Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Eğitim & Öğretim > Tarih / Coğrafya

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
dönemi, mekke, peygamberliği

Peygamberliği Ve Mekke Dönemi...

Eski 07-17-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Peygamberliği Ve Mekke Dönemi...



Böylece kendisine verilecek ilâhî risâlet göreviniüstlenebilecek bir seviye ve vasata geldigi bir sirada, kirk yasinda ikenyine böyle bir uzlet aninda Hira magarasinda, Cenâb-i Hakk'inpeygamberlere vahiy getirmekle görevli melegi Cebrâil (as), O'na ilkvahyi, Alak Sûresi'nin ilk bes âyetini getirdi Artik Allah'in Rasûlü,insanlari hak din olan Islâm'a çagirmakla görevli idi O, bu görevineailesi halkindan ve hak davaya gönül verebilecek yakinarkadaslarindan, gerçegi kabul edebilecek kabiliyetde olan, fitratibozulmamis, düsünme istidadi körelmemis kisilerden basladi Ilk önceO'nu sevgili esi Hz Hatice tasdik etti Erkeklerden Hz Ebûbekir, çocuklardanHz Afi, âzadli kölelerden Zeyd b Hârise kendisine ilk imaneden kimselerdi Ardindan Hz Ebûbekir'in de araciligiyla Hz Osman,Abdurraliman b Avf, Zübeyr b el-Avvâm, Talha b Ubeydullah, Sa'd bEbî Vakkâs, Ebû Ubeyde b el-Cerrah, Sa'id b Zeyd, Abdullahb Mes'ûd gibi sahsiyetler müslüman oldular Hz Peygamber ilk üçyil davetini gizli sürdürdü

Yalniz bu gizlilik, Islâm'inesaslari ve prensipleri açisindan degildi Islâm, sir perdeleriarkasinda, gizli sakli, esrarengiz ve gizemli, anlasilmaz bir takim düsüncelerve doktrinler ihtiva eden bir din degildi

Onun esaslari gayet açik, net,anlasilir, sâde, ari duru olup akil ve mantiga da uygun idi Ayni sekildebu gizlilik, Islâm'in sadece belli bir zümreye has bir grup diniolusundan da degildi Aksine Islâmiyet cihansümûl bir din olupbütün bir beseriyetin hidayet ve saâdetini hedeflemisti AncakHz Peygamber'in ilk üç yil davetini gizli sürdürmesi, çevredekiinsanlarin Islâm'a karsi takindiklari düsmanca tavirdan, inançve ibadet hürriyeti tanimayacak kadar insafsiz ve bagnaz oluslarindankaynaklaniyordu Müslüman olanlarin mallarina ve canlarina bir zarargelmemesi, filizlenmekte olan Islâm davâsina acimasiz bir baltavurulmamasi açisindan gizli davete gerek duyulmustu Bu safhada HzPeygamber faâliyetini genellikle davet merkezi edindigi Dâru'l-Erkam'danyürütmüstür Burasi ilk iman edenlerden el-Erkam bEbi'l-Erkam'in* Kâbe karsisinda Safâ tepesi yamaçlarindakievi idi Ilk müslümanlardan bir çogu Islâm'i burada kabuletmisler, Hz Peygamber'in egitimine burada mazhar olarak Islâm'in essizesaslarini ruhlarina ve hayatlarina burada naksetmislerdi Hz Peygamber buradaIslâm davâsina gönül baglayarak mallarini ve canlarini buhak davâ ugrunda fedâdan çekinmeyen sâdik, vefâlive ihlâsli bir kadroyu olusturmakla mesgûldü O, biliyordu ki böylebir kadro olmaksizin Islâm davâsinin ortaya çikip yayilmasi mümkündegildir Bu bakimdan Hz Peygamber'in bu devredeki icraati ashabini birbirinekenetlendirmis ve aralarinda mükemmel bir baglilik olusturmustu

