![]() |
Havas İlmi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Havas İlmiNesnelerle harf, kelime ve duaların gizli özelliklerinden faydalanarak gaybden haber verdiği veya varlıklar üzerinde etkili olduğu ileri sürülen bir ilimdir ![]() Bir nesnede bulunup başkalarında bulunmayan tabiat, özellik ve niteliği ifade eden has ve hassa kelimelerinin çoğulu olan havas, insanlar için kullanıldığında “sıra dışı, üstün, seçkin kişiler” anlamına gelir ![]() İslam âlimleri, Allah’ın varlıkları farklı şekillerde ve bir hikmet üzere yarattığı gerçeğinden hareketle onlardaki ilahi sırları keşfedebilmek için türlerini araştırmaya çalışmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() İbn-i Nedim gizli ilimlerin; azâim, sihir, şa’beze, nîrancât, hiyel ve tılsım çeşitlerine ayrıldığını söyler ![]() a) Azâim ve sihir ; Cinleri kullanmak suretiyle, b) Tılsım, şa’beze, nîrancât ; yıldızları gözlemlemek, veya taş, boncuk, yüzük vb ![]() ![]() Yine aynı alime göre; dindar insanların Allah’a boyun eğmek, ibadetlere sarılmak ve riyazet yapmak suretiyle ruhanîleri etkileri altına alması mümkündür ![]() Havas ilmi konusunda en geniş bilgiyi Taşköprizâde Ahmet Efendi vermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() İlm-i havass : (okumak - öğrenmek suretiyle), Nîrancât : ( yazmak – kağıda dökmek suretiyle), Rukye : ( Fiil şeklinde), Azâim : (Bedensiz ruhlardan istifade etmek suretiyle),[*] İlmü’l istihzâr : ( Bedenleşmiş ruhların yardımı suretiyle) ![]() Bu sahada söz sahibi kişilerden biride Kâtip Çelebi’dir ![]() Hurufi ilmine ait kaidelerin içinde yer alan isimlerin ve bu isimleri meydana getiren harflerin havassı ![]() Efsunlarda kullanılan dua ve ayetlerin havassı ![]() Burçların ve yıldızların havassı ![]() İklimlerin ve şehirlerin havassı ![]() ![]() Halk arasında yaygın şöhrete sahip eserlerde daha çok harflerin, kelimelerin, isimlerin, duaların ve feleklerin kendine özgü hassalarının bulunduğu, bu hassaları bilen kişilerin söz konusu bilgiyi kullanmak suretiyle duyular ötesinden haberler verebildikleri ve nesnelere hükmettikleri ileri sürülmüş, böylece havas ilmi tek boyutlu hale getirilmiştir ![]() ![]() Bu anlayış zaman zaman savaşa iştirak eden padişah ve kumandanları, korunmak amacıyla üzerine bazı ayet ve vefkler yazılı gömlekler (tılsımlı gömlek) giymeye, üzerinde çeşitli yazı ve şekiller bulunan madalyon, yüzük ve metal muskalar taşımaya sevk etmiştir ![]() Taşköprizade, Eflatun’un rakamları birbirlerini sevenler ve sevmeyenler şeklinde ikiye ayırdığını, birinci gruptakileri bir kağıda yazıp daha önce içine hiç su konulmamış bir kaba koyduktan sonra bu sudan iki kişiye içirilirse aralarında sevgi, aynı işlem ikinci gruptaki rakamlarla yapılırsa nefret ve düşmanlık hasıl olacağını söylediğini nakletmektedir ![]() Yine bu alanda Cabir b ![]() ![]() ![]() Havassa dair halk arasında en tanınmış eser; Ahmed b ![]() ![]() ![]() Havâssü’l – Kur’ân : Esmâ-i Hüsnâ ile bazı sûre ve ayetlerin dileklerin kabulündeki tesirlerini ifade eden bir tabir ve bu konuda yazılan eserlerin ortak adıdır ![]() Havâssü’l- Kur’ân terkibi Kur’ân’dan bazı kelime, ayet ve sûrelerin belli bir tertibe göre okunması veya yazılması halinde niyet ve maksada uygun sonuçlar veren tesir ve özelliklerinden bahseden bir disiplini ve bunun literatürünü ifade eder ![]() Bazı müfessirler, Kur’ân-ı Kerîm’in gönderiliş amacının lafızlarının zahirinden (görünen-okunan şeklinden) anlaşılan manalarından ibaret olmayıp bunun ötesinde maksatların gözetildiğini düşünmüşler, zahiri bakımdan müphem(anlaşılmaz-şüpheli) veya müteşabih (benzerlik taşıyan) ifadelerin batınî (gizli) anlamlar taşıdığını, özellikle bazı sûrelerin başındaki hurûf-u mukattaanın yalnız birer ses sembolü değil,anlam birimi olarak da algılanması gerektiğini, bu sebeple Kur’ân-ı Kerîm’in Hurûfîlik ve ebced hesabı çerçevesinde de tefsir edilmesine ihtiyaç bulunduğunu ileri sürmüşlerdir ![]() İbn-i Haldun, ilm-i huruftan (harflerin ilmi) söz ederken bu ilmin başlangıçta Müslümanlarda bulunmadığını, aşırılığa kaçan mutasavvıfların ortaya çıkıp ruhun beden ve maddi alemle olan bağlantılarını çözerek yüce alemlere ulaşmaya kalkışmalarından sonra görüldüğünü anlatır ![]() Daha sonra bunların kendilerinden olağanüstü haller zuhur ettiğini ve maddî alem