07-12-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Milli Mücadelede Atatürk Konutu Ve Demiryolları Müzesi
Milli Mücadelede Atatürk Konutu ve Demiryolları Müzesi
Eski adı “Direksiyon Binası”dır Bağdat Demiryolunun yapımı sırasında 1892’de yapılmıştır Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Ankara Gar Kompleksi içinde yer almaktadır
Atatürk’ün 27 Aralık 1919 tarihinde Ankara’ya gelişinden itibaren Başkomutanlık Karargahı ve Konutu olarak uzun süre emrine tahsis edilmiş, Kurtuluş Savaşı’nın Hareket planları burada hazırlanmıştır Bina, 1920-1922 yılları arasında alınan en önemli iç ve dış kararlara tanıklık etmiş, Fransızlarla 21 Ekim 1921 tarihinde yapılan anlaşmanın görüşmeleri ve imza töreni burada gerçekleşmiştir
23 Nisan 1920 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin oluşturulması ile bugünün her yıl Milli Egemenlik ve Çocuk Bayramı olarak kutlanmasının kararları bu binada alınmıştır
TCDD, Türkiye Cumhuriyeti tarihinde seçkin bir yeri olan bu binayı yeniden düzenleyerek, 24 Aralık 1964 tarihinde müze olarak halkın hizmetine açmıştır
Müzenin giriş katı “Demiryolları Müzesi” olarak kullanılmakta olup, 1857 yılından günümüze, demiryolları ile ilgili eşya ve belgeler sergilenmektedir Beş oda olarak düzenlenen bu katta; Osmanlı Devleti zamanında kullanılan mühür, diploma, kimlik kartları, biletler ile Alman Demiryolları idaresi tarafından Demiryolları ilk Genel Müdürü Behiç Erkin’e armağan edilen, çalışır durumda buharlı lokomotif maketi; Demiryollarına ait hatıra madalyaları, bazı hatların açılış töreninde kullanılan makaslar, anısal ray örnekleri ve yemekli-yataklı vagonlarda kullanılan gümüş servis takımları; Sultan Abdülaziz’e İngiliz Hükümeti tarafından armağan edilen altın kaplama minyatür vagon ve sultanın özel treninde kullandığı sedef işlemeli çalışma masası ile duvar saatleri; TCDD’nin tren işletmeciliğinde kullandığı lokomotif, yük ve yolcu vagonu maketleri, buharlı lokomotif plakaları, atölye öğrencilerinin ürettiği mekanik araçlar, gar maketleri, Demiryolu Meslek Okulu’ndan çeşitli dönemlerde mezun olanların fotoğrafları; Osmanlı Döneminde haberleşmede kullanılan telefon, telgraf makineleri 1925 yılında Atatürk’ün Samsun-Çarşamba demiryolu hattının yapımına başlanması töreninde kullandığı kazma-kürek ile İngilizler tarafından 1905 yılında İzmir-Aydın hattında hizmete konulan “Kafesli Vagon”un maketi bulunmaktadır
Müzenin üst katında ise; Atatürk’ün kabul salonu, Atatürk’ün çalışma salonu, Atatürk’ün yatak odası, Atatürk’ün banyosu ve Fikriye Hanımın Ankara’ya Atatürk’ü görmeye geldiğinde kullandığı oda bulunmaktadır
|
|
|