Iste Hz Peygamber Islâm davâsi etrafinda böyle bir kadroolusturduktan sonra peygamberligin dördüncü yilindan itibârenIslâm'i açik açik teblig etmeye basladi Kureys müsriklerininIslâm'i engellemek için basvurduklari çok çesitli çareler,Hz Peygamber'e ve Islâma samimiyetle bagli kadro elemanlarina engelolamiyordu Bu arada Mekke müsrikleri özellikle korunmasiz müslümanlarainsaf ve vicdana sigmayan eziyet ve iskencelerde bulundular Bu iskencelerkarsisinda Hz Peygamber, isteyen müslümanlarin Habesistan'agidebileceklerini belirtip hicret izni verince, nübüvvetin bes vealtinci yillarinda müslümanlardan birer grup I ve II Habeshicretlerini gerçeklestirdiler Mekkeli müslümanlarin böyleceMekke hâricine Islâm'i tasimalari, müsriklerin hinç vekinini artirmisti Ama Cenâb-i Hakk'in yardim ve inâyetisebebiyledir ki Islâm'a gösterilen bu düsmanliklar bile hakdinin yayilmasina yardimci oluyordu Meselâ azili müsriklerden EbûCehil'in bizzat Hz Peygamber'e yaptigi sözlü ve fiili bir satasma,Kureys arasinda sahsiyeti ve kuvvetiyle büyük bir itibâra sahipolan Hz Hamza'nin müslüman olmasini sagladi Ardindan Mekke idaremeclisi Dâru'n-Nedve'de alinan Hz Peygamber'i öldürme karariniuygulamak için harekete geçen güçlü sahsiyet Ömerb el-Hattâb, Hz Peygamber'i öldürmek üzere O'nu ararkenaslinda ayaklari onu hidâyete sevkediyor ve Ömer'in gücüIslâm saflarina yeni bir heyecan ve sevk katiyordu Arka arkaya HzHamza'nin ve Hz Ömer'in müslüman olmalari, Kureys müsrikleriningözünü bir süre yildirmis, artik müstümanlaradokunamaz olmuslardi Iste bunu izleyen günlerde Habes muhâcirlerindenbir kismi Mekke'ye geri döndü Ancak bu sirada müsrikler yenidensiddete baslayip, cehâlet ve bagnazlikla baglandiklari ata dinlerini,zulme dayali oldugu için Islâm'in ortadan kaldiracagi sahsî çikarve menfaatlerini, bâtil tahakküm ve zorbaliklarini kurtarabilmek içinakil almaz çarelere basvurmuslardi Bu türden olmak üzere hem müslümanlar,hem de müslümanlari koruyan Hâsimogullari, peygamberliginyedinci senesi ile onuncu senesi arasinda tam üç yil devam eden birboykot ve muhâsaraya marûz kaldilar Mekkeliler ne müslümanlarla,ne de onlari koruyan Hâsimogullari ile hiç bir münâsebettebulunmayacaklarina, her türlü iliskiyi keseceklerine, onlarla hiçbir sekilde alis-veriste bulunmayacaklarina, oturup kalkmayacaklarina, kiz alipvermeyeceklerine dair bir karar almis, bu karan yazdiklan sahifeyi Kâbe'niniç duvarina asarak dinî bir hüviyet de vermislerdi Bu kararamuhâlefet eden, hem vatana, hem de dine ihânet etmis sayilacak ve enagir sekilde cezalandirilacakti Mekkeliler tarafindan üç yil süreyleve titizlikle uygulanan bu karar, elbette müslümanlara sikintili, güçgünler yasatmistir

Peygamberligin onuncu yilinda bu karar iptal edilipboykot ve muhâsara kaldirildigi vakit müslümanlar pek ziyadesevinme imkâni bulamadilar Çünkü çok geçmedenHz Peygamber iki büyük yakinini, amcasi Ebû Tâlib'i veesi Hz Hatice'yi üç gün arayla ardi ardina kaybetti Rasulullâh'inüiüntüsüne müslümanlar da katildilar ve bu seneyeHüzün yili* adini verdiler Özellikle Ebû Talib'in vefati,Hz Peygamber'in Mekke'de Islâm'i teblig etmesini bir hayli güçlestirdiÇünkü Ebû Tâlib'in sagliginda Mekkeliler Ona hürmetduyduklari için himayesine aldigi yegenine dokunmuyorlardi Simdi buhimaye ortadan kalktigi için Hz Peygamber her yerde satasma veengellemelerle karsilasiyordu Böyle bir ortamda Islâm'i teblig etmekâdeta imkânsiz hâle geldiginden Hz Peygamber, Islâm'ikabullenecek yeni bir kitle aramaya basladi Bu sebeple de azadli kölesiZeyd b Hârise ile birlikte bir gün gizlice Tâif'e gitti Ancakdolayli akrabalarindan olan reislerinden gördügü alayli veacimasiz muâmele Hz Muhammed'in derhal Mekke'ye geri dönmesinigerekli kildi Hz Peygamber sehirden gizlice çikmisti

Sayet bu durumMekkelilerce ögrenilmisse onun gidisi ülke disina kaçma olarakdegerlendirilebilir ve kendisi siyâsi suçlu sayilabilirdi Bu düsüncelerleHz Peygamber sehre ancak bir emân ve himâye altinda girmekgerektigine kanâat getirerek müsriklerin ileri gelenlerinden Mut'imb Adî'nin himâyesini sagladi ve onun korumasi altinda sehre girdi

