![]() |
İbn-İ Haldun-Mukaddime |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İbn-İ Haldun-Mukaddime![]() Özellikle tarih alanında olayları anlatmak yerine, olayları düşünmek gerektiğini ilerisüren bu düşünür tarihsel olaylar’ın yerine tarihsel nedenler’i koymakla tarih felsefesinin temellerini atmış oldu ![]() Bugün, birçok Batılılar, onda, Vico’nun, Spenglerin, Montesquieu’ nün, Rousseau’nun, Sorel’in, Malthus’ün, Machiavelli’nin, Darwin’in, Nietzsche’nin düşünce tohumlarını buluyorlar ![]() İbni Haldun, önce, evrensel değişme’yi sezdi: Tarih bilimiyle uğraşanları yanıltan, ulusların hal ve durumlarının, günlerin ve yüzyılların geçmesiyle değişmekte olduklarını unutmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Haldun, sonra, evrensel evrim’i yakaladı: Biz, varlıkları birbirine bağlı olarak görüyor ve varlıkların birinden ötekine geçişini, yetkin bir düzen içinde, izliyoruz ![]() ![]() Yukarıya doğru yükselen madde, kendisinden aşağıda olan maddeden daha hafiftir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin, tohumsuz yetişen maden tohumsuz türeyen sebzelerle, hurma ve üzüm gibi bitkiler inci sedefiyle kabuklu sümüklüböcek gibi hayvanlara yakındır ve onların biçim ve kalıplarına girebilecek durumdadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Haldun, toplumsallık zorunluğu’nu da anlamıştır: Toplumsal yaşayış, insanlar için zorunluktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Haldun, toplumsal olayların tüm kökünü ekonomik temelde ve üretim araçlarında görmektedir ![]() Her kazanç ve mal, emek harcayarak elde edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hüner ve sanayiin gelişmesi, toplumsaI gelişmenin başında gelir (II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Haldun’a göre Çoban toplumlardan Çiftçi toplumlara, Çiftçi toplumlardan da Sanayi toplumlarına geçilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tarihsel zorunluğunu yaşayan her toplum, kent yaşayışına girip sanayileştikten sonra kocayacak ve ölecektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devlet yıkılmaya yaklaştığında vergiler artar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Haldun, İlmi Umran adını verdiği Sosyoloji biliminin de kurucusu sayılmaktadır ![]() Toplumbilimsel düşüncenin ilk izlerine Aristoteles’le Farabi’de rastlanıyor ![]() ![]() Bil ki, birinci kitapta inceleyeceğimiz kural ve yöntemler benim icad ettiğim yeni bir bilim olup, yararı çok büyüktür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Haldun, toplumbilim’e (kendi deyimiyle ilmi umrân’a) tarih felsefesi yoluyla varıyor ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() 7- Toplumsal yaşayışın doğal kurallarını ve yasalarını bilmemek (Sosyoloji), tarihçiyi yanıltır ![]() İbni Haldun, her sözün sonunu, doğrusunu Tanrı bilir, diyerek bitirdiği halde, toplum düzenini, bir yirminci yüzyıl maddecisi gibi, maddesel temellere oturtmaktadır ![]() ![]() Toplumlar da, doğal varlıklar gibi, doğmakta, büyümekte ve ölmektedirler (Vico, Spengler) ![]() Tarih, olayları anlatmak değil, olayları düşünmektir (Sorel) ![]() Toplumsal olayların kökü, ekonomik temellerde ve üretim araçlarındadır (Marx) ![]() Toplumlar arasındaki ayrılıklar, coğrafya koşullarının başkalığından ötürüdür (Montesquieu) ![]() Siyasal düzen, ideolojik değil, pratik olmalıdır (Maccbiavelli) ![]() Ahlak düzeni, insanların çoğalmasıyla ilgilidir (Malthus) ![]() Gelişme, en aşağı maddeden başlayarak, maymun ve şebek gibi hayvanlardan geçip, insana kadar yükselmiştir (Darwin) ![]() Ahlaksızlığın ve çöküşün nedeni, kent yaşayışına geçiştedir (Rousseau) ![]() Gerekli olan, güçlülük ve iradeliliktir (Nietzsche) ![]() İbni Haldun, Mukaddime’sini şu sözlerle bitirmektedir: Tanrının doğru düşünce, açık bilgi bağışladığı kulları bizden sonra yetişerek, bizim bu yapıtta yazdıklarımızdan ve anlattıklarımızdan, daha geniş ve daha derinini yazar ve anlatırlar umudundayız ![]() ![]() Tanrı bilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapıtımın başında anlattığım gibi, buna kavimlerin tarihini de ekledim ![]() ![]() ![]() ![]() * Orhan Hançerlioğlu-Düşünce Tarihi |
![]() |
![]() |
![]() |
İbn-İ Haldun-Mukaddime |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İbn-İ Haldun-Mukaddimetesadüfe bak maicım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() forumda sosyolojiyle ilgilenen ne kadar insan var bilmiyorum ama paylaşımınçok değerli ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İbn-İ Haldun-Mukaddime |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İbn-İ Haldun-Mukaddimeİnfiluck)Seni görmek çok güzel ![]() ![]() ![]() ![]() Haklısın,batıda daha çok tanınan bir düşünür ![]() ![]() ![]() ![]() Hakikatli bir kitap almışsın;bilincine sağlık ![]() * Batılı tarihçiler Mukaddime’yi tarih felsefesinin el kitabı olarak okudular ![]() İngiliz tarih felsefecisi Toynbee için Mukaddime bir hazineydi: “Mukaddime’deki tarih felsefesi, nevinin en büyük eseri ![]() Şimdiye kadar, hiçbir ülkede, hiçbir çağda, hiçbir insan zekası böyle bir eser ortaya koyamamıştır ![]() Cemil Meriç’e göre İbn-i Haldun “Kendi semasında tek yıldız” dır ![]() |
![]() |
![]() |
|