Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Toplum ve Yaşam > Beslenme, Diyet ve Sağlık

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
hekim, kontrolü, tütün

Tütün Kontrolü (Hekim)

Eski 07-25-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Tütün Kontrolü (Hekim)





TÜTÜN KONTROLÜ (HEKİM)



TÜTÜN KONTROLÜ (HEKİM)
Slaytların tanımlamaları :
1 Sunu başlığını gösteren slayt
2 Sunu akışını gösteren slayt
3 Sigara bağımlılığının ulusal ve küresel çaptaki yaygınlığı ve mortalite sonuçlarını
tanımlayan bu slaydın en önemli bölümü söz konusu verilerin Ulusal Tütün Kontrol Programı Genelgesine
dayanmasıdır Çünkü 2006 tarihinde yayınlanan bu genelge ile, Türkiye Cumhuriyeti tütün bağımlılığının
ölümcül sonuçlarını ilk kez resmen kabul etmiştir
4 Sigara başta olmak üzere tütün ürünlerinin yıllar içerisindeki tüketimini gösteren bir slayttır
Bu slaytta 1960&lardan sonra ABD&nin tütün kontrol mücadelesine gösterdiği önem ve bunun olumlu
sonuçlarına dikkat çekilebilir
5 Bu slayt sigara bağımlılığının ekonomi politik yönünü göstermektedir ta görülen harita
dünyadaki elektrik kullanım oranlarını göstermektedir Bilindiği üzere elektrik kullanımı zenginlik ölçüsüdür
Bu açıdan harita incelenirse Kuzey Amerika&nın doğu kıyısı, Batı Avrupa, Japonya, Çin&in doğu kıyıları ve
Hindistan&ın kuzeyinde sınırlı bir bölgede yoğun elektrik kullanımı görülmektedir Bir başka ifade ile bu
bölgeler (özellikle Kuzey Amerika ve Japonya) küreselleşen dünyada ekonomik varlıklarını dünyanın diğer
bölgelerine göre daha fazla arttırabilen bölgelerdir Bir başka ifade ile bu veriler küreselleşmenin, dünyadaki
eşitsizliği derinleştirdiğini kanıtlamaktadır Aynı slaytta yer alan dünyadaki sigara kullanım oranları
incelendiğinde ekonomik olarak gelişmiş bölgelerde yaşayan insanların, gelişmekte olan ülkelerde
yaşayanlara göre çok daha az oranda sigara kullandığını göstermektedir Bu veriler ışığında ülkenin
zenginliği ile sigara bağımlılığının negatif korele olduğu belirtilebilir Ancak unutulmamalıdır ki dünyanın önde
gelen tütün şirketleri, elektrik kullanımının fazla olduğu bu gelişmiş ülkelerde bulunmaktadır Gelişmiş ülkeler,
gelişmekte olan ülkelerin aksine tütün kontrolü konusunda ülkelerinde takındıkları tavizsiz tutumun sonucu
olarak, kendi ülkelerinde kurulu sigara şirketlerinin ürettikleri tütün ürünlerini, dünyanın daha yoksul
ülkelerinde yerli partnerler yaratmak suretiyle o bölgelere ihraç edilmesini sağlamışlardır Türkiye, gelişmekte
olan bir ülke olarak, -Türkiye&deki yerli partnerlerin de katkısıyla- bu ulusüstü şirketlerin önemli miktarda
ekonomik kazanç sağladığı bir pazar haline getirilmiştir
6 Tütüne bağlı ölüm oranlarını gösteren bu slaytta ölümlerin, gelişmiş ülkelerden ziyade
ağırlıkla gelişmekte olan ülkelerde yaşanacağına dikkat edilmelidir Bunun nedeni bir önceki slaytta
tanımlanan küresel ekonomik ortamdır
7 Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanan tütün kontrolü politikaları ile aktif içiciliğin zaman
içerisinde azaldığı vurgulanmaktadır
8 Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanan tütün kontrolü politikaları ile pasif içiciliğin zaman
içerisinde azaldığı vurgulanmaktadır
9 ABD&de uygulanan tütün kontrolü politikaları ile çevresel tütün dumanına maruziyetin
zaman içerisinde azaldığı vurgulanmaktadır
10 Dünyada en çok sigara içen nüfusun olduğu ülkelerin sıralamasının verildiği bu slaytta
dünyanın en kötü 10 ülkesi arasında Türkiye&nin de olduğu vurgulanmıştır
