![]() |
Ses Ve Diyafram |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ses Ve DiyaframBu yazıyı tiyatroyla ilgilenenlerin dışında herkesin okuyup çalışması gerektiğini dşünüyorum ![]() ![]() ![]() SES VE DİYAFRAM KONUŞMA VE SUSMALAR Oyunda aktarırken konuşma kadar susmalar da önemlidir ![]() ![]() Günlük yaşamda da çok önemli olan susma, sahne üzerinde de anlamın aktarılması için olağanüstü önem taşımaktadır ![]() Susmaların önemini bir örnek üzerinde görelim ![]() ÖRNEK: "Çalış baban gibi eşek olma!" ![]() Susma, noktasını değiştirdiğimizde tümcenin yüklendiği anlam büyük ölçüde değişir ![]() "Çalış baban gibi, eşek olma!" ve "Çalış, baban gibi eşek olma!"cümlelerinde susma yeri değiştirildiğinden içerdiği anlam da değişir ![]() Oyun metnini parçalara bölerek okumak oyuncuyu sözcükleri yorumlamaya, böylelikle de sözcüklerin içeriklerini, anlamlarını, özünü anlamaya zorlar ![]() ![]() Oyuncu metni anlamadığı ve noktalamaya dikkat etmediği sürece başarılı olamaz ![]() ![]() Şimdi bunu bir örnek üzerinde görelim: ÖRNEK " OTELLO Shakespeare OTHELLO - Nasıl Karadeniz'in buzlu akıntısı ve sert cereyanı kesilmek nedir bilmeden dosdoğru Marmara ve Çanakkale'yi boylarsa, benim kanlı düşüncelerim de öylece müthiş adımlarla ilerleyecek, asla geri bakmayacak, asla kuvvetten kesilip alçalarak aşka doğru gelmeyecek, ta büyük ve kudretli büyük bir intikam ve ne var ne yok hepsini birden yutuncaya kadar ![]() Görüldüğü gibi, tek ve uzun bir tümceyle karşı karşıyayız ![]() ![]() ![]() "OTHELLA - Nasıl Karadeniz'in buzlu akıntısı ve sert cereyanı / kesilmek nedir bilmeden / dosdoğru Marmara ve Çanakkale'yi boylarsa / benim kanlı düşüncelerim de öylece müthiş adımlarla ilerleyecek / asla geri bakmayacak / asla kuvvetten kesilip alçalarak aşka doğru gelmeyecek / ta ki büyük ve kudretli / büyük bir intikam / ne var ne yok hepsini birden yutuncaya kadar ![]() Bu bölümlemeyi yaptıktan sonra ilk düşüneceğimiz Shakespeare'in noktalama işaretlerine verdiği önemdir ![]() ![]() ![]() Noktalama işaretlerine verilen önem, susmanın biçimini de saptayacaktır ![]() SUSMALAR Stanislawski sahne üzerinde iki tür susma olduğunu belirtir: Mantıksal susma ve psikolojik susma ![]() ![]() Mantıksal susma söz öbeklerini, metnini tüm tümcelerini makinemsi bir yoldan biçimlendirerek anlamı kolaylaştırırken psikolojik susmalar düşüncelere, sözcüklere yaşam katar ![]() Sonuç olarak şunu söyleyebiliriz: Mantıksal susmadan yoksun oyun metni oyunu anlaşılmaz hale, psikolojik susmadan yoksun oyun metni oyunu "yaşamaz" bir hale getirir ![]() Mantıksal susma aklımıza, psikolojik susma duygularımıza yöneliktir ![]() İTİCİ SESLER Katı, kulak tırmalayıcı, hırıltılı, tiz, burundan çıkan buğulu, çok yumuşak biçimden yoksun sesler rahatsız edici seslerdir ![]() ![]() ![]() Örneğin bir roman, bir tekerleme temrini alın, bir kalemi ağzınıza yatay olarak koyun ve öylece bir saat okuyun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DİYAFRAMDAN SOLUNUM En güzel ses, hiç bir zaman zorlama olmadan çıkan sestir ![]() ![]() Oyuncular için en doğru soluma diyaframdan solumadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diyaframdan solunum yaparken akciğerlerimizin alt loplarını etkin şekilde kullanmak suretiyle, kaburga kemiklerinin alt hizasından dışarıya itilecek şekilde nefes alabilmeyle çalışılır ![]() ![]() ![]() Diyafram nefesini daha iyi anlayabilmek için düz bir zeminde yere sırt üstü uzanın ![]() ![]() Bunu anlamak için iki elinizle göğüs kafesinizin üzerine hafifçe