![]() |
Motor Bılgılerı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motor BılgılerıYakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinalara motor denir ![]() Yakıtlarına göre motorlar, Dizel-Benzin-LPG li olmak üzere ayrılırlar ![]() ![]() Silindir diziliş şekillerine göre motorlar sıra tipi, v tipi, yıldız tipi, boksör tipi şeklindedir ![]() Soğutma sistemine göre motorlar, su soğutmalı ve hava soğutmalı diye ikiye ayrılır ![]() Yanma sistemine göre motorlar, içten yanmalı ve dıştan yanmalı diye ikiye ayrılır ![]() ![]() ![]() Motorlar, çalışma zamanlarına göre, iki zamanlı ve dört zamanlı motorlar diye ikiye ayrılır ![]() Benzinli motorlarda ateşleme, sıkıştırılmış benzin-hava karışımının buji ile ateşlenmesi ile olur ![]() 4 zamanlı motorlarda 4 zaman, sırası ile şöyledir: Emme, sıkıştırma, ateşleme (veya genişleme; iş zamanı da denir), egzost ![]() Enjektörlerden püskürtülerek ateşleme yapılan motorlarda yakıt olarak motorin kullanılır ![]() Katalitik konvertör kullanılan araçlarda yakıt olarak, kurşunsuz benzin kullanılır ![]() Bir motorun bazı parçaları şunlardır: marş motoru, piston, segman, piston kolu, silindir kapağı, supap kapağı, eme manifoltu, egzost manifoltu, silindir gövdesi, silindir gömleği, karter, conta, külbütör, emme supapı, ekzost supapı, supap iteceği, krank mili, kam mili, volan dişlisi, eksantrik dişlisidir ![]() Dizel motorda ise bunların dışında, mazot pompası (enjeksiyon pompası) ve enjektör de bulunur ![]() Benzinli motorlarda, üsttekilerin dışında karbüratör, benzin pompası, buji, disribütör, bobin vardır ![]() ATEŞLEME SİSTEMİ Benzinli motorun ateşleme siteminin bazı önemli parçaları şunlardır: Akü, kontak anahtarı, endüksiyon bobini, distribütör, buji ile distribütör içinde bulunan platin takımı, alçak yüksek gerilim kabloları kondansatör, tevzii makarasıdır ![]() Bezinli motorlarda bujinin görevi ateşlemeyi sağlamaktır ![]() ![]() Endüksiyon bobini aküden gelen voltajı 15 ![]() ![]() ![]() Bujilere ateşleme sırasına göre akım dağıtan distribütördür ![]() ![]() Aracın belirli bir km ![]() ![]() ![]() ![]() Platin meme yapmış ise meksefe (kondansatör) yanabilir ![]() ![]() Motorun çalışması sarsıntılı ise, sebebi buji kablolarından birinin çıkmış olması olabilir ![]() Benzinli bir motorda normal yanma olmamasının sebeplerinden biri bujilerin normal ateşleme yapmaması, bir diğeri de platin ayarının bozuk olması ayrıca bujilerin kurum bağlanmış olmasıdır ![]() Bujiler ayarsız ve aşınmış ise motor çekişten düşer ![]() Buji ayarları yanlış yapılmış bir aracın egzost dumanı siyahtır ![]() Motorun egzostundan siyah duman çıkması durumunda karışım oranı da kontrol edilmelidir ![]() YAKIT SİSTEMİ Benzinli motorun yakıt sisteminin parçalarından bazıları şunlardır: yakıt deposu, yakıt pompası, yakıt göstergesi, karbüratör, hava filtresi, emme manifoltu ![]() Dizel motorun yakıt sisteminin parçalarından bazıları şunlardır: yakıt deposu, besleme pompası, mazot filtresi, enjeksiyon pompası, enjektör, ısıtma kızdırma bujileri, yakıt göstergesi ![]() Hava filtresinin görevi, karbüratöre