Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Toplum ve Yaşam > Beslenme, Diyet ve Sağlık

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
gerçeklik, terapisi

Gerçeklik Terapisi...

Eski 07-17-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Gerçeklik Terapisi...



Bu terapi William Glasser adında bir psikiyatrist tarafından ortaya atılmıştır Glasser gerçeklik terapisini şöyle tanımlar:
Bireyin kendi davranışının sorumluluğunu bireye yükleme Bu da ruh sağlığına eşittir Terapi danışanların amaçlarına ulaşmada başarılı olabilmeleri için onların daha gerçekçi ve daha sorumlu olabilecekleri şekilde eğitim vermektir

Gerçeklik Terapisi:
a Kimlik kazanmaya çalışan insanlar,
bDuygusal problemleri olan insanlar,
cDavranışsal problemleri olan insanlar ile ilgilenir

Glasser geleneksel yaklaşımlar ve gerçeklik terapisi arasındaki farkları şu şekilde belirtmiştir:

1 G Terapisinde danışana hasta gözüyle bakılmaz ve danışan geçmişte olanlara rağmen o andaki davranış ve tutumlarını değiştiren kişi olarak algılamaya güdülenir Gerilimle baş edebilmek için danışanın kendi yeteneği güçlendirilmeye çalışılır

2G Terapisinde danışman danışanın hayatında önemli bir varlık haline geldiği kişisel yakın ilişki üzerinde durur Bu tip ilgi terapi için gereklidir

3 G Terapisinde bilinçaltı güdülenmenin varlığı yadsınmaz ancak davranışların nedeninin araştırılmasının değişme getirmeyeceği vurgulanır

4 G Terapisinde terapi toplumun ahlak kurallarına dayanır Danışan yaşamındaki önemli kişilerin uyarıları olmadan kendi davranışını ahlak açısından değerlendiremez ve değişemez

Terapist öğretmen rolümdedir ve danışanın daha iyi davranması için yollar önerir ve onunla gerçekten derin bir ilgiyle ilgilendiğini belli eder

TEMEL KAVRAMLAR:

1 Kimlik: Bu terapiye göre tüm insanların tek bir temel gereksinimi vardır kimlik gereksinimi Kimlik dünyadaki diğer varlıklardan farklı ve ayrı olduğumuzu hissetme gereksinimidir Başarılı kimlik gereksinimi sağlıklılık ve gelişme gücü olarak ele alınır ve insanın doğasının sosyalliğe dayandığı üzerinde durulur

2 Katılım: Katılım gereksinimi insanın sinir sistemine yerleşmiştir Sinir sisteminde insanın başkalarına katılması için onu cesaretlendiren bir acı söz konusudur Bu acı insanları katılmaya yöneltir İlkel toplumlardaki atalarımızdan bize gelen katılım gereksinimi günümüzde dostlarıyla birlikte olma gereksinimine dönüşmüştür

3 Sevgi ve değerli olma: Glasser iki temel gereksinimden bahseder, bunlar: Sevme ve sevilme gereksinimi, kendimizin ve başkalarının değerli olduğunu hissetme gereksinimidir İnsanlar kendilerini değerli hissetmek için buna katkıda bulunacak bir iş yapmak ve başkalarının da bunu yapmasına yardımcı olmak durumundadırlar Bu yolda başarısızlığa uğramanın sonucu yalnızlık, acı ve başarısız kimliktir

4Sorumluluk: Sorumluluk, bir kimsenin kendi gereksinimlerini başkalarını da kendi gereksinimlerini karşılama yeteneğinden mahrum bırakmayacak şekilde karşılama yeteneğidir Sorumluluk bir araya geldiklerinde başarılı kimliği oluşturan sevgi ve değere sahip olmaktır Glasser, semptomların kişinin geçmişinden dolayı değil şu andaki yalnızlık ve başarısızlığından dolayı ortaya çıktığına inanmaktadır Sorumlu bir davranışla gereksinimler başarılı bir şekilde karşılandığında semptomların ortadan kalkacağı düşünülür

5Gerçeklik: Gerçeklik terapisinin amacı yalnızca insanları gerçeklerle yüz yüze getirmeye çalışmak değil, aynı zamanda bu çerçeve içinde gereksinimlerini karşılayabilecek hale gelmelerine yardım etmektir

Glasser’in gerçeklik terapisinde yer alan dörtlü zinciri:

*Gerçekle yüz yüze gelmek (Gerçeği inkar etmek)
*sorumlu davranış (sorumsuz davranış)
*sevgi ve değer(katılım) (yalnızlık ve acı(katılımın yokluğu)
*başarılı kimlik (başarısız kimlik)

Zincirin ilk halkasındaki gerçekle yüz yüze gelmek veya gerçeği inkar etmek başarılı veya başarısız kimliğin oluşmasındaki en kritik basamaktır

Kazanım: Kişiliğin oluşumu ve sorumluluğun gelişimi
Kimliğin kaynağı: Kişinin kim olduğunu aydınlığa kavuşturacak kaynaklar şunlardır:

*Kişi sevdiği kişilerle ilişki kurmaya ve onlarla bir arada olmaya eğilimlidir Hoşlanmadığı insanları reddeder

*Kişi zamanını ve enerjisini bazı konuları düşünmeye ve değerlendirmeye çalışarak kimlik kazanmaya çalışır
*Kriz durumlarındaki davranışlar kişi hakkında bilgi verir
* Kişi kimliğine ilişkin geribildirimlerden ve yansıtmalardan bilgi edinir ve öğrenir
* İnançlar ve değerler, felsefe kimliğe katkıda bulunur
* Başkalarına göre sosyo-ekonomik statü de belirleyicidir
* Fiziksel yapı ve imaj da kimlik oluşumuna yardımcı olur

