kıtadan oluşur ![]() * Dili sadedir ![]() * Kafiye düzeni abab,cccb,dddbşeklindedir ![]() * Son dörtlükte şairin mahlası bulunur ![]() * Koşmanın konularına göre güzelleme, koçaklama, ağıt, taşlamaadlı türleri vardır ![]() GÜZELLEME: İnsan ve doğa sevgisinin lirik bir edayla işlendiği koşmalara denir ![]() KOÇAKLAMA: Savaş, yiğitlik, kahramanlık gibi konuları işleyen koşmalara denir ![]() ![]() Köroğluyum medhim merde yeğine Koç yiğit değişmez cengi düğüne Sere serpe gider düşman önüne Ölümü karşılar meydan içinde AĞIT: Ölen kişinin arkasından duyulan acının ve onun iyiliklerinin işlendiği koşmadır ![]() ![]() Civan da canına böyle kıyar mı Hasta başın taş yastığa koyar mı Ergen kıza beyaz bezler uyar mı Al giy allı balam şalların hani Hıfzi TAŞLAMA: Toplumun veya bireylerin aksayan yönlerini eleştiren koşmalara denir ![]() ![]() Ormanda büyüyen adam azgını Çarşıda pazarda insan beğenmez Medres kaçkını softa bozgunu Selam vermek için kesan beğenmez Kazak Abdal VARSAĞI: Güney Anadolu bölgesinde yaşayan Varsak Türklerinin özel bir ezgiyle söyledikleri Türkülerden gelişmiş bir biçimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MUAMMA: Kapalı bir biçimde anlatılan bir olayın ya da bilginin okuyucu tarafından anlaşılmasını, bunlarla ilgili soruların cevaplandırılmasını isteyen bir tür manzum bilmecedir ![]() NASİHAT: Bir şey öğretmek,bir düşüncenin yayılmasına çalışmak gibi amaçlarla söylenen didaktik şiirlerdir ![]() Bre ağalar bre beyler Ölmeden bir dem sürelim Gözümüze kara toprak Dolmadan bir dem sürelim Behey elâ gözlü dilber Vaktin geçer demedim mi Harami olmuş gözlerin Beller keser demedim mi Varsağının genel özellikleri: * Toros Dağları ve Adana civarında yaşayan VARSAK boylarının söyledikleri Türkülere denir ![]() * Kafiye düzeni koşma gibidir ![]() * 4+4 şeklinde 8li ölçüyle söylenir ![]() * BRE, BEHEY, HEY nidaları sıklıkla kullanılmıştır ![]() * En az 3 en fazla 5 dörtlüktür ![]() SEMAİ: Hece ölçüsünün sekizli kalıbıyla yazılır (4+4 duraklı ya da duraksız) ![]() ![]() ![]() Semâilerde daja çok sevgi, doğa, güzellik gibi konular işlenir ![]() İncecikten bir kar yağar Tozar Elif Elif diye Dedil gönül abdal olmuş Gezer Elif Elif diye Karac”oğlan eğmelerin Gönül sevmez değmelerin İliklemiş düğmelerin Çözer Elif Elif diye ![]() Semailerin genel özellikleri: * Özel bir ezgiyle söylenen bir türdür ![]() * Kafiye düzeni koşma ile aynıdır ![]() * 4 + 4 =8 li ölçüyle yazılır ![]() * 35 dörtlükten oluşur ![]() DESTAN: Dört dizeli bentlerden oluşan, oldukça uzun bir nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() Destanın son dörtlüğünde şair mahlasını söyler ![]() ![]() Esnaf Destanı Nalbant oldum kırdım nalın çoğunu Bir katır nalladım dinle oyunu Meğer acemiymiş bilmem huyunu Çenemi teptirdim nalın sökerken Manav oldum elma armut tez çürür Cambaz oldum ip üstünde kim yürür Kasap oldum her gün gözüm kan görür Yüreğim bayıldı kana bakaraken Ben bu sanatları bir bir dolaştım Tekrar gelip şairliğe bulaştım Kâmili mürşidin eline düştüm Tekke-i aşk içre çile çekerken ![]() Destanların genel özellikleri: * 6+5 li hece ölçüsüyle söylenir ![]() * Halk edebiyatının en uzun nazım biçimidir ![]() * Kendine özgü bir söylenişi vardır ![]() * Kafiye düzeni koşma ile aynıdır ![]() * Ayaklanma, kıtlık, savaş, hastalık gibi toplumsal konular işlendiği gibi bireysel konuların işlendiği destanlar da vardır ![]() * Dörtlük sayısında sınırlama yoktur ![]() B) ANONİM TARZI TÜRK HALK EDEBİYATI Söyleyeni belli olmayan, halkın ortak malı sayılan ürünlerin oluşturduğu, sözlü geleneğe dayalı edebiyattır ![]() ![]() * Anlatım, sözlü edebiyat geleneklerine uygundur ![]() ![]() * Daha çok; aşk, hasret, yiğitlik, ölüm gibi tüm insanlığı ilgilendiren konular işlenmiştir ![]() ANONİM HALK EDEBİYATI DÜZYAZI ÜRÜNLERİ - Atasözleri - Deyimler - Tekerlemeler - Bilmeceler - Fıkralar - Halk Hikâyeleri - Ortaoyunu - Meddah - Karagöz ATASÖZLERİ * Yüzyıllar süren tecrübeler sonunda ortaya çıkan özlü sözlerdir ![]() * Kelimeleri değiştirilemezler ![]() * Aynı konuda birbiriyle çelişen atasözleri olabilir ![]() DEYİMLER TEKERLEMELER Sözcüklerin ses benzerliğinden yararlanılarak oluşturulan