![]() |
Ayrilik Kaygisi Bozuklugu Ve Tedavisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ayrilik Kaygisi Bozuklugu Ve TedavisiAyrilik Kaygisi Bozuklugu ve Tedavisi SAB evden ya da birinci bağlanma figüründen ayrılmaya bağlı olarak oluşan aşırı korku ve anksiyetedir ![]() Anksiyete çocuğun yaşına ve gelişimsel düzeyine göre uygunsuz olmalı ve en az 4 hafta sürmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SAB olan çocuklar ayrılma durumu ya da ayrılma beklentisi olduğunda sıkıntıya girerler, ayrılma durumlarından kaçınmak isterler ![]() ![]() SAB olan çocuklar, yapışarak, ağlayarak, yalvararak ya da somatik yakınmalarda bulunarak ayrılığa direnç gösterirler ![]() Korkunun altında yatan, bağlanma figürüne ya da kendisine zarar geleceği ve bu şekilde sürekli ayrılığı yaşayacağıdır ![]() Okul reddi ve yoğun somatik şikayetler en sık tedavi arama nedenidir ![]() GELİŞİMSEL PERSPEKTİF SAB en sık ergenlik öncesi çocuklarda bulunur, ancak 18 yaşından önce herhangi bir yaşta tanı konulabilir ![]() ![]() Subklinil SAB, kliniğe başvurmamış toplum örnekleminde daha sık olabilir ![]() ![]() AYIRICI TANI KOMORBİDİTE Okul fobisi, OKB, diğer anksiyete bozuklukları ayırıcı tanıda düşünülmelidir ![]() ![]() Aşırı anksiyete bozukluğu (DSM-IV’te YAB) ve özgül fobiler en sık görülen komorbid tanılardır ![]() Bu çocuklarda, her zaman özgül fobi tanısını alacak yoğunlukta olmasa da, sıklıkla çeşitli korkular (canavar, karanlık, hayvanlar gibi) bulunmaktadır ![]() ![]() SAB olan çocuklarda somatik şikayetler, arkadaşları ile vakit harcamada ve okul dışı etkinliklere katılmada azalma görülebilir ![]() Okula gitmeyi reddetme ve seperasyon düşüncesi ile sürekli uğraşmaya bağlı olarak akademik başarıda düşme görülebilir ![]() GİDİŞ VE SONUÇ Gidişi değişkendir, stres ve geçişlerin olduğu durumlarda belirtilerde artmalar olabilir ![]() ![]() ![]() -Geç başlangıç -Diğer psikiyatrik bozukluklarla komorbidite KRONİK GİDİŞ OLASIDIR -Ailede psikopatoloji -Bir yıldan daha fazla okula devamsızlık Ayrıca anksiyete belirtileri kendilik algısını ve arkadaş ilişkilerini etkiler ve gelişimin diğer dönemleri de etkilenebilir ![]() Çocukta SAB varsa erişkin olunca, agorofobi, panik bozukluk, sosyal fobi ve depresyon görülme olasılığı artar ![]() TEDAVİ SAB tedavisinde bireysel, aile ve grup tedavisi yararlı olabilir ![]() ![]() Anne babaların çocuğun ihtiyaçlarını ve bağımsız davranış isteğini anlamaları için cesaretlendirilmeleri önemlidir ![]() ![]() Farklı çalışmalarda bilişsel davranışçı tedavi (BDT)’nin faydalı olduğu gösterilmiştir ![]() Özgül tedavi yöntemleri şunlardır: a) Maruz bırakma (tedrici maruz bırakma ve relaksasyonla birlikte sistematik desensitizasyon) b) Edimsel yöntemler (contingency management) (ödüllendirme, şekillendirme (shaping), söndürme) c) Bilişsel stratejiler (problem çözme, başa çıkma düşünceleri, kendi kendine konuşma) d) Model olma (Uygun davranışın gösterilmesi) ![]() Alıntı |
![]() |
![]() |
|