giren havayı süzmek ve ve sessiz emiş sağlamaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Karbüratör, emme manifoltu üzerindedir ve sadece benzinli motorlarda olur ![]() ![]() ![]() Jikle devresinin görevi, soğuk havalarda motorun çabuk çalışmasını sağlamaktır ![]() ![]() ![]() Yağ filtresi yağı süzer ve temizler ![]() Silindir içindeki yanmış gazlar egzost manifoldu ile dışarı atılır ![]() Egzost susturucusu, basınçlı olarak çıkan yanlış gazların sesini azaltır ![]() ![]() Supap ayarı, en önemli motor ayarlarından biridir ![]() ![]() Bir aracı kış şartlarına hazırlarken en önemli noktalardan biri hava filtresini kışlık pozisyona almak ve otomatik jikle kışlık pozisyonuna çevirmektir ![]() Araçta yakıt ikmali yapılırken motor stop edilir ![]() Ayağımızı gaz pedalından çeksek bile motorun hala çalışmasını sağlayan devre rölanti devresidir ![]() Yakıtın içinde toz-su-pislik vs ![]() ![]() Yakıt sistemi ayarlarından biri rölanti ayarıdır ![]() Boğulmuş bir motoru çalıştırmak için gaz pedalına sonuna kadar basılarak marş yapılır ![]() Motor ısınıca stop ediyorsa karbüratöre de bakılmalıdır ![]() Araç kulanırken yakıt tasarrufu için hava filtresi temizlenmeli, Karbüratör ayarları yapılmalı, Jikle devresi açık unutulmamalıdır, Rölanti yüksek olmamalıdır, Eskimiş bujiler temizlenmeli, Lastik hava basınçları normal olmalıdır, Fren ayarlarının sıkı olmaması, Uygun viteste gidilmesi, Debriyaj kaçırması olmamalıdır, Saatte 90/100 km hızın geçilmemesi gerekmektedir ![]() Aracın fazla yakıt yaktığını anlamak için eksozuna bakılır ![]() ![]() YAĞLAMA SİSTEMİ Yağlama sisteminin parçaları: Karter-yağ pompası, Filtre, Gösterge, Seviye çubuğu, Yağ kanallarıdır ![]() Motorda yağın bazı görevleri: Sürtünmeyi azaltmak, Aşınmayı önlemek, Silindir ve segmanlar arası boşluğu doldurup sızdırmazlığı sağlamak, Soğutmaya yardımcı olmak, Aşınmadan dolayı oluşan pislikleri temizlemektir ![]() Karterin önemli görevlerinden bazıları: Motor bloğunun altını kapatmak ve yağa depoluk etmektir ![]() Araçta motor yağı kontrol edilirken kontak anahtarı kapatılır ve 4-5 dakika beklenir ![]() ![]() ![]() ![]() Motor yağı değiştirilirken motor sıcak olmalıdır ![]() Motorlarda genellikle 20-50 W numara motor yağı kullanılır ![]() ![]() ![]() Motor yağı ve yağ filtresi belli km'lerde mutlaka değiştirilmelidir ![]() Motorda yağ basıncı yoksa, yağ yok, filtre tıkalı, yağ pompası arızalı, ya da yağ müşiri arızalı olabilir ![]() Motorun yağ eksiltmesinin sebeplerinden bazıları: Karter contasnın yırtılması, sekman ya da silindirlerin aşınması, karterin delik olması, tapadan yağ sızdırmasıdır ![]() Yağ yakan motorun eksoztundan mavi duman çıkar ![]() Marşa basılıp motor çalıştırıldığında yağ lambasının sönmesi gerekir ![]() Motor çalıştığı sürece yağlamanın olup olmadığı motor yağ göstergesinden takip edilebilir ![]() Motor çalışırken yağ göstergesinde anormallik görülürse motor hemen durdurulur ![]() SOĞUTMA SİSTEMİ Su ile soğutma sisteminin bazı parçaları: Radyatör, Vantilatör, Devir daim pompası, Termostat, Hararet (ısı) gösterici, Hararet (ısı) müşiri, İlave su kabı, Fan motorudur ![]() Radyatör, soğutma suyuna depoluk eder ![]() ![]() Termostat silindir kapağı su çıkışındadır ![]() ![]() Devir daim pompası vantilatör kayışından hareket alır ![]() ![]() Hava soğutmalı motoru, su soğutmalı motordan ayıran bir diğer özellik hava soğutmalı motorda radyatör ve su pompasının olmamasıdır ![]() Vantilatör kayışı V şeklindedir ![]() ![]() ![]() ![]() Soğutma sisteminde su azalıyorsa silindir kapak contası arızalı veya radyatör delik, radyatör kapağı bozuk, radyatör hortum ve kelepçeleri arızalı veya delik, kalorifer hortumları delik veya termostat arızalı olabilir ![]() Motorun hararet yapmasının nedenleri: ->Radyatör peteklerinin tıkanması, ->radyatörde suyun azalması, ->vantilatör kayışının gevşek veya kopuk olması, ->termostatın arızalı olması, ->motor yağının azalması, ->motor soğutma suyu kanallarının tıkalı olması, ->uygun vites ve hızda gidilmemesi, ->otomatik fanın arızalı olmasıdır Radyatöre konacak suyun seviyesi peteklerin üzerinde olmalıdır ![]() Çok sıcak motora rölantide çalışırken ılık ve kireçsiz su konur ![]() Motor bloğundaki su kanalları pastan ya da kireçten tıkanmış ise motor fazla ısınır ![]() Radyatöre konacak suyun içilecek temizlikte ve temiz su olması gerekir ![]() Su olduğu halde motor fazla ısınıyorsa, termostat arızalıdır ![]() Donmayı önlemek için radyatöre antifriz ilave edilir ![]() Termostatı sökülmüş motor, gereğinden soğuk çalışır aşınmalar artar ve verim düşer ![]() Motorun çok sıcak çalıştırılması motoru çekişten düşürür ![]() Motor çok sıcakken radyatöre soğuk su konursa silindir kapağı ve blok çatlayabilir ![]() Çok sıcak bir motorda radyatör kapağı ıslak bir bezle tutulup hafifçe gevşetilir ve buhar tamamen atılınca radyatör kapağı açılır ![]() Araçta ısı (hararet) göstergesi çalışmıyorsa ısı müşiri arızalı olabilir ![]() Motor, çalıştıktan sonra çalışma sıcaklığına gelmiyorsa kalorifer hortumlarında kaçak olabilir ![]() Motor ısısının aniden yükselmesinin sebebi kayış kopması olabilir ![]() MARŞ SİSTEMİ Marş sistemi motora ilk hareketi verir ![]() Parçaları: -akü, -kontak anahtarı, -marş motoru, -volan dişlisidir ![]() Marşa basıldığında marş motorunun bediks dişlisi volanın üzerindeki dişlilerle kavraşır ve volanı döndürür ![]() Volan da krankı döndürerek, motora gerekli ilk hareketi verir ![]() Marş durumunda marş motoru hiç dönmüyorsa: akü bitik, akü kutup başları gevşek, akü kutup başları oksitli, marş otomatiği arızalı, marş motoru sargıları arızalı ya da sigortası atık olabilir ![]() Motor çalışırken marş yapılırsa volan dişlidi, marş motoru ve marş dişlisi zarar görür ![]() Marşa basıldığında marş motoru dönmez, korna da çalmaz ise sorun aküde-kutup başlarında olabilir ![]() Akü başka bir aküyle takviye yapılacaksa her iki akünün (+) kutup başları (+) kutup başlarıyla, (-) kutup başları ise (-) kutup başlarıyla birleştirilir ![]() ![]() Dijital göstergeli araçlarda akü takviyesi yapılmaz ![]() Marşa basma süresi 10-15 saniyedir ![]() ![]() Marş yapıldığında tık diye bir ses gelip, marş motoru çalışmıyorsa