![]() |
Tyt 9–11 (Temel Yetenekler Testi (9–11) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tyt 9–11 (Temel Yetenekler Testi (9–11)TYT 9–11 (TEMEL YETENEKLER TESTİ (9–11) Amerika’da Thurstone tarafından yaş düzeylerine göre geliştirilmiş olan Temel Kabiliyetler Testleri, okulların tüm sınıf düzeylerinde kullanılabilecek, kolaylıkla uygulanabilecek testlere ihtiyaç duyulması nedeniyle 1958 yılında sınıf düzeylerine göre yeniden düzenlenmiştir ![]() ![]() Eğitimsel yetenek testleri, okul eğitimi için gereken yetenekleri belirleyebilmek amacıyla hazırlanmıştır ![]() ![]() Ülkemizde TYT (6–8)’den sonra TYT (9–11) de ülke koşullarına uyarlanmış ve standardizasyon çalışmaları yapılmıştır ![]() TYT (9–11)’ in Türkiye uyarlama çalışmasına 1999 yılında tercüme ve maddelerin uyarlanmasıyla başlanmış, ancak çalışmaya 2004 yılına kadar ara verilmiştir ![]() ![]() ![]() TEMEL YETENEKLER TESTİ 9-11’İN TANITIMI: TYT (9–11), öğrencinin dil, akıl yürütme ve sayısal ile genel yeteneğine ilişkin sonuç veren bir ölçme aracıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Testin orijinalinde yetenek düzeyinin yanında zekâ bölümü hakkında da sonuç elde edilmektedir ![]() ![]() TYT (9–11)’in uyarlama çalışması sonrasındaki testlere ait madde sayıları, uygulama süreleri ile örnek maddeler şu şekildedir: Dil yeteneği Kelimelerle ifade edilen fikirleri anlama yeteneğidir ![]() ![]() Dil yeteneğini belirlemeye yönelik olarak hazırlanmış olan bu bölüm “kelime gruplaması” ve “kelime hazinesi” olmak üzere iki testten oluşmuştur ![]() Dil Kelime Gruplaması Testi: Kelime dizisindeki diğer kelimelerden farklı olan gruba ait olmayan kelimenin bulunmasının istendiği 20 maddeden oluşmaktadır ![]() ![]() ![]() Örnek 1: (A) Şarkı (B) Konuşmak (C) Islık (D)İşitmek (E) Mırıldanmak söylemek çalmak Örnek 2: (A) Paket (B) Kartpostal (C) Mektup (D) Posta (E) Koli Dil-Kelime Hazinesi Testi: kelime dizisinin başındaki koyu olarak verilmiş ilk kelimeyle dizideki aynı anlamı taşıyan kelimenin bulunmasının istendiği 20 maddeden oluşmaktadır ![]() ![]() ![]() Örnek 1: NESİL (A) Nesir (B) Kuşak (C) Koşul (D) Kitle Örnek 2: ATILGAN (A) Hızlı (B) Girintili (C) Girişken (D) Geçişken Akıl Yürütme Yeteneği Akıl yürütme yeteneği akıl yürütme testi ile belirlenmektedir ![]() Akıl Yürütme Testi: belli bir kurala göre sıralanmış harf dizilerinden oluşmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek 1: a b z c ç z d e z f g z (A) h (B)i (C) j (D) k (E) y Örnek 2: a y b z a y b z a y b z (A) z (B) y (C) c (D) b (E) a Sayısal yetenek Sayısal yetenek, sayısal test ile belirlenmektedir ![]() Sayısal Test: zihinden hesaplayarak doğru cevabın bulunmasının istendiği 18 maddeden oluşmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Örnek 1: 19 + 99 = ? (A) 98 (B) 108 (C) 109 (D) 118 (E) 119 Örnek 2: 6736 sayısının onlar basamağındaki rakam ile 8925 sayısının yüzler basamağındaki rakamın toplamı kaç eder? (A) 8 (B) 11 (C) 12 (D) 14 (E) 15 Genel Yetenek: TYT (9–11) testleri ile ortaya konulan yeteneklerin toplamı olarak ifade edilebilir ![]() Orta öğretimde öğrencilerin yetenek, ilgi ve değerlerini yordama amacıyla kullanılan ölçme araçlarının bazıları bireyin kendini algılamasına dayanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Güvenirlik TYT (9–11)’in güvenirliği, KR–20 ve Test Tekrar Test yöntemleriyle hesaplanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geçerlik TYT (9–11)’in geçerlik çalışması ölçüt bağıntılı (yordama geçerliği ve ölçüt-grup) geçerlik ve yapı geçerliği olmak üzere iki yöntemle hesaplanmıştır ![]() Normlar TYT (9–11)’in normları, 21 örneklem ilinden 3650 öğrenciden elde edilmiştir ![]() ![]() Test Uygulayıcılarının Özellikleri TYT (9–11) uygulayıcılarının en az psikolojik danışma ve rehberlik, eğitimde psikolojik hizmetler veya psikoloji lisans programı mezunu olmaları ve bununla birlikte TYT(9–11) ile ilgili uygulama sertifikasının verildiği eğitim yaşantısından geçmiş olmaları gerekmektedir ![]() Test Uygulanacak Grup Uygulama yapılacak grup aynı sınıftan oluşabileceği gibi farklı sınıflardan da oluşabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Test Uygulanacak Ortam Genel olarak test uygulanacak ortamın sessiz, ışık alan, yeterli ısıya sahip, fazla uyaranların olmadığı vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Test Uygulama Süreleri Açıklamalar dâhil olmak üzere testin süresi yaklaşık 1 ders saatidir ![]() ![]() Temel yetenekler Testi (9 -11)’in Madde Sayıları ve Uygulama Süreleri Test Adı Madde Sayısı Süreler Dil-Kelime Gruplaması Testi 20 4 dakika Dil-Kelime Hazinesi testi 20 4 dakika Akıl Yürütme-Harf Dizileri Testi 12 2 dakika Sayısal Test 18 6 dakika Toplam 70 16 dakika Test Uygulaması İçin Gerekli Araç-Gereçler Uygulayıcıda testin yönergesi, test kitabı, bir cevap kağıdı ve bir kronometre ya da kronometre göstergeli saat bulunmalıdır ![]() Test kitapçığı Bir cevap kâğıdı-norm tablosu İki siyah kurşun kalem Bir tane silgi Bir tane kalemtıraş Test uygulaması sırasında soruların cevaplarını bulmak için hiçbir şekilde karalama kâğıdı kullanılmayacaktır ![]() ![]() Testin Uygulanması: Uygulayıcı elindeki yönergeden adım adım takip ederek gerekli açıklamaları yapar ve uygulamayı gerçekleştirir ![]() Puanları hesaplanmayarak iptal edilecek uygulamalar şunlardır: Herhangi bir testte tümüyle aynı seçeneği işaretleme, Herhangi bir testte birden fazla seçeneğin işaretlenmesi, Herhangi bir testin tamamen boş bırakılması, Testin yarım bırakılması ![]() Testin Puanlanması: Testlere ait doğru cevap tablosundan bakılarak her öğrencinin verdiği doğru cevaplara “1”, yanlış cevaplara ise “0” puan verilerek her teste ait ham puanlar elde edilir ![]() ![]() Profilin Oluşturulması Ve Yorumlanması Öğrencinin profili, öğrenciye ait ham puanların cevap kâğıdının arka yüzünde bulunan norm tablosu üzerinde okulun bulunduğu yerleşim yeri, sınıf ve cinsiyet özellikleri göz önüne alınarak her yetenek için ayrı ayrı işaretlenip notlalar arası birleştirilerek oluşturulur ![]() Profil ile yapılacak değerlendirme, TYT (9–11) uygulanan öğrencinin üstün ve zayıf yeteneklerini görmemizi sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() Genel anlamda beklenen, öğrencinin üst düzeyde sahip olduğu yetenek ile ilgili derslerde daha başarılı olması, bu dersleri daha rahat anlayabilmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Test Sonuçlarının Açıklanması Test uygulanan öğrencilerin profilleri oluşturulduktan sonra sonuçlar öğrencilere bireysel olarak açıklanabileceği gibi grupla da açıklanabilir ![]() ![]() Test sonuçlarını gruba açıklayacak uygulayıcılar, grup rehberliği yöntemini kullanmalıdırlar ![]() Temel Yetenekler Testi (9-11)’in Kullanım Alanları — Okuldaki ya da sınıftaki her öğrencinin yetenekleri ve bu yeteneklere ilişkin düzeyini belirlemede kullanılabilir ![]() — Öğrencilerin geleceğe yönelik akademik planları konusunda öğrencilere, öğretmenlere ve anne babalara yönelik rehberlik yapmak için TYT (9–11) sonuçları kullanılabilir ![]() — Başarı-Yetenek karşılaştırılmasına yönelik olarak TYT(9–11)’e ait yetenek düzeyleri yüksek ancak yeteneğiyle ilişkili derslerde başarı düzeyleri düşük olan öğrencilerin belirlenmesinde kullanılabilir ![]() — Öğrencilerin ortaöğretimde alan seçimi ile yükseköğretimde seçecekleri programlara yönelik yönlendirilmeleri amacıyla kullanılabilir ![]() KAYNAKÇA GÖKÇE, S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|