bastırın ya da başka bir arkadaşınızdan iki eliyle göğüs kafesinizin üzerine bastırmasını rica edin ![]() Şimdi aynı solumayı göğsünüzün alt kısmına doğru yapın ![]() ![]() ![]() Şimdi sırt üstü düz konumda uzanmış durumdasınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diyaframdan doğru nefes alma şeklinizin otomatikleşmesi gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin bir oyunda oynuyorsunuz ve üç sayfalık bir tiradınız var; eğer diyaframınızı iyi kullanabiliyorsanız, takılmadan, zorlanmadan ve tekstin içerisindeki anlatımı yakalayacak şekilde oynayabilirsiniz ![]() Ama farz edin ki, diyafram kullanmanız zayıf ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ses Ve Diyafram |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ses Ve DiyaframDİYAFRAM NEFESİNDE DİKKAT EDİLECEK AL TIN KURALLAR 1- Nefes alırken derin, sık, çabuk, düzenli, gerilmeden, gürültüsüz alıp vermeyi öğrenmelisiniz ![]() 2- Nefesinizi kesinlikle burnunuzdan alıp, ağzınızdan vereceksiniz ![]() 3- Nefesinizi alış, tutuş ve veriş zamanlamanız 1- 4 -2 formülüne uygun olmalı ![]() 4- Yani nefesinizi 2 saniyede almışsanız 8 saniye içinde tutacak ve 4 saniyede vereceksiniz ![]() 5- Nefes alırken akciğerlerinizi zorlayınız ![]() ![]() 6- Bir anda fazla alınan oksijen baş dönmesine yol açabilir ![]() 7- Amaç ciğerleri büyütmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8- Eğer gırtlağı fazla sıkarak havayı, tutmaya kalkarsanız gırtlak yorulur ![]() ![]() 9- Konuşmaya başladığınızda aldığınız hava bir çırpıda boşalıp bitmemelidir ![]() ![]() ![]() ![]() SES TEMRİNLERİ UYGULAMA 1 SOLUK TUTMA ÇALIŞMASI 1- Derin derin nefes alın ![]() ![]() 2- Derin derin nefes alın; Gırtlağınızı açık tutun ![]() ![]() ![]() 3- Derin derin nefes alın ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Kalın, orta ve ince sesinizi belirleyin ve nefes alın ![]() ![]() ![]() UYGULAMA 2 Diyaframdan derin bir soluk alın ![]() 1- Ateşi üf1er gibi 2- Çiçeği koklar gibi 3- Köpek gibi havlayarak 4- Korkarak ve bunun gibi değişik duygular kullanarak dışarı veriniz ![]() UYGULAMA 3 (s) ünsüzünü aşağıdaki gösterildiği gibi kesintisiz, zayıf, kuvvetli boşaltılması 1- ssssssssssssssssssss 2- s -s- s- s- s- s- s- s- s- s 3- sss- s- ssss- s 4- s- S- S- S- S- S- s- s- s- s- S- S- S- sss- S- S- s UYGULAMA 4 Önce kısık sonra yüksek sesle aşağıdakileri tekrarlayınız ![]() ah, oh, uh, ıh, eh, oh, üh, ih ![]() ![]() ![]() UYGULAMA 5 Aşağıdaki sesleri çıkartarak kahkaha atmaya çalışınız ![]() Kahkah, kahkah, kühküh, kihkih, kuhkuh, kıhkıh, kehkeh UYGULAMA 6 Hop hecesini tek nefeste yavaş, bağırarak, kızarak, sevinerek, gülerek, acı çekerek tekrarlaynız ![]() UYGULAMA 7 Aşağıdaki uygulamayı; 1- 5 metre İlerideki biri duyacak şekilde 2- 20 metre ilerideki biri duyacak şekilde 3- 100 metre ilerideki biri duyacak şekilde 4- 200 metre ilerideki biri duyacak şekilde 5- 500 metre ilerideki biri duyacak şekilde 6- 1000 metre ilerideki biri duyacak şekilde, yüksek sesle tempolu tekrarlayınız: "pa, pe, pi, po, ba, be, bi, bo" UYGULAMA 8 Dudak kaslarınızı iyice gevşetmeye çalışın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() UYGULAMA 9 Ağzınız kapalı, ayakta dik durun ![]() ![]() UYGULAMA 10 Derin nefes alın, soluğunuzu itebileceğiniz en uzak noktaya fırlatın ve BOB deyin ![]() ![]() UYGULAMA 11 Derin nefes alın ![]() ![]() ![]() UYGULAMA 12 Derin nefes alın ![]() ![]() ![]() UYGULAMA 13 Yakacağınız bir mumu dudağınızın yakınında tutun ![]() a, e, ı, i, o, ö, u, ü alıntı |
![]() |
![]() |
|