![]() |
Baskı Resim Sanatcılarımız |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Baskı Resim SanatcılarımızBAZI BASKI RESİM SANATÇILARIMIZ: ÖZAYTEN, Kadri (1947, Antalya) Türk ressam ![]() İnsan ve savaş temaları çerçevesinde geliştirdiği, simgelere dayalı resimleriyle tanınır ![]() 1968-73 arasında İstanbul Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu (b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sanatçının ana motifleri; insan gövdeleri, madalyalar ve özgürlük kadar yok oluşu da simgeleyen kelebekler olmuştur ![]() ![]() Sanatçı 1975’te T ![]() ![]() BERKEL, Sabri (1907, Üsküp, Yug ![]() Türk ressam ![]() Türk resminde soyut anlayışı 1950’lerden başlayarak saglam ve yapisal bir görsel dil düzeyinde ve sanatin temel tasarim ve düzen ilkelerine bagli kalarak geliştiren Sabri Fettah Berkel’in yapitlari, özgün biçimlenmeleriyle klasik ve çagdaş resim akimlari ile estetik biçim anlayişi yönünden kurduklari ilişkiden ötürü Türk resim tarihinin içinde başli başina bir “okul” niteligi taşir ![]() Berkel, 1927’de Üsküp Sırp-Fransız Okulu’nu, 1928’de Belgrad Güzel Sanatlar Okulunun hazırlık bölümünü bitirmiş; 1929-35 arasında Floransa Güzel Sanatlar Akademisi’nde Felica Carena’nın (1879-?) atölyesinde fresk ve oymabaskı üzerine çalışmıştır ![]() ![]() ![]() Soyut resme yöneldiği 1950’lerden başlayarak resimde çeşitli öğeleri ve nitelikleri vurgulayan dönemleri arasında belirli ilgi ayrımları varsa da Berkel’in yapıtları genelde “Soyut Klasikçilik” başlığı altında toplanabilir ![]() ![]() Sanatçının 1939’da başlayan oymabaskı çalışmaları, bu sanat dalıyla eski yakınlığını artırmış, mizanpaj ve lüks kitap çalışmaları, sanatının grafik tasarım yönünü ve titiz işçiliğini geliştirmiştir ![]() ![]() Türkiye’de yenilikçi sanat görüşleri içinde yer alan Berkel yine de kendi çizgisinde yürümüş bir sanatçidir ![]() ![]() PİLEVNELİ, Mustafa (1940, İstanbul) Türk ressam ![]() Geleneksel Türk sanatını çağdaş bir anlayışla yorumlayan İLLÜSTRASYON nitelikleri doğa görünümleriyle tanınır ![]() 1957-61 arasında Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulunun Dekoratif Resim Bölümü’nde öğrenim görmüş, mezun olduktan sonra aynı kurumda asistanlık görevine başlamıştır ![]() ![]() Duvar ve tuval resminin yanı sıra özgün baskı, vitray ve seramik heykel gibi çok çeşitli dallarda ürün veren Pilevneli, öğrencilik yıllarında yaptığı Fenerbahçe (1959) ve Marmara Adası’nda Kış (1960) gibi yağlıboya tuvallerinde geniş fırça vuruşlarının, kalın dış çizgilerin ve canlı renklerin egemen olduğu Dışavurumcu bir anlatım benimsemiştir ![]() ![]() Pilevneli, 1970’lerde çıktığı Anadolu gezilerinde eski uygarlıkların kültür mirasından, halk sanatından ve yörenin insanlarından etkilenmiş, bu etkilerden hareketle gerçekleştirdiği kompozisyonlarında doğa görünümlerini, kıyıları, insanları, ağaçları ve balıkları büyük bir canlılık içinde betimlemiştir ![]() Saim TEKCAN, Süleyman(1940, Trabzon) Türk özgün baskı sanatçısı ![]() Çok çeşitli tekniklerle gerçekleştirdigi ÖZGÜN BASKI’lariyla taninir ![]() 1958-61 arasında öğrenim gördüğü Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İş Bölümü’nde Malik AKSEL ve Refik EPİKMAN’ın öğrencisi olmuş, mezun olduktan sonra bir süre çeşitli illerdeki öğretmen okullarında dersler vermiştir ![]() 1968’de İstanbul Atatürk Yüksek Öğretmen Okulu Resim Bölümü’nde grafik atölyelerini kuran ve 1975’e değin OYMABASKI, TAŞ BASKI ve ELEK BASKI dersleri veren Tekcan, 1970-71’de baskı grafiği üzerine araştırmalar yapmak üzere Almanya’ya gitmiştir ![]() Özgün baskı tekniklerinin tüm olanaklarını bir arada kullanan sanatçı, sıvı asidin ****li eritmesiyle oluşan organik ve akışkan biçimleri, yüzeyde çeşitli derinlikte düzlemler yaratacak ve geniş bir ton çeşitlemesiyle doku zenginliğine olanak verecek biçimde baskıya aktarmıştır ![]() Renkli elek baskı dizilerinde sürekli üreyen, birbiri içinden gelişen yeni biçimlerle, iç içe geçmiş sarmal, dikey ve yatay çizgiler giderek yinelenen geometrik biçimlere dönüşmüştür ![]() ![]() TÜREMEN İsmail , Ali (1942, İstanbul) Türk ressam ![]() Mavinin egemen olduğu figüratif soyut yapıtlarıyla tanınır ![]() İstanbul Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’nda öğrenim görmüş ve 1968’de mezun olmuştur ![]() 1970’lerin başinda insanin acilarini yansitan mezar taşlarini konu almiş; zaman içinde bu taşlari insan imgesine dönüştürmüş, ana yere düşen gölgelerini gene mezar yaşi biçiminde işlemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Sanatçı, resimlerindeki formlardan yola çıkarak Yatan Mavi (1988) gibi, iç içe geçen hacimlerle oluşturdugu mavi boyali seramik heykellerde gerçekleştirmiş; ayrica, özellikle 1980’lerde pastel ve suluboya ile erotik nitelikli kadin figürleri yapmiştir ![]() ZAİM, Turgut (1906, İstanbul-1974, Ankara) Türk ressam ![]() Şematik bir FIGÜR anlayişinin egemen oldugu resimleriyle taninir ![]() Ressam Oya KATOĞLU’nun babasıdır ![]() ![]() ![]() Yapıtlarında, Anadolu görünümlerinden oluşan mekânlar içinde, köy insanlarının yaşama ve çalışma biçimlerini betimleyen Turgut Zaim, yer yer MİNYATÜR’leri, yer yer de halk resimlerini anımsatan ve Gerçekçi sayılabilecek bir üslup geliştirmiştir ![]() ![]() Sanatçının özgün şematik figür anlayışı içinde erkekler güçlü ve yakışıklı, kadınlar genç ve güzel, çocuklar sağlıklı ve sevimlidir ![]() ![]() Yapıtlarında genellikle yağlıboya başta olmak üzere suluboya ve guvaş tekniğini de kullanan Zaim, ayrıca çinko ve linol kullanarak OYMABASKI’lar da gerçekleştirmiş ![]() İÇMELİ, Mürside (1930, İstanbul) Türk özgün baskı ve grafik sanatçısı ![]() İstiflenmiş figürleri geometrik bir düzen içinde simetrik olarak işlediği OYMABASKI’larıyla tanınmıştır ![]() Sanat eğitimine 1947’de İstanbul’da Çapa Eğitim Enstitüsü’nde açılan resim seminerlerine katılarak başlamıştır, ancak seminerin bakanlıkça kapatılmasından sonra bir süre Bursa ve Konya Kız Öğretmen okullarına devam etmiş, 1950’de Ankara Gazi Eğitim