11 Dünya Sağlık Örgütü&nün verileri ışığında, Türkiye&de hem gençlerin hem de erişkinlerin çok
yüksek oranda tütün bağımlılığına sahip olduğu belirtilmektedir
12 Dünya Sağlık Örgütü&nün 31 Mayıs 2008 vurgusu olan Tütünsüz Gençlike vurgu
yapılmaktadır Bir önceki slaydın verileri hatırlandığında, Dünya Sağlık Örgütü&nün bu yılki sloganının
ülkemiz açısından önemli daha iyi anlaşılmaktadır
13 Bu slaytta, uygulanan etkin tütün kontrol politikasına rağmen Avrupa Birliği&nde de gençliğin
(özellikle kadınların) tütün endüstrisinin asıl hedefi olduğu görülmektedir Bu veriler ışığında kadınların
özellikle ekonomik özgürlüğe kavuştuğu anda, erkekler karşısında kendilerini kanıtlamanın bir yolu olarak
erkek egemen alışkanlıklara kapıldıkları ve bu bağlamda tütün alışkanlığı edindiklerinin altı çizilmelidir
14 Türkiye&de sigara başlama yaşının 12&nin altına düştüğünü gösteren bu slayt, Türkiye&de de
tütün endüstrisinin hedef grubunun adölesanlar olduğunu göstermektedir
15 Türkiye&de öğrenciler arasında sigara alışkanlığının ve pasif maruziyetin kabul edilemez
orandaki yüksekliği gösterilmektedir
16 Sigara bağımlılığının zenginlik, eğitim ve yaş ile negatif korele olduğu gösterilmektedir Bu
veriler bir ülkedeki tütün kontrol programına gelir dağılım dengesizliği ve eğitim parametrelerini de
kapsamına dahil etmesi gerektiğini göstermektedir
17 Tütünün sağlık üzerindeki olumsuz etkisi oksijen konsantratörüne bağlı yaşamak zorunda
kalan bir KOAH hastası ile tütünün vasküler yataktaki sonuçları nedeni ile amputasyon olmuş Red-Kit imajı
ile vurgulanmaktadır
18 Tütün ürünlerinin içerisindeki maddelerin zaman içerisindeki artışı, çevresel sigara
dumanına gaz maskeleri dışında bir önlem olmadan önlenemeyeceğini vurgulayan bir fotoğraf eşliğinde
sunulmaktadır
19 Dünyada ölüme yol açan 8 nedenin 6&sının tütün bağımlılığına sekonder olduğu
vurgulanmaktadır
20 Tütün bağımlılığının erişkinlerde yol açtığı kanser ve kronik hastalıklar gösterilmektedir
21 Çevresel tütün dumanının çocuk ve erişkinlerde yol açtığı hastalıklar gösterilmektedir
22 Japonya sokaklarında sigara içilmemesi için eylem yapan çocuklar gösterilmektedir Bu
haber ışığında gelişmiş bir ülke olarak Japonya&da çocukların bile tütün kontrolü için çaba sarf ettikleri
vurgulanmaktadır
23 Tütün Kontrolü konusuna giriş slaydıdır Türkiye&de tütün kontrolünün en önemli ayağı
olan 5727 sayılı kanuna vurgu yapılmaktadır
24 Tütün kontrolünün basamakları tanımlanmıştır
25 Tütün kontrolünde etkinliği kanıtlanmış politikalar sıralanmaktadır
26 Etkin kontrol politikalarından birisi olan yüksek fiyatı sağlayan vergilerin tüketim üzerindeki
kısıtlayıcı etkisi gösterilmektedir
27 Kıta Avrupa&sındaki ülkelerde satılan sigaraların avro bazlı fiyatları gösterilmektedir İrlanda,
İngiltere ve İskandinav ülkeleri gibi etkin tütün kontrolü uygulayan ülkelerde sigara satış fiyatının 6,5-8 avro
olduğu vurgulanmaktadır Türkiye&de sigara satış fiyatlarının oldukça düşük olduğu (1,5-2 avro)
görülmektedir
28 Dünyada yıllar içerisinde artan sigara üretimi bilgisini gösteren bu slayt ile, Dünya Sağlık
Örgütü&nün tüm dünya ülkelerine uygulaması önerdiği tütün kontrol politikaların gerekliliği vurgulanmaktadır
29 Dünyada tütünün hangi şirketlerin tarafından üretildiği gösterilmektedir (Konu hakkında
detaylı bilgi 5 numaralı slayt açıklamasında paylaşılmıştır)
30 Yıllar içerisinde filmlerdeki sigara reklamının artışı vurgulanmaktadır Bu veri 5727 sayılı
yeni yasadaki katı reklam yasaklarının gerekçesini göstermektedir
