![]() |
Göstergebilim |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() GöstergebilimToplumlarınkullandıkları göstergelerin incelenmesi uzun süre dil incelemesiyle karıştırıldı ![]() Bir başka deyişle ![]() ![]() Göstergelerin genel bilimi olarak tasarlanan ve Türkçe'de göstergebilim terimiyle karşılanan semiyoloji (Fransızca semiologie ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batı kültür geleneğinde ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra ise ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Charles Sanders Peirce: üç öğeli gösterge Genel bir göstergeler kuramı oluşturmaya çalışan ilk kişi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu üçlü ilişki içinde representamen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ama günümüzde konuyla ilgili hemen herkes tarafından benimsenmiş ayrımlardan biri de Peirce'ün önerdiği şu üç ayrı gösterge kategorisidir: görüntüsel gösterge (veya ikon) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ferdinand de Saussure ve iki yüzü olan gösterge Türkçe'de göstergebilim olarak karşıladığımız iki terimi olan «semiyoloji» (Yunanca'da «gösterge» anlamına gelen semaion ile «söz» ve «bilgi» anlamına gelen logos'tan) Isviçreli ci Ferdinand de Saussure (1857-1913) tarafından önerildi (ölümünden sonra ders notları öğrencileri tarafından yayınlandı) Genel Dilbilim Dersleri (Cours de linguistique generale ![]() ![]() Bu tasarının özünde de iki yüzü olan bir bütünlük biçiminde düşünülmüş gösterge kavramı yer alıyordu: bir işitim imgesine indirgenebilecek gösteren ile kavramı veya gerçekliği belirten gösterge iki öğe (yüz) arasındaki bağıntının temel özelliğiyse nedensiz keyfi olmasıydı ![]() ![]() Beçikalı dilbilimci Eric Buyssens'e «Diller ve Söylem» (les ges et de Discours ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fransız göstergebilimcisi Roland Barthes da bu üçlü ayrımı bazı küçük değişikliklerle işledi ve göstergebilim çözümlemelerinde önemli bir yer tutmasını sağladı ![]() Roland Barthes: bir anlamlama göstergebilimi Roland Barthes (1915-1980) göstergebilimsel araştırmasında betimlemeden hareket ederek kuramlaştırmaya ulaştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yananlam düzleminden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Roland Barthes bu yaklaşımının en eksiksiz uygulamasını Moda sistemi (Systeme de la mode ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Barthes'a göre ![]() ![]() ![]() ![]() Saussure'e göre dilbilim göstergebilimin bir bölümüyken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçi Barthes başlangıçta işlevsel dilbilimin Fransa'daki kurucusu olan ve Buyssens'in bu alandaki önerileriyle yetinen Andre Martinet'nin (Georges Mounin de Buyssens'den esinlenmiştir) çalışmalarından esinlendi ama işlevselcilerin «bildirişim göstergebilimi»ne karşıt olarak ileri sürdükleri ve «anlamlama göstergebilimi» terimiyle belirttikleri şeye de karşı çıktı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hızla yayılan bir göstergebilim Göstergebilimsel çözümleme kısa sürede çok değişik alanlara uygulanmaya başladı ![]() ![]() Fransız etnolog ve antropoloğu Claude Levi-Strauss ile birlikte Baudelaire'in “Kediten” (les Chats) adli şiirini çözümledi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yaklaşımını özellikle “Mitolojj” (Mythologiques) genel başlığı altında topladığı şu dört kitabında ortaya koydu: «Çiğ ve Pişmiş» (le Cnı et le Cuit ![]() ![]() ![]() ![]() METNIN GÖSTERGEBILİMİ Ancak göstergebilim Saussure'den bu yana özellikle de Fransa'da Tel Quel dergisi (Roland Barthes ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Metnin özellikle üretkenlik olarak ele alınması nedeniyle ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Büyük ölçüde üretici dilbilgisinden esinlenen bu yaklaşım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() GÖSTERGEBİLİMDE BUNALIM Göstergebilim günümüzde kendi kuramlarını ve yöntemlerini gözden geçirme ve tartışma aşamasına girdi ![]() Kuramların bir bütün halinde birleştirilmemesi ve çok sayıda farklı okulların ortaya çıkması görüş ayrılıklarına yol açtı ![]() ![]() ![]() Göstergebilimcilerin bir bölümü sistemler üstünde çalışırken ve bu sistemİeri oluşturan öğeler arasındaki ilişkileri incelerken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Göstergebilim-Axis 2000 –Milliyet/ Hacette |
![]() |
![]() |
|