![]() |
Çocukça Felsefenin Ardında-Ahmet İnam |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocukça Felsefenin Ardında-Ahmet İnamÇocukça felsefe çocuk felsefesi değildir ![]() ![]() Çocukça felsefe, ele aldığı sorunları, betimlemeye, yorumlamaya çabaladığı konuları, kavramları, görüşleri, anlayışları, naiv bir tutumla, sanki ilk kez görüyormuş, sanki bunlar felsefenin geçmişinde, bilimlerde, insanın binlerce yıllık yaşam deneyimlerinde yer almıyormuş gibi görme çabasıdır ![]() Husserl Fenomenolojisine bu açıdan yakınlığı vardır; Kökten bir “paranteze alma”, epokhe söz konusu değildir, ama çocukça bakışta; çocuğun zaten epokhe yapacak deneyim birikimi yoktur ![]() Çocukça felsefe, önceden belirlenebilen yöntemler, kılı kırk yaran temellendirme çabalarına dayalı ilkelerden yola çıkmaz ![]() Ne bir bilim (Husserl’in söylediği gibi, Kesin Bir Bilim Olarak Felsefe) ne de (Belki, örneğin, Nietzsche’de olduğu gibi, Böyle Buyurdu Zerdüşt) sanattır ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukluk kendiliğindendir ![]() Çocuk felsefe yapabilir mi? Madem ki deneyimleri yetersiz, kavram çözümlemeleri için gerekli donanım, birikiminden yoksun, nasıl olacak da insan yaşamını, düşüncesini, bilgisini yorumlayacak? Çocuk nasıl felsefeyle olacak? Daha başta olan biridir o; deneyimsiz, ergenliğe bile erişmemişken, kavramlarla yaşayabilecek olgunluktan uzakken, Sokrates’in deyimiyle nasıl düşünceler doğurtacak ya da doğuracak? Burada çocuğun, çocuk felsefesi yapanlarca ya da eğitimcilerce göklere çıkarılan düş gücünün genişliği, hayret, merak, sorgulama duyarlılığı, masumiyet, yaşamın keyfini çıkarabilme, oyun oynayabilme başarısı gibi erdemleriyle ilgilenmeyeceğim ![]() ![]() ![]() Çocukken çocukluğumuzu yorumlayamadığımız için büyüyünce gerçekleştirdiğimiz yorumlar birer anı-yorum oluyor ![]() ![]() Çocukça düşünebilmek için çocukluğu aşmak gerekmez mi? Bir olgunluk gerektirmez mi felsefece tartışmak? Çocukla felsefe nasıl bir araya gelir? Çocuk doğru dürüst düşünemez ki felsefe yapsın ![]() ![]() Oysa, göz önüne alınması gerekli temel nokta şu: Burada çocuk filozof olmuyor, filozof çocuk oluyor ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yaratma, kendiliğinden gelen bir oluşumdur, filozof kendini çocukluğunda bulmuştur: Anılarında değil ![]() “Bu konuya çocuk gibi baksak” “Çocuğun gözüyle nasıl görülürdü?” “Bu sorunun anlaşılamamasının ardında, çocukça bakılamayışı yatıyor” “Çocuklar! Bu soruna çocuk gibi bakmaya çalışsak nasıl olur?” Sözleriyle giriş yapılabilir ![]() ![]() Gidiverdiğimiz bir hayat bu çocukçalık ![]() Düşüncenin aman vermez akışında, çıkınca Gizemli derinliğinden, öyle kalakaldık, Maskaralık, belki kaçış, bu dünyadan bakınca ![]() Bir çıkış, kaçış değil çocukçalık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir patika açmadır: Buradan da gidilir ![]() Deneyip geleceğim mızmıyorum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Perde ![]() Gitti öncekiler hiçbiri benim değil ![]() Kırlarda elimde uçurtmadır kavramlar, Geleceğim yine, eskilere selamlar ![]() Hür müyüm, deli mi? Hayat aralanıyor, Elimde kalem ciddilik karalanıyor ![]() Kalem ağır ![]() ![]() Kuş olmuş bakın Felsefe yaralanıyor ![]() Yarayı sarıyor çocuk kalmıyor hatır, Tenhada garip düşünce mayalanıyor Düşünceye kanat germedir bu evre ![]() ![]() ![]() ![]() Orada yorgun çocuklar, olgun ve çocukturlar ![]() Orada içi olanın içini açabildiğini, gözü olanın, gözünü, gerçeği olanın gerçeğini açabildiğini, düşünmüş de çocuk olmuşların oynaştığını, ironi ile derinleşen düşüncenin kaynaştığını duyabilirsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Çocukça Felsefenin Ardında-Ahmet İnam |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çocukça Felsefenin Ardında-Ahmet İnamSorular şunlar: Bu aşamaya nasıl gelinir? Bu aşamada ne başarılır? Bu aşamadan nasıl çıkılır? Bu aşamaya yaşlanarak, çile çekerek gelinir ![]() ![]() Büyümüş de küçülmüş felsefedir ![]() Bu felsefe her hangi bir sorunun aranmasına ilişkin geliştirdiğimiz tavırla ilgilidir ![]() Şimdiye dek bu felsefenin ne uğraştığı konular, ne bu konuların tartışılma yöntemlerine ilişkin birşey söylemedim ![]() ![]() Bu aşamada ufuk açılması, seçenekleri görebilme, arama, araştırma sevinci gerçekleştirilir ![]() Karanlıktan, yoğun çabalardan, uçucu aydınlığa geçiştir ![]() Arayan, sürgit çocukça felsefede kalmaz ![]() ![]() ![]() Sonra yine uçucu aydınlık gelebilir ![]() ![]() ![]() Neden irdelemek, çözümlemek, ayrıntılarda yoğunlaşma karanlık olsun? Onlar da aydınlıkta ama uçucu olmayan aydınlıkta yapılmasın? Elbette neden olmasın? Yoğun bir çilenin ardından gelen olgun çocukluk, felsefece düşünmenin zahmetleriyle neden ağırlaşıp, karanlığa bürünsün? Şimdi, soru çocukça felsefeyi hak etmek için nasıl çalışmak, nasıl bir donanım edinmek gerektiği üzerinde yoğunlaşıyor ![]() ![]() * Ahmet İnam |
![]() |
![]() |
|