üzerinde tasarruf sahibi bulunduklarını anlatan eserler yazdıklarını, bu eserlerde harf ilminin yardımıyla harflerin bütün sırları taşıyan esmâ-i hüsnâ ve bazı ilâhî kelimelerle ruhların tabiat aleminde tasarruflarının sağlanacağını iddia ettiklerini söylemiştir ![]() Kur’ân-ı Kerîm’in sûre ve ayetlerinin kendilerine özgü havassının bulunduğunu ileri süren müfessirler, bu görüşlerine delil olarak onun şifa olduğunu bildiren ayetleri göstermektedirler ![]() Hadis literatüründe bazı rivâyetlerde Kur’ân’ın şifa olduğu; -Mü’min sûresinin başından üç ayeti ve Ayetü’l Kürsi’yi sabahleyin okuyan kimsenin akşama kadar, akşam okuyanın sabaha kadar korunacağı, -Akşamleyin Bakara suresinin son iki ayetini okuyanın sabaha kadar her türlü âfet ve şeytan şerrinden emin olacağı bildirilir ![]() Görüldüğü üzere Kur’ân’ın havassı ile ilgili rivayetlerin büyük bir bölümünü şifa ve sağlık konularının oluşturduğunu belirtebiliriz ![]() ![]() ![]() Bunlar; daha ziyade define araması yapan kişilere cinlerden ve tılsımların tesirinden korunabilmeleri için çeşitli çalışmalarının faydalı olacağını ifade ve iddia etmektedirler ![]() Tılsım : Bir alfabenin harflerine sayısal değerler verilerek, bazı istek ve arzulara ulaşmak yada istenmeyen kötü durumlardan kurtulmaya yönelik manevî çalışmalar yapıldığını “Havas” bölümünde anlattık ![]() ![]() Bunlardan bir tanesi de “Tılsım” denilen uygulamadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı yöntemleri yakın dönemden itibaren Yunanlılar de biliyor ve kullanıyorlardı ![]() ![]() ![]() Müslüman müneccim ve tılsımcılar da bu yolla pek çok çalışmalar yapmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çabuk zengin olmak için ve Allah’ın bütün ikramlarından yararlanmanın yolunu açmak için, özellikle definecilik alanında uğraşanlara şu aşağıdaki tılsım verilir ![]() İşte bu tılsım esasen, toplam değerleri 66 olan (soldan sağa-yukarıdan aşağıya ve köşelerden) büyülü bir karedir ![]() 21 26 19 0 22 24 25 18 23 Üstteki tılsımda verilen Allah’ın adının ebcedle hesaplanmış şeklidir ![]() Bu bölümde tılsımlar hakkında genel bir bilgi ve iki tane tılsım örneği verdik ![]() Definecilikte ise, gömülü olan emanetin korunup muhafazası, başkaları tarafından alınmaması amacıyla cinlerin define üzerine hapsedilmesi olayıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılan tılsımın bir gereği olarak, cinlerle bağlanmış bir define üzerinde çalışma başlayacağı zaman, kazı işlemi henüz başlamadan tılsım işlemeye başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Olağanüstü hallerin (ışık, gürültü, canlı mahluklar, sis, yağmur, gök gürültüsü vb ![]() ![]() ![]() ![]() Konu ile alakasını bildiğimiz İlâhiyatçı kesim, bilimsel yaklaşımlarını ortaya koyarken tamamen Kur’ân ve Hadislere dayalı olarak bu mevzuları açıklama yoluna gidiyorlar ![]() Cin’in varlığında tereddüt olamayacağını, ancak etki alanlarının fazla abartıldığını ifade ediyorlar ![]() ![]() ![]() Yine konu ile yakından alakalı bir başka kesim; Havass (gizli ilimler) ile uğraşanlar ise, bu işlerin izahının göründüğü kadar kolay olmadığını, metafizik varlıkların ve onların tesirlerinin kabulünün İslam’la çatışmadığını vurguluyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() Yapılan tılsımlarda yukarıda belirttiğimiz gibi sihirli sözcükler, duâlar vs ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir başka kurban şekli de hayvanların seçilmesidir ![]() ![]() ![]() Araştırmalarımızı sürdürürken fikirlerine başvurduğumuz çevremizdeki ilgili kişiler, bütün bunların tılsımın bir gereği olduğunu belirtiyorlar ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Havas İlmi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Havas İlmi"O İlm-i Havassın, Esmâ-i Hüsnâyı ve kutsal kitapları okuyarak kazanılan hassalardan bahseden bir ilim olduğunu, bundan yararlanabilmek için her şeyden önce insanın kendini tamamen Allah’a verip dünyevî zevklerden uzaklaşması ve yalnız evrâd ile ilgilenmesi gerektiğini söyler ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'de Allah bizden dünyevi zevklerden tamamen uzaklaşmamızı ve sadece dua etmemizi istemiş mi ? Hz Muhammed,Allah'ın elçisi,bu dünyayı tamamen terk mi etmiş ? Evlenmiş ve çocuk sahibi olmuştur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|