akü kutup başları gevşek olabilir ![]() Vantilatör kayışı hareketini volant kasnağından alır ve pervaneyi -devirdaim pompasını- şarj dinamosunu çalıştırır ![]() ![]() ŞARJ SİSTEMİ Şarj sistemi, motor çalışmaya başladığı andan itibaren aracın elektrik ihtiyacını karşılar ve aküyü şarj eder ![]() Şarj sisteminin parçaları: alternatör, konjektör (regülatör), şarj lambası, vantilatör kayışıdır ![]() Alternatör, krank mili kasnağından vantilatör kayışı ile aldığı mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çevirir ![]() ![]() Konjektör (regülatör), alternatörün ürettiği elektriğin volt ve akımını ayarlar ![]() ![]() Şarj lambası, şarj sisteminin çalışmadığını ikaz eder ![]() ![]() ![]() Bir araç için gerekli elektrik enerjisini şarj sistemi sağlar ![]() Akü, motor çalışmazken ışık ve özel elektrikli alıcılatrı besler ![]() Vantilatör kayışı çok sıkı ise alternatör yatakları bozulabilir ![]() Vantilatör kayışının koptuğu "ilk olarak" şarj ikaz lambasından anlaşılır ![]() Motor çalışırken ayağımızı gaz pedalından çekince far ışıkları zayıflıyorsa akü zayıflamış olabilir ![]() Motor çalıştığı halde şarj ikaz lambası yanıyorsa vantilatör kayışı gevşek olabilir ya da alternatör kablo bağlantıları gevşek veya alternatör kömürü aşınmış olabilir ![]() Aracın durdurulup kontağın hemen kapatılması gereken hallerden bazıları: - Şarj ikaz lambasının yanması ![]() - Motordan ani bir sarsıntı ya da ses gelmesi ![]() - Yağ lambalarının yanmasıdır ![]() Konjektör ayarı bozuksa akünün su kaybı çok olur ![]() Araçta ampuller sık sık patlıyorsa veya akü su kaybı fazlaysa veya konjektör arızalı olabilir ![]() Marşa basılıp motor çalıştığında şarj ikaz lambası sönmelidir ![]() AYDINLATMA VE İKAZ SİSTEMİ Aydınlatma sisteminde, sigortalar, kablolar, farlar, park lambası, sis lambası, plaka lambası, gösterge lambası, iç aydınlatma lambası, bagaj aydınlatma lambası, gibi lambalar vardır ![]() İkaz sisteminde, sinyaller, fren ikaz lambaları, geri vites lambası, korna bulunur ![]() Her elektrik elemanı gibi araçlarda bulunan aydınlatma ve ikaz sistemi gibi elektrikli devrelerde de: akü, kablolar, kablo bağlantıları, sigortalar, açma kapama düğmeleri ya da kolları, ve alıcı olarak da ampuller bulunmaktadır ![]() Bu sistemlerin en önemli arızaları: kısa devre, kablo kopukluğu, akü bitmesi, akü kutup başı oksitlenmesi veya akü kutup başı gevşekliği, ampul yanması, sigorta atması, anahtarların arızalanmasıdır ![]() Fren müşiri ikaz sisteminin bir parçasıdır ![]() Farlardan bir kısmı ya da hiçbiriyanmıyorsa, sigortası atık olabilir ![]() Flaşör arızalanınca sinyal lambası yanmaz ![]() Sigortalar atıksa bunun yerine aynı amperde sigorta takılır ![]() Far anahtarı bozuksa farlar yanmaz ![]() Isı göstergesi çalışmıyorsa, ısı göstergesi müşiri arızalı olabilir ![]() Aracın fren lambaları yanmıyorsa, fren müşiri arızalı olabilir ![]() Fren lambalarından biri yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampulu yanmış olabilir ![]() Farların bakımı yapılırken, far ayarı yapılır ![]() Farlardan biri sönük yanıyorsa far kablo bağlantısı