![]() |
Atatürkün Eğitim Anlayışı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürkün Eğitim AnlayışıAtatürkün Eğitim Anlayışı nasildi - Atatürkün Eğitim Anlayışına verdigi onem - Atatürkün Eğitim Anlayışı hakkinda bilgiler Herhangi bir ülkede eğitim siyaseti, o ülkede nasıl bir gençlik istendiği, gelecek kuşakların temel değerlerinin ne olması gerektiği, nasıl bir insan gücüne gereksinim duyulduğu konularında temel ilkeler belirlendikten sonra, bu temel ilkeler çerçevesinde saptanır ![]() Osmanlı İmparatorluğunda medrese ağırlıklı eğitim göze çarpmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Medrese eğitimi ilk, orta ve yüksek olmak üzere üç kısımdı ![]() ![]() Yükselme döneminde medreselerde din derslerinin yanında müspet bilimler de okutulmuştur ![]() ![]() Medreseler dışında en önemli yüksek öğretim kurumu olarak Enderun Mektepleri vardı ![]() ![]() ![]() Osmanlı ülkesinde yaşayan azınlıkların kendi okulları vardı ![]() ![]() ![]() Ülkemizde Tanzimatla beraber meydana gelen hareketlenme eğitim alanında da görülmüş ve izlenen eğitim politikaları sorgulanmaya başlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk, eğitim ile ilgili düşüncelerini ve tasarladıklarını Kurtuluş Savaşı sırasında paylaşmaya başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk, bu sözleriyle milletin içindeki öğrenme isteğini dile getirmiş ve eğitim alanındaki yapılacak yeniliklerin sinyalini vermiştir ![]() ![]() Önemli bir nokta da, Kurtuluş Savaşının devam ettiği sırada, 1621 Temmuz tarihlerinde Ankarada toplanan Maarif Kongresidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi Atatürk bu sözleriyle eğitimin artık programlanması gerektiğini ve milli bir kimlik kazanarak etkili bir şekilde uygulanması gerektiğini ortaya koymaktadır ![]() Atatürk şu sözleriyle de eğitimde şimdiye kadar izlenen yöntemleri sorgulamış ve ulusun geri kalmışlığında eğitimin oynadığı rolü ortaya koymuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk, Maarif Kongresine katılan öğretmenlere seslenerek kendilerine düşen görevi ortaya koymuş, ülkemizin iyi yetişmiş ve yetenekli bireylere olan ihtiyacını da belirtmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maarif Kongresi için, 18 Temmuz 1921 tarihli Hâkimiyet-i Milliye gazetesi şunları yazacaktır: Cephelerde felah ve istiklal ordusu Yunanla mücadele ederken, Ankara da muallimler ordusu cehalete karşı müdafaa programı hazırlıyor ![]() ![]() Maarif Kongresine 250den fazla öğretmen katılmış, Halk Mektepleri projesi, ilköğretimin 4 yıldan 5 yıla çıkartılması, öğretim programlarına gerçek hayata dönük dersler konulması, köy öğretmeni yetiştirilmesi gibi konular ele alınmış fakat kongrenin savaş sebebiyle erken sona ermesi ile verimli sonuç alınamamıştır ![]() ![]() Atatürk, 1 Mart 1922de TBMMyi açış konuşmasında; Hükümetin en verimli ve en önemli ödevi eğitim işleridir ![]() ![]() Atatürk, yapmış olduğu bu konuşmalarla milletin geri kalma nedenlerini analiz ettiğini, eğitim sisteminin bu konuda en büyük suçluluk payına sahip olduğunu, eğitim sisteminde devrim yapılması gerektiğini, eğitimin toplumun özellikleri ve ihtiyaçları yanında, çağın gereklerine de uyması gerektiğini, uygar bir toplum olmak için kültürümüzün yüceltilmesi gerekliliğini,eğitimde milliliğin yanında çağdaş çizgilere de yer verilmesi gerektiğini ortaya koymuştur ![]() Ziya Gökalp ile başlayan eğitim üzerine etkili düşünme süreci Mustafa Kemal ile kendine vücut bulmuştur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Atatürkün Eğitim Anlayışı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Atatürkün Eğitim Anlayışıatatürk ve eğitim anlayışı - atatürkün eğitim hakkındaki düşünceleri - atatürk'ün eğitime katkıları Cumhuriyetin hedefi Kurtuluş Savaşı'nın sürdüğü ateşten günlerde çoktan belirlenmişti ![]() Çağdaş demokratik bir toplum yaratmak ![]() Kurtuluş Savaşı'nın en bunalımlı günlerinde 16 Temmuz 1921'de Ankara'da "Maarif Kongresi"ni toplar Atatürk ![]() ![]() Tek çözüm eğitimdir ![]() Kollar sıvanmalıydı hemen ![]() Eğitim için uygun atmosfer ve koşullar bir an önce yaratılmalıydı ![]() Kaybedecek bir saniyesi yoktu genç Cumhuriyetin ![]() Cumhuriyet Türkiye'sinin devraldığı mirasa baktığımızda bir hayli karanlık bir tablo ile karşılaşırız ![]() ![]() ![]() Rakamlar oldukça ürkütücüdür ![]() ![]() Eğitimdeki ikilik ise birbirine taban tabana zıt bireyler yetiştirerek toplumdaki kültür çelişkisini daha da tırmandırıyordu ![]() 3 Mart 1924 tarihinde "Öğretim Birliği Kanunu"nun kabul edilmesiyle öğretimdeki ikilik uygulamasına son verilir ![]() Yüzyıllar boyunca ülkemizde kız çocukları için eğitim yok sayılmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün yürürlükte olan "Milli Eğitim Temel Kanunu"nun başlıca ilkesi eğitimde kadın-erkek farkı gözetilmemesi görüşünden yola çıkmasıdır ![]() Atatürkçü Milli Eğitim anlayışı yaygın demokratik bir eğitimi yaşama geçirmeyi hedefler ![]() ![]() Harf İnkılabı yeni bir alfabeye duyulan gereksinim yanında eğitimi yaygınlaştırmak okuma yazmayı kolaylaştırmak için etkili bir araç olarak düşünülmüştür ![]() "Millet Mektepleri" açılmış ve çok kısa sürede çok sayıda yetişkin yurttaş okuma-yazma öğrenmiştir ![]() Bireyleri eğitimden geçmiş bir devlet değişen dünya koşulları ilerleyen bilim ve teknoloji karşısında gerekli atılımları dinamik şekilde gerçekleştirebilir ancak ![]() Atatürk'e göre Milli Eğitim Türk Milletini daha güçlü daha donanımlı yapma aracıdır ![]() ![]() Atatürk'ün üzerinde çokça durduğu konulardan biri de eğitim ve öğretimde uygulanacak yöntemdir ![]() ![]() Eğitim bir bütündür ve her alanda gerçekleştiğinde toplumlar dünya ülkeleri arasında istenilen yere gelecektir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|