Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Toplum ve Yaşam > Beslenme, Diyet ve Sağlık

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
terapi, şema

Şema Terapi Nedir?..

Eski 07-17-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Şema Terapi Nedir?..



Şema

İnsan doğduğunda, kendisine diğer insanlara ve dünyaya(çevreye, nesnelere, hayata, varoluşa vb) dair sabit bilgi ve inançlara sahip değildir Ancak, insan “bilgi edinme potansiyeline” sahiptir Bu potansiyeli ne şekilde kullanacağı; yani kendisiyle, diğer insanlarla ve dünyayla ilgili ne tür inanç ve tutumlar geliştireceği temel yaşantılarıyla direkt ilişkilidir

İnsanın doğduğu andaki zihinsel yapısını “boş bir kişisel defter” alegorisiyle ifade edebiliriz Gün geçtikçe insan bu deftere, yeni bilgiler ekler, yeni tanımlamalar yapar Bu deftere yazılacak şeyleri, temel yaşantılar, duygular, düşünceler, fizyolojik reaksiyonlar vb oluşturur İşin en önemli tarafı da bu defterin, doğar doğmaz(bazı yaklaşımlara göre anne rahmine düşüldüğü anda) yazılmaya, çizilmeye başlanmasıdır Kişisel deftere yazılan bu temel yazıları, bilgileri, inançları “şema” kavramıyla ifade edebiliriz Şemalar her şeye dair geliştirilebileceği için sayılarla belirlenemeyecek kadar çok olabilirler: anne şeması, baba şeması, süt şeması, kalem şeması, insan şeması, araba şeması, çekmece şeması, dostluk şeması vb Geliştirilen bu şemalar, daha sonra karşılaştığımız durumları anlamada ve yorumlamada bize rehberlik eder Bir anlamda şemalar temel zihinsel yapılarımızdır

Şemalar temelde hayatımızı kolaylaştırmak; bizi belirsizlikten kurtarmak, her durumda her şeyi yeni baştan öğrenme zahmetinden kurtarmak gibi işlevlere sahiptir Kalem şeması geliştiren bir insan, daha sonra karşılaşacağı her kalemin kalem olduğunu anlayabilecek; üzerinde uzun uzun düşünmeyecektir Şema sayesinde gülmenin mutluluk ifadesi(çoğunlukla) olduğunu anlayacak, sınavdan yüksek puan aldığımızda kendimizi başarılı hissedeceğiz Ancak geliştirdiğimiz şemalar her zaman bizi mutlu etmeyebilir, işimize yaramayabilir; yani olumsuz ve uyumsuz şemalar da geliştirebiliriz

Şemalar zamanla katı, değişmez, koşulsuz kabul edilen değerlendirmeler haline gelirler Bu özellikleri sayesinde şemalar gittikçe güçlenir, değiştirilmeleri daha zor hale gelirler Şemalar, bize gelen bilgiyi değerlendirmeye soktuğumuz filtre, süzgeç olarak işlev görürler Olayları, durumları sahip olduğumuz şemalara göre değerlendirir ve kararlarımızı şemalara göre veririz Bu da çoğunlukla bilgileri çarpıtmamıza, bozmamıza sebep olur Kendisiyle ilgili “başarısız” şeması geliştiren bir öğrenci sınavdan 100 üzerinden 90 dahi alsa kendisini başarısız olarak kabul edebilir

Şema Terapide kullanılan “şema” kavramı “erken dönem uyum bozucu şema” kavramı yerine kullanılır Şema terapi, kendimizle ve diğer insanlarla ilgili olarak geliştirdiğimiz olumsuz, uyum bozucu şemaları konu edinir

Şema terapi Jeffrey Young tarafından Bilişsel-Davranışçı yaklaşım içerisinde kendine has bir okul olarak geliştirilmiştir Şema terapi, değiştirilmesi zor, çocukluk ve ergenlik döneminde belirgin kökenleri bulunan psikolojik rahatsızlıklar için tasarlanmış, bilişsel, davranışçı, kişiler-arası, yaşantısal teknikleri birleştiren bütünleştirici bir teori ve tedavi yaklaşımı olarak tanımlanır

Psikolojik Problemlerin Oluşumu
Şema terapide uyumsuz şemaların, temel ihtiyaçların giderilememesiyle ortaya çıktığı düşünülür Şemalar, çocukluk ve ergenlik döneminde temel ihtiyaçların giderilememesiyle ortaya çıktığı gibi, yetişkinlik döneminde de temel ihtiyaçların giderilememesine sebep olurlar Şemaların oluşumuna etki eden temel ihtiyaçlar şunlardır:

