|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
cumhuriyetin, eğitimin, gelişimi, ilanından, itibaren |
![]() |
Cumhuriyetin İlanından İtibaren Eğitimin Gelişimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Cumhuriyetin İlanından İtibaren Eğitimin GelişimiA ![]() Yeni Türkiye kurulurken ve kurulduğundan 3,5 yıl sonra Cumhuriyet ilan edilirken, çok elverişsiz ve olumsuz koşullar altıda 11 yıl süren çok ağır savaşlar geçirmiş ve geçirmekte; topraklarının 2/3’ü savaş alanları olmuş ve olmakta, yanmış ve yıkılmakta idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dönemin Mili Eğitim (Maarif) Vekillerinden İsmail Safa Bey (Özler) ilkokuldan yükseköğretime dek kurumlarının durumlarını saptamak için girişimlerde bulundu ![]() Yurdu birer öğretmen okulu bölgelerine ayırdı ![]() Eğitim sorunlarını 24 madde altında topladı ![]() ![]() Türk Eğitim Sistemi, yapı bakımından Tanzimat’ta ve Cumhuriyet’te olmak üzere iki önemli değişiklik geçirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ve 3 Mart 1924’de eğitim alanında ilk yasal devrim gerçekleşti ![]() ![]() ![]() İsmail Safa Bey’in ardından Milli Eğitim Bakanlığı’na Vasıf bey getirildi ![]() Medreselerin kapatılmasına başlandı ![]() Okullar laikleştirildi ![]() Yabancı uzmanlar –özellikle o yıllarda dünyanın en büyük eğitimcisi olan John Dewey- çağrılıp eğitimin planlaştırılması ele alında ![]() ![]() Öğretmen okullarının sayılarının artırılmasına başlandı ![]() Nüfusun 12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() B ![]() Kurtuluş Savaşı’ndan sonra Cumhuriyet Devleti’ni ve yıkılan ülkeyi yeni baştan kurmak için, öbür toplumsal kurumlarda olduğu gibi, eğitim kurumunda da, Türkiye Devrimi’nin birer parçası olarak, kimi yenileşmenin gerçekleştirilmesi gerekti ![]() 1 ![]() Cumhuriyet kurulduğunda eğitim yönetimi açısından ayrılık gösteren yedi tür okul vardı ![]() Medreseler ve sübyan okulları Şer’iye ve Evkaf Vekaleti’nce ve özel vakıflarca yönetilmekteydi ![]() Tanzimat’tan sonra kurulan okullardan orta ve yüksek öğretim düzeyinde olanlar Bakanlığa bağlıydı ![]() İlköğretim düzeyinde olanlar ve kimi sanat okulları İl Özel İdarelerin yönetimi altındaydı ![]() Kimi sübyan okulları halkın yardımı ile yaşamını sürdürüyordu ![]() İstanbul ve büyük kentlerde çok sayıda özel okul vardı ![]() Müslüman olmayan milletler bağımsız ya da kiliseye bağlı özel okullar açmıştı ![]() Bunlara ek olarak Osmanlı Devleti’nce hiçbir zaman denetim alınamayan başta Amerika olmak üzere Fransa, İngiltere, Almanya, İtalya, Rusya, Avusturya gibi yabancı ülkelerin çok sayıda okulları vardı ![]() Öğretimdeki bu dağınıklığı ortadan kaldırmak ve öğretimi devletin denetimi altına sokmak için, 3 mart 1924’de 430 sayılı Öğretim birliği yasası çıkarıldı ![]() 2 ![]() Yasaya uygun olara, öğretimin birliğini gerçekleştirmek, yeni eğitim programlarına uygun okullar açmak ve bunları yaymak için, Bakanlık ve taşra eğitim örgütünü güçlü bir yapıya kavuşturmak gerekmişti ![]() 3 ![]() Cumhuriyetle yönetilecek bir ülkenin eğitim programlarının da cumhuriyet ilkeline uygun olması gerekti ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() yurttaşlar arasında çok düşük olan okur yazarlığın oranını yükseltmek, öğretimi kolaylaştırmak, Türkçe’yi her yurttaş için ortak bir dil yapmak için büyük çaba gösterdi ![]() 5 ![]() Cumhuriyetin ilk on yılındaki hazırlıklardan sonra 1930’lu yıllarda artık eğitiminin kalkınmaya katılmasının zamanı gelmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() C ![]() İlköğretimin zorunluluğu ve Devlet okullarında parasız oluşu 1924 Anayasasında tekrarlanmış (Md ![]() “İlköğretim çağındaki çocuklar meslek mekteplerine (?) giremezler ![]() ![]() 1926 tarihli sözü geçen kanun, ilköğretim kuruluşlarını şehir-kasaba ve köy “gündüz” ve “yatılı” ilk mektepleri olarak göstermiş ve gündüz ilk mekteplerinin illerin özel idare gelirleriyle açılacağını belirtmiştir ![]() Cumhuriyet döneminde köylerin çoğuna uzun yıllar okul yapılamamış, öğretmen sağlanamamıştır ![]() ![]() ![]() Bunlar bize, ilkokulların kırsal çevrelerde yeterli sayı ve niteliğe ulaşmaktan çok uzak kaldığını göstermektedir ![]() Temmuz 1939’da I ![]() ![]() 1926 tarihli İlkokul Programı, öğretimde “toplu tedris” ilkesini getirmiştir ![]() ![]() Cumhuriyet, Osmanlı’dan 581’i kapalı 2345 iptidai okul devir almıştı ![]() ![]() ![]() 1926’da çıkarılan 789 sayılı Maarif Teşkilatına Dair Kanun’da 4 tür ilkokuldan söz edilmekteydi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1924 yılında toplanan “G ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet dönemi eğitim politikası, başlangıçta bütün yurttaşları, okur-yazar hale getirerek, bilgisizliği gidermek amacını taşımaktadır ![]() ![]() Cumhuriyetin ilk yıllarında hazırlanan “1924 İlkmektep müfredatı”nda kız ve erkek ilkokulları için ayrı ayrı program hazırlanmıştır ![]() ![]() 1926 programında “toplu öğretim”, “çevreden hareket”, “çocuğa göre öğretim” ilkelerine program içinde yer verilmiştir ![]() ![]() Kuruluş döneminde ilköğretime ulusal bir yapı getirmek üzere formüle edilen yargılar vardı ![]() Bunlar: Okul ile yaşam arasındaki fark ortadan kaldırılacaktı ![]() Ders konuları çevreden alınacaktı ![]() Kızlarımızın eğitimlerindeki engeller giderilecekti ![]() Tek okul düzeni kurulacaktı ![]() Üretici eğitime ağırlık getirilecekti ![]() Üretici eğitime ağırlık getirilecekti ![]() Kız-Erkek bir arada eğitim göreceklerdi ![]() Türkiye’de öğrenim görmek üzere okula gidecek Türk yurttaşı çocuklar bu öğrenimleri için ancak Türk okullarına gideceklerdi Aynı zamanda Cumhuriyet kurulunca, ortaöğretim için de bir yönetmelik çıkarıldı ve Sultanîlerin ikinci devresinin adı Lise, birinci devresinin adı da Ortaokul oldu ![]() ![]() ![]() 22 Mart 1926’da çıkarılan 789 sayılı Maarif Teşkilatına Dair Kanun’a göre ortaöğretim okulları liseler (3 yıl), ilköğretim okulları (3 yıl), köy öğretmen okulları (2 yıl)dır ![]() ![]() ![]() 1932 yılında hazırlanan ortaokul müfredat programına kadar önemli bir gelişme olmamıştır ![]() ![]() Bu görüş, öğrencilerin pratik yeteneklerini geliştirerek, onları hayatı yönelik bir müfredat programı uygulamayı amaç edinmiştir ![]() En son olarak Cumhuriyet Döneminde yükseköğretimin durumundan kısaca bahsetmek istiyorum ![]() Türkiye’de üniversitelerin kurulması ve gelişmesi konuları incelendiğinde, üniversite kavramının Cumhuriyet dönemi öncesi ve sonrasında kesin olarak farklı şeklide algılandığı görülür ![]() ![]() Cumhuriyet dönemindeki gelişmeler 1946’ya kadar (tek partili dönemde) ve 1946’dan sonra diye 2 grupta incelenebilir ![]() Burada sadece Cumhuriyet’in ilk yıllarından bahsedeceğim ![]() Cumhuriyetle birlikte Darülfünun-u Osmanî, İstanbul Darülfünunu adıyla yeniden kuruldu (1924) ![]() ![]() ![]() 1920’li yıllarda kimi yüksekokullarda açıldı ![]() ![]() 1933’te de İstanbul Darülfünunu İstanbul Üniversitesi adını aldı ![]() Görüldüğü gibi Cumhuriyetin ilk yıllarında özellikle ilköğretim olmak üzere her kademedeki eğitim kurumlarının değişmesine, bilimsel, laik ve çağdaş bir yapı kazanmasına özen gösterilmiştir ![]() 1924’te Eğitim-Öğretim Birleştirilmiş, 1928’de Harf İnkılâbı yapılmış, her yaştan insanın okuma-yazmayı öğrenmesi için çalışılmış, aynı zamanda yeni rejim öğretilmeye çalışılmış, kızlara da eğitim-öğretim hakkı her kademede verilmiştir ![]() Dersler eskiden olduğu gibi din ve Arap kültürü etkisinden kurtulmuş ve çağdaş bir yapıya kavuşmuştur ![]() 2 ![]() 1927 yılında hiç okuyamamışlar için Halk Derslikleri açılmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu okullar 2 tür derslikten oluşmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyetin ilk yıllarında, eğitim ve öğretimin ağırlık noktasını ilköğretim teşkil etmiştir ![]() ![]() ![]() Eğitimin toplumsal kalkınmadaki öncü rolünü üstlenmesi için Cumhuriyetin kuruluşundan hemen sonra Milli Eğitim Bakanı İsmail Safa, 1923 tarihinde 7971/3655 sayılı bir genelge yayınlamıştır ![]() ![]() ![]() SONUÇ O olanaksızlık yıllarında, elde bulunabilen olanaklar zorlanarak, bir yandan yeni okul binaları yapılır, öğretmen okullarında öğrenci sayıları arttırılır, öğretmen yetiştirmeye çalışılırken, 1926’da yepyeni görüşler, yepyeni öğretim ve yöntem ilkeleri getiren yepyeni bir öğretim programı uygulanmaya kondu ![]() Bu programlar Gazi Mustafa Kemal’in görüşünü yansıtıyordu hiç kuşkusuz ![]() Öğretim yöntemleri kökten değişiyordu ![]() ![]() ![]() İlköğretimdeki yenileşmeler yayılırken, ortaöğretimde de eğitim alanındaki devrim, yansımasını gösteriyordu ![]() “Devrim, Türk ulusunu son yüzyıllarda geri bırakmış olan kurumları yıkarak, yerlerine ulusun, en yüksek uygarlık gereklerine göre, ilerlemesini sağlayacak kurumları koymuş olmaktır” ![]() M ![]() |
![]() |
![]() |
|