Enstitüsünün (b ![]() ![]() ![]() 1960’ta İspanya hükümetinden aldığı bir bursla Madrid’e gitmiş, burada San Fernando Güzel Sanatlar Akademisi’nde gravür (oymabaskı), Grafik Sanatları Ulusal Okulu’nda da taş baskı üzerine çalışmıştır ![]() ÖZGÜN BASKI tekniklerinden ağaç baskı, çukur baskı (gravür), taş baskı ve ipek baskı ( ELEK BASKI) gibi çok çeşitli teknikleri deneyen içmeli, çalişmalarini gravür üzerine yogunlaştirmiş; kagidin dokusuna, kalinligina, preslenmesinde sikiştirma kademelerine ve boyanin dagilimina önem vermiştir ![]() Genellikle Geometrik bir düzenin egemen olduğu yapıtlarında figür, soyut ve geometrik biçimlere karşıtlık oluşturmak için kullanılmıştır ![]() İçmeli, figürü, bir insan kalabalığı olarak ele almış ve vücudun dokusunu yansıtan bir soyutlamaya giderek ona ****fizik bir anlam yüklemiş; kalabalığın insan üzerinde uyandırdığı etkileri, yalnızlığı, endişe ve çaresizlik gibi duyguları vurgulamıştır ![]() İNAN, Ergin (1943, Malatya) Türk özgün baskı sanatçısı ve ressam ![]() Gerek resimlerinde, gerek OYMABASKI’larında insan temasını, varoluşçu öğelerden hareketle geliştirdiği kendine özgü fantastik anlatımla işlemiştir ![]() 1964-68 arasında İstanbul Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu (DTGSYO) Resim Bölümü’nde öğrenim görmüştür ![]() Sanatçı genellikle yüzleri üst üste bindirerek işlediği Psiko-Portre (1981), Portre (1981) ve İnsan (1984) gibi yapıtlarında; elleri ve ayak izlerini temel aldığı resimlerinde ve tarihsel kent dokusunu figürle birleştiren Berlin (1987) gibi dizilerinde, kompozisyonu böcekler, kabuklular, sürüngenler, kelebekler, yaprak, tüy, gözyaşi damlasi vb ![]() ![]() İnan, resim ve baskı çalışmalarını eşzamanlı olarak sürdürmekte; renkli oyma baskılarının (gravür) yanı sıra taş baskı üzerine de çalışmaktadır ![]() İŞLER, Asım (1941, Tirebolu, Giresun) Türk ressam ![]() Manzara, figür ya da ****fizik öğelerden yararlanarak gerçekleştirdiği resimlerinde kendine özgü BAROK bir anlatım kullanmıştır ![]() 1966’da İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Resim Bölümü’nü bitirmiş, eğitimine 1970-74 arasında Paris’te devam etmiştir ![]() Gerek Paris’te, gerek MSÜ Gravür Atölyesi’nde çalışmalarıyla ÖZGÜN BASKI alanında teknik ustalığa erişen sanatçının önceleri manzara ve figür yorumlamalarından yola çıkarak gerçekleştirdiği yapıtları, son yıllarda büyük boyutlu ve çok renkli tuvallerde öznel bir yaklaşımla, yer yer boyanın hem konuyu hem de nesneyi tanımladığı soyutlamalara dönüşmüştür ![]() 1977’de 1 ![]() ![]() KABAŞ, Özer (1936, Mersin) Türk ressam ![]() Denizi ve balıkçıları işlediği resimleriyle tanınır ![]() 1957’de Robert Kolej Mühendislik Okulu’nu bitirdikten sonra ABD’ye gitmiş ve 1957-62 arasinda Yale Üniversitesi Güzel Sanatlar Okulu’nda ALBERS ve TWARKOW’un ögrencisi olmuştur ![]() Kabaş, denizi ve balikçilari konu alan resimlerinde öz-biçim ilişkisini ustaca kurmuş, doganin degişkenligiyle insanin eylemini iç içe işlemiştir ![]() ![]() ![]() KARAKOÇ, Fevzi (1947, Çankırı) Türk özgün baskı sanatçısı ve ressam ![]() Özellikle figürü temel aldığı ÖZGÜN BASKI’larıyla tanınır ![]() Sanat eğitimini 1968-72 arasında İstanbul Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’nda yapmış, mezun olduktan sonra aynı kuruma asistan olarak girmiş, 1979’da Salzburg Yaz Akademisi’nde çalışmış, 1983’te de yeterlik derecesi almıştır ![]() ![]() Osmanlı minyatürlerinden esinlenerek yapıtlarında at ve atlı figürlerine yer veren sanatçı, renk lekelerini, bu imgenin ritmik kurgusunu destekleyecek biçimde kullanmıştır ![]() ![]() KAYAALP, Fethi (1923, Ezine, Çanakkale) Türk ressam ve özgün baskı sanatçısı ![]() Yöresel anlayışın egemen olduğu yapıtlarıyla tanınır ![]() 1940-47 arasında İstanbul’da Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü’nde Nurullah BERK, Sabri BERKEL, Zeki KOCAMEMİ ve Cemal TOLLU’yle birlikte çalışmıştır ![]() ![]() Sanatçı, çağdaş Türk resminin canlı bir yönünü oluşturan yöresel anlayışla ve araştırıcı bir tavırla oymabaskı ve taş baskılar yapmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Sanatçı, 1981’de emekli olduktan sonra özel atölyesinde resim onarım çalışmalarına yönelmiştir ![]() ASLIER, Mustafa (1926, Kırcaali, Bul ![]() Türk özgün baskı sanatçısı ![]() OYMABASKI sanatını Türkiye’deki önemli temsilcilerindendir ![]() Balıkesir Necati Bey İlk öğretmen Okulu’nda öğrenim gördüğü sıralarda resim hocası Sırrı Özbay’ın yakın ilgisi sonucu resme yönelmiş, ilk grafik oymabaskı çalışmalarını bu yıllarda gerçekleştirmiştir ![]() ![]() ![]() Sanatçı geleneksel Türk folklorunun zengin görünümlerinden etkilenerek yöresel konulara yönelmiş, kırsal insanın duruş, oturuş ve hareketlerini dramatik bir görünüm içinde, simgesel ve stilize bir yalınlıkla vermiştir ![]() ![]() BERGER, Aliye (1903, İstanbul-1974, İstanbul) Türk oymabaskı sanatçısı ![]() Dışavurumcu anlayiştaki OYMABASKI’lariyla taninir ![]() Şakir Paşa’nin kizi, Sadrazam Cevat Paşa’nin yegeni, yazar ve düşünür Cevat Şakir Kabaagaçli (Halikarnas Balikçisi) ve ressam Fahrelnissa ZEID’in kardeşi, FÜREYA ve Nejat DEVRIM’in de teyzesidir ![]() 1924’te Türkiye’de bulunan Macar virtüöz ve pedagog Karl Berger’den ders almış, 1935-39 arasında Berlin ve Paris’te Fahrelnissa Zeid’in yanında kalmış, 1947’de evlendiği Karl Berger’in aynı yıl ölmesiyle gittiği Londra’da oymabaskı üerine ilk çalışmalarını yapmıştır ![]() ![]() Oymabaskı tekniğinde genellikle siyah-beyazın ara tonlarından da yararlanan sanatçı, kasap kağıdı, zımpara kağıdı ve tülbent gibi daha önce kullanılmış mazlemeleri de deneyerek bunların dokularından yararlanmıştır ![]() Yapıtlarında konu olarak insanı, ilk bakışta önemli gibi görünmeyen günlük yaşamın alışılmış biçimlerini, İstanbul’un çeşitli köşelerinden görüntüleri ele almış ve bunları kimi zaman gerçek, kimi zaman da fantastik görünümler içinde, kendine özgü lirik bir Dışavurumcu anlayışıyla yansıtmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
|