gevşemiş veya paslanmış olabilir ![]() Sigortanın görevi, kısa devre olduğunda sistemi korumaktır ![]() GÜÇ AKTARMA ORGANLARI Güç aktarma organları sırasıyla: Debriyaj, vites kutusu, şaft, diferansiyel, akslar, tekerleklerdir ![]() Difarensiyelin görevi, gücü arttırmak, kendine gelen hareketi 90 derece kırıp akslar yardımıyla tekerleklere iletmek, virajlarda içteki tekerleği az, dıştakini fazla döndürerek kolay ve rahat viraj almayı temin etmektir ![]() Kavrama (debriyaj) motorla vites kutusu arasındaki irtibatı keserek vites değiştirme olanağı sağlayan aktarma organıdır ![]() Akslar, diferansiyelin hareketini tekerleklere iletirler ![]() Vites kutusu, aracın hızını ve gücünü ayarlar ![]() Araç hareket halindeyken ayağımız debriyaj pedalı üzerinde devamlı durursa debriyaj balatası aşınır ![]() Aracın ilk çalışması esnasında bir miktar gaz verildikten sonra debriyaj pedalına sonuna kadar basmanın faydası vardır ![]() Debriyaj balatası yağlanırsa debriyaj kaçırır ![]() ![]() Vites değiştirirken debriyaj pedalına basılır ![]() Araç geri vitese takılmak istendiğinde takılmıyorsa, debriyaj pedalından ayak çekilip yeniden basılır ![]() Aktarma organlarında yağ olarak, dişli yağı kullanılır ![]() Vites değiştirirken ses geliyorsa, debriyaja tam basılmamıştır ![]() Ani ve sert duruş kalkış yapmak debriyaj balatasını sıyırabilir ![]() Vites kutusu bakımı yapılırken yağa ve yağ kaçağına dikkat edilir ![]() LASTİKLER Lastiklerin yeri, her altı ayda bir ya da her 10 ![]() ![]() Lastiklerdeki ağırlık dengesinin bozukluğu demek olan balans oluşursa araçta titreşim oluşur ![]() ![]() Lastik değiştirilirken kriko takılınca el freni çekili olmalıdır ![]() Lastiklere normalden az hava basılırsa lastikler sürekli olarak ortadan aşınırlar ve araç titrer ![]() ![]() Dubleks lastik iç lastiği olmayan lastiktir ![]() Karlı havalarda zincir çekici tekerlerin ikisine de takılır ![]() Isınmadan dolayı lastik hava basıncı artmışsa hiçbirşey yapılamaz ![]() Latiklerin üzerindeki rakamlar lastik ebatlerını belirtir ![]() Bir tekere dubleks, diğer tekere şamyelli lastik takılırsa araç bir tarafa çeker ![]() Bijonların temizliği kuru bezle yapılır ![]() FRENLER Araçta el freni duran aracı sabitlemek için kullanılır ![]() ![]() ![]() Araç üzerinde 3 tip fren bulunur: -Motor freni (kompresyon freni) -Ayak freni -El freni Ayak freni 3 tiptir: -Hidrolik fren -Havalı fren -Karma fren Fren sisteminin bazı parçaları şunlardır: -Fren pedalı -Merkez pompası -Fren boruları -Tekerlek silindirleri -Fren diski -Fren balatası -Kampanalar -Fren ayar sistemleri Havalı frenli bir araçta üsttekilere ilaveten hava tüpü ve kompresör bulunur ![]() ABS frenin avantajları, frenlerken direksiyon hakimiyetini bozmaması ve fren mesafesini kısaltmasıdır ![]() Fren yapılmasına rağmen aracın hızı azalmıyorsa, fren hidroliği yok veya azalmış hatta fren ayarları gecşek olabilir ![]() ![]() ![]() Soğuk havalarda el freni çekil durumda bırakılırsa fren balataları donarak yapışır ![]() Fren sisteminde hidrolik azalmışsa hidrolik yağı ile takviye edilir ![]() Ayak frenine