![]() |
Evrensel Ahlak Yasası Var Mıdır? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evrensel Ahlak Yasası Var Mıdır?EVRENSEL AHLAK YASASININ VARLIĞINI KABUL EDENLER Felsefe tarihinde evrensel ahlak yasasının var olduğunu kabul eden filozofları, evrensel ahlak yasasını öznel (sübjektif) özelliklerin belirlediğini ileri sürenler ve evrensel ahlak yasasını nesnel (objektif) özelliklerin belirlediğin ileri sürenler olmak üzere iki kümede toplayabiliriz ![]() Birinci kümede yer alanlara J ![]() ![]() ![]() ![]() ikinci kümede yer alanlara da Sokrates, Platon, Farabi, Spinoza ve Kant'ı örnek olarak gösterebiliriz ![]() EVRENSEL AHLAK YASASINI BELİRLEYEN ÖZELLİKLER Evrensel Ahlak Yasasını Öznel Özelliklerin Belirlediğini İleri Sürenler Bu filozoflara göre evrensel bir ahlak yasası vardır; ancak bu yasa tanrıdan ya da önsel (apriori) birtakım değerlerden kaynaklanmaz ![]() ![]() BENTHAM VE MİLL Yararcı ahlak kuramının (utilitarizm) kurucularından İngiliz ahlakçı Jeremy Bentham (1748 -1832) ve bu kuramı geliştiren Stuart Mill (1806-1873) ahlak yasasını öznel özelliklerin belirlediğini savunmuşlardır ![]() ![]() Ne var ki kişinin mutluluğu, çevresindeki insanların mutluluğuyla ilişkilidir ![]() ![]() ![]() O halde mutlu olmak istiyorsam birlikte yaşadığım insanların eylemlerinin benim yararıma olmasını sağlamak durumundayım ![]() ![]() Kısaca, her eylemimizde olabildiğince çok insanın olabildiğince çok mutluluğunu göz önünde tutarsak hem kendi yararımız, en iyi biçimde korumuş hem de ahlaklılığı yerine getirmiş oluruz ![]() O halde yalnız tek insan için değil, herkes için yararlı olan, yasa olarak kabul edilmelidir ![]() HENRİ BERGSON Sezgiciliğin (entüisyonizm) kurucusu olan Bergson (1859-1941) da evrensel ahlak yasasını öznel özelliklerin belirlediği görüşündedir ![]() Ona göre, doğru bilgi gibi, doğru eylemin de ölçütü sezgidir ![]() ![]() Örneğin, boş zamanımı müzik dinleyerek ya da televizyonda film izleyerek geçirebileceğim gibi, yardıma gereksinimi olan birisine yardım ederek de geçirebilirim ![]() ![]() Ben içimden gelen "sezgi"ye uyarak hareket edersem "iyi" olanı, "ahlaki" olanı yapmış olurum ![]() "Kendi sezgine uy ki hem kendin hem de başkası için iyi olanı yapmış olasın ![]() Bergson "Ahlak ile Dinin iki Kaynağı" adlı eserinde ahlakın zeka ve sezgi olmak üzere iki kaynağı olduğunu ileri sürer ![]() ![]() ![]() Sezgi ahlakı ise içinde sevgi ve özgürlüğün egemen olduğu açık toplum ahlakıdır ![]() ![]() EVRENSEL AHLAK YASASINI NESNEL (OBJEKTİF) ÖZELLİKLERİN BELİRLEDİĞİNİ İLERİ SÜRENLER Bu filozoflara göre de evrensel bir ahlak yasası vardır; ancak yasa, varlığını insandan, onun öznel yaşamından almamaktadır ![]() ![]() ![]() AHLAK YASASININ EVRENSEL DİNLERE GÖRE TEMELLENDİRİLMESİ Düşünce tarihi, ahlak yasasının dinlerde değişik biçimlerde temellendirilmiş olduğunu göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evrensel dinlere (Musevilik, Hristiyanlık, Müslümanlık) gelince, bunların ahlak yasasını temellendirişleri hemen hemen aynıdır; çünkü bu dinlerin üçü de tek tanrılı dinlerdir ![]() ![]() Evrensel dinler tek tanrıcı (monoteist) dinlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Evrensel dinlerde ahlak yasası tanrı tarafından konulmuştur ![]() ![]() TASAVVUF DÜŞÜNCESİNDE EVRENSEL AHLAK YASASININ TEMELLENDİRİLMESİ Tasavvuf (İslam mistisizmi), insanın duygu ve sezgi yoluyla Tanrı'ya erişmesini