Yillar boyu Mekkelilerin Islâm'a karsi gösterdigi kin; düsmanlikve engellemeler, üç yil süreyle devam eden ve insafsizcauygulanan toplumdan dislanma ve muhâsara olayi, ardindan Ebû Tâlib'inve Hz Hatice'nin vefatlari dolayisiyla Hz Peygamber'in himayesiz kalmasi veMekkelilerin satasmalarina mâruz kalmasi, bunu tâkiben de Tâifhalkinin horlayici tavn, her ne kadar Allah Rasûlünün ümitve azmini kiramamis, davet sevk ve istiyakini azaltamamis ise de, süphesizbir beser olarak O'nu üzmüs ve rencide etmisti Iste böyle birdurumda Hz Peygamber'i sevindirecek ve Kur'an'dan sonra en büyük mûcizelerindenbiri olan bir mucize meydana geldi Cenâb-i Hak, Rasûlünüteselli etmek, bunca gördügü düsmanliklara ragmen gösterdigisabir ve sebat dolayisiyla O'nu taltif edip lütuf ve ikramda bulunmak üzerekatina çagirdi ve Hz Peygamber'in Isrâ ve Mirâc mûcizesigerçeklesti Bir gece vakti Hz Peygamber, bir an ifade edilebilecek çokkisa bir zaman dilimi içinde önce Mekke'den Kudüs'e gittiOradan da göklere yükselerek Rabbinin huzuruna çikti; dünyaötesi âlemi, Cennet ve Cehennem'i müsahede etti Böylece rûhentakviye görmüs, Rabbi tarafindan mükâfaatlandirilmis olarak tekrar ayni anda Mekke'ye döndü

Bu olaydan sonra Hz Peygamber (sas) Islâmî tebligine yinedevam ediyordu Fakat Islâm'in kitlesi olacak zümreyi arayisigenellikle Mekke'ye dis kabilelerden hac, umre veya ticaret gibi maksatlarlagelen yabancilar arasinda oluyordu Önceleri bu tesebbüsü bazenolayli, bazen sert, nâzik, veya mütereddit, ama hep menfi bir tavirlakarsilaniyordu Ancak nübüvvetin onbirinci senesinde Medine'nin Hazreckabilesinden alti kisi Akabe adi verilen yerde Hz Peygamber'le karsilasip kisabir görüsmeden sonra O'na iman ettiler Bu alti Medineli, sehirlerinedönüste Hazrec ve Evs kabileleri arasinda Islâm'i yaydilarErtesi senenin hac mevsiminde ikisi Evsli, onu Hazrecli oniki kisilik bir heyetyine Akabe'de Hz Peygamber'le bulusup O'na bey'at ettiler I Akabe bey'atiolarak tarihlere geçen bu görüsmenin akabinde Hz Peygamber,Islâm kadrosunun ilk elemanlarindan Mus'ab b Umeyr'i davetçiolarak Medine'ye gönderiyordu Mus'ab'in Medine'de bir yil süreyleyaptigi faâliyet öylesine verimli olmustu ki Islâm'inbahsedilmedigi ve girmedigi bir ev hemen hemen kalmamisti ve Medineliler, AllahRasûlünü sehirlerine buyur edip O'nu koruma konusunda hertehlikeyi göze alacak bir kivâma erismislerdi

Peygamberligin onüçüncüyilinda Medine'den gelen daha kalabalik bir heyet Akabe'de Hz Peygamber'le birgece vakti gizlice bulusup II Akabe Bey'ati'ni gerçeklestiriyor vesehirlerine göç ettigi takdirde Hz Peygaber'i ve Mekkeli müslümanlarimallari ve canlarini koruduklari gibi koruyacaklarina and içiyorlardiIste bu and ve karsilikli söz vermelere Islâm tarihinde "Akabebey'atlari * " adi verilmistir