1- Diğerlerine Güvenli Bağlanma(güvenlik, stabilite, bakım, kabul içeren yaklaşımlar)
2- Hareket Özgürlüğü, Yeterlilik Ve Olumlu Kimlik Algısı
3- Gereksinim Ve Duygularını İfade Özgürlüğü
4- Kendiliğindenlik Ve Oyun
5- Gerçekçi Limitler Ve Öz Denetim

Bu temel ihtiyaçlar, insanda var olan “öz”ün ortaya çıkartılabilmesi ve insanın “kendini gerçekleştirmesi” için giderilmeye gereksinim duyarlar Giderilemeyen her temel ihtiyaç kendine has problem alanları/şema alanları oluşturur Şemalar 3 temel yolla oluşabilirler:

1- İhtiyaçların Zedeleyici Seviyede Engellenmesi: Her insan, insan olması dolayısıyla bazı olumlu yaşantılardan mahrum kalabilir Normalde insanlar, giderilemeyen ihtiyaçlarını tölere edebilir, hayatını normal şekilde idame ettirebilirler Ancak en temel insani ihtiyaçlarımız bazen altından kalkamayacağımız derecede engellenebilir Burada genelde etken olan insanlar, ebeveynimiz ya da bize bakım sağlayan insanlardır

2- Darbelenme, Kurbanlaştırılma, Kötü Davranım: Hayatta başımıza gelecek ve kendi bütünlüğümüzü bozabilecek her türlü darbe bu gruba girebilir İnsanlardan ya da doğadan kaynaklanabilir bu darbeler Taciz, deprem vb

3- İyi Şeylerin Aşırı Verilmesi: Özgürlük kadar sınırlar da insani gelişimde gereklidir Rollo May bu durumu, nehir aforizmasıyla ifade eder Bir nehrin oluşabilmesi için su kadar sınırlara da ihtiyaç vardır ona göre

Şema oluşumunda, seçici içselleştirme, özdeşleşme, mizaç ve kültürel öğeler de etkin rol oynar

Şema Alanları Ve Şemalar
Uygun şekilde giderilemeyen her ihtiyaç, belirli bir şema alanı oluşturur Bu şema alanları çok keskin şekilde birbirinden ayrılamayabilir Her şema alanı altında farklı şemalar bulunur Çok kesin bir sınırlama ve tanımlama olmamakla beraber, yaptığı çalışmalarla Jeffrey Young, şemaları 5 alan ve 18 başlık altında topladı:

I- Ayrılma Ve Dışlanma(Reddedilme) Alanı: Diğerlerine güvenli bağlanma ihtiyacının giderilememesiyle ortaya çıkan şemalar daha çok bu alanda toplanır Bu alandaki şemalara sahip olan kişiler, güven, istikrar, huzur, sevgi, paylaşım gibi ihtiyaçlarının giderilmeyeceğini, şu anda giderilse bile bunun geçici olduğunu düşünürler Bu şemalar daha çok, mesafeli, soğuk, dışlayıcı, dengesiz, güven vermeyen aile ortamlarında oluşurlar

1- Terk Edilme Şeması: Bu şemadaki temel inanç, birlikte olunan insan tarafından terk edileceği yönündedir Birlikte olunan kişiler ölecek, başka birisiyle birlikte olacak, ya da kendisinden ayrılacaktır En nihayetinde bu birlikte olunan insanlar güvenilmez, tutarsızdır; öyle algılanır

2- Kuşkuculuk/Kötüye Kullanılma Şeması: Bu şema her an, diğer insanlardan şu ya da bu şekilde zarar görme ihtimalini içerir Başkaları bizi aldatabilir, kandırabilir, aşağılayabilir, kötüye kullanabilir ya da bizim canımızı yakabilir Bu şemanın aktif olduğu insanlar “babana bile güvenme” düsturunu benimsemeye yatkındırlar

3- Duygusal Yoksunluk Şeması: Normal duygusal ihtiyaçların diğerleri tarafından yeterince karşılanmayacağı beklentisi, inancıdır Birlikte olduğumuz insanlar bizi sevmeyecek, bizimle ilgilenmeyecek, zor anımızda yanımızda olmayacak, bize destek olmayacak, bizi dinleyip anlamayacak, gerektiğinde bize rehberlik yapmayacak vb Bu şemanın hayatında aktif olduğu insanlar kendilerini “üvey evlat” gibi algılayabilirler