31 Televizyonda tütün ürünleri hakkında yayınlanan reklamları sonlandırmanın tütün tüketimini
azaltıcı etkisi gösterilmektedir
32 Aslan Oğlum Benim sloganı ile sigara ile ataerkilliğin ve erkek egemen sistemin ilişkisi
vurgulanmaktadır
33 Sigara içiminin erkekte ********* sorununa neden olduğu gösterilerek, sigara ile ataerkillik
ve erkek egemen sistem arasındaki ilişkinin bilimsel olarak doğru olmadığı belirtilmektedir
34 Tütün endüstrisinin bir başka hedef grubunun çocuklar olduğunu ve çocukların seveceği
puzzle tipi oyunlarla dolaylı olarak tütün reklamı yapıldığını göstermektedir
35 Bir sigara şirketi satış temsilcisinin itirafı verilen bu slaytta dünya genelinde şirket
politikalarının inan yaşamına yeğ tutulduğu vurgulanmaktadır
36 TEKEL Genel Müdürü&nün sözleri ışığında TEKEL&in özeleştirmesinin sakıncaları ve tütün
kontrolünün aslında emperyal sistemle mücadele olduğunun altı çizilmektedir
37 Türkiye&de Kontrol konusuna giriş slaydıdır Türkiye&de tütün kontrolünün önemli
bileşenlerden birisi olan Türk Toraks Derneği&ne vurgu yapılmaktadır
38 Türkiye&de yıllar içerisinde azalan tütün üretimi gösterilmektedir Bu veri tütün üretiminin
liberalize edilmesinin Türkiye&deki tütün üreticileri açısından olumsuz bir sonuca yol açtığını göstermektedir
Ayrıca tütün endüstrisinin, Türkiye&de uygulanacak etkin tütün kontrol politikasının Türkiye&nin tütün üreticileri
açısından olumuz bir sonuca yol açmayacağını göstermektedir Çünkü Türkiye&nin tütün üretimi zaten yıllar
içerisinde azalmıştır
39 Bir önceki slaydın aksine Türkiye&nin sigara tüketimin 2000 yılına kadar arttığını
göstermektedir Bu veri tütün üretiminin devlet/kamu tekelinden çıkartılarak liberalize edilmesinin tütün
üreticilerinin aksine tütün endüstrisi açısından tüketimi körükleyerek olumlu bir sonuca yol açtığını
göstermektedir
40 2000&li yıllardan sonra Türkiye&deki sigara tüketiminin bir platoya ulaştığı gösterilmektedir
Bu veri ışığında 2000&li yıllardan sonra bu platonun neden oluştuğu sorusu oluşturulabilir
41 Bir önceki slaytta oluşan sorunun yanıtı gösterilmektedir 2000&lere kadar tütün üretimin
liberalize edilmesinin tüketimi arttırdığı, 2000&li yıllardan sonra ise uygulamada oldukça sorunları olsa dahi
kabul edilen 4207 sayılı yasanın frenleyici etkisi görülmektedir
42 Tütün bağımlılığının ülke ekonomisindeki yeri vurgulanmaktadır
43 Tütün bağımlılığının bireyin aile bütçesindeki yeri ve bu bağımlılığının sonucu Marlboro
Countrynin ölümü gösteren fotoğrafı ile verilmektedir
44 Türkiye&de tütün kontrolü çerçevesinde yasallaşan ilk önemli yasa (4207 sayılı Kanun)
gösterilmektedir
45 Türkiye&de tütün kontrolü çerçevesinde bugüne kadar kısmi de olsa olumlu etki sağlayan
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun gösterilmektedir
46 Türkiye&de tütün kontrolü çerçevesinde önemli bir tarihsel adım olan Tütün Kontrolü
Çerçeve Sözleşmesi gösterilmektedir
47 Tütün Kontrol Çerçeve Sözleşmesinin bir gereği olarak kabul edilen Ulusal Tütün Kontrol
Programı gösterilmektedir
48 Yukarıda sıralanan slaytlardan da görüleceği üzere 1990&lı yıllardan süregelen bir çabanın
son karşılığı olarak 19 Ocak 2008 tarihinde Resmi Gazete&de yayınlanan yasa (5727 sayılı Kanun)
gösterilmektedir
49 Tütün yaprağından imal edilmiş her madde (enfiye, pipo, Maraş otu, vs) 5727 sayılı
Kanun&un hükümleri kapsamına alındığını göstermektedir
50 1996&da kabul edilen yasa ile 2008&deki yeni yasayı karşılaştırmaktadır Bu karşılaştırma
ışığında yeni yasanın eskisinden farklı olarak tütün kontrolünü hedeflediği, gelecek nesilleri koruma altına