HICRET VE ISLÂM DEVLETI:
Mekkeliler bu görüsmeleri haber aldiklari zaman baslatilan yenibaskilar, müslümanlara hicret kapilarini açti Hz Peygamber'inizni ile Ashâb-i kirâm gruplar halinde ve çogunlukla gizlicesehri terkedip Medine yolunu tuttular Artik sehirde Hz Peygamber ve ailesi,Hz Ali, Hz Ebûbekir ve ailesi ile hicrete imkân bulamamisolanlarla yakinlari veya akrabalari tarafindan hicretleri engellenmis kimselerkalmisti Müslümanlarin Medine'de toplanarak zinde bir güçolusturmalari, Mekkelileri ürküten ve korkutan bir husus olmustu Bu günlerdesik sik olaganüstü toplantilar yapan müsrikler, gizli bircelsede, karsilasilan bu zor problemi çözme yollarini aradilar Yegânekurtulus yolu olarak Hz Muhammed'in öldürülmesi görüldüKararlastirilan komplonun icrâsi için hazirliklar yapilirken Cebrâil(as) vâsitasiyla durumdan haberdâr olan Hz Peygamber de hicret içinhazirliga koyuldu ve hicrette kendisine yol arkadasligi yapacak Hz Ebûbekir'leönceden hazirladigi plân geregince geceleyin Mekke'yi terketti Uzunve zaman zaman tehlikeli geçen yorucu bir yolculuktan sonra 8 Rebiulevvelpazartesi günü Medine'nin banliyösü Kubâ köyünegeldigi zaman Ensâr ve Muhâcirûn'un O'nu karsilamasi sonderece heyecanli ve içten olmustu Hz Peygamber bu köy halkininricasi üzerine burada bes gün istirahat etti ve bu kisa istirahatisirasinda bilfiil kendisi de çalisarak bir mescid insâ ettirdi Kubâ'yagelisinin besinci günü sabahleyin buradan ayrilarak Medine sehrine yöneldiGünlerden cuma idi Ögle vakti Rânunâ adli mevkiyegelindigi vakit Hz Peygamber burada durdu; ilk cuma hutbesini îrad ettive ardindan ilk cuma namazini kildirdi Sonra yoluna devam etti Sehirde birbayram havasi vardi Büyük küçük herkes yollara dökülmüs,coskun bir tezâhürât, sevgi ve saygiyla Hz peygamber'ikarsiliyor, sehirlerine ve evlerine buyur ediyordu Hz Peygamber hiçkimsenin davetini reddetmis olmamak ve hiç kimseyi kirmamak içinuygun bir çare buldu ve üzerinde hicret ettigi devesi Kasvâkendi hâline birakildi; devenin çöktügü yere enyakin evde Hz Peygamber misafir olacakti Deve, sehrin orta tarafinda iki yetimçocuga ait bos bir arsada çöktü ve Hz Peygamberkendisine ait hâne-i saâdetleri insâ edilinceye kadar burayaevi en yakin olan Ebû Eyyûb Hâlid b Zeyd el-EnsârîHazretlerinin evinde misafir kaldi

Böylece Hz Peygamber'in hayatinda ve davet faâliyetinde yeni birdönem, Medine dönemi baslamis oluyordu Medine'de Hz Peygamber, Islâm'akucak açmis büyük bir kitleye kavusmustu; Islâm'inbagimsizligi ve hâkimiyetini ilân edecegi bir vatana da sahiptiArtik yapilacak sey, bu vatan sathinda Islâm cemâatiniteskilatlandirmak, insanlarin birbirleri ile olan münâsebetlerini hakölçüleri içerisinde düzenlemek ve hakkin hâkimiyetinisaglayarak etrafa yaymakti Bunun için de bir devlete ihtiyaçvardi Peygamber Efendimiz bu ihtiyaci gayet iyi bildiginden, artik Medine'yehicretin ilk günlerinden itibâren O'nun davet merhaleleri arasinda "devletlesmediye adlandirdigimiz safhayi gerçeklestirmek üzere çabasarfetti Kurulus günlerini yasayan Islâm devleti'nin idâremerkesi, htikümet binasi, harp karargâhi vs gibi çok önemlihizmetler verecek olan Mescid'i insâ etti Mescide bitisik olarak binaedilen suffa, Islâm cemâatinin bütün Islâmîmeselelerde egitildigi ve gerekli bilgilerin ögretildigi önemli biregitim-ögretim müessesesi oldu Bu siralarda okunmaya baslanan ezan,sadece namaz vaktinin geldigini bildiren bir ilân degil, ayni zamanda Islâmhâkimiyetini âleme haykiran bir sembol ve siâr idi

Komsudevletlerle münâsebetlerin tanzimi için henüz hicribirinci senede ilk sinir tespiti gerçeklestirilmis ve bu sinirlar içerisindekimüslümanlarin gücünü belirleme açisindan HzPeygamber'in emri üzerine nüfus sayimi yapilmisti Ensâr'dan birkisi ile muhâcirûn'dan bir kisinin bir araya getirilerek Islâmtoplulugunun ikiser ikiser kardeslestirilmesi ameliyesi demek olan muâhât*, baska bir çok faydalari yanisira Islâm devleti'nin asil unsurunuolusturan müslümanlar arasinda tam bir kaynasma ve dayanismasagliyordu Yine ayni senede hazirlanan anayasa, müslümanlari oldugukadar Medine'de bulunan müsrikleri ve Yahudileri de kapsamina alarak HzPeygamber'in devlet baskanligini bu gayri müslim azinliklara da kabulettiriyor ve ayni ülkede yasayan vatandaslar olarak bu insanlar Islâm'inhakimiyet ve korumasi altina alinarak devlet açisindan güvenliginsaglanmasi hedefleniyordu

Kaynak: Islam tarihi

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.