![]() |
23 Yaş Arası Çocuk Gelişimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() 23 Yaş Arası Çocuk Gelişimi![]() 2-3 Yaş Çocuk Gelişimi İki yaşındaki çocuklar artık rahatça hareket edebilirler ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yaştaki çocuklar kendi kendine yemek yiyebilir ![]() ![]() ![]() İki yaşından itibaren hazır olan çocuklara tuvalet eğitimi verilebilir ![]() ![]() Bu dönemde çocuklar, olmayan bir nesneyi veya kişiyi temsil eden bir sözcük, sembol veya varlığı zihinsel olarak ifade etme yeteneği geliştirirler ![]() Küçük çocuklar bulutları, arabaları, evleri, insanları resimlerle ifade edebilirler ![]() ![]() Oyun sırasında da zihinsel olarak kazanılan ifade etme yeteneği ve dil gelişimleri sürmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuklar ilk önce gerçek nesneleri taklit ederek oyun oynarlar ![]() ![]() ![]() Örneğin, bir bloğu telefon ahizesi gibi kullanabilirler ![]() ![]() ![]() Sembolik oyunlar ilk önce kendileri ile ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() Üç yaşında ise artık bebeği beslemeyi bırakarak onu uçağının kumandası olarak kullanır ![]() ![]() Sembolik oyun ileride daha karmaşık yapılar içerir ![]() ![]() İletişim ve dil iki yaşında çocuk elliden fazla sözcük bilgisine sahiptir ![]() ![]() ![]() Otuz aylıkta sözcükleri hızlıca çoğalır, anlamadığı zaman üzülür ![]() ![]() ![]() ![]() Sözcük dağarcığı fazlalaşırken çocuklar iki sözcüğü birleştirirler ![]() ![]() ![]() Dilbilgisi ile ilgili diğer öğeler bu yaşta yoktur ![]() ![]() ![]() Bu dönemde çocuklarla konuşmak, onu sembolik olarak oynanan oyunlar içine kalmak, resimli kitaplar hakkında konuşmasını teşvik ederek onlara kitap okumak, iyi bir iletişim ve karşılıklı konuşmayla gelişiminin tüm yönlerini desteklemek, çocuk bakımından sorumlu olan yetişkinlerin önem vermeleri gereken temel davranışlardır ![]() Motor gelişim İki yaştan sonra büyük kaslar oldukça gelişmiştir ![]() ![]() ![]() Hareketleri daha düzgün ve ritmik hale gelir ![]() ![]() ![]() ![]() Avuç içleri genelde yukarı bakar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Küçük kasların gelişmesinde ilerleme vardır ![]() ![]() Öz bakım becerileri ki üç yaş çocuklar verilen havluyla ellerini kurularlar, çoraplarını giyerler ![]() Çizme ve boyama becerileri Bu yaşlar karalama dönemi içindedir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir yaşında başlayan özerklik dönemi üç yaşına kadar devam eder ![]() ![]() ![]() Yaklaşık iki yaştan sonra dil gelişiminde de ilerlemeler yoğunlaşır ve çocuk istek ve duygularını sözel olarak daha rahatlıkla ifade eder ![]() Sahip olma duygusu gelişir ![]() ![]() ![]() Bu dönemde çocukla beraber olan, ona bakan kişiler çok önemlidir ![]() ![]() Kendinin farkında olma becerisi beraberinde kendini kontrol edebilmeyi getirecektir ![]() ![]() ![]() İki yaşındaki çocuk, büyük hayvanlar, karanlık odalar, büyük nesne veya makinelerden, yüksek seslerden, kişisel ortamındaki ani değişikliklerden korkar ![]() Üç yaşında karanlık odalar, maskeler, büyük hayvanlar, yılan ve ebeveynlerden ayrılma korkusu görülebilir ![]() İki-üç yaş arası dönemde ulaşılan gelişim düzeyinin genel hatları aşağıda özetlenmiştir ![]() • Bu yaştaki çocuk olduğu yerde zıplayabilir, koşabilir, geri geri yürüyebilir ve kendi