4- Kusurluluk/Utanç Şeması: Bu şemadaki insanlar nedenini tam anlayamadıkları bir şekilde kendilerini kusurlu hissederler Bu kusurlar, çarpık bacak, fazla kilo, uzun burun gibi açık olabileceği gibi, bencillik, kıskançlık, sapık eğilimlilik gibi gizli de olabilir Bu şema, insanı eleştiriye, suçlanmaya aşırı duyarlı kılar Kişi diğerlerinin yanında rahat olamaz, kendini utangaç ve güvensiz hisseder

5- Sosyal İzolasyon(Tecrit Edilme/Yabancılaşma) Şeması: Bu şema insana kendini diğer insanlardan farklı ve ayrı; grupların dışında hissettirir İnsan bir grubun ya da toplumun parçası hissedemez Diğerleri tarafından dışlandığına ya da dışlanacağına inanır

II- Zedelenmiş Özgürlük(Bozulmuş Özerklik Ve İş Yapma Becerisi) Alanı: Bu alan, zorluklarla aktif mücadele etme, iş başarma, tek başına kalma, sevilen birisinden ayrı kalma, bağımsız çalışma gibi alanlarda yetersizlik inanç ve tutumlarıyla karakterizedir Aile kökeninde, küçük düşürücü, yetersiz hissettirici, bağımlılığı teşvik edici, aşırı koruyucu tutumlar vardır

6- Bağımlılık/Yetersizlik Şeması: Kişi günlük hayatını tek başına idame etmekte zorlanır Önemli kararlar almakta ciddi sıkıntılar yaşar Alacağı kararın ya da yapacağı şeyin yanlış olduğunu düşünür Çaresizlik yoğun yaşanan bir duygudur Tek başına bir işi başlatmakta zorluk yaşanır Öyle ki kişinin ne giyeceğine dahi başkaları karar verebilir

7- Dayanıksızlık: İnsanın her an bir felaketle karşılaşma korkusu, beklentisidir Bu korku ortalama korkudan daha fazladır Korkular, kalp krizi geçirme gibi tıbbi; çıldırma gibi duygusal; asansörde mahsur kalma, terör olaylarına karışma gibi fobik olabilir Bu şemanın aktif olduğu insanlar pek rahat ve huzurlu olamaz, kendilerini güvende hissedemezler

8- Yapışıklık(Gelişmemiş Benlik) Şeması: Kişi bir ya da daha fazla kişiye(genelde ebeveyn) “aşırı duygusal bağlılık” hisseder Kendini o kişilerden ayrı tek başına bir birey olarak düşünemez Bu durum insanın bireyselliğinden, sosyalliğinden vaz geçmesine sebep olur Bununla birlikte bu durum zamanla bunaltıcı hale gelebilir Boşluk, amaçsızlık, ne yapacağını bilememe durumu yaşanabilir

9- Başarısızlık Şeması: Kişinin başarısız olduğuna ve bundan sonra da başarısız olacağına inançtır Buradaki başarısızlık algısı gerçekle orantılı olmayabileceği gibi kişi bu inancından dolayı başarabileceği halde bazı işleri yapmaktan uzak durabilir Kişi kendini aptal, beceriksiz, yetersiz olarak algılar

III- Zedelenmiş/Zayıf Sınırlar Alanı: Gerçekçi limitler ve öz denetim ihtiyacının giderilememesiyle oluşan bir şema alanıdır Bu alandaki şemalar, kişisel sınırlar, kişisel sorumluluklar ve uzun soluklu davranışları sürdürmedeki yetersizliklerle ilgilidir Bu şema grubundaki kişiler başkalarının hakkına saygı duymada, işbirliğinde ve kişisel amaç oluşturmada zorluk yaşarlar Bu şemaların tipik aile özellikleri, aşırı hoş görülü, şımartıcı, pohpohlayıcı tutumlar sergilemesi; çocuğa yaşına uygun sorumluluklar yüklememesi, üstünlük hissi uyandıracak tavırların takınılmasıdır Burada çocuk, uygun rehberlik yaklaşımından mahrum kalabilir

