![]() |
Osmanlı'da Standard Anlayışı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı'da Standard AnlayışıTarım ve küçük zanaat toplumlarından endüstri ve sınaî toplumlara geçiş şüphesiz bir takım sıkıntıları da beraberinde getirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı'da Standard Anlayışı “Huzur toplumu”nun ruhunun kemirilmesi ve maşeri vicdanda ilk çözülme “zekât müessesesi”nin kaldırılmasıyla başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şurası da muhakkak ki bugün artık makina çağının birçok avantajlarını kullanmakla beraber belki daha fazlasıyla muhtemel risklerine de katlanmak mecburiyetindeyiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TARİHİMİZDE İLK STANDART KANUNU “Standart” benzerleri için numune tutulması veya herkes tarafından kabul edilmiş müşterek bir mefhum süreç veya nesne olarak tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu fermanda söz-konusu standardizasyona Batı’nın en az 250–300 yıl sonra gittiği gözönünde bulundurulursa fermanın ehemmiyeti biraz daha anlaşılır ![]() ![]() ![]() İSLÂM TOPLUMUNDA KALİTE KONTROLÜ VE AHİLİK İslâm hayat nizâmında ticaret bir tarafdan; “yeryüzüne dağılın ve Allah’ın fazlından rızıklarınızı arayınız” (Cum’a: 10) gibi âyetlerle“doğru ve güven duyulan dürüst bir tacir kıyamet gününde sıddıklar ve şehîdler ile beraber haşredilecektir” (Tirmizî Hakim) gibi hadislerle teşvik edilirken diğer taraftan da; “yazıklar olsun o alışverişte hile yapanlara ki onlar insanlar üzerinden kendilerine ölçtükleri zaman tam basarlar (tartarlar) onlara ölçtükleri zaman da eksiltirler” (Mutaffifîn: 1–3) gibi âyetlerle ve “(ticaret) yalan yemin malın sürümünü temin ederse de kazancın bereketini giderir” (Buharı Müslim ibni Mâce) gibi hadislerle de tüketicinin korunması yolunda üretici ve satıcının dizginlenmesi için caydırıcı vicdanî müeyyidelere tâbi kılınmıştır ![]() Bir keresinde ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() XIII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı toplum ruhunun simgesi ve çalışma hayatının temsilcisi olan bu Ahilik teşekkülleri ilgili mesleğe ve san’ata âit bütün işleri yönetir ihtilafları halleder ve esnafla devlet arasındaki ilişkileri düzenlerdi ![]() ![]() Şehirler ve bölgeler itibariyle Ahilerin yönetimindeki meslek birlikleri üyelerinin ürünlerinin kalite kontrolünü yaparlar şikâyetleri dinlerler uygunsuz halleri araştırırlar ve suçlu bulunanlara ceza verirlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hülâsa Osmanlı Devleti’nde kalite kontrolü; ya tebdil kıyafet içerisinde çarşı-pazar teftişi şeklinde ya Kuloğlanları (Eksikçiler) nezâretinde ya da Kethüdalar tarafından yapılırdı ![]() ![]() ![]() Şurası asla unutulmamalıdır ki Osmanlı "tüketicinin korunması"ndan insana değer verilmesi insana değer verilmesinden de onun mânevi değerlerine değer verilmesini anlıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NETİCE Evvelâ dikkate değer şu husus gözden kaçırılmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün endüstrisiz bir ülke ve makinasız bir hayat mümkün değil gibidir ![]() ![]() KAYNAKLAR: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() ![]() 12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 13 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|