aldığı ve temiz hava solumayı amaçladığı vurgulanmaktadır
51 Tütün kontrolünde yasaklarının tütün kullanımında önemli bir azalmaya yol açtığı
gösterilmektedir
52 2008&de kabul edilen 5727 sayılı Kanun hükümleri gereğince tütün tüketimine getirilen
yasaklar gösterilmektedir
53 1996&da kabul edilen yasa ile 2008&deki yeni yasayı karşılaştırmaktadır Bu karşılaştırma
ışığında yeni yasanın eskisinden farklı olarak daha yaygın tütün tüketim yasaklarına sahip olduğu
vurgulanmaktadır
54 1996&da kabul edilen yasa ile 2008&deki yeni yasayı karşılaştırmaktadır Bu karşılaştırma
ışığında yeni yasanın eskisinden farklı olarak çok daha az oranda tütün kullanımına olanak tanıdığı ve
istisnai bu hallerde de pasif içicilerin korunmasını temel şart olarak kayıt altına aldığı vurgulanmaktadır
55 Dünyada benzer yasaklara ülkelerin verdiği destek gösterilmektedir Bu veri tütün
endüstrisinin kasıtlı olarak gündeme getirdiği bu yasanın hükümlerinin ağırlığı nedeniyle uygulanamayacağı
spekülasyonuna yanıt vermektedir
56 5727 sayılı yasanın koruyucu önemleri toplu olarak gösterilmektedir
57 5727 sayılı yasanın koruyucu önemleri firmalar yönünden özetlenmektedir
58 5727 sayılı yasanın koruyucu önemleri satıcılar yönünden özetlenmektedir
59 5727 sayılı yasa ile tütün kontrolünün sağlanması konusunda yer alan hükümler
özetlenmektedir
60 5727 sayılı yasa ile tütün kontrolünün sağlanması konusunda yer alan hükümler
özetlenmektedir
61 5727 sayılı yasa ile tütün kontrolünün sağlanması konusunda yer alan hükümler
özetlenmektedir
62 5727 sayılı yasa bünyesinde yer alan ceza hükümleri gösterilmektedir
63 5727 sayılı yasa gereğince yasakların ihlaline karşı kimlerin, nasıl bir önlem alacağı
gösterilmektedir
64 5727 sayılı yasa gereğince yasakların ihlali halinde ödenecek cezalar gösterilmektedir
65 5727 sayılı yasa gereğince ceza vermeye yetkili kurumlar gösterilmektedir
66 Benzer bir yasanın İngiltere&de uygulaması konusunda hazırlanmış bilgilendirme mesajı
gösterilmektedir
67 5727 sayılı yasa gereğince yasakların ihlaline karşı yaptırımlar uygulayacak yetkili kurum
olan TAPDK&ye ulaşılacak web sayfası gösterilmektedir
68 Yasakların ihlaline karşı yaptırımlar uygulama yetkisi bulunan Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı&na ulaşılabilecek web sayfası gösterilmektedir
69 Doktorlar başta olmak üzere toplumda rol model olabilecek kimi meslek gruplarının tütün
bağımlılık oranları verilerek, bu meslek gruplarının özeleştiri yapması gerektiği vurgulanmaktadır
70 Doktorların tütün savaşımında diğer meslek gruplarından farklı olan avantajlı yönleri
gösterilmektedir
71 Her bir hekimin tütün bağımlılığı konusunda vermesi gerektiği mücadelenin nedenleri
vurgulanmaktadır
72 Doktorların üstlenmesi gereken kişisel ve politik rolleri tanımlanmaktadır
73 Sigara bırakma konusunda doktorun sigara içen her bireye yapacağı sigara bırakma
tavsiyesinin inkar edilemez rolü gösterilmektedir
74 5Ö başlığı altında her bir hekimin sigara içen bireyler için izlemesi gereken yol
gösterilmektedir
75 Hekimlerin tütün kontrolünde öncü rol oynaması gereken il tütün kontrol kurullarının
önerilen yapılanması gösterilmektedir
76 Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesinin 19 Mayıs ve 31 Mayıs 2008 tarihleri için hazırladığı
afişler gösterilerek Türkiye&nin artık yeni bir döneme girdiği vurgulanmaktadır

Ekli dosyayı görmek için tıklayın (7258 Kb)

Kaynak: toraksorgtr

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.