yarı anlamlı, yarı anlamsız sözlerdir ![]() ![]() Az gitmiş, uz gitmiş ![]() ![]() Evvel zaman içinde Kalbur saman içinde Develer tellal iken Pireler berber iken Ben annemin babamın beşiğini Tıngır mıngır sallar iken… BİLMECELER * Çoğunlukla cevabı içinde saklı bulunan ve düşünceyi geliştirmek amacıyla türetilen soru biçimlerine denir ![]() * Güzel vakit geçirmek amacıyla çıkarıldıkları düşünülmektedir ![]() * Manzum mensur şekilleri vardır ![]() FIKRALAR Bir düşünceyi insanlara, mizah öğelerini kullanıp onların gülümsemelerini sağlayarak aktarmak amacıyla oluşturulmuş kısa anlatılardır ![]() ![]() ![]() HALK HİKAYELERİ Hikayeci âşıkların köy odalarında, düğün meclislerinde, kasaba ve kentlerin kahvehanelerinde saz eşliğinde anlattıkları hikâyelerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ORTA OYUNU Halkın ortasında apaçık duran bir meydanda; metinsiz, suflörsüz, ezbersiz oynanan bir tiyatrodur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MEDDAH Bir sözlü tiyatro ürünüolan meddahlık, kısaca, “tek adamlı tiyatro“dur ![]() ![]() ![]() ![]() KARAGÖZ Taklide ve karşılıklı konuşmaya dayanan, iki boyutlu tasvirlerle bir perdede oynatılan gölge oyunudur, Başkarakterler Karagöz ve Hacivat’tır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ANONİM HALK EDEBİYATI ŞİİR BİÇİMLERİ TÜRKÜ: Türlü ezgilerle söylenen anonim halk şiiri nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Söğüdün yaprağı narindir narin İçerim yanıyor dışarım serin Zeynep”i bu hafta ettiler gelin ( bent ) Zeynebim Zeynebim anlı Zeynebim Üç köyün içinde şanlı Zeynebim ( nakarat ) Türkülerin genel özellikleri: * Belli bir ezgiyle söylenir ![]() * 7,8,11,14 li ölçülerle söylenir ![]() * Hemen her konuda söylenir ![]() * Bölgesel özellik ve ad değişikliğine uğrayabilir ![]() MANİ: Halk şiirinde en küçük nazım biçimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Le beni eyle beni Elekten ele beni Alacaksan al artık Düşürme dile beni İpek yorgan düreyim Aç koynuna gireyim Açıldıkça ört beni Var olduğun bileyim Birinci dizesi yedi heceden az olan mâniler de vardır ![]() ![]() Bugün al Yârim giymiş bugün al Şâd edersen bugün et Can alırsan bugün al Sürüne Madem çoban değilsin Ardındaki sürü ne Ben bir körpe kuzuyum Al kat beni sürüne Beni böyle yandıran Sürüm sürüm sürüne Manilerin genel özellikleri: * aaxa şeklinde kafiyelenir ![]() * 4+3 şeklinde ölçüsü vardır ![]() * İlk iki dizesi ayrık yani hazırlık özelliği taşımaktadır ![]() ![]() * Her konuda söylenebilir ![]() * Düz, cinaslı ve artık mani gibi çeşitleri vardır ![]() NİNNİ * Annelerin bebeklerini uyutmak amacıyla belli bir ezgi ile söylediği parçalardır ![]() * Çocukların psikolojisi üzerinde etkilidir * Manzum özelliktedirler ![]() AĞIT Ölüm ve yas törenlerinde söylenen lirik şiirlerdir ![]() Ölçü ve uyak düzeni genellikle Türkülerdeki gibidir ![]() islamiyet öncesi Türk edebiyatındaki karşılığı “sagu”, Divan edebiyatındaki karşılığı ise “mersiye’dir ![]() C) DİNİ-TASAVVUFİ (TEKKE) TÜRK HALK EDEBİYATI * Hem hece hem de aruz ölçüsü kullanılmıştır ![]() * Eserlerde genellikle Allah sevgisi işlenmiştir ![]() * Hem dörtlük hem beyit kullanılmıştır ![]() * Dil halkın kullandığı dil olmakla beraber Arapca-Farsça kelimelerde kullanılmıştır ![]() * Bu eserleri daha iyi anlayabilmek için belli bir dini bilgiye sahip olmak gerekir ![]() * Bu eserlerde dönemin çarpıklıkları da işlenmiştir ![]() * Şairler genellikle dini eğitim almışlardır ![]() * İlahi, nefes, şathiye, nutuk, devriye, hikmet gibi nazım şekilleri vardır ![]() İLAHİ * Hecenin 7li-11li kalıbıyla belli bir ezgiyle söylenen coşkulu şiirlerdir ![]() * Allahın aşkı ve Ona kavuşma arzusu işlenir ![]() * Hem hece hem de aruzla yazılan ilahiler vardır ![]() * İlahiye Aleviler Deme, Bektaşiler Nefes Mevleviler Ayin adını vermişlerdir ![]() NUTUK * Tekkede tarikata yeni giren müritlere dinin ve tarikatın esaslarını aktarmak için yazılan şiirlere denir ![]() * 11li hece ölçüsü ile yazılır ![]() ŞATHİYE * Dinin bazı inceliklerini alay edermişçesine anlatan şiirlere denir ![]() * Birçok şair bu şiirlerden dolayı horlanmış hatta öldürülenler de olmuştur ![]() |
![]() |
![]() |
|