10- Haklılık/Görkemlilik: Şema “kerameti kendinden menkul” bir haklılığı ve üstünlüğü içerir Her durumda, çatışmada kişi kendini haklı görür Kişinin empati duyguları gelişememiştir Güç ve yetki kazanmaya; üstünlük sağlamaya aşırı bir odaklanma olabilir Kendi çıkarları doğrultusunda rekabet yaşayabilir ve karşı tarafa baskı uygulayabilir

11- Yetersiz Öz denetim Şeması: Kişisel hedefler oluşturma ve bunlara ulaşmada gerekli olan işleri yapmaktan kaçınma söz konusudur Kişi, dürtü ve duygularını kontrol etmekte zorluk yaşar Huzursuzluktan, ağrıdan, sıkıntıdan, yüzleşmelerden ve sorumluluklardan kaçınma çokça görülür

IV- Başkaları Yönelimlilik Alanı: Gereksinim ve duyguların ifade ihtiyacının giderilememesiyle oluşan şemaların toplandığı bir alandır Bu şema alanının temel özelliği, kişinin kendi ihtiyaçlarının giderilmemesine rağmen, sevgi ve onaylanmak, olumsuz tepkilerden kaçınmak vb için karşı tarafın istekleri, duyguları ve beklentileri üzerine aşırı odaklanmadır Bu şemadaki insanlar genelde kendi öfke ve isteklerinin farkında olmazlar Tipik aile kökenleri, ilgi, sevgi ve onaylanmanın şarta bağlı olduğu tutumlardır Bu ailelerde ebeveyn ya da bakıcının istekleri her zaman çocuğunkilerden önde olmuştur

12- Boyun Eğicilik/Geri Çekilme Şeması: Kişinin kararları, denetimi, son sözü, kontrol başkasına bırakma zorunluluğu hissetmesidir Burada amaç, öfkeden, karşı tepkiden veya terk edilmekten kaçınmaktır Buradaki vaz geçiş, kişinin ihtiyaçlarını, isteklerini, kararlarını bastırması ile öfke gibi duyguları bastırmasını ifade eder Kişi kendi ihtiyaçlarının başkaları açısından önemli olmadığına inanır; olayları bir oldu bittiye getirmeye çalışır Aşırı uyumlu bir yapı oluşturabilir Fakat buradaki uyum, yoğun bir öfke oluşumuna yol açar Bu öfke de madde kullanımı, psikosomatik rahatsızlık, öfke patlamalarına, duyguların kapanmasına yol açabilir

13- Kendini Feda Etme Şeması: Kişinin, kendi memnuniyetinin pahasına da olsa başkalarının ihtiyaçlarını öncelemesi; başkalarının ihtiyaçlarını giderebilmek için aşırı çaba sarf etmesidir Bu çabanın nedenleri arasında, başkalarına sıkıntı vermemek, bencilliğin suçluluğundan kaçınmak, aciz olduğu düşünülen kişilerle ilişkiyi devam ettirmek yer alır bu şema başkalarının acılarına abartılı duyarlılıkla ortaya çıkar Zaman zaman kendi ihtiyaçlarının giderilmemesi durumunda iyilik yapılan insanlara karşı öfke ortaya çıkar

14- Onay Arama Şeması: Bu şema, kişinin başkalarının onayını alma, kabulünü ve ilgisini kazanmaya karşı aşırı hassasiyeti ile karakterizedir Bu kişiler ortama uygun davranmaya çok dikkat ederler Kişi için önemli olan başkalarının gözünde nasıl göründüğü, yaptıklarını başkalarının nasıl değerlendirdiğidir Bu tutum zaman zaman, ün, para gibi konulara aşırı önemi beraberinde getirebilir Okunacak okul, yanacak şehir gibi kararlarda başkalarının onayı çok etken olur

V- Aşırı Duyarlılık Ve Baskılama Alanı: Bu alan kendiliğindenlik ve oyun ihtiyacının giderilememesi ile oluşan şemaları içine alır Bu alanda, kişinin duygu ve dürtüleri üzerinde aşırı bir denetim vardır Buradaki amaç yanlış yapmaktan kaçınmak ve beklentileri yerine getirebilmektir Mutluluk, kendini ifade etmek, rahatlamak çok önemli değildir Tipik aile kökeni mükemmeliyetçi ve baskıcıdır Eğlenceye, rahatlığa pek prim verilmez

15- Karamsarlık/Hataya Katlanamama Şeması: Hayatın kötüye gideceğine dair bir inanç vardır Hayatta olumluluklardan ziyade olumsuzluklar üzerinde durulur Ekonomik, tıbbi bir felaket beklentisi içinde olunur Aşağılanmaktan, yanlış yapmaktan korkulur Bu kişiler sıklıkla, kaygı, korku, kadercilik, şikâyetçilik ve kararsızlıkla karakterizedirler

16- Duyguları Bastırma/Aşırı Sorumluluk Şeması: Doğal davranış ve dürtülerin sürekli ve aşırı bir baskı altında tutulması ile karakterizedir Baskılamadaki amaç, yanlış yapmaktan, eleştirilmekten, kabul görmemekten, dürtülerini kontrol edememekten kaçınmaktır Bu kişilere göre güven ve huzur için bu denetim şarttır Tipik özellikler arasında, duyguların bastırılması, aşırı düzenlilik, kurallara aşırı riayet; neşe, cinsel uyarılma ve eğlencenin bastırılması; kırgınlıkları ifade etmede, ihtiyaçları dile getirmede güçlük; akılcılık üzerine aşırı vurgu sayılabilir Kişi aşırı denetimini etrafındakilere de uygulamaya kalkabilir

17- Yüksek(Acımasız) Standartlar/Aşırı Eleştirellik Şeması: Davranışlarda ve iş başarmada mükemmele ulaşma isteği temel belirleyicidir Ancak buradaki mükemmellik asla gerçekleştirilemeyecek bir hedeftir Mükemmelliğin temel amacı eleştiriden kaçınmaktır Bu kişiler sürekli çalışmak, daha iyisini yapmak zorunda hissederler Tatil bunlara çok çekici gelmez Hayattan zevk alma, eğlenme çok görülmez Mükemmeliyetçilik, aşırı titizlik, kuralcılık, dini ve kültürel kurallarda katı tutum vb göze çarpar

18- Cezalandırıcılık(Acımasızlık) Şeması: Bu şema yapılan hiçbir yanlışın cezasız kalmamsı gerektiği ile karakterizedir Öfke, acımasızlık, kendisi de dâhil standartlara uymayanlara katlanamama söz konusudur Hataları affetmeye karşı olumsuz tavır takınırlar

Yukarıda ele alınan şemalardaki özellikler hemen herkeste bir miktar bulunabilir Bizim için önemli olan bu özelliklerin dozu ve hayatımıza nasıl yansıdığıdır Burada kastedilen, kendimize yüksek hedefle belirlememek, kimseye yardım etmemek, sabahlara kadar eğlenmek, ayıp ve günah gibi kavramları takmamak vb değil

Şema İle Başa Çıkma Biçimleri-Davranışlar
Şema başa çıkma biçimleri, insanların çocukken, olumsuz yaşantılarla mücadele etmek için gerçekleştirdiği davranışlar olarak düşünülebilir Başa çıkma biçimleri şema terapinin temel öğesidir Bu durum olumsuz, istenmeyen durumlara karşı “Ne yapıyorum?” sorusunun cevabıyla netleştirilebilir İnsanlar şemalarının tetiklenmesiyle/şema yaşantılarıyla çok farklı şekilde başa çıkabilirler Tüm bu yaşantılar bir noktaya kadar işe yarar olabilir; ancak zamanla hayatımızı olumsuz etkileyebilirler Bu farklı başa çıkma biçimlerini en genel anlamda 3 kategori altında toplayabiliriz
I- Şema Teslimi: Şemaları kuvvetlendirecek tutumların takınılmasını ifade eder Mesela terk edilme şeması olan bir insanın, eninde sonunda onu terk edecek birini(evli, çapkın vb) seçmesi; kusurluluk şeması olan birinin daha çok aşağılayıcı, eleştirel arkadaşlar edinmesi; dayanıksızlık şeması olan birinin gazetelerin üçüncü sayfa haberlerini okuması gibi

II- Şema Kaçınması: Şemadan ve şemanın ortaya çıkaracağı rahatsız edici duygulardan kaçmak için kişinin uyguladığı düşünsel, duygusal ve davranışsal yöntemlerdir Mesela çirkin olduğuna inanan(kusurluluk şeması) birinin, bu duyguyla yüzleşmemek için aynaya bakmaması, düğünlere katılmaması bu grupta düşünülebilir Young bu kaçınma tepkilerini şu başlıklar altında toplamıştır:

- Psikosomatizm
- Sıkıntıyı yok saymak
- Üzüntüyü yok saymak
- Sosyal çekilme
- Mantıksallık
- Anıları bastırmak
- Kendini avutmak
- Çocukluk dönemini idealleştirmek
- Öfkeyi bastırmak
- Madde kullanımı
- İş koliklik

III- Şema Aşırı Telafisi: Şemanın tam tersi davranışları ortaya koymaktır Mesela insanlar tarafından sevilmediğine inanan(duygusal yoksunluk şeması) biri, insanlardan aşırı şekilde sevgi talep edebilir;

fakat bu durum insanları kendinden daha da uzaklaştırabilir Young’un listelediği aşırı telafi mekanizmaları şunlardır:

- Onay düşkünlüğü
- Asilik
- Titizlik
- Özgür ruh
- Dik başlılık
- Mesafelilik
- Bencillik
- Saldırganlık
- Tepkililik
- İyimserlik
- Baskınlık

Şema ile başa çıkma biçimlerini Duygusal Yoksunluk şeması üzerinde değerlendirirsek Şema Teslimi, soğuk eşler seçmek ve duygusal ihtiyaçları dile getirmemek; Şema Kaçınması, yakın ilişkilerden uzak durmak; Şema Aşırı Telafisi birlikte olduğumuz insanlara karşı duygusal ısrarcı, bıktırıcı derecede talepkar davranmak şeklinde ifade edilebilir

Şema Terapide Modlar
Modun karşılığı, yan, taraf olarak düşünülebilir Tüm varlığıyla sigarayı bırakmak istediğini söyleyen kişinin bir “yan”ı da sigarayı bırakmak istemez Aslında gitmem gerektiğini düşünmeme rağmen bir yanım kalmam yönünde baskı yapabilir bana Modlar/yanlar, kişinin içinde bulunduğu andaki basın ruh durumu olarak düşünülebilir Modlar, kişiliğimizden ayrı olarak bir yanımızı temsil eden ruhsal yapılar; kendiliğin diğer parçalarıyla bütünleşmemiş yapılar olarak düşünülebilirler Şemaların ya da başa çıkma tepkilerinin tetiklenmesiyle etkin hale gelebilirler Ego state/ego durumu kavramıyla çakışırlar
Kişinin en genel anlamda yaşamını, pek çok şema belirleyebilir Ancak bu şemaların hepsi her an aktif olmayabilir Şemalardan biri(bir kaçı) aktifken diğerleri pasif durumda olabilir Şema modu, kişinin o andaki etkin şemasını temsil eder Kişinin şema modunun değişimiyle birlikte yeni şemaları aktif hale gelebilir

Her insanın içinde temelde 3 farklı taraf/yan/mod/ego bulunur Bu modlar kabaca, çocuk, ebeveyn ve yetişkin modu olarak düşünülebilir Şema modlarını şu şekilde kategorize edebiliriz:

I- Çocuk Modları
- İncinmiş çocuk modu: Bu moda kişi kendini, üzgün, mutsuz, kaybetmiş, ihmal edilmiş, önemsiz, aşağılanmış; kısaca incinmiş çocuk gibi hisseder

- Kızgın çocuk modu: Kişi kendini, öfkeli, engellenmiş, hayal kırıklığına uğramış; duygusal ya da fiziksel ihtiyaçları giderilmemiş çocuk gibi hisseder

- Dürtüsel/Disiplinsiz çocuk modu: Bu moda kişi, her istediğini anında elde etmeye alışkın çocuk gibidir Kendini kontrol etmeyi bilmez; beklemeye tahammülü yoktur Şımarıkça tutumları vardır

- Mutlu çocuk modu: Bu moddaki kişinin en temel özelliği, kendini temel ihtiyaçları giderilmiş, mutlu olarak algılamasıdır

II- Ebeveyn Modları
- Cezalandırıcı ebeveyn modu: Kişi bu modda kurallara aşırı duyarlıdır Kural, amacın önüne geçmiştir Kişi kurallara uymayan(kendi de dahil)ların mutlaka cezalandırılmaları gerektiğini düşünür

- Talepkar ebeveyn modu: Kişinin, sanki içindeki ebeveyninin kendinden sürekli, zorlayıcı bir şeyler istediğini hissetmesidir Kişi çok çalışmalı, en iyisini yapmalı, düzenli olmalı, ahlaklı olmalı vb Kişinin duygularını açması ya da kendini ortaya koyması kendine yanlış gibi gelir

III- Uyumsuz Başa Çıkma Modları
- Söz dinleyen/teslimci modu: Haksız eleştirilere, kendisini zorlayıcı taleplere karşı gelmez Kendine zor da gelse kendinden istenileni yerine getirir Kendi ihtiyaçlarını dile getirmez

- Yalnız kahraman/kopuk korungan modu: İnsanların yardımına kendini kapatır; kendi içine kapanır Diğer insanlarla duygusal alış verişte bulunmaz İhtiyaçlarını belli etmez Kendini boş, dağınık, kişiliksiz vb hisseder

- Aşırı telafi modu: Orantısız kendini beğenmişlik, kibir, insanlara tepeden bakma, baskı, yönlendirme, statüye düşkünlük, dikkat çekmeye çabaları vb ile karakterizedir Tüm bu davranışlar, giderilememiş temel ihtiyaçları telafi için geliştirilmiştir

IV- Sağlıklı Erişkin Modu: Kişiliğin sağlıklı erişkin tarafıdır Kişi kendinin, temel ihtiyaçlarının, sağlıksız modlarının farkındadır Bu olumsuz taraflarını değiştirmeye çalışır Kendisi ve diğerleriyle barışık bir tutum sergiler İnsanları sever; dengeli şekilde çalışır ve üretir

Şema Terapide Terapi Süreci
Şema terapinin temel amacı, hastalara/danışanlara, uyumlu davranışlar içinde şemalarını, başa çıkma tepkilerini ve modlarını değiştirerek temel ihtiyaçlarına(sevgi-bağlanma, hareket özgürlüğü, eğlenebilme, kendini ifade edebilme ve gerçekçi limitler oluşturma) sağlıklı yollarla ulaşmasına yardım etmektir Şema terapi sürecinde iki temel aşama vardır:

1- Değerlendirme Ve Eğitim Aşaması: Bu aşamanın temel amacı, danışanın durumunu değerlendirme; danışanı, problemleri ve şema terapi hakkında eğitmektir Bu aşamada danışanın hayatının merkezindeki şemalar tespit edilir, bu şemaların hayatındaki olumsuz etkileri ortaya konulur, danışanın şemaya ait duygularla temas etmesi sağlanır, işlev bozucu başa çıkma tepkileri ve modları tespit edilir Problem listesi ve terapi hedefleri oluşturulur Bununla birlikte problem durumunun şema terapi için uygunluğu değerlendirilir Şema terapiye uygun olmayan durumlar için farklı yöntemler kullanılır ya da danışana uygun yardım için yönlendirmede bulunulur

Şemalar, başa çıkma tepkileri ve modlar belirlenirken danışanın yaşam öyküsünden, imajinasyon çalışmalarından vb yararlanılır Şemaların tespiti için, terapist, danışanın terapi sürecindeki tutumlarını da değerlendirir Bunun yanında şema ölçeği, aşırı telafi ölçeği, kaçınma ölçeği ve mod ölçekleri kullanılır

2- Değişim Aşaması: Şema terapide değişim en temelde 4 temel alan üzerinden sağlanır: Bilişsel Alan, Yaşantısal Alan, Terapi İlişkisi Alanı ve Davranış kalıpları Alanı

Bilişsel alanda, danışanın işlevsiz düşüncelerinin değişimi ve işlevsel düşüncelerin geliştirilmesi üzerinde çalışılır Yaşantısal alanda, danışanı şemalara karşı desteklemek için, erken dönemde oluşan yaraların acısını ve öfkesini ortaya çıkartacak yaşantısal alıştırmalar yapılır; olumsuz yaşantılar yeniden değerlendirilir Danışana, “limitli ebeveynlik” yapabilmek için terapi ilişkisi üzerinde durulur Bu alanda empatik tutum; anlayışlı, koşulsuz kabul ve içtenlik son derece önemlidir Bu temel tutumlarla birlikte, uygun yüzleştirmelerde de bulunulur Davranış kalıpları alanında, danışanın probleminin sürdürülmesine etki eden davranış kalıpları üzerinde durulur; uygun davranış kalıpları, başa çıkma yöntemleri geliştirmesinde danışana yardımcı olunur Her alan için, kendine has yöntem ve teknikler kullanılır Uygulama her alanı ayrı ayrı ele almak yerine, holistik/bütüncül bir anlayışla gerçekleştirilir

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.