Birey 4-5 yaşlarında iken geliştirdiği becerilerine bakarak başarısız kimlik geliştirmeye başlayabilir Ancak pek çok çocuk bu yaştan önce kendini başarılı hisseder Ve bir kez kendini başarılı veya başarısız olarak tanımladıktan sonra benzer kimliklerle birleşmeye başlarlar ve böylece oluşan gruplar giderek kutuplaşır

a Ebeveynlerin katılımı:
Glasser’e göre sorumluluğun öğretilmesi en önemli görevdir Burada önemli olan çocukların sevgi, destek, sıcak ilişkiler kurma gereksinimlerinin ebeveynlerce doğru şekilde karşılanması gerekliliğidir Ebeveyn çocuğa model olabilmeli ve tutarlı bir disiplin anlayışıyla yaklaşmalıdır Çocukla konuşmak için zaman ayırmalı, tartışmalı ve dinlemeli, sosyal katılımlara girebilmesi için çocuğa destek vermelidir Glasser’e göre aile gerçek yaşamdaki gereksinimlerin nasıl karşılanacağının öğrenildiği yerdir

b Okulun katılımı:
Okula başlamış pek çok çocuk başarısız kimlik oluşturmaya başlamış olabilir Bazıları da başarılı kimliğini sürdürmek için çaba sarf ediyor olabilir Burada öğretmenin tutumu çok önemli bir konumdadır 10 yaşına kadar olan dönemde okulda başarısızlık yaşayan bir çocuk güvenini yitirecektir
Glasser ilkokullarda yapılacak bazı işlerin çocukların sorumluluk almalarına yardımcı olacağını savunur:

* Hatırlama yerine; düşünme ve problem çözmeye odaklaşmak,
* Çocukların okulda öğrendikleri ve dışarıda yaşadıklarının birbiriyle ilgili olması,
* Çocuğun karar vermeyi ve plan yapmayı öğrenmesi,
* Okuma-yazma ve konuşma gibi iletişim becerilerine birincil derecede önem verilmesi,
* Çocukların yalnızca yaş bakımından gruplandırıldığı homojen grupların oluşturulması,
* Etiketleme ya da puan sistemi kullanma yerine çocukların nerede yardıma ihtiyaç duyduklarını anlamak ve çalışmalarını sağlamak,
* Öğretmen liderliğinde çocuklar için neyin iyi ve önemli olduğu konusunda yargılayıcı olmayan tartışmalar düzenlemek

Glasser’in okulla ilgili düşünceleri kişisel sorumluluk kavr dayanır Uygun olmayan ev koşulları, düşük sosyo-ekonomik konum gibi olumsuz faktörlerin etkilerinin okulda azaltılabileceğine inanır

Başarısız Kimliğin Sürdürülmesi:
Glasser, kimliklerinin başarılı ve başarısız oluşuna göre iki tip toplum tanımlar Bunlardan birincisi kendini başarısız olarak belirleyen, katılıma yönelik olmayan yollarla acısını hafifletmeye çalışan toplumdur Diğeri ise kendini başarılı olarak belirleyen ve katılmaktan zevk alan başarılı toplumdur Glasser Psikolojik veya psikosomatik tüm semptomların, düşmanca, saldırgan, mantıksız davranışların hepsinin kişisel başarısızlığın ve yalnızlığın ürünü olduğunu düşünür Sorumsuz birey gerçeği reddederek dünyayı içinde rahat edeceği hale getirir ve başarısız kimliğini sürdürür

Başarısız Kimliğin Değişmesi:
Gerçeklik terapisinin amacı; danışanın gerçekçi olarak ve sorumlu davranarak sevgi ve değer gereksinimlerini karşılayabilmesine dayalı başarılı bir kimlik kazanmasıdır Buna göre terapi de bir eğitim ve yetiştirme durumudur

Başarılı bir gerçeklik terapisti olmak için:

*Terapistin kendisi oldukça sorumlu bir insan olmalıdır ve gerçeklik bağlamı içinde kendi ihtiyaçlarını karşılayabiliyor olmalıdır

* Danışanların kendi sorumsuzluklarına terapisti katmak için yapacakları davranışlara karşı durabilecek güçlü ve tutarlı bir insan olmalıdır

* Danışanların acı ve yalnızlık duygularını anlamalı ve onları kabullenmelidir

* Danışanları ve onların sorumsuz davranışlarını hissedebilme kapasitesine sahip olmalıdır

GERÇEKLİK TERAPİSİNİN İLKELERİ

* Katılım
* Şu andaki davranışa odaklanma,
* Davranışı değerlendirme,
* Sorumlu davranışı planlama,
* Kendini adama,
* Bahane bulmama,
* Cezalandırmama

Başarılı Bir Kimliği Kazanmanın Unsurları:

* Yaşadığı dünyanın gerçeğini inkar ya da göz ardı etmemek,
* Kendi davranışının sorumluluğunu kabul etmek,
* Plan yapmak ve gerçekleştirmede sorumlu davranmak,
* Başkalarını sevmek ve onlara katılmak, kendini başkalarına vermek ve karşılığında sevilmek,
* Kendine ve başkalarına yararlı etkinliklere katılmak,
* Standartlara uygun etik davranışlar içeren bir şekilde yaşamak

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.