![]() |
Çoklu Zeka Teorisi... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Çoklu Zeka Teorisi...![]() Zeka Nedir? Zeka, bir kişinin: Kendi kültüründe değer bulan bir ürün ortaya koyabilme kapasitesi, Gerçek hayatta karşılaştığı problemlere etkili ve verimli çözümler üretebilme becerisi çözüme kavuşturulması gereken yeni problemleri keşfetme yeteneğidir ![]() Zeka Alanları Nelerdir? Mantıksal-Matematiksel Zeka Görsel-Uzaysal Zeka Müziksel-Ritmik Zeka Bedensel-Kinestik Zeka Sosyal Zeka İçsel Zeka Sözel-Dil Zekası Doğacı Zeka Sözel Dil Zekası: Sözel-dil zekası, bir bireyin kendi diline ait kavramları bir masalcı, bir konuşmacı veya bir politikacı gibi sözlü olarak ya da bir şair, bir yazar, bir editör veya bir gazeteci gibi yazılı olarak etkili bir şekilde kullanabilmesi kapasitesidir ![]() ![]() ![]() Sözel-dil zekası kuvvetli olan bir öğrenci; Normal öğrencilerden daha iyi yazar ![]() Uzun hikayeler ve fıkralar anlatır ![]() İsimler, yerler ve tarihler hakkında iyi bir hafızaya sahiptir ![]() Yaşına göre iyi bir kelime haznesine sahiptir ![]() Başkalarıyla yüksek düzeyde sözel iletişime girer ![]() Tekerlemeleri ve kelime oyunlarını çok sever ![]() Kitap okumayı çok sever ![]() Öğrendiği yeni kelimeleri anlamlarına uygun olarak konuşma veya yazı dilinde kullanır ![]() Dinleyerek öğrenmeyi sever ![]() Mantıksal- Matematiksel Zeka: Mantıksal-matematiksel zeka, bir bireyin bir matematikçi, bir vergi memuru veya bir istatistikçi gibi sayıları etkili bir şekilde kullanabilmesi ya da bir bilim adamı, bir bilgisayar programcısı veya bir mantık uzmanı gibi sebep-sonuç ilişkisi kurarak olayların oluşumu ve işleyişi hakkında etkili bir şekilde mantık yürütebilmesi kapasitesidir ![]() ![]() Mantıksal-matematiksel zekası kuvvetli olan bir öğrenci; Olayların işleyişi hakkında çok soru sorar ![]() Matematik dersini çok sever ![]() Mantıksal bulmacaları çözmeyi ve satranç gibi stratejik oyunları oynamayı çok sever ![]() Matematiksel hesaplama oyunlarını oynamayı çok sever ![]() Bilgisayar oyunlarını ilginç bulur ![]() Yaşıtlarına kıyasla soyut düşünebilme veya sebep-sonuç ilişkisi kurabilme kabiliyetleri çok iyi gelişmiştir ![]() Makinelerin nasıl çalıştığına dair çok soru sorar ![]() Görsel- Uzaysal Zeka: Görsel-uzaysal zeka, bir insanın bir avcı, bir izci ya da bir rehber gibi görsel ve uzaysal dünyayı doğru bir şekilde algılaması veya bir dekoratör, bir mimar ya da bir ressam gibi dış dünyadan edindiği izlenimler üzerine değişik şekiller uygulaması kapasitesidir ![]() ![]() ![]() Görsel-uzaysal zekası kuvvetli olan bir öğrenci; Renklere karşı çok hassas ve duyarlıdır ![]() Haritaları, çizelgeleri, diyagramları veya tabloları yazılı materyallerden daha kolay okur ![]() Sanat içerikli etkinlikleri sever ![]() Yaşına göre yüksek düzeyde beceri gerektiren figürleri ve resimleri çizer ![]() Filmleri, slaytları ve benzeri diğer görsel sunuları izlemeyi sever ![]() Okurken, kelimelere oranla resimlerden veya tablolardan daha çok öğrenir ![]() Müziksel- Ritmik Zeka: Müziksel-ritmik zeka, bir kişinin bir besteci, bir müzisyen ya da bir şarkıcı gibi müzik formlarını algılaması, ayırt etmesi ve ifade etmesi kabiliyetleridir ![]() ![]() ![]() Müziksel-ritmik zekası kuvvetli olan bir öğrenci; Şarkıların melodilerini çok iyi hatırlar ![]() Bir müzik aletini çalar ya da çalmayı ister ![]() Müzik dersini çok sever ![]() Konuşurken veya hareket ederken elleri ve ayakları ile ritim tutar ![]() Ders çalışırken farkında olmadan masaya vurarak ritim tutar ![]() Çevresindeki seslere karşı aşırı duyarlı ve hassastır ![]() Ders çalışırken veya bir şey öğrenirken müzik dinlemekten çok hoşlanır ![]() Bedensel- Kinestik Zeka: Bedensel-kinestik zeka ile bir kişinin bir aktör, bir atlet ya da bir dansçı gibi düşünce ve duygularını anlatmak için vücudunu kullanmadaki ustalığı veya bir heykeltıraş, bir cerrah ya da bir tamirci gibi ellerini kullanma ve elleriyle yeni şeyler üretme kabiliyetleri kastedilir ![]() ![]() ![]() Bedensel-kinestik zekası kuvvetli olan bir öğrenci; Birden fazla sportif faaliyetlerde başarılıdır ![]() Bir yerde uzun süre kaldığında hareket etmeye, kımıldamaya veya ritim tutmaya başlar ![]() Başkalarının jestlerini, mimiklerini ve yüz ifadelerini kolaylıkla taklit eder ![]() El becerileri gerektiren etkinliklerde çok başarılıdır Bir şeyi parçalarına ayırmayı ve tekrar birleştirmeyi çok sever ![]() Bir şeyi en iyi yaparak ve yaşayarak öğrenir ![]() Sosyal Zeka: Sosyal zeka, bir insanın bir öğretmen, bir terapist ya da bir pazarlamacı gibi çevresindeki insanların duygularını, ilgilerini, isteklerini ve ihtiyaçlarını anlama, ayırt etme ve karşılama kapasitesidir ![]() ![]() ![]() Sosyal zekası kuvvetli olan bir öğrenci; Arkadaşlarıyla sosyalleşmeyi sever ![]() Grup içerisinde doğal bir lider görünümündedir ![]() Dışarıda iken kendi başının çaresine bakabilir ![]() Başkaları ile birlikte çalışmayı sever ![]() Başkaları daima onunla birlikte olmak ister ![]() Başkalarını önemser ![]() Empati yeteneği çok iyi gelişmiştir ![]() Bir şeyi başkalarıyla işbirliği yaparak, onlarla paylaşarak ve onlara öğreterek öğrenmeyi sever ![]() İçsel Zeka: İçsel zeka, bir kişinin kendisini tanıması ve kendisi hakkında sahip olduğu bu bilgi ve anlayış ile çevresinde uyumlu davranışlar sergilemesi yeteneğidir ![]() ![]() ![]() İçsel zekası kuvvetli olan bir öğrenci; Bağımsız olma eğilimindedir ![]() Kendisinin zayıf ve güçlü yanlarını bilir ![]() Hakkında çok fazla bahsetmediği en az bir ilgisi, hobisi veya uğraşısı vardır ![]() Hayattaki amacının ne olduğuna ilişkin iyi bir anlayışa sahiptir ![]() Duygularını, hislerini ve düşüncelerini açıklıkla dile getirir ![]() Hayattaki başarılarından ve başarısızlıklarından ders almasını bilir ![]() Kendine güveni yüksektir ![]() Doğacı Zeka: Doğacı zeka ile bir kişinin bir biyolog yaklaşımıyla hayvanlar ve bitkiler gibi yaşayan canlıları tanıma, onları belli karakteristik özelliklerine bağlı olarak sınıflandırma ve onları diğerlerinden ayırt etme kabiliyeti veya bir jeolog yaklaşımıyla dünya doğasının bulutlar, kayalar veya depremler gibi çeşitli karakteristiklerine karşı aşırı ilgili ve duyarlı olması kastedilmektedir ![]() ![]() Doğacı zekası kuvvetli olan bir öğrenci; Çevre bilinci çok iyi gelişmiştir ![]() Doğaya, hayvanat bahçelerine veya tarihsel müzelere olan gezileri çok sever ![]() Doğa olaylarına karşı çok hassas ve duyarlıdır ![]() Ekoloji, doğa, bitkiler, hayvanlar vb ![]() ![]() Kuş beslemek, kelebek ve böcek koleksiyonu oluşturmak gibi doğa ile ilgili projelere katılmayı çok sever ![]() Toprakla oynamayı ve bitki yetiştirmeyi çok sever ![]() Nasıl Öğreniyorum? Çoklu zeka teorisine göre, her öğretmenin sınıftaki her öğrencinin bireysel farklılığını çok ciddi olarak ele alması gerekmektedir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|