kendine merdiven inip çıkabilir ![]() ![]() • Çatal kaşık kullanabilir, küplerden kule yapabilir, düz çizgi çizebilir ![]() • Saklanan eşyaları bulabilir ![]() ![]() • Genellikle en az 50 kelimelik bir dağarcığı vardır ![]() ![]() • Erişkinleri taklit eder ![]() • Diğer çocuklarla birlikte olmaktan hoşlansa da paylaşmayı bilmez ![]() ![]() • Çocuktaki bağımsızlık isteği normal gelişimin bir parçasıdır ![]() İki-üç yaş arası dönemde farklı gelişim alanlarında kazanılan özellikler aşağıda ayrıntılı olarak sıralanmıştır: • İstenildiğinde belirli bir kitabı bulur ![]() • Saklanan eşyaları bulabilir ![]() • Üç parçalı şekil tahtasını tamamlar ![]() • Bilinen dört resmi isimlendirir ![]() • Taklit ederek dik çizgi çizer ![]() • Taklit ederek yatay çizgi çizer ![]() • Daire resmi gösterildiğinde daire çizer ![]() • Nesneleri eşleştirir ![]() • Büyük-küçük kavramını bilir ![]() • Taklit ederek "artı" işareti çizer ![]() • Üç rengi eşleştirir ![]() • Nesneleri bir başka nesnenin içine, üstüne ve altına yerleştirir ![]() • Ses çıkaran nesneleri isimlendirir ![]() • Dört parçalı iç içe geçmeli oyuncakları iç içe koyar ![]() • Sırasına uygun olarak bir çubuk üzerine beş ya da daha fazla halka geçirir ![]() • Hayal gücünü geliştiren oyunlar oynayabilir ![]() Motor Gelişim • Yardımla öne doğru takla atabilir ![]() • Başparmak, işaret parmağı ve üçüncü parmakla kalem tutabilir ![]() • Kaşık, çatal kullanabilir ![]() • Dört büyük boncuğu ipe dizer ![]() • Kapı kolunu ve tokmağını çevirir ![]() • Olduğu yerde çift ayak sıçrar ![]() • Geri geri yürür ![]() • Yardımla merdivenden iner ![]() • Beş altı küp ile kule yapar ![]() • Sayfaları birer birer çevirir ![]() • Taklitle kağıdı ikiye katlar ![]() • Geçmeli oyuncakları ayırır ve takar ![]() • Sabit duran büyük topa tekme atar ![]() • Hamurdan toplar yapıp yuvarlar ![]() Sosyal gelişim • Ebeveynin isteği üzerine işbirliği yapar ![]() • Yönerge verildiğinde, bir başka odadan nesne ya da bir kişiyi getirip götürebilir ![]() • Müzik veya öykü etkinliğine beş on dakika katılır ![]() • Yetişkin kıyafetleri ile' giyinme' oyunu oynar ![]() • Sevgi, kızgınlık, üzüntü, gülme vb ![]() ![]() • Bir işin bir kısmını yaparak yardım etme girişiminde bulunur ![]() • Hatırlatıldığında' lütfen' ve 'teşekkür ederim' der ![]() Öz bakım gelişimi • Az miktarda dökerek, kaşık ya da bardakla kendini besler ![]() • Havluyu alır, ellerini ve yüzünü siler ![]() • Tuvalete gitmek istediğini söyler ![]() • Ayakkabılarını giyer ![]() • Taklit ederek dişlerini fırçalar ![]() • Çözülmüş ve açılmış basit giysileri çıkarır ![]() • Yiyecekleri çatala batırır ve ağzına götürür ![]() • Giysisindeki çıtçıtları açar ![]() • Çoraplarını giyer ![]() • Paltosunu giyer, kazağını ya da gömleğini düğmeler ![]() Gelişmeyi Destekleyici Öneriler; • Bu dönemde anne babaların olumlu davranışları ödüllendirmesi, net sınır ve kurallar koyması disiplin açısından önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Dil gelişimine yardımcı olmak için anne babaların çocuğa bolca kitap okuması, çocuğun söylemeye çalıştığı kelimeleri tekrar etmesi ve sorularını cevaplaması yararlıdır ![]() ![]() • Akşamları diş fırçalama oyun olarak devam ettirilir ![]() • Kazalardan korumak için çevre güvenliğine özen gösterilmelidir ![]() |
![]() |
![]() |
|