![]() |
Adana Halk Kültüründe Kısmet Açma... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Adana Halk Kültüründe Kısmet Açma...Okt ![]() Çukurova Üniversitesi Türk Dili Okutmanı Adet ve inanışlar halk kültürünün vazgeçilmez unsurlarıdır ![]() inanışlar insanların yaşamına karışmış, bütün davranışlarına yön vermiştir ![]() birer tanrı, yardımcı tanrı olarak nitelendiği dönemlerde onlarla ilgili davranışlar, görevler, zamanla birer inanış niteliği kazanmıştır ![]() çağlarda onlara saygı göstermek bir din görevi olmuştur ![]() davranışlar, birtakım değişikliklerle inanış halini almıştır ![]() Bugün, tüm inanışların kaynağında çok tanrılı dinleri, tek tanrılı dinleri ve günlük yaşam olaylarını görmek mümkündür ![]() İnanç, felsefede, doğruluğuna ilişkin yeterli bilgi temelleri olmadan bir önermenin geçerliliğini onaylama, inanma, iç gözleme dayanan bir davranıştır ![]() kimsenin günlük yaşamını, davranışlarını etkileyen, başkalarından öğrenme yoluyla kazanılan bir düşünce varlığı olan inanışın edinilmesinde, kişinin deneme yoluna sapması, geçerliliğini kendi yaşamında geçen bir olayla tanıması gerekli değildir ![]() kurallarına, mantık ilkelerine uygulamadan benimsenen, genel geçerliliğini yalnızca başkalarından aktarılan olaylara, söylentilere borçlu olan bir düşünce ürünüdür ![]() yaygın olanları bile deneyle saptanamaz ![]() dışı, akıl dışı bir nitelik taşır ![]() Dilimizde bugün, batıl itikad, batıl inanış, boş inanış, hurafe, olarak adlandırılan bir çok adet ve inanmanın kökeninin çok eski devirlere kadar uzandığını görüyoruz ![]() semavi dinlere geçen toplumlar, semavi dinler öncesi inanç sistemlerindeki adet ve inanmalarını birden bırakamazlar ![]() rengine ve kalıbına uydurarak, o dinin gereğindenmiş gibi uygularlar ![]() Günümüzde yaşayan pek çok adet ve inanmada İslamiyet öncesi inanç sistemlerinin izleri görülür ![]() sistemlerinin kalıntılarını girdikleri bu yeni dine de getirmişlerdir ![]() kavimleri arasında yaygın olan ve çoğu kez hasta tedavi etmek için bir şaman tarafından özel ayinlerle yapılan büyülük işlemler, kalıntılarını bugünkü toplumumuzda da sürdürmektedir ![]() Büyü, üfürük, afsun gibi çeşitli adlarla anılan bu işlemler, kimi zaman tedavide kimi zaman insanları etki altına alma gibi türlü şekillerde uygulanmaktadır ![]() yöresinde halk, kısmet açmak, çocuk sahibi olmak vb ![]() başvurmaktadır ![]() Doğada var olduğuna inanılan gizli güçleri etkilemek, olayların olağan düzenlerini değiştirmek, iyiliği çekmek kötülüğü kovmak, istenilen sonuca ulaşmak için, halk arasında "büyü" olarak adlandırılan birtakım işlemler yapılır ![]() kullanılır ![]() harfler, remiz veya resimlerin yazıldığı kağıtlar, çeşitli besin maddeleri ve etkilenecek kişinin giysisinden bir parça bulunur ![]() Toplumumuzda genç kızlar, kısmetlerini öğrenmek ya da kısmetlerini etkilemek ya da kapalı olan kısmetlerini açmak için çeşitli davranış kalıplarını uygularlar ![]() şöyledir ![]() diye, tuzlu ekmek veya tuzlu peynir yemeleri, rüyaya yatmaları, niyet namazı kılmaları istenir ![]() üzerine koyup beklerler ![]() gideceklerine, Şavşat'ta kızlar evlerine gelen misafirin eşeğine binerler, eşek hangi yöne giderse o yöne evleneceklerine, Koçların yününden diktikleri elbise ile kısmetlerinin açılacağına inanırlar ![]() günü sela verilirken kızın ayağı altına bir anahtar konur ve kızın "bahtım