ve onunla bütünleşmesini mümkün gören bir öğretidir ![]() ![]() Tasavvufta Tanrı'ya varmanın yolu akıl değil, gönüldür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tasavvuf bu anlayışa zamanla erişti, ilk mutasavvıflar dünya işlerinden, mal ve mülkten yüz çeviren, halktan kaçıp yalnızlığa çekilen ve gece gündüz ibadet ederek kendilerini Tanrı'ya adamış olan Müslümanlardı ![]() Tanrı'nın "Ben gizli bir hazineyim istedim ki bilineyim" sözü tecellinin yani Tanrı'nın dünyada varlıklaşmasının ve görünmesinin nedeni olarak kabul edildi ![]() ![]() ![]() ![]() Tasavvufa gönül verenden beklenen şunlardır denebilir: Nefse egemen olma, ahlakı güzelleştirme, dünya zenginliklerinden olabildiğince uzak durma, günlük yaşamı sürdürme, Tanrı'ya yönelme ve tam bir inanç içinde onda ölümsüzleşme ![]() ![]() ![]() 1-EVRENSEL AHLAK YASASININ VARLIĞINI REDDEDENLER a)HEDONİZM (haz ahlakı): Kurucusu Aristippos’tur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() b)Fayda ahlakı: Bireye yarar sağlayan davranış “iyi”,sağlamayan “kötü”dür ![]() ![]() c)Bencillik (egoizm):Bencillik, başkalarını dikkate almadan sadece kendi çıkarını düşünme anlamına gelir ![]() ![]() Hobbes’a göre insanı yönlendiren ‘kendini sevme’ ve ‘kendini koruma’ içgüdüsüdür ![]() ![]() d)Anarşizm: Başta devlet olmak üzere tüm baskıcı kurumların ortadan kalkması gerektiğini öne süren öğretidir ![]() ![]() ![]() ![]() e)F ![]() ![]() ![]() ![]() Nietzche’ye göre;toplumda iki tür insan ve bunların oluşturduğu iki tür sosyal sınıf vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() f) J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * |
![]() |
![]() |
![]() |
Evrensel Ahlak Yasası Var Mıdır? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evrensel Ahlak Yasası Var Mıdır?evrensel ahlak yasasının öznel nitelikte olduğunu düşünüyorum ![]() Bergson "Ahlak ile Dinin iki Kaynağı" adlı eserinde ahlakın zeka ve sezgi olmak üzere iki kaynağı olduğunu ileri sürer ![]() ![]() ![]() Sezgi ahlakı ise içinde sevgi ve özgürlüğün egemen olduğu açık toplum ahlakıdır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evrensel Ahlak Yasası Var Mıdır? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evrensel Ahlak Yasası Var Mıdır?J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sartre asıl sorumlulukların insanı özgür kıldığını savunuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Paylaştığın için teşekkürler Logos ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Evrensel Ahlak Yasası Var Mıdır? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Evrensel Ahlak Yasası Var Mıdır?Q????~ Nickli Üyeden Alıntı evrensel ahlak yasasının öznel nitelikte olduğunu düşünüyorum ![]() Bergson "Ahlak ile Dinin iki Kaynağı" adlı eserinde ahlakın zeka ve sezgi olmak üzere iki kaynağı olduğunu ileri sürer ![]() ![]() ![]() Sezgi ahlakı ise içinde sevgi ve özgürlüğün egemen olduğu açık toplum ahlakıdır ![]() ![]() Teşekkürler Queen ![]() ![]() --- Sonraki mesaj --- Charlotte Bronte Nickli Üyeden Alıntı J ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sartre asıl sorumlulukların insanı özgür kıldığını savunuyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Paylaştığın için teşekkürler Logos ![]() ![]() ![]() Teşekkürler Charlotte ![]() ![]() Bu konudaki yaklaşımlar her bakış açısına göre ayrı bir değerdedir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|