basıldığında ön ve arka tekerlekler birlikte durur ![]() Araç çalışıyor fakat hareket ettirilemiyorsa el freni çekik olabilir ![]() Aracın kampanaları aşırı ısınmışsa fren ayarları bozuk olabilir ![]() Ön lastiklerin biri yeni biri eskiyse frenlerken araç bir tarafa çeker ![]() Westinghouse tipi frenli bir arabada hareket halinde iken motor stop ettirilirse asla fren tutmaz ![]() Hava frenli araçta hava basınç göstergesi basınç göstermiyorsa araç olduğu yerden kaldırılamaz ![]() ÖN DÜZEN SİSTEMİ Ön düzen sistemi, aracın dönüşünü sağlar ![]() ![]() Direksiyon kutusu yağı kontrol edilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca rot başlarının aşınması ile direksiyon kutusu arızaları da direksiyon boşluğunu artırır ![]() Ön düzen ayarları bozuksa ön lastikler içten ve dıştan aşınır ![]() Direksiyon zor dönüyorsa lastik hava basıncı normalden azdır ![]() SÜSPANSİYON SİSTEMİ Süspansiyon sistemi, araç tekerlerinin aracın şasi ve gövdesiyle birleştirildiği sistemdir ![]() ![]() Helezon yaylar otomobil türü araçlarda makaslar ise genellikle ağır hizmet araçlarında kullanılır ![]() Yaylar, yoldan gelen darbe titreşimleri üzerine alır ![]() ![]() BAKIMLAR Günlük bakımda motorun yağına, suyuna, fren hidroliğine, yakıtına, lastik hava basınçlarına, ışık ve ikaz sistemlerine bakılır ![]() Haftalık bakımda vantilatör kayışı gerginliği, akü bakımı yapılır ![]() Akü bakımı yaparken akü dış yüzeylerinin ve kutup başlarındaki oksitlerin sodalı su ve sıcak su ile temizlenmesine, plakaların 1 cm üzerine kadar saf su ilave edilmesine, eleman kapak deliklerinin açık tutulmasına, kışın akü donmasın diye akü tam şarj ettirilir, dijital göstergeli araçta asla akü takviyesi yapılmaz ![]() Akü kendiliğinden boşanıyorsa akünün üst kısmında pislik birikmiştir ![]() Kısa devreden dolayı yangın olursa akü kutup başları çıkarılır ![]() Akü 2 kutp başı arasında her iki kutup başına değen bir madeni parça konsa akü kısa devre olup patlar ![]() Yağlı tip hava filtresinin bakımı yapılırken sökülen parçalar gaz yağı ile temizlenir ![]() Yeni bir araçta 0-2000 km arası ilk kullanım süresine rodaj denir ![]() ![]() ![]() DİZEL MOTORA AİT BAZI BİLGİLER Dizel motorlarda silindire sadec hava doldurulur ve yanma sıkıştırılmış havanın üzerine enjektörden yakıt püskürtülmesiyle sağlanır ![]() Dizel motorların yakıt sisteminde günlük yaplacak işlerden biri mazot-su ayırıcısı veya filtre ya da yakıt deposundan yakıt sisteminin suyunun alınmasıdır ![]() Dizel motorlarda yanma enjektörden yakıt püskürtmekle olur ![]() ![]() Enjeksyon pompası, besleme pompası ile depodan gelen yakıtı basınçlı olarak enjektörlere yollar ![]() Dizel motorun çalışmamasının bir nedeni, hava yapmış olmasıdır ![]() -yakıtın bitmesi, -boru ve rekorların gevşemesi, -yakıt borularının sökülmesi, -filtrenin temizlenmesi veya değişmesidir ![]() Dizel motorlarda egzost dumanı siyah çıkıyorsa yakıt pompasına, enjektöre ve hava filtresine bakılır ![]() ![]() Özellikle soğuk havalarda dizel motoru kolay çalıştırabilmek için kızdırma bujilerikulanılır ![]() Alıntı |
![]() |
![]() |
|