açılsın" demesi istenir ![]() ![]() Adana ve çevresinde de ülkemizin pek çok yerinde olduğu gibi kısmet açmak için çeşitli adet ve inanmalar uygulanmaktadır ![]() tarafından anahtar veya kilitle cami önünde uygulanan davranış kalıplarıdır ![]() •Perşembe akşamı kilit bir genç tarafından kapatılır ![]() koyar ![]() ![]() tekrarlanır ![]() •Cuma günü namaza ilk giren kişiye bir kilit verilir ![]() kapatır, çıkışta da dualarla açar ![]() •Cuma günü namazdan ilk çıkan kişiye kız veya yakını kilit açtırır ![]() •Dört yol ağzında kilit açılır ![]() •Kilidin ağzı açık bırakılır, okunur, üflenir ![]() •Göbek üstünde kilit açtırılır ![]() •Adana'da bulunan "Bebekli Kilise"nin papazına kilit açtırılır ![]() •Cuma günü camiden çıkan bir kişiye açtırılan kilit, evin kapısının iç tarafına asılır ![]() •Dört yol ağzında kız çeyizi açılır ![]() •Genç kızın kısmetinin açılması için, çeyiz bohçası dualarla üç "cuma" açılır ![]() •Genç kız üstünde büyük bir anahtar taşır ![]() •Anahtar dualarla okunur, kıza verilir, kız akarsuya atar ![]() Örneklerimizde de görüldüğü gibi, kapalı olan kısmetin açılabilmesi için "açma" eylemi yapılmaktadır ![]() kapalılığı, bağlılığı çağrıştırır ![]() nesneler açılmaktadır ![]() kilidin kapalılığı ile kısmetin kapalılığı arasında ilişki kurulmakta, kilidin açılmasının, kısmetin açılmasını çağrıştıracağı düşüncesiyle kilit açılmaktadır ![]() çeyiz bohçasını açma eylemiyle tekrarlandığını görüyoruz ![]() kullanılmakta, kilidin açılması veya bohçanın açılması Müslümanlar için kutsal gün olan cuma günü yapılmakta, eylemi yapan kişi dinsel bir kişi papaz, hoca veya camiden çıkan ilk kişi olmaktadır ![]() işleri iyi gitmeyen kişilerin sıkça uyguladığı bir davranış şeklidir ![]() Açma eyleminin anahtarla yapılıyor olması, anahtarın tek başına kısmet açmada büyüsel obje olarak kullanılmasına da neden olmaktadır ![]() esas alınmaktadır ![]() pratiğin uygulandığı yer olmaktadır ![]() olumlu sonuç vereceğine inanılmaktadır ![]() yapılan işlemin tıpkı akan su gibi engel tanımaması, yoluna devam etmesi için uygulanmaktadır ![]() varlıklardan kabul edilir, büyüsel işlemlerde iyi sonuç almak için kullanılır ![]() Adana ve çevresinde de, kısmetinin açılmasını isteyen genç kız veya yakını, dileklerin gerçekleşmesinde ünü duyulan türbelere ve ağaçlara bu amaçla ip ve bez bağlar ![]() bulunan "Arıklı" ziyareti'ne giderek kısmetinin açılması için, cuma gecesi, orada yatar ![]() Adana'da Zilli Dede ve Çoban Dede diye anılan türbelere gider, mum dikerek, şeker dağıtarak, Dede'nin türbesine örtü örterek, dilekte bulunur ![]() bilinen türbeye giderek, orada bulunan türbe ve yedi mezarın etrafını dualarla, dilek dileyerek birkaç kez döner ![]() ![]() bir makarayı dualarla çözerek(açarak), dilekte bulunur ![]() gerçekleşmesi için "Taşköprü" den suya atar ![]() tavuklu pilavı, yatırın bulunduğu yere götürerek, orada bulunanlara dağıtır ![]() Toplumun hemen her kesiminde görülen bekar genç kızların kısmetlerinin açılması için; nişanda kesilen nişan kurdelesinden ve düğünde, gelinin gelin telinden bir parça alıp saklamaları, gelinin gelinliğinin içine veya ayakkabısının altına adlarını yazmaları, düğünde gelinin başına atılan para veya şeker gibi saçılardan kapmaya çalışmaları gibi benzetme motifli büyüsel davranış şekillerine Adana ve çevresinde de rastlanmaktadır ![]() |
![]() |
![]() |
|