|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
aile, akrabalık, anlayışı, atasözleri, deyimlerde, türk |
![]() |
Türk Atasözleri Ve Deyimlerde Aile Ve Akrabalık Anlayışı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Atasözleri Ve Deyimlerde Aile Ve Akrabalık AnlayışıTÜRK ATASÖZLERİ VE DEYİMLERİNDE AİLE VE AKRABALIK ANLAYIŞI Atasözleri geniş halk yığınlarının yüzyıllar boyunca geçirdikleri tecrübe ve bunlara dayanan düşüncelerden doğan ve benimsenen, kimin tarafından söylendikleri belli olmaksızın ağızdan ağıza dolaşan, yol gösterici nitelik kazanmış, az kelime ile çok mana ifade eden kültür unsurlarıdır ![]() ![]() Türk atasözleri ve deyimlerinin muhteva analizi yapılacak olursa çok büyük bir kısmının aile ve akrabalık ilişkilerini ifade etmeye yönelik olduğu görülür ![]() “Aile, kan bağlılığı, evlilik ve diğer yasal yollardan aralarında akrabalık ilişkisi bulunan ve çoğunlukla aynı evde yaşayan fertlerden oluşan, fertlerinin cinsel, psikolojik, sosyal, kültürel ve ekonomik ihtiyaçlarının karşılandığı, fertlerin topluma uyum ve katılımlarının sağ*landığı ve düzenlendiği temel bir toplumsal birimdir şeklinde tanımlanabilir” ![]() Toplumsal yaşayışın ilk zamanlarından beri her toplumda ailenin varlığı gözlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tebliğimizde önemli folklorik malzeme, olan Türk atasözleri ve deyimlerinde ortaya konmuş olan aile ve akrabalık ilişkileri silenin kurulması, sile üyeleri ve aralarındaki etkileşim boyutlarında ele alınıp sos*yolojik bakış açısıyla değerlendirilmeye çalışılacaktır ![]() ![]() Türk atasözleri ve deyimlerinde ortaya çıkan aile ve akrabalık anla*yışının incelenmesinin sosyolojik açıdan iki önemi vardır: Öncelikle Türk atasözleri ve deyimleri Türk toplumunun, Türk kültürünün bir ürünüdür ![]() ![]() İkinci olarak, Türk atasözleri ve deyimleri aynı zamanda Türk aile*sine ve Türk toplumuna şekil veren unsurlardır ![]() ![]() I ![]() Aile evlilik kurumu yoluyla kurulur ![]() ![]() “Bekârlık sultanlıktır” gibi bekârlığı destekleyen atasözleri de bu*lunmakla birlikte, Türk atasözleri ve deyimlerinde genellikle evli olma teşvik edilen, bekârlık ise arzu edilmeyen bir statüdür ![]() “Bekâr gözü kör gözü” ![]() “Bekârın parasını it yer, yakasını bit” ![]() “Bekârlık maskaralıktır” ![]() “Varsa eşin rahattır başın, yoksa eşin zordur işin” ![]() “Evlenenle ev alana (yapana) Allah yardım eder” ![]() Genellikle kız çocukları için erken yaşta evlilik teşvik edilir, fakat evlilik konusundaki kararın aceleye getirilmesi de istenmez ![]() ![]() ![]() “Kız beşikte çeyiz sandıkta” ![]() “Onbeşindeki kız ya erdedir, ya yerde” ![]() “Demir tavında, dilber çağında” ![]() “Erken evlenen döl alır, erken kalkan yol alır” ![]() “Erken evlenen yanılmamış” ![]() “İven (acele eden) kız ere varmaz, varsa da baht bulmaz” ![]() Türk atasözleri ve deyimlerinde tek eşlilik (monogami) vurgulanmak*tadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kadının biri alâ, ikisi belâdır” ![]() “Bir eve bir baca, bir kadına bir koca” ![]() “Kızın kimi severse güveyin odur, oğlun kimi severse gelinin odur” atasözü eş seçmede kız ve erkek çocuğu serbest bırakmayı öngörüyorsa da, genelde atasözlerinde gençlerin evlenmelerine müdahale edildiği göz*lenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kızı kendi havasına bırakırlarsa ya davulcuya varır, ya zurnacıya” ![]() “Kızı kendi keyfine koysalar çalgıcıya varır” ![]() “Ergen gözü ile kız alma, gece gözü ile bez alma” ![]() Eş seçmede hem ailenin hem de akraba ve çevrenin fikri alınır ![]() ![]() ![]() “Davul dengi dengine çalar” ![]() “Halayıktan (beslemeden) kadın olmaz, gül ağacından odun” ![]() “Kenarın dilberi nazik de olsa nazenin olamaz” ![]() “Kendinden küçükten kız al, kendinden büyüğe kız verme” ![]() “Kız alan gözle bakmasın, kulak ile işitsin” ![]() “Pekmezi küpten, kadını kökten al” ![]() “Lafın azı uzu, çobana verme kızı; ya koyun güttürür, ya kuzu” ![]() “Asili alması zor, saklaması kolaydır” ![]() “Babasının mezarını görmediğin adama kız verme” ![]() Eğer yeni evlenen çiftler ayrı ev açmayacaklarsa, genellikle erkeğin babasının evine yerleşme usulü (patrilokal) hakimdir ![]() ![]() ![]() ![]() “Kızı ver, köprü kes” ![]() “İç güveysi iç ağrısı” ![]() “İç güveysinden hallice” ![]() “Baba ocağı” ![]() II ![]() A ![]() Türk atasözleri ve deyimlerinde anne, baba, kız ve erkek çocuklar üzerinde ayrı ayrı durulmaktadır ![]() ![]() ![]() “Evi ev eden avrat (kadın), yurdu şen eden devlet” ![]() “Kadın erkeğin eşi, evin güneşidir” ![]() “Kadının düzdüğü evi Tanrı yıkmaz, kadının bozduğu evi Tanrı yapmaz ![]() “Kadın var ev yapar, kadın var ev yıkar” ![]() “Kadınsız ev olmaz” ![]() “Dişi kuş yapar yuvayı, içini, dışını sıvayı sıvayı” ![]() Buna karşılık bazı atasözlerinde kadının statüsünün düşük olduğu vurgulanmaktadır: “Kadını sırdaş eden esrara tellal aramaz” ![]() “Avradın kazdığı kuyudan su çıkmaz” ![]() “Kadının saçı uzun olur, aklı kısa” ![]() “Kadın şerri şeytanın şerrine eşittir” ![]() “Kadının bir aklı, erkeğin dokuz aklı vardır” ![]() “Avrattan vefa, zehirden şifa” ![]() 1971-1981 yılları arasında yapılan Türkiye’de aile içi etkileşimi esas alan birtakım araştırmaların ortak bulgusu da erkeğe kıyasla kadının aile içi düşük statüsü üzerinde odaklaşmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Atasözleri Ve Deyimlerde Aile Ve Akrabalık Anlayışı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Atasözleri Ve Deyimlerde Aile Ve Akrabalık AnlayışıKadının en önemli statüsü anneliğidir ![]() ![]() “Ağlarsa anam ağlar, gayrısı yalan ağlar” ![]() “Ana gibi yar, Bağdat gibi diyar olmaz” ![]() “Ana evlâdından geçmez” ![]() “Analı kuzu kınalı kuzu” ![]() “Anadan doğmayan kardeş sayılmaz” ![]() “Anadan olur dana, hamurdan olur maya” ![]() Türk atasözlerinde ve deyimlerinde silenin ikinci önemli öğesi babadır: “Baba ocağı” ![]() “Baba nasihatı tutmayan pişman olur” ![]() “Baba oğlunun fenalığını istemez” ![]() Türk atasözleri ve deyimlerinde çocuk da aile içinde önemli ve ge*rekli bir öğe olarak işlenmiştir ![]() ![]() “Çocuklu ev pazar, çocuksuz ev mezar” ![]() “Çocuksuz kadın meyvesiz ağaç gibidir” ![]() “Çocuk evin meyvesidir” ![]() “Oğlanı kızı olmayan avrattan, eski hasır yeydir” ![]() “Evlâdı olmayanda merhamet olmaz” ![]() Çocuk sahibi olmayı teşvik eden bu atasözleri ailenin insan neslinin üretilmesi ve devamındaki fonksiyonunu da getirir ![]() ![]() Geleneksel Türk kültüründe çok çocuk statü ve güven kaynağıdır, fakat, Türk atasözleri ve deyimlerinde genellikle çocuk büyütmenin zorluklarına işaret edilir: “Çok çocuk anayı şaşkın, babayı düşkün eder” ![]() “Evlâdın varsa başında derdin var” ![]() “Çocuk büyütmek taş kemirmek” ![]() “Çocuk isteyen belâsını da istemek gerek” ![]() “Evlâdın varsa bin derdin var, evlâdın yoksa bir derdin var” ![]() “Evlâdın var mı derdin var” ![]() Merter’e göre “Türkiye’de doğurganlık oranları diğer Avrupa ülke*lerine göre yüksek olmasına rağmen, Türkiye’nin sanayileşmesi, modern*leşmesi, eğitim düzeyinin yükselmesi, kentleşme hızının artması ve kadının tarım dışı işgücüne katılması ile paralel olarak azalmaktadır ![]() Çocuklar içinde de kız çocuğun değeri düşüktür, çünkü ele gidecek*tir ![]() ![]() ![]() ![]() “Kız yükü tuz yükü”: “Kız doğuran tez kocar” ![]() “Kız evde olsa da elden sayılır” ![]() “Oğlan doğuran övünsün, kız doğuran dövünsün” ![]() “Oğlanı her karı doğurmaz, er karı doğurur” ![]() “Oğlandır oktur, her evde yoktur” ![]() Torunda bile “Oğlanınki oğul balı, kızınki bahçe gülü” olarak nite*lendirilir ![]() B ![]() Aile üyeleri birbirlerine karşılıksız sevgi bağı ile bağlıdırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “İnsana ata ana gibi yâr olmaz” ![]() “Bağdat gibi şehir olmaz, kardeş gibi yâr olmaz; ana baba hiçbir yerde bulunmaz” ![]() Aile üyeleri arasındaki etkileşimi dört başlık altında incelemek müm*kündür: 1 ![]() Aile kurulduktan sonra eşler arası etkileşim hem kadın hem de er*kek için birinci planda gelir: “Bir adamın karısı onun yarısıdır” ![]() “Kardeş kardeşi atmış, yar başında tutmuş” ![]() “Kardeşten karın yakın” ![]() “Otuz oğlun olacağına bir oturak kocan olsun” ![]() “Baba/oğul ekmeği zindan ekmeği, koca ekmeği meydan ekmeği” ![]() Eşlerarası ilişkide “eşitlik”ten çok “otorite” ilişkisi dikkati çeker ![]() ![]() ![]() ![]() “Kadının hükmettiği evde mutluluk olmaz” ![]() “Bir evde iki horoz olunca sabah güç olur” ![]() “Kocana göre bağla başını, harcına göre pişir aşını” ![]() Aile düzeninin sürmesi için eşlerin rollerini gereği gibi oynamaları tavsiye edilir: “Kadını yeşil yaprak eden de kocası, kara toprak eden de kocası” ![]() “İyi kadının kocası cüppesinden bellidir” ![]() “Erkeğin rızkı kadının ruhsatına bağlı” ![]() “Avradı bed olanın sakalı tez ağarır” ![]() 2 ![]() Çocuk dünyaya geldikten sonra ilk tecrübelerini aile içinde edinir ![]() ![]() ![]() ![]() “Sen seversen oğlunu, o da sever oğlunu” ![]() “Soydur çeker, huydur geçer” ![]() “Meyve ağacından uzak düşmez” ![]() “Armut dalının dibine düşer” ![]() “Ağaca çıkan keçinin dala bakan oğlağı olur” “Çocuğuna iyi-kötü huy anadan gelir” ![]() Aile sosyalleştirme süreci içinde çocuğa statü kazandırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ata dostu oğula mirastır” ![]() “Babası ekşi elma yer, oğlunun dişi kamaşır” ![]() “Dedesi koruk yemiş, oğlunun dişi kamaşmış” ![]() Buna karşılık çocuğun sosyalleşmesinde ve statü kazanmasında şah*siyetin gelişmesinde ailenin yeterli olmadığı, diğer kişi ve gruplara da ihtiyaç duyulduğu bazı atasözleriyle dile getirilmektedir ![]() ![]() “Ana baba ile iftihar olmaz” ![]() “Ata malı mal olmaz, kendin kazanmak gerek” ![]() “Atalar çıkarayım der tahta, döner dolaşır gelir bahta” ![]() “Babadan mal kalır, kemal kalmaz” ![]() Atasözlerinde silenin statü kazandırma fonksiyonu da çift yönlü olarak işlemektedir ![]() ![]() ![]() Türk toplumunda erkek çocuğun değeri daha büyük olduğundan er*kek çocuk doğuran anne de, erkek çocuğa sahip olan baba da daha yük*sek bir statü kazanmış olurlar: “Oğlanı her karı doğurmaz, er karı doğurur” atasözü bu gerçeği dile getirmektedir ![]() Zaten realitede olduğu gibi Türk atasözleri ve deyimlerinde de an*nelik başlı başına bir statü kaynağıdır: “Çocuksuz kadın meyvesiz ağaç gibidir” ![]() Çocuk sosyalleşme sürecinde cinsiyet rollerini aile içinde öğrenir ![]() ![]() ![]() “Oğlan babaya kız anaya çeker” ![]() “Kenarına bak bezini al, anasına bak kazını al” ![]() “Oğlan atadan öğrenir sofra açmayı, kız anadan öğrenir biçki biç*meyi” ![]() Türk atasözleri ve deyimlerinde ebeveyn-çocuk ilişkilerinde otorite*-itaat ilişkisi dikkati çeker ![]() ![]() “Oğula devlet gerek ise, anaya ataya hürmet eyleye” ![]() “Ana ata önünden geçmek hata” ![]() “Ana baba duasını almış” ![]() “Ana baba bedduasını alan onmaz” ![]() “Ata yolu doğru yoldur” ![]() “Atanın önünden geçeni Allah sevmez” ![]() Anne baba çocuk ilişkilerinde çocuk ve ebeveynlerin birbirlerine kar*şılıklı görevleri vardır, fakat ebeveyn daha vericidir ![]() ![]() “Baba borcu evlâda düşer” ![]() “Baba himmet, oğul hizmet” ![]() “Doğurdum oğlum oldu, evlendi komşum oldu” ![]() “Bir baba dokuz oğlu besler, dokuz oğul bir babayı besleyemez” ![]() “Babası oğluna bir bağ bağışlamış, oğlu babasına bir salkım üzüm vermemiş” ![]() Çocuk için genelde annenin varlığı ve rolü daha önemlidir: “Yüz koyunlu atam kalmaktan, bir yüksüklü anam kalmak yeydir” ![]() “Baba öksüzü öksüz değil, ana öksüzü öksüz” ![]() “Ana analık olursa, baba da babalık olur” ![]() Aile içi ilişkilerde karşılıklı sevgi ve saygıdan, işbölümünden doğan işbirliği ve dayanışma istenir: “Oğlun güder, karın sağarsa koyun olur”, “Anasını babasını dinlemeyen evlât, kocasını saymayan avrat, üven*dere ile yürüyen atı kapında tutma hiç, durma sat” ![]() “Buyurmadan tutan evlât, çağırmadan kalkan avrat, orada olur devlet” ![]() 3 ![]() Türk atasözleri ve deyimlerinde çok çocuk da tek çocuk da istenmez ![]() ![]() “İnsana kardeş gibi yâr, Irak gibi diyar olmaz” ![]() “Kardeşi olmayan garip olur” ![]() “Kardeşçe taksim” deyiminden kardeşlik ilişkisinin paylaşma, eşit*lik duygularını kazandırdığını, “Kardeşin büyüğü peder, küçüğü evlât yerine geçer” atasözünden de kardeşliğin aile içi dayanışmayı da sağla*yan bir ilişki olduğunu anlıyoruz ![]() Atasözünde kardeşlik duygularının ve rollerinin verilmesinde annenin ro*lünü vurgular, oysa soy bağı olarak kardeşlik babadan geçmektedir ![]() Bazı atasözlerinde kardeşlerarası ilişki rekabet ya da düşmanlık iliş*kisi olarak verilir Tabiî atasözleri ve deyimler halkın belli yer ve zamanda belli bir durumu ifade etmek için söyledikleri sözler olduklarından, söy*lendikleri bağlamda değerlendirildiklerinde anlam kazanırlar ![]() “Allah kardeşi kardeş, keselerini ayrı yaratmış” ![]() “Kardeş kardeşin ne öldüğünü, ne onduğunu ister” ![]() “Kardeş kardeşi bıçaklamış, dönmüş yine kucaklamış” ![]() “Dost kazan, anan düşman doğurur” ![]() 4 ![]() “Et tırnaktan ayrılmaz”, “Akrabaya taş atan onmaz” gibi atasözleri akrabaların öneminden bahsetmekte ise de genellikle Türk atasözleri ve deyimlerinde ortaya çıkan akrabalık ilişkileri realitede olduğu kadar da sıcak ve samimi değildir: “Hısım hısımın ne öldüğünü ister, ne unduğunu” ![]() “Akraba idik akrep olduk biz bize, ayrı düştük bakmaz olduk yüz yüze” ![]() “Akrabanın akrabaya akrep etmez ettiğin” ![]() Aile ve ev içinde olduğu gibi akrabalar arasında da ilişkiyi kadın be*lirler ![]() “Hanım hısmı gelince oklovalar tıkır tıkır, beyin hısmı gelince diş*ler takır takır” ![]() “Oğlan anası kapı arkası, kız anası minder kabası” ![]() “Karı hısmı alay bağlar, erkek hısmı sinek avlar” ![]() Gelin-kaynana ilişkisi Türk atasözleri ve deyimlerinde de bir kalıba oturmuştur ![]() “Gelin çiçek, her dediği gerçek; kaynana yılan, her dediği yalan” ![]() “Gelinin dini yok, kaynananın imanı” ![]() “Kaynana dırıltısı” ![]() “Kaynana pamuk ipliği olup raftan düşse gelinin başını yarar” ![]() Eltiler ve gelin-görümce arasındaki ilişkiler de soğuk ve gergindir: “Elti eltiden kaçar, görümceler bayrak açar” ![]() “Ortak/Kuma gemisi yürümüş, elti gemisi yürümemiş” ![]() “Görümce, yüzünü görmeyim ölünce” ![]() Anne babanın birinci dereceden kardeşleri çocukların bakımında ve yetiştirilmesinde büyük rol oynar: “Oğlan dayıya kız halaya çeker” ![]() “Teyze ana yarısıdır” ![]() “Amca baba yarısıdır” ![]() “Gayret dayıya düştü” ![]() SONUÇ olarak bütün bu açıklamalardan sonra Türk atasözleri ve deyimlerinde ortaya çıkan sile modelini şöyle tesbit edebiliriz: Aile an*ne baba ve çocuklardan meydana geliyor Kadının kadın olarak statüsü düşük, fakat ailenin devamında, aile üyelerinin etkileşiminde, kısacası aile içindeki rolü çok önemli, annelik rolü ile ön plana çıkıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye’de özellikle 1960’lı yıllardan itibaren sanayileşme ve kent*leşme hızının yükselmesi, iç ve dış göçlerin artması, doğum kontrolü uy*gulamasının yaygınlaşması, özellikle büyük şehirlerde kadının eğitim düzeyinin yükselmesi ve iş alanına atılması ile kadının ve kız çocuğun statüsünde yükselme gibi değişiklikler dışında Türk atasözleri ve deyim*lerinde ortaya çıkan sile ve akrabalık anlayışı hemen hemen günümüz*deki sile anlayışını da yansıtmaktadır ![]() Bu haliyle Türk ailesi Türk toplumunda nesillerin ve toplumun/kül*türün devamlılığını sağlayan, birincil ilişkilerle üyelerini tatmin eden, sosyalleştirme süreci ile topluma yeni üye sağlayan, üyelerine statü ak*taran ve rol modelleri sunan, bütün bu fonksiyonları ile de sosyal kont*rol ve sosyo-kültürel bütünleşmede önemli rolü olan temel bir sosyal kurumdur ![]() Nevin Güngör ERGAN Doç ![]() ![]() KAYNAKÇA: ARSOY, Ömer Asım, Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü, Cilt: I-II, 3 ![]() ![]() ![]() ![]() BAŞARAN, Fatma, “Ailede Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutum Değişmeleri” ![]() ![]() ![]() ![]() DPT, Türk Aile Yapısı, VI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GÖRALP, Ziya, Türkçülüğün Esasları, (Haz: Mehmet Raplan), İstanbul: Kültür Bakanlığı Yay ![]() ![]() KÂĞITÇIBAŞI, Çiğdem, “Aile İçi Etkileşim ve İlişkiler: Bir Aile Değişme Modeli Önerisi” Türkiye’de Ailenin Değişimi, Ankara: Sosyal Bilimler Derneği Yay ![]() ![]() ![]() KÂĞITÇIBAŞI, Çiğdem, İnsan Aile ve Kültür, İstanbul: Remzi Kitabevi Yay ![]() ![]() MERTER, Feridun, 1950-1958 Yılları Arasında Köy Ailesinde Meydana Gelen Değişmeler, Ankara: T ![]() ![]() ![]() TÜLBENTÇİ, Feridun Fazıl, Türk Atasözleri ve Deyimleri, İstanbul: İnkılâp ve Aka Kitabevi, 1963 ![]() YURTBAŞI, Metin, A Dictionary of Turkish Proverbs, Ankara: Turkish Daily News, 1993 ![]() Türk Kültürü Kongresi Bildirileri